چرا ایرانی‌ها «بازی مرکب» نمی‌سازند؟

پاسخ کوتاه اینکه: «به همان دلیل که خودروسازهای ایرانی، هیوندای نمی‌سازند!» خلق یک محصول جهان نیاز به تفکر جهانی در همه سطوح و عدم ترس از رقابت با مدعیان دارد. آیا می‌توان انتظار داشت ایرانی‌ها بازی مرکب را بسازند که با تفاسیر داخلی مشمول «ترویج خشونت، نمایش غیرواقعی جامعه، طمع کاری مردم، عدم امیدواری به دستیابی به موفقیت و تحقق عدالت» و ده‌ها برچسب دیگر می‌شود و کوشش مسئولان کره جنوبی در خلق یک جامعه آرمانی را زیر سوال می‌برد؟!
کد خبر: ۱۰۸۳۴۹۶
|
۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵ 22 October 2021
|
101781 بازدید
|

چرا ایرانی‌ها «بازی مرکب» نمی‌سازند؟

«تابناک»، مهدی خرم دل؛ هرازچندگاهی یک سریال ‌جهانگیر می‌شود و در سراسر عالم، به پرمخاطب‌ترین محصول دنیای مبدل می‌شود. این تعابیر برای گروهی یادآور آثاری چون «دوستان | Friends» و «بازی تاج و تخت | Game of Thrones» است اما اکنون سخن از یک سرگرمی تازه است: سریال کره‌ای «بازی مرکب | Squid Game | 오징어 게임» ساخته هوانگ دونگ-هیوک؛ سریالی که از نتفلیکس پخش می‌شود و اکنون در بسیاری از نقاط دنیا از جمله ایران طرفداران جدی دارد.

همواره این تئوری وجود دارد که غربی‌ها حوصله زیرنویس یا فیلم و سریال خارجی دیدن را ندارند و به همین دلیل برای آثاری که نگاه به بازارهای بین‌المللی دارند، دیالوگ‌های کمتری نوشته می‌شد؛ اما آثار کره‌ای ناقض این تئوری بودند. فیلم «انگل | Parasite | 기생충» ساخته بونگ جون-هو نه تنها جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را برد، بلکه برنده جوایز اسکار بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم شد و در واقع برای نخستین بار یک فیلم خارجی، فیلم‌های آمریکایی را در جوایز اسکار شکست داد. واکنش کره‌ای‌ها چه بود؟ سرمایه گذاری سنگین برای تبدیل لوکیشن فیلمبرداری این اثر به یک جاذبه گردشگری!

«بازی مرکب» همان موفقیت را این بار در عرصه سریال سازی به دست آورده است. گروهی متشکل از ۴۵۶ شرکت‌کننده در گریز از روز‌های سخت زندگی و با تجربیات متفاوت از زندگی، در سودای برد جایزه‌ای به ارزش ۴۵.۶ میلیارد وون معدل ۳۸.۷ میلیون دلار، در مجموعه‌ای از بازی‌های کودکانه با عواقبی ناگوار شرکت می‌کنند. فرم متفاوت این سریال، تماشاگران را با خود همراه کرده و این دقیقاً همان کاری است که یک سرگرمی موفق انجام می‌دهد. هنری پیل استاد دانشگاه ییل در ۱۹۴۴ به درستی این تعبیر را به کار برد که «تلویزیون آدامس چشم است | Television Is Chewing Gum for the Eyes» و بعد‌ها فیلمسازان متعددی به آن تکیه کردند.

 

فیلم سازی ایرانی فراتر از خودروسازی ایرانی است

چرا ایرانی‌ها «بازی مرکب» نمی‌سازند؟

مقایسه مداوم محصولات «وی او دی»‌های ایرانی با تولیدات دیگر کشورها از جمله کره جنوبی که بعضاً به تحقیر صنعت سرگرمی سازی ایران نیز منتهی می‌شود، این پرسش را پیش آورده که چرا ایرانی‌ها «بازی مرکب» نمی‌سازند؟ پاسخ کوتاه اینکه: «به همان دلیل که خودروسازهای ایرانی، هیوندای نمی‌سازند!» خلق یک محصول جهان نیاز به تفکر جهانی در همه سطوح و عدم ترس از رقابت با مدعیان دارد. کره جنوبی زمانی توانست خودروساز قدرتمندی شود که تمام محدودیت‌ها را برداشت و بدون ترس از نابودی صنایع ملی، خودروساز کره‌ای را در معرض رقابت با خودروساز خارجی است؛ این تعابیری است که به همین وضوح از سوی خودروسازان کره‌ای در مستند «مستند تهران تقاطع سئول» بیان می‌شود.

البته این مقایسه یک ظلم در حق فیلمسازی ایرانی است، چون هیچ خودروساز ایرانی موفقیت بین المللی به دست نیاورده و فیلم‌های ایرانی کلکسیون بزرگی از افتخارات بین المللی را داشته‌اند؛ تنها در بازار بین‌المللی آنچنان نفروخته‌اند. علت اصلی این است که فیلمسازی و سریال‌سازی ایران برای سال‌های متمادی در محیط گلخانه‌ای و محافظت شده، رشد کرده و موفقیت‌های بین المللی عمدتاً غیرتجاری نیز به دست آورده اما قاطبه اهالی سینما اعتقاد دارند، اگر قرار باشد با تولیدکننده بین المللی رقابت کنند، شکست می‌خورند و با همین تصور، چهره‌های بانفوذ سینمای ایران همواره خواستار بازار اختصاصی و انحصاری شده‌اند؛ همان درخواستی که همه صنایع به ویژه خودروسازهای داخلی داشته‌اند و علی رغم تامین این بازار اختصاصی نتوانسته‌اند به یک قدرت جهانی در خودروسازی تبدیل شوند؛ شاید دقیقاً به همین دلیل بازار انحصاری میزان انگیزه‌های رقابتی را به صفر نزدیک می‌کند.

وی او دی‌های ایرانی که علی رغم سروصدای زیاد، گردش مالی بالایی ندارند و عمدتاً از مسیرهای انحصاری و با منابع تامین شده از سوی دولت سرپا شده و مسیرشان را ادامه داده‌اند، دقیقاً مشابه خودروسازی‌های داخلی هستند. آنها با وجود آنکه مدعی تولید داخلی هستند، حتی سریال خارجی را به شدت افراطی ممیزی و بدون خرید کپی رایت پخش می‌کنند؛ همانگونه که برخی خودروسازهای داخلی در رفتاری شگفت انگیز، خودروهای خودروسازهای چینی، فرانسوی و کره‌ای را مونتاژ کرده و به مصرف کننده داخلی می‌فروشند. تصور کنید اگر خودروسازی نظیر مرسدس بنز بازار انحصاری داشت و در رفتاری مشابه، هیوندای را مونتاژ و در آلمان می‌فروخت، اکنون چنین موقعیتی داشت؟

 

خودباوری و شجاعت کره‌ای‌ها برای رقابت بی‌واسطه با غول‌های سرگرمی‌ساز را نداریم

چرا ایرانی‌ها «بازی مرکب» نمی‌سازند؟

این سریال عمدتاً گروه نوجوان را هدف قرار گرفته که کمتر سریالی با این سطح از تولید برای آن‌ها ساخته شده است؛ گروهی که «کی-پاپ | K-pop» یا همان پاپ کره‌ای گوش می‌کنند و حتی زبان کره‌ای فرامی‌گیرند و نه تنها در آمریکا و اروپا، بلکه در ایران هم کم‌تعداد نیستند. این صادرات فرهنگی محصول رفت و برگشت فرهنگی است و از قضا در رقابت با محصولات دیگر کشور‌ها رقم خورده است. ۷.۹ میلیون کره‌ای اشتراک نتفلیکس را در سال ۲۰۲۱ خریداری کرده‌اند که بیش از ۱۴ درصد کل کره‌ای‌ها را شامل می‌شود. وقوع وضعیت مشابه در ایران فریاد‌های بسیاری را در پی داشت و به همین دلیل امروز مصرف کننده ایرانی گزینه‌ای جز پلتفرم‌های ضعیف داخلی ندارد؛ اما هر رفتی، یک برگشتی دارد و این بخشی است که سیاست گذاران ما نمی‌بینند.

نتفلیکس حد فاصل سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی بیش از شانزده هزار شغل تمام وقت در کره جنوبی ایجاد کرده و در سال ۲۰۲۱ برنامه خود برای سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلار دیگر در کره را در دستور کار قرار داده است. با چنین مکانیزمی، درآمد صنعت سرگرمی کره جنوبی طی چهار سال اخیر ۴.۷ میلیارد دلار افزایش یافته است. بدین ترتیب درآمد کره جنوبی از صادرات فیلم، سریال، موسیقی در چارچوب صنعت سرگرمی که در واقع صادرات فرهنگ نیز محسوب می‌شود، به ۱۰.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسیده که بیش از صادرات لوازم خانگی و محصولات آرایشی و بهداشتی کره جنوبی است.

بنیاد کره‌ای تبادل فرهنگی بین‌المللی (KOFICE) از رشد ۵.۵ درصدی فروش محصولات مصرفی این کشور مانند لوازم آرایشی، پوشاک و محصولات غذایی پرداخته که در سریال‌ها، فیلم‌ها و موسیقی‌های این کشور به کار رفته که در این زمینه شاید بتوان به یک نوع کفش اشاره کرد که در سریال بازی مرکب استفاده شد و فروش آن در سراسر جهان از جمله آمریکا رشد نجومی داشت. این یک وجه از ماجراست، اما مساله‌ای که ایران اکنون موقعیت کره را در صنعت سرگرمی ندارد، تنها انحصار نیست.

 

مسئولان هنوز تفاوت فیلم و سریال داستانی، با مستند را نمی‌فهمند

چرا ایرانی‌ها «بازی مرکب» نمی‌سازند؟

به بازی مرکب بازگردیم. آیا با یک سریال با ساختاری خارق‌العاده روبرو هستیم که تماشاگر را میخکوب می‌کند؟ نه! داستان سریال اسکوئید گیم درباره نابرابری در جامعه است که با فرمی پوپولیستی و در اوج سانتیمانتالیسم بیان می‌شود و در نهایت با یک پایان بندی ضعیف، تماشاگر را تنها می‌گذارد. این سریال و بسیاری از سریال‌ها و فیلم‌های کره‌ای مصداق بارز آن چیزی که گروهی در ایران برای آن تعبیر «سیاه نمایی» به کار می‌برند؛ جامعه‌ای درگیر نابرابری که اغلب مردمانش برای کسب ثروت دست به هر عملی می‌زنند. آن نگاه دقیقاً در کره جنوبی وجود ندارد و این آثار به چشم «داستان» می‌بینند و نه «واقعیت»! به همین دلیل فیلمساز می‌تواند «هر اثری» را با «هر مضمونی» خلق کند.

تا زمانی که متولیان از فیلم و سریال ایرانی توقع بیان واقعیت و بازنمایی رویدادهای جامعه را دارند و نمی‌توانند بپذیرند، مساله‌ای که حتی یک مورد مابه ازای بیرونی ندارد، تبدیل به سوژه سریال شود و پخش شود، صنعت سرگرمی‌سازی ایران توان رقابت نخواهد داشت. متاسفانه برخی فیلمسازان ایرانی نیز در این دام گرفتار می‌شوند و می‌خواهند ثابت کنند آثارشان مابه ازای بیرون دارد، در حالی که تنها «آثار مستند» باید مابه ازای بیرونی داشته باشد و دیگر آثار داستانی نیاز نیست برآیند حقیقت باشند. اساساً اگر قرار بود چنین نگاهی حاکم باشد، بخش وسیعی از تولیدات سینمایی در مغرب زمین که در آنها از پلیس فاسد و رئیس جمهور فاسد نمایش داده می‌شود تا حتی سیستم به کلی فاسد نشان داده می‌شود، ساخته نمی‌شد.

