واکنش تعدادی از نمایندگان به انتشار لیستی جعلی در فضای مجازی درباره اسامی مخالفان تصویب لایحه رتبه بندی معلمان و همچنین لزوم پرهیز از سهم خواهی در کابینه سیزدهم، از جمله مهمترین توییتهای برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته است.
به گزارش تابناک، در ایام ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، ۲۲۰ نماینده مجلس در نامهای به آیت الله رییسی، از او برای کاندیداتوری در انتخابات دعوت کردند که همان زمان این اقدام واکنشهایی به دنبال داشت و امروز تبدیل به طرح ادعای سهم خواهی تعدادی از نمایندگان برای حضور در کابینه سیزدهم شده است.
در پاسخ به این انتقادات، سید نظام الدین موسوی، نماینده تهران و سخنگوی هیات رییسه مجلس در صفحه توییتر خود نوشت: «بنده نویسنده نامه دعوت ۲۲۰نماینده مجلس از آیت الله رئیسی بوده و بسیاری امضاها را اینجانب اخذ کردم. امضاکنندگان نامه هیچ گاه دنبال سهم از کابینه آتی نبوده و نیستند. رئیس جمهور طبق قانون، وزرا را معرفی و نمایندگان طبق قانون بررسی می کنند. سهم خواهی در قاموس مجلس و دولت انقلابی نیست.»
مالک شریعتی، نماینده تهران در موضع متفاوتی، با اشاره به اینکه این نامه را امضا نکرده و هزینه هویت جمعی مجلس با فعالیت شخصی نماینده را متفاوت دانسته، گفت: «در جلسه اخیر فراکسیون، دکتر قالیباف گفت آقای رییسی سه بار ناراحتی از نامه را به او ابراز کرده است.»
چند روز بعد احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم به جلسه سه نفره نمایندگان با رییس جمهور منتخب اشاره و اظهار کرد: «جلسهای خدمت حاج آقای رئیسی بودیم. فرمودند دولت انقلابی در کنار مجلس انقلابی مشکلات مردم را حل مینمایند. دولت منتخب با نمایندگان ارتباط صمیمی دارد و خبر اعلامی مبنی بر این که به نمایندگان وقت ملاقات نمیدهند را به شدت تکذیب نمودند.»
در واکنش به این توییت امیرآبادی، سید نظام الدین موسوی مجددا نوشت: «چند روز پیش نوشتم ادعاهای مطرح درباره سهم خواهی نمایندگان مجلس از کابینه و عدم ملاقات آیت الله رئیسی با نمایندگان به این دلیل، کذب است و سهم خواهی در قاموس دولت و مجلس انقلابی نیست. امروز آیت الله رئیسی در دیدار سه تن از نمایندگان مجلس رسماً این ادعاها را تکذیب کردند.»
محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده تبریز صراحتا تاکید کرد: دولت سیزدهم باید دولتی انقلابی، منسجم، مکتبی، ولایی و جوانگرا باشد، نه بسان یک شرکت تعاونی که افرادی از هر گروه براساس سهم در آن حضور داشته باشند، موضوع سهم خواهی از دولت آینده شدیدا محکوم است...»
علاوه بر این موضوع، اخیرا لیستی جعلی در فضای مجازی از اسامی نمایندگان مخالف لایحه رتبه بندی معلمان منتشر شده که تعدادی از نمایندگان مجلس به شدت نسبت به آن واکنش نشان دادند؛ اجرای رتبه بندی معلمان، یکی از مهمترین مطالبات از نمایندگان مجلس بوده که در حال حاضر کلیات آن به تصویب صحن علنی رسیده و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در حال بررسی جزییات آن است.
در این باره مصطفی نخعی، نماینده نهبندان تاکید کرد که «فرهنگیان به جز اهتمام در راستای تربیت و آموزش آینده سازان ایران، نباید دغدغهای از لحاظ حقوقی وحرفهای داشته باشند. از ایجاد ساز و کار قانونی در راستای افزایش انگیزه شغلی فرهنگیان و متناسب سازی نظام پرداخت براساس شایستگیها (نظام رتبه بندی معلمان) حمایت می کنم.»
کمال حسین پور، نماینده پیرانشهر نیز این موضوع را یادآور شد که «برای افزایش انگیزه و بهره وری بیشتر معلمین به عنوان اصلیترین رکن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تصویب و اجرای دقیق رتبه بندی اجتناب ناپذیر است. مجلس انقلابی نمیپذیرد که یک معلم دغدغهی حقوق و معیشت داشته باشد.»
علیرضا شهبازی نماینده نهاوند بیان کرد: «به منظور ایجاد ساز و کار قانونی برای افزایش انگیزه شغلی، کسب و ارتقای صلاحیتهای معلمان و همچنین متناسب سازی نظام پرداختها بر اساس شایستگیها و نتایج عملکرد رقابتی از لایحه (نظام رتبه بندی معلمان) حمایت کرده ام و بجد پیگیر تسریع در تصویب آن با کمک همکارانم در مجلس هستیم.»
مهرداد ویس کرمی نماینده خرم آباد خاطرنشان کرد: «در مورد گره گشایی اصل لایحه رتبه بندی معلمان و روند بررسی آن در کمیسیون آموزش تردید جدی دارم. بر این باورم که معلمان ما قربانی تصمیمات پوپولیستی و عجولانه مجالس و دولتها شده اند. بیشترین انتظار از خود معلمان است که با واقع بینی و عقلانیت، مانع ذبح لایحه شوند.»
سید محمد مولوی نماینده کهگیلویه و بهمئی نیز به موضوع انتشار لیست جعلی اشاره کرد و گفت: «در چند روز اخیر، لیست خاصی از نمایندگان با عنوان جعلی مخالفین با لایحه رتبه بندی معلمین منتشر گردید که ضمن تکذیب باید اعلام نمایم معیشت فرهنگیان و ارتقای سطح آموزش و پرورش دغدغه جدی نمایندگان بوده و هست و قطع به یقین با تمام توان در کنار فرهنگیان عزیز خواهیم بود.»
محمد طلا مظلومی نماینده بهبهان نیز اظهار کرد: «اخیرا لیستی از اسامی نمایندگان مجلس مبنی بر عدم حمایت از طرح رتبه بندی معلمان در فضای مجازی منتشر شده که شدیدا این موضوع را رد میکنم و ضمن حمایت کامل از این طرح پیگیر اجرای کامل آن تا آخرین مرحله هستم، حمایت از این طرح خدمتی ناچیز به قشر زحمتکش فرهنگی است.»
همچنین منصور آرامی، نماینده بندرعباس این طور واکنش نشان داد: «اخیرا متنی درفصای مجازی در حال انتشار است که بنده مخالف کلیات طرح رتبه بندی فرهنگیان هستم که باعث ناراحتی این قشر عزیز جامعه شده است بنده موافق این طرح بوده ام و به کلیات آن رای موافق داده ام به فرهنگیان عزیز این قول را خواهم داد که تمام تلاش خود را برای تصویب جزئیات آن به کار ببندم.»