به گزارش تابناک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، خسرو سرایی، مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامههای سازمان بنادر و دریانوردی در نشست مجازی با مدیران و مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی، بنادر هرمزگان با مدیران شرکت المرافی سازمان بنادر عمان، گفت: روابط خوب دو کشور باید در افزایش میزان مراودات تجاری آنها نمایان شود، ما علاقمند به توسعه همکاری های مشترک، رفع مشکلات و بهینه سازی شرایط موجود در حمل و نقل دریایی و عملیات بندری بنادر دو کشور هستیم.
رئیس سازمان المرافی عمان نیز ابراز امیدواری کرد که با ادامه این نشستها و همکاریهای مشترک، ضمن برطرف کردن مشکلات اجرایی میان بنادر ایران و عمان بتوان با ایجاد هماهنگیهای بیشتر بر میزان تجارت دو کشور افزود.
احمد العبری با اشاره به اینکه تعرفههای گمرکی در هر کشور طبق قوانین و مقررات بالادستی توسط وزارت مربوطه تعیین میشود و به طورحتم ایران و عمان هم از این قاعده تبعیت میکنند، گفت: در حال حاضر با هماهنگیهای انجام شده با گمرک عمان مقرر شده که محوطهای در خارج از بندر فراهم شود تا محمولهها مستقیما از بندر به محوطه مذکور حمل شوند؛ این امر مدت زمان ترخیص کالاها را کاهش میدهد.
وی با اشاره به اینکه برای حفظ کیفیت مواد غذایی به ویژه میوه، تره بار و سبزیجات، حمل کالاها فقط باید توسط کانتینرهای یخچالی صورت گیرد، اظهار کرد: مشکل برخی شناورهای ایرانی این است که نمایندگی ثابتی ندارند بنابراین هیچ کدام از نمایندگان، مسئولیت خسارت وارده را تقبل نمیکنند و این امر پیگیری جبران خسارت وارده به کانتینر را دشوار میکند.
محمد حسینی، مدیر بندر شهید باهنر نیز با اشاره به عدم وجود تعرفه ثابت برای ارائه خدمات، گفت: طولانی بودن فرآیند ترخیص کالا (تا پانزده ساعت)، نبود تجهیزات مناسب تخلیه و بارگیری کالا و اولویت نداشتن تخلیه و بارگیری برای کالاهای فاسدشدنی در بندر السویق از مهمترین مشکلات است.
مدیر بندر شهیدباهنر افزود: عدم اجازه حمل میوه و سبزیجات به وسیله شناورهای سنتی و لنج به بندر السویق، نبود فرآیند معین برای جبران خسارت وارده به کانتینرهای برگشتی و تعرفه بالای خدمات آزمایشگاه قرنطینه نیز از دیگر مشکلاتی است که باید برای حل آن گام برداریم.