مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی اظهار داشت: امسال تلاش میکنیم هم از بلاگرها و اینفلوئنسرها و هم از صفحات خرید و فروش کالا و خدمات در فضای مجازی براساس درآمدهایی که دارند، مالیات بگیریم.
به گزارش تابناک اقتصادی؛ جهانگیر رحیمی از آغاز فرایند مالیاتستانی از اینفلوئنسرها و بلاگرهای فضای مجازی از سالجاری خبر داد و گفت: فعالیت افراد دارای فالوور بالا در فضای مجازی را از چند جنبه و در چند بحث از لحاظ اقدامات و رویدادهای اقتصادی و تجاری در مقاطع زمانی مختلف پیگیری میکنیم و سامانه مالیاتی فضای مجازی راهاندازی میشود.
وی ادامه داد: دادهها و دیتاهایی که از سوی مراجع مختلفی رصد و ثبت میشود و به دست سازمان امور مالیاتی میرسانند را براساس الگوریتمهایی که وجود دارد، استوری تبلیغاتی این افراد در اینستاگرام و همچنین تیزرهای تبلیغاتی که منتشر میکنند و نیز کسب و کارهایی که بهصورت مجازی خدمات تبلیغاتی ارائه میدهند، مورد بررسی قرار میدهیم.
مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی با تأکید بر اینکه تمام دادهها و اطلاعات را از مراجع ناظر دریافت کردهایم، گفت: نرخ تبلیغات بلاگرها و اینفلوئنسرها متفاوت است و اطلاعات مراجع ناظر براساس نرخهای مختلف تبلیغات این افراد و عملکرد آنها است و با این اطلاعات سازمان امور مالیاتی به تعیین پایههای مالیاتی میرسد.
رحیمی افزود: نرخ مالیات پس از تعیین پایه مالیاتی و ثبتنام افراد و اظهار مالیاتی آنها و معاف شدن آنها از مالیات یا معاف نشدن آنها اعلام خواهد شد.
وی با بیان اینکه بررسی عملکرد بلاگرها و اینفلوئنسرها نشان میدهد که گزارش درستی از فعالیت خود ارائه میدهند یا نه، گفت: سازمان امور مالیاتی ناظر فعالیت این افراد در فضای مجازی نیست و دیتاها و دادهها از مراجع ناظر که فضای مجازی را بهصورت گسترده و دقیق رصد میکنند، به دست میآید. مرجع ناظر براساس فعالیت این افراد، آنها را دستهبندی میکند و سازمان امور مالیاتی براساس قواعد مالیاتی درآمد مالیاتی را تعیین و پیادهسازی میکند و به طور قطع رفتار مؤدی بر اینکه مشمول معافیتهای مالیاتی میشوند یا نه متأثر خواهد بود.
مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی با اشاره به تعیین تکلیف صفحات فضای مجازی که محلی برای ارائه خدمات یا فروش کالایی هستند، اظهار داشت: کسب و کار عدهای از فعالان اقتصادی در فضای مجازی ایجاد شده است یعنی ادمین یا مالک این صفحات اینفلوئنسر نیستند. ممکن است افراد مغازهای برای کالاهای خود داشته باشند و در فضای مجازی هم نسبت به فروش آن کالا فعال باشند. این دسته هم مشمول پیگیری در سامانه مالیاتی فضای مجازی میشوند.
رحیمی تأکید کرد: امسال تلاش میکنیم هم از بلاگرها و اینفلوئنسرها و هم از صفحات خرید و فروش کالا و خدمات در فضای مجازی براساس درآمدهایی که دارند، مالیات بگیریم.
وی در پاسخ به این سؤال که تا به امروز چند اینفلوئنسر و بلاگر مشمول دریافت مالیات شناسایی شدهاند، گفت: در مرحله اول این فرایند، اینفلوئنسرها و بلاگرها شناسایی شدهاند و مرحله دوم دریافت اطلاعات فعالیت تجاری و اقتصادی این افراد در فضای مجازی است.
مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای مالیاتی ادامه داد: باید توجه داشت که شناسایی افراد در فضای مجازی که دارای فالوور بالایی هستند، کافی نیست چراکه برخی از افراد بهدلیل وجهه اجتماعی یا مشاغل و حرفه خود فالوور بالای 500 هزار تا دارند اما براساس اطلاعاتی که دریافت کردیم این افراد فعالیت اقتصادی و تجاری ندارند یعنی تبلیغاتی را ارائه ندادهاند.
رحیمی تأکید کرد: زمانی میتوان آمار دقیق از اینفلوئنسرهای مشمول مالیات ارائه داد که مطمئن شویم این افراد فعالیت اقتصادی هم داشتهاند که درآمد مالیاتی آنها تعیین شود.
وی با تأکید بر اینکه با بلاگرهایی مواجه هستیم که در ماه درآمدهای بسیار بالا و قابل توجه داشتند، گفت: برخی از این افراد بدون اینکه تخصصی داشته باشند تنها با انتشار عکس و فیلم خانوادگی یا سرگرمکننده صاحب درآمدهای بالایی با ارائه تبلیغات در صفحه خود شدهاند.