متاسفانه مسئولین این نگاه که کلیات یا جزئیات فیلم و سریال باید مابه ازای بیرونی داشته باشد، به جامعه پمپاژ می‌کنند و همین باعث شده ساخت فیلم یا سریال که کاراکترهایش منفی یا ساده لوح باشند، با هر لهجه‌ای به جز لهجه تهرانی تبعات داشته باشد و پس از ساخت هر اثر گروهی اعتراض کنند. این وضعیت در قبال اصناف نیز صادق است و مشخصاً می‌توان سرنوشت سریال کمدی «در حاشیه» اشاره کرد که پزشکان تحمل نکردند و این سریال که بازگشت موفق مهران مدیری با یک سریال نود شبی بود، فرجام بدی داشت.

 

فیلمسازان باید آنچه را نشان دهند که متولیان در تحققش ناکام بوده‌اند

چرا ایرانی‌ها «بازی مرکب» نمی‌سازند؟

چالش اساسی اینکه برخی حتی تولیدات آثاری که ما به ازای بیرونی دارد را نیز برنمی‌تابند! به عنوان نمونه اخیراً از سوی یک مقام مسئول عنوان شده سریالی که در آن شخصی به دنبال حقش می‌رود، اما از طریق قانون به حقش نمی‌رسد یا اینکه یک شخص خود راساً مجری قانون شود یا جامعه‌ای که امید به اصلاحش نیست و پر از فساد و درد است، نمی‌تواند ساخته شود. اینکه زنان طماع، اهل وسوسه و خشونت نشان داده شود، در حالی که اکثریت زنان این طور نیستند، نیز جزو خطوط قرمز است. اساساً اغراق در تولیدات سینمایی و سریال‌ها که یک تکنیک مرسوم داستان پردازی است، مجاز نیست. اینکه کاراکتر نباید سیگار بکشد و رفتار‌هایی داشته باشد که گروه‌های مختلف خوششان نمی‌آید هم جای خود دارد.

این‌ها محصول همان تفکری است که نه تنها فیلم و سریال داستانی را مابه ازای واقعیت می‌داند، بلکه توقع دارد کار‌های نکرده کارگزاران کشور را سازندگان فیلم و سریال جبران کنند؛ برای نمونه، در حالی که سالانه ۵۵ هزار میلیارد نخ سیگار در ایران مصرف می‌شود و سیگار با قیمت پایین در ویترین همه مغازه‌ها و دکه‌هاست و مسئولان کشور هیچ اقدام عملیاتی برای کاهش مصرف سیگار نکرده‌اند، در زمان پخش سریال «شهرزاد» اثر حسن فتحی از سوی مسئولان بهداشتی وقت به مسئولان وقت سازمان سینمایی فشار آورده می‌شد که نباید سیگار در این سریال به این شکل نمایش داده شود؛ چون مروج سیگار است! از قضا تهیه کننده سریال «زخم کاری» نیز مجبور شد بگوید سیگار کشیدن کاراکتر اصلی این سریال با بازی جواد عزتی اشتباه بوده است!

سایر دستگاه‌ها نیز که در بخش‌های مختلف شکست خورده‌اند، توقع دارند ضعف‌های کنونی حتی در سریال و فیلم‌های داستانی نه تنها نمایش داده نشود، بلکه بعضاً روایت‌های بیان شود که ژانر فیلم‌ها و سریال‌ها را به «تخیلی» تغییر می‌دهد. با این اوصاف آیا می‌توان انتظار داشت ایرانی‌ها بازی مرکب را بسازند که با تفاسیر داخلی مشمول «ترویج خشونت، نمایش غیرواقعی جامعه، طمع کاری مردم، عدم امیدواری به دستیابی به موفقیت و تحقق عدالت» و ده‌ها برچسب دیگر می‌شود و کوشش مسئولان کره جنوبی در خلق یک جامعه آرمانی را زیرسوال می‌برد؟!

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۸
ناشناس
|
Portugal
|
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
به همون دلیل که سامسونگ و هیوندای هم نمیتونیم بسازیم
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
چون سخت در بازی تورم گرفتار هستند زمانی برایشان نمیگذارد که به چیز دیگر بپردازند؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
چون ما افراد... در دیگر صنایع نداریم و رشد می کنند مانند صنعت نظامی!
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
در ایران به طوری واقعی بازی مرکب داره اجرا میشه

مردم هم در بازی هستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
کاملا درسته. پیام های عمیقی داشت این سریال. در برخی جوامع بالاخص ایران دیده میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
کشور شعار زده و این حرف ها
شعارهایی که فقط هدف پر کردن جیب بعضی ها را دارد و بس
ناشناس
|
Luxembourg
|
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
ایرانی ها نیاز به ساختن بازی مرکب ندارند
درحال بازی و درون بازی هستیم
واکسیناسیون خودرو یا ارابه های مرگ
تورم سرسآم آور
بی آبی و خشک سالی ادامه دار بیکاری تحریم ها ی ظالمانه مشکلات دارو
.......
پاسخ ها
من
| - |
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
سلام . خودزنی رو ادامه میدادی سونامی آتشفشان سقوط هواپیما در آنگولا تب برفکی در آفریقا ...!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
آلبا جون اذیت نمی شی دورتون سیم خاردار کشیدن نمی تونی از ساختمونتون بیای بیرون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
انفجار اتمی هیروشیما وناکازاکی رو یادت رفت گفتم حیفه یاد نکنیم از اون حادثه غم انگیز توی این پیام. یادشون گرامی و نامشون جاویدان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
جا داره به باخت پرسپولیس از الهلال هم در اینجا پیرو سخنانتون اشاره کنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
دلت خوشه بابا...تخم مرغ چند شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
از تره بار خریدم حدود 48000
موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
باسلام و ابراز ادب و احترام
واقعا هر کشوری فرهنگ و تمدن خود را در فیلم ها و سریال ها به نمایش می گذارد. شما سریال های ترکیه ای را ببینید از سر تا پا تفاخر و عرضه ارزش های مالی است. حتی رییس جمهور ترکیه در سخنرانی خود در یکی از کشورهای اروپایی برای جامعه ترکیه ای توصیه می کند ظواهر خود را به رخ بکشید و حتی گفت در این راستا ماشین های لاکچری و برند سوار شوید. ولی سریال های کره ای هیچگونه ابایی از نمایش فقر و زندگی سخت مردم کره ندارد و واقعیات زیر پوست شهر را عریان می کند و از این طریق ارزش های قناعت پیشگی را تشویق می کنند و به نظر می رسد این مقولات به خاطر نفوذ و رسوخ ارزش های کنفسیوسی در چین و کشورهای آن حوزه است. ما در ایران متاسفانه هیچ کار فرهنگی در راستای ابقای ادب و فرهنگ غنی خودمان نکرده ایم. به خاطر دارم در کشوری در همان حوزه که آنجا هم تعالیم کنفسیوسی نفوذ دارد داستان و شعری از سعدی برای یک فرد تحصیل کرده گفتم: او پاسخ داد ممکن نیست این حرفها مربوط به ۸۰۰ سال پیش باشد اینها ارزش های بشر قرن بیست و یکم است. ما هم می توانیم ارزش های خود را به قدرت به تصویر بکشیم و فقط باید اراده کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
زمانیکه بدانیم مهمترین گفته کنفسیوس چیست آنوقت میفهمیم که این شخض چینی چرا چنین چیزی در باره سعدی گفته است.
وی به جوانان نصیحت میکند که دنبال نو آوری نباشید بخصوص در سیاست زیرا «هرکجا که روی آسمان همین رنگ است» تقل از کتاب رهبر انقلاب چین.
بهمین خاطر چین ۴۰۰۰ سال با وجود داشتن بزرگترین ناوگان های جهان و قویترین ارتش هیچگونه قدم قابل ذکری بجلو برنداشت، تا زمانیکه انقلاب این گفته کنفسیوس را نفی کرد و نو آوری را بر پرچم خود هم در تولید و هم در سیاست نوشت.
ایرانیان از نظر فرهنگی و نه پای منقل نشستن واز شراب ناب که فئودال زاده ها مینوشیدند سخن گفتن بلکه از زندگی مردم و از واقعیات تاریخی چون فردوسی و سعدی واقعاً نزدیک به دوران کنونی را بخصوص وضعیت در اروپای امروزی را بیان کرده‌اند و نصایح جهت دار مفید میداده اند که از طرف سیاستمداران آنان جهت توضیح یک عمل اجتماعی (سوسیالیستی) «چو عضوی بدرد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار» استفاده کرد. سیاستمداران عقب‌مانده آمریکایی برعکس دایما از کنفسیوس های چینی مثال می‌آورند و مردم را به سکون دعوت میکنند.
آری ایرانیان بخاطر زندگی روزانه بهم مربوط مانند آبشام ها قنات ها راه‌های دشوار برف و گرما کاروانسرا ها… که شرط اولیه زندگی آن‌ها بوده است به آینده خیلی نزدیک بوده‌اند و پادشاهان گمراه و دربار های فاسد همچون یزدگردها ایران را عقب نگاه داشته بوده‌اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
هرکسی به دنبال نداشته های خود است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
جایگاه های تصمیم گیر در کلیه حوزه ها گیر رانت خواران ، ویژه بگیران ، انگلهای بی تخصص ، مسئولین بی برنامه و ترسو و ... افتاده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
انگل بی تخصص را خوب اومدی
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
گاندوووووووووووووو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
حالم بهم خورد...
غورباقه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
غروباقه توی این سبک بود . گاندو سبکش کاملا متفاوته
صدرا
|
Canada
|
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
بعنوان یک ایرانی مقیم کانادا و تحت تاثیر اخبار پیرامون این سریال هفته پیش یک قسمت انرا باتفاق همسرم دیدم. سریالی پر از خشونت اغراق آمیز که بی محتوایی را دامن میزند با کانسپتی تکراری هرچند شلوغ (موضوع شرکت عده ای در یک مسابقه بخاطر پول و از دست دادن جان برخی در هر مراحله پیشتر حداقل در یک فیلم سینمایی بزیبایی با حداقل خشونت و اغراق بتصویر کشیده شده) . این اغراق در سناریو باعث عدم باورپذیری برخی ببیندگان همچون بنده میشود... اما میزان استقبال عجیب مردم دهها کشور از ان را فقط بشوخی معلول اثرات کووید تلقی کردیم!!!
لذا بنظر طرح سوال مقاله هرچند بجا است ولی مصداقش اشتباه است میتوان دهها سریال باکیفیت دیگر جای آن نوشت
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
اولا شما وقتی شروع میکنی با فخر فروشی میگی من کانادام نشون میده زیاد نمیشه رو حرفتون حساب کرد و دوما این سریال بخاطر نشون داد ن انسانیت و مشکلات اخلاقی و...معروف شد شما بشین کانادا لطفا اظهار فضل نکن
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
کلا من دیدم خیلی از ایرانیها نسبت به استقبال از کشورهایی که ما حس میکنیم آنها از ما پایینترن چنین طرز تفکری دارند نسبت به محصولات ترکیه کره جنوبی پاکستان مصر و غیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
خیلی اعتماد به نفس داری که با دیدن فقط یک قسمت داری تحلیل ارائه میدی
اگر دیالوگ های قسمت آخر رو بین شخصیت اصلی سریال و مرد پیر رو می دیدی و می شنیدی ممکن بود اینطوری نگی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
مثلا الان تو بعنوان یک ایرانی مقیم کانادا فیلم دیدی چه ربطی به موضوع داره؟ میخوای مهاجرتت رو به رخ ما بکشی!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
باور کن این دوستمون تو علی اباد کتول نشسته میگه مقیم کانادام
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
اقای ناشناس 22:59 کلا اظهار نظر راحته این سریال پربیننده ترین سریال نتفیلیکس شده و تو آمریکا شمالیو اروپا هم جز پربیننده ها بوده پس باز نظر شما بی پایه و اساسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
شما اصلا پِیام سریال رو نگرفتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
همین اصغر فرهادی بدبخت فیلم می سازه افتخار می یاره هزار تا فحش می خوره یکی می گی وطن فروش یکی می گی حکومتی ...بهتره کسی تو این مملکت به واسطه ساختن چنین سریال هایی مغروف نشه که همه انتظارات سیاسی دارن ازش همه هم تمامیت خواه
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