مشکل اینجا است که ستون فقران کهنسال اقتصاد تهران و ایران مدتها است با مشکلات چون نبود فاضلاب، بافت فرسوده، کمبود ایمنی و البته فشردگی بیش از حد فروشندگان در بخشهای مختلف خود مواجه است. ساخت مراکز خرید جدید، مدرن و اصولی مثل سرای دلگشا که مبتنی بر هویت بازار هستند، میتواند یکی از راههایی باشد که علاوه بر بازسازی بازار و حفظ سرمایه از آسیب بیشتر به این بافت تاریخی نیز جلوگیری کند.
اما چرا باید سرای دلگشا را در صدر لیست خود برای خرید از بازار بنویسیم؟ مجموعه ظرفیتها، امکانات رفاهی، کیفیت اجناس و شاید مهمتر از هم قیمت مناسب کالاهای سرای دلگشا باعث میشود تا این مرکز خرید تبدیل به گزینه اول شما در بازدید از بازار شود.
شما تمام امکاناتی را که برای یک خرید آرامش بخش نیاز دارید در اختیار خواهید داشت. فودکورت مجهز و مدرن این مجموعه تمام نیازهای غذایی شما را برآورده میکند. سرویسهای بهداشتی زیاد و تمیز نیز باعث آرامش خیال مشتریان میشود.
نکته دیگر، سیستم هواسازی مدرن این مجموعه است که توانست در دوران کرونا نیز خود را به خوبی نشان دهد. این سیستم هواساز با تهویه فوقالعاده هوایی بهتر از هوای داخل بازار و خیابان را برای تنفس مهیا میکند.
یکی از مشکلات مناطق پر تردد مثل بازار مسئله پارکینگ است. این معضل به خصوص درباره مجتمعهای تجاری بروز و ظهور پیدا میکند. در حال حاضر پارکینگی در خیابان خیام و در نزدیک سرای دلگشا در حال ساخت است که نه تنها فضای پارکینگ فروشندگان و بارانداز آنها را حل میکند، بلکه میتواند برای اهالی این محل هم مناسب باشد.
اما ویژگی که باعث درخشش سرای دلگشا در شب عید میشود قیمت مناسب کالاهای آن است، کالاهایی که با هدف تأمین نیاز مشتری خرد و عمده تهیه شده است و قیمت مناسبی برای همه به خصوص مشتریان معمولی دارد.
بازارها و مالهای بزرگی در سطح تهران ساخته شده است که شاید از مراکز خرید بازار مجهزتر باشند، اما این بازارها با ویژگیهای خردهفروشی هستند و نمایشگاهی برای ارائه محصول به خریدار نهایی است. در نتیجه قیمت در این مراکز خرید بنا به عرف بازار است.
اما سرای دلگشا میخواهد نمایشگاه دائمی فروش محصولات به شکل عمده و خرد باشد. این به چه معنا است؟ این یعنی سرای دلگشا کالا را با همان قیمت عمده به خریدار خرد میدهند. به گفته جبینی، مدیر این بازار، هرچند رویکرد اصلی دلگشا مثل دیگر مراکز خرید بازار فروش محصولات عمده است، اما از خریداران خرد هم غافل نشده است. دلگشا میخواهد خریداران خرد نیز این مرکز تجاری را به عنوان مرکز خرید با کیفیت و با قیمتهایی مناسب بشناسند.
دلگشا اما سنت بازار را هم حفظ کرده است و اساساً نمایشگاهی است برای توزیع کالا در سطح تهران و کشور، که خریداران عمده را نیز به طور خاص مد نظر دارد.
ویژگی دیگر سرای دلگشا میزبانی از بهترین برندهای ایران است که باعث افزایش کیفیت و بهبود قیمت کالاها فروشندگان این مرکز خرید میشود. سرای دلگشا میخواهد نمایشگاه تولیدکنندگان ایرانی باشد. به گفته جبینی به جز بخش کمی از محصولات این بازار که وارداتی هستند، اکثریت محصولات ارائه شده در سرای دلگشا از باکیفیتترین محصولات تولید کشور تأمین شدهاند.
سرای دلگشا تلاش کرده از مزیتهای بازار تهران بهره ببرد، آنها را ارتقا دهد و ضعفهای مختلف بازار را رفع کند. این مرکز تجاری در مساحت 50 هزارمتری ساخته شده است. آن طور که علیرضا جبینی، مدیر این مرکز تجاری گفته است 1600 واحد تجاری در 10 طبقه در آن فعالیت میکنند که به طور متوسط هر واحد باعث اشتغال مستقیم سه نفر و اشتغال غیرمستقیم دهها نفر دیگر شده است. این یعنی سرای دلگشا با احتساب نیروهای خدماتی خود مجموعاً 5000 شغل مستقیم ایجاد خواهد کرد.
این به آن معنا است که با محاسبه حداقل ضریب 1 به 10 بیش از 50 هزار خانوار از این مجتمع سود میبرند و به طور مستقیم و غیرمستقیم از آن منتفع خواهند شد. این عدد فارغ از مشاغل دیگری است که در حاشیه این بازار شکل میگیرند.
در کنار این ظرفیتها بازار بزرگ دلگشا سعی دارد محل تجمع فروشندگان قدیمی و جدید بازار باشد تا جوانانی که تازه کار خود را شروع کردهاند، بتوانند از تجربه خبرگان بازار بهرهمند شوند و از اعتبار آنان نیز بهره ببرند. به جز این حضور در قلب بازار تهران باعث میشود که این جوانان فرصت ارسال محصولات خود به سراسر ایران را داشته باشند و با مشتریان متنوعتری روبهرو شوند. به این شکل سرای دلگشا میخواهد سهمی در تحقق تولید ملی داشته باشد.
افتتاح رسمی دلگشا از ابتدای پاییز بود. این مسئله باعث شد تا راهاندازی این پروژه با مشکلات زیادی مواجه شود. نه امکان برگزاری افتتاحیه رسمی بود و نه میشد روی تبلیغات حساب کرد. با این وجود استقبال مردم و فروشندگان بسیار قابل توجه بوده است. بخش قابل توجهی از واحدهای پاساژ به فروش یا اجاره رفته است و فازهای مختلف آن بر اساس برنامه از پیش تعیین شده در حال افتتاح است. مردم نیز اندک اندک در حال شناخت بازار دلگشا به عنوان مرکز خریدی فعال، جذاب و مدرن در بازار هستند و آن را به عنوان یکی از مقاصد ثابت خود برای خرید در بازار انتخاب میکنند.
در طول این چند ماه طبقات +1 و همکف -1 فعال شدهاند و در ماههای پیش رو دو طبقه تجاری دیگر و یک طبقه رفاهی در سرای دلگشا فعال میشوند. تیم مدیریتی سرای دلگشا امیدوار است در آینده نه چندان دور این مرکز خرید را تبدیل به قطب نمایشگاه دائمی عرصه محصولات با کیفیت ایرانی کند و نام سرای دلگشا را با کیفیت محصولات و کیفیت خدمات عجین کند.
انتهای رپرتاژ آگهی/