گزارش تابناک از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه

قاسمی: اگر تحول ایجاد نکنیم فرصت‌های پیش رو را از دست می‌دهیم

بررسی صلاحیت رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دستور کار جلسه علنی نوبت بعدازظهر امروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدون هیچ مخالفی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی پرداختند.
کد خبر: ۱۰۷۱۶۹۳
|
۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱ 23 August 2021
|
13322 بازدید
|
قاسمی: اگر تحول ایجاد نکنیم فرصت‌های پیش رو را از دست می‌دهیم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدون هیچ مخالفی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی پرداختند.

به گزارش تابناک، بررسی صلاحیت رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دستور کار جلسه علنی نوبت بعدازظهر امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون های تخصصی مربوطه قرائت می شود.

موافقت کمیسیون عمران مجلس با وزیر پیشنهادی راه

عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی راه، مسکن و شهرسازی خبر داد.

با توجه به اینکه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی هیچ مخالفی نداشت، طبق آیین نامه مجلس موافقی هم در دفاع صحبت نکرد، بنابراین بلافاصله بعد از قرائت گزارش کمیسیون، قاسمی وزیر پیشنهادی راه به دفاع از برنامه هایش پرداخت.

قاسمی: اگر تحول ایجاد نکنیم فرصت ها پیش رو را از دست می دهیم

 رستم قاسمی در دفاع از برنامه‌های خود ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) گفت: 4 دوره خدمت برای خود ترسیم نمودم، نخست سربازی در دوران دفاع مقدس و سپس فعالیت در حوزه کارهای سازندگی و پس از آن قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء که فعالیت در بخش‌هایی از این مجموعه به مسئولیت پیشنهاد شده مرتبط است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه بسیاری باور نداشتند که طرح‌های بزرگ سازندگی توسط مجموعه‌های داخلی اجرا شود، افزود: در شروع ایام سازندگی و بازسازی کشور امام خمینی (ره) فرمودند « ما می‌توانیم» لذا مبتنی بر همین امر طرح‌های بزرگی توسط فرزندان کشور در حوزه‌های مختلف تهیه و اجرا شد و «ما می‌توانیم» به «توانستیم» تبدیل شد.

وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه حمل و نقل جاده‌ای، ساخت آزادراه و اتوبان و راه‌های بین شهری و روستایی در دوران فعالیت وی در قرارگاه خاتم‌الانبیاء انجام گرفته است، اظهار کرد: پیش از آن دوران طرح‌های کوچک مرتبط با حوزه دریایی توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌گرفت. ما حتی در دوران دفاع مقدس پایگاه کوچک دریایی را به کمک متخصصین کشور یوگسلاوی ساختیم اما بعد از جنگ با اعتماد و اعتقاد بر اصل «ما می‌توانیم» در قرارگاه خاتم و به کمک شرکت‌های خصوصی همکار، فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه حمل و نقل دریایی انجام دادیم.

قاسمی یادآور شد: ساخت بندر شهید رجایی با 7 میلیون ظرفیت، ساخت بنادری در مناطق عسلویه، توسعه بندر امام خمینی و ساخت بنادر کوچک و بزرگ دیگری در حوزه خلیج فارس و همچنین انجام اقداماتی در حوزه حمل و نقل هوایی و فرودگاه‌سازی از جمله تجربیات ایام گذشته است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به اقداماتی که در حوزه مسکن انجام گرفته است، گفت: تعداد خانه‌های زیادی در دورانی که در قرارگاه خاتم‌الانبیاء فعالیت داشتم، ساخته شد لذا از تجربیات بسیاری در حوزه مسکن برخوردار هستم. ما در حوزه حمل و نقل 4 مقوله اصلی داریم که باید به آنها توجه شود. متأسفانه 200 هزار کیلومتر آزادراه و راه‌های بین شهری و روستایی که در کشور ساخته شده که به لحاظ کاربردی مطلوب نیست.

وی اضافه کرد: همچنین در بخش ریلی در همه کشورها حمل و نقل ایمن راه‌اندازی شده و ما با توجه به شرایط ژئوپلتیک نیازمند توسعه بخش ریلی برای حمل مسافر و بار داریم اما به لحاظ بستر و ناوگان و سرعت حداکثر 10 درصد حمل مسافر و بار توسط حمل و نقل ریلی انجام می‌شود که این شایسته کشور ما نیست. در بخش‌های هوایی و دریایی نیز وضعیت خوبی نداریم.

قاسمی با تأکید بر اینکه بخشی از فرصت های کشور را از دست داده‌ایم، اظهار کرد: برای بازپس‌گیری فرصت‌های از دست رفته تلاش زیادی لازم است و اگر تحولی ایجاد نکنیم فرصت‌های باقی مانده را هم از دست خواهیم داد. روش‌های گذشته و امروز نشان می‌دهد که ما به کمک آنها نتوانستیم به شاخص ها برسیم لذا نیازمند اقدام جهادی، ملی و شجاعانه هستیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: ما به کمک بودجه‌های عمومی و جاری حتی یک آزادراه هم نمی‌توانیم بسازیم بنابراین نگاهمان را باید تغییر دهیم و به دنبال روش‌های متداول دنیا برویم از این رو سرمایه‌گذاری به کمک بخش خصوصی داخلی، ایرانیان خارج از کشور و کشورهای خارجی و استفاده از روش‌های BOT و تهاتر برای توسعه حوزه راه و شهرسازی امکان‌پذیر است و در غیر این صورت شدنی نیست.

