با چهل و نهمین روز حمله روسیه به اوکراین

تهدید چین توسط آمریکا به خاطر روسیه/ تمسخر پوتین توسط زلنسکی/ پوتین: مذاکرات با اوکراین به بن بست رسیده است/مخالفت اوکراین با سفر رئیس جمهور آلمان به کی‌یف/ آموزش نظامیان اوکراینی در انگلیس

چهل و نهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که تحولات و رویداد‌های زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۱۳۵۵۹
|
۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳ 13 April 2022
|
54384 بازدید
|

پوتین: مذاکرات با اوکراین به بن بست رسیده است

بین الملل تابناک: چهل و نهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که تحولات و رویداد‌های زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

تهدید چین توسط آمریکا به خاطر روسیه
۱۴۰۱/۰۱/۲۴ - ۲۳:۰۷

وزیر خزانه داری آمریکا چین را به دلیل مواضع در قبال روسیه تهدید کرد و مدعی شد موضع پکن در قبال روسیه می‌تواند بر ادغام اقتصادی این کشور با جهان تاثیر بگذارد.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا که کشورش همواره در عرصه بین المللی از اهرمهای فشار و تهدید برای پیشبرد سیاستهای یکجانبه سیاست خارجی خود بهره می برد، روز چهارشنبه به وقت محلی به چین هشدار داