به گزارش تابناک اقتصادی؛ در سال های اخیر یکی از چالش هاش اساسی در صنعت خودرو، تداوم زیان انباشته خودروسازان بوده است؛ موضوعی که به گفته مدیران این صنعت، تنها به دلیل قیمت گذاری های دستوری توسط نهادهایی همچون شورای رقابت و عدم قیمت گذاری بر اساس نرخ تمام شده تولید خودرو بوده است. چالشی که در این ماه ها، حتی از زبان رئیس سازمان بورس نیز به آن اشاره شد و خواستار تصمیم گیری مسئولان مرتبط با این حوزه برای تغییر در سازوکار قیمت گذاری خودرو شده بود.
در این میان؛ حدود یک ماه قبل در خبرها اعلام شد که دو خودروساز بزرگ کشور، قیمت های جدید فروش محصولات خود را افزایش داده اند. تصمیمی که یک روز بعد با واکنش رئیس جمهور مواجه شد. بر این اساس در بیست آبان ماه، به دستور رئیس جمهور و باتوجه به اینکه ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت خودرو مصوبهای نداشت، وزارت صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان خواست تا قیمت محصولات خود را که طی دو روز اخیر مشمول افزایش قیمت شدند، به قیمتهای قبل بازگردانند و براین اساس افزایش قیمت خودروهای داخلی منتفی شد.
پس از این، خودروسازان اعلام کردند قیمتهای خود را به نرخِ پیش از افزایش، بازگشت داده اند و اعلام شد که به زودی برای تعیین تکلیف قیمت گذاری جدید خورو در ستاد تنظیم بازار تصمیم گیری خواهد شد؛ چشم انتظاری که از سوی شرکتهای خودروساز و مصرفکنندگان بود تا ببیند خروجی جلسه ستاد تنظیم بازار چه خواهد بود.
در این باره، هفته گذشته با توجه به صحبتهای مفتح قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی مبنی بر اینکه "انجام این کار، مستلزم کار کارشناسی از سوی کارشناسان است و مطابق آنچه تاکنون اطلاع دارم هنوز مقدمات لازم فراهم نشده است و اعضا به جمعبندی نرسیده اند" در نهایت خبری از اعلام قیمتهای جدید توسط ستاد تنظیم بازار نبود.
بنابراین بسیاری امیدوار به جلسه امروز ستاد تنظیم بازار بودند تا ببینند بعد از گذشت نزدیک به یک ماه بالاخره تعیین تکلیف اصلاح قیمت خودرو در دستور کار این ستاد قرار می گیرد یا خیر؟!
در این میان، با وجود انتظارها برای اعلام نتیجه جلسه ستاد تنظیم بازار، به یکباره دو نامه از ایران خودرو و سایپا رسانه ای شد که خبر از افزایش قیمت محصولات می داد. افزایش قیمتی که طی آن خودروها با رشد ۱۸ درصدی، حدود ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان گرانتر شدند.
در این خصوص، بابک رحمانی و مجید باقری؛ معاونان بازاریابی و فروش ایران خودرو و سایپا در این باره در مصاحبه با صداوسیما ضمن تایید افزایش قیمت محصولات خود از اعمال این افزایش قیمت در خودروهای تحویلی آذر ۱۴۰۰ به بعد براساس تورم بخشی اعلامی از سوی بانک مرکزی خبر دادند که این تغییرات در دعوت نامههای ارسالی برای مشتریان اعمال میشود.
(باید توجه داشت که این اعداد قیمت خالص بهای کارخانه بوده و بدون درنظر گرفتن مبالغ مالیات، عوارض، بیمه و... است.)
هم زمان با اعلام نرخ های جدید محصولات دو خودروساز، ناظر بازار نماد معاملاتی این دو خودروساز را بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج، آماده انجام معامله اعلام کرد که شاهد تحرک مثبت این گروه و سرایت آن به کلیت بازار بودیم. بنابراین کام سهامداران این شرکتها با افزایش قیمت بین ۱۵ تا ۱۸ درصدی شیرین شد.