وزیر پیشنهادی راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: در برنامه ای که تقدیم مجلس و نمایندگان کردم، مشکلات کشور را در حوزه وزارتخانه تشریح کردم، بی شک برای حل این مشکلات نیازمند همدلی قوای مختلف کشور هستیم و برای جلب سرمایه گذاری باید تصمیمات سخت بگیریم و جذابیت ایجاد کنیم و من امیدوارم با همدلی و بکارگیری تجربیات گذشته، برنامه ها محقق شود. من تمام توان و هستی خود را می گذارم تا بتوانم جواب رفقای شهیدم را بدهم و شرایط حمل و نقل کشور را تغییر دهم.

وی افزود: از همکاری و تعامل مجلس در مسیر بررسی صلاحیت خویش قدردانی و تشکر می کنم و امیدوارم این همکاری و تعامل در ادامه مسیر مسئولیتم نیز تداوم داشته باشد تا بتوانیم مسائل کشور را در کنار یکدیگر حل کنیم.

قاسمی گفت: حوزه مسکن امروز پاشنه آشیل کشور است و سهم زیادی از خانوارها را به خود اختصاص داده است، به طوری که بین 37 تا 60 درصد هزینه خانوارها به مسکن تعلق دارد و برای تغییر این وضعیت باید یک همکاری چندجانبه انجام شود و همه دست به دست یکدیگر دهیم. با خود عهد بستم تا همه هستی ام را به کار بگیرم تا مسکن را سامان دهم.

وی با بیان اینکه مولفه زمین، ساخت و فروش در موضوع مسکن حائز اهمیت است، تاکید کرد: مسئله زمین به ویژه در شهرهای بزرگ 50 درصد هزینه مسکن را به خود اختصاص داده است و با بررسی هایی که داشتم بیش از یک میلیون هکتار زمین متعلق به دولت وجود دارد و با اقدام مطلوب مجلس در قالب طرح جهش تولید مسکن بخشی از آن در اختیار محرومان قرار خواهد گرفت. مولفه بعدی مسئله ساخت مسکن است که برای حل این موضوع نیز راهکارهایی در برنامه وجود دارد.

وزیر پیشنهادی راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: مسئله مسکن و برنامه جامع ملی مسکن یک اقدام فراوزارتخانه ای است و ما می خواهیم سهم ساخت مسکن از وزارتخانه به دولت منتقل شود تا همه نهادها درگیر مسئله مسکن شوند و با حل معضل مسکن شاهد بهبود و حل بسیاری از مسائل فرهنگی و اجتماعی و تغییر مشکلاتی نظیر تاخیر در ازدواج جوانان شویم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه من از یک منطقه محروم هستم و تقریبا تمامی مناطق محروم کشور را طی سفرهای خود شناسایی کرده ام، گفت: مردم بعد از گذشت 42 سال از انقلاب حق دارند، نسبت به نداشتن راه و مسکن نگران و ناراحت باشند، نگرانی و دغدغه نمایندگان در خصوص راه های روستایی و محرومیت این مناطق به جا و درست است.

وی تاکید کرد: 32 هزار کیلومتر راه روستایی باید ساخته شود و متاسفانه مردم در برخی مناطق از داشتن راه حتی برای بردن بیماران و زنان باردار خود به بیمارستان محروم هستند. طرح های ساخت راه و مسکن از جنس طرح های فاینانس نیست و نیازمند حمایت و کمک مجلس است تا بتوان در این حوزه ها محرومیت زدایی را در کشور انجام داد.

قاسمی اظهار کرد: تمامی مسئولان به ویژه دولت سیزدهم با شعار عدالت محوری دغدغه رفع محرومیت زدایی در کشور را دارند و حتی مقام معظم رهبری فرموده اند کاستی ها و مشکلات در کشور بسیار است اما ظرفیت های زیادی هم وجود دارد که می توان این مشکلات را حل کرد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی حتما نیاز به اصلاح ساختاری دارد، بیان کرد: من در این وزارتخانه از افراد جهادی، انقلابی، دستپاک و شایسته استفاده خواهم کرد و در کنار آن با حذف امضاهای طلایی و ایجاد ساز وکارهای جدید تحول را در این وزارتخانه ایجاد خواهم کرد.

وی ادامه داد: برای ساخت با کیفیت مسکن، راه و اتوبان ها باید از نخبگان کشور، مراکز تحقیقاتی، شرکت های دانش بنیان و ... بهره برد.

قاسمی تمرکز زدایی را یکی دیگر از برنامه های خود در وزارت راه و شهرسازی برشمرد و گفت: متاسفانه گاهی سال ها برای تغییرات شهرها زمان می برد و طرح هادی شهرها و روستاها به درستی اجرا نمی شود. من با توجه به تجربه حضور در ادوار گذشته وزارت می توانم در تعامل با مجلس مشکلات این حوزه را حل کنم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تاکید کرد: تعامل با کمیسیون های تخصصی و ارائه گزارش کار و پیشنهادات را در دستورکار خود قرار خواهم داد تا مشکلات عظیم کشور در حوزه راه و شهرسازی حل شود.

وی در خصوص حمایت از ساخت مسکن ایثارگران نیز، گفت: یکی از نمایندگان خانم به من اعلام کرد که ایثارگر 70 درصدی به دلیل نداشتن مسکن در کارخانه ای که در آن کار می کند، زندگی هم می کند بنابراین ساخت و تامین مسکن ایثارگران، محرومان و خانواده شهدا را در دستورکار خود قرار خواهم داد.

قاسمی تصریح کرد: دستورکاری را با 10 فرمان تدوین کرده ام تا در اولین روز کار خود در وزارت راه و شهرسازی به کارمندان این وزارتخانه ابلاغ کنم که ایجاد بانک زمین یکی از فرمان های این دستورکار است.

پس از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس، رای گیری برای وزرای پیشنهادی انجام می شود.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۴۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
این وزیر کارنامه درخشان و حتی حداقلی هم نداره

خدا بخیر بگذرونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
هزاران جاده ریل ساخته نه جهرمی جونت داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
اتفاقا همه صاحب نظران حوزه مسکن، بر کاهش قیمت یا تغییرات
اساسی با این وزیر هم نظر هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
ولی در دوران ایشان هم دکل نفتی ها گم شدند

و هم بابک زنجانی های زیادی بوجود امدند !!!؟

و امروز هم بیشتر برای مسولیت وزارت نفت داشت

واسه خودش تبلیغ میکرد !!!!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
دکل نفتی کجاست؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
ازماست که بر ماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
مجلس حداقلی،دولت حداقلی شعاری( ما میتوانیم)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
با تبدیل دولار سه تومنی به سی تومنم بازم حرف میزنید و بردن برق در زمستان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
الهی
خود خوب می دانی که کشور اسلامی ام ایران نیاز به وزرائی سالم ، متعهد و متخصص دارد ،
وزرائی که دارای سوابقی زیبا و بدون هیچ سابقه ی منفی و بدون گم کردن هر دکل نفتی و بدون بوجود آورنده ی هیچ نوعی از بابک زنجانی و بدون هیچ تاراج نفتی و بدون هیچ بخشش نفت ملت ایران به این و آن ، پا به عرصه ی خدمت گذارند
نه آنانکه همچون رستم قاسمی در دو سال وزارت نفت او ، با دستورش میلیاردها دلار از کشور خارج شد و هرگز برنگشت و بابک زنجانی را بوجود آورد تا نفت ایران را به خارج نشینان ببلعد و ببخشد

رستمِ قاسمی و بابک زنجانی ها
باعثِ این همه بدبختی و ویرانی ها
ای که تاراج نمودی همه یِ بیت المال
تو به این شهر زدی آتشِ بیدادی ها
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
سلام من عاشق ده فرمانش شدم فیلمش رو فردا میسازن ده فرمان 2
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
دکل ها گم شد از دستانِ رستم
دکل ها رفت و شد قُربانِ رستم
دلسوز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
فرصتهای قبلی که از دست رفت خدا عاقبت فرصتهای پیش رو را با کارنامه این مقامات بخیر کند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
چه زیبا از خودش گوید فراوان
که گوئی نیست در او یک شبستان
به قدر خویش می داند چه کرده ست
دکل ها رفته از دستان ایشان
کارشناسان وزارت راه و شهرسازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
ضمن تشکر از وزیر محبوب جناب اقای مهندس قاسمی و تبریک به جامعه وزارت راه و شهرسازی ما فارغ التحصیلان دانشگاه شریف و صنعتی امیر کبیر که در مجموعه وزارت راه و شرکت ساخت خدمت می‌کنیم آمادگی خود را جهت همکاری آن وزیر همام اعلام میداریم
دانیال
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
شما هنوز جای زخم کاری که بر تن این ملت وارد کردی التیام نیافته
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
غیب شدن دکل ها خودش یک نوع تحول است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
اقای قاسمی گزینه وزارت راه و شهرسازی ست ولی پشت تریبون مجلس خودش را به عنوان گزینه وزارت نفت معرفی کرد و اخر کار که بهش گفتند باباجون تو را به عنوان وزیر راه معرفی کرده اند اومد و گفت منظورم از این همه صجبت وزارت راه بود !!!!!!!!! خدائیش شرم کردم به عنوان یک ایرانی که چه فردی میخاد بشه وزیر راه و شهرسازی توی این مملکت
پاسخ ها
یک ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
خیلی خنده داره که ایشون هنوز نمیدونه وزیر کجاست

ببینم قحطی رجاله تو این مملکت ؟
یا فقط آقایون درون حلقه فقط میتونن وزیر بشن
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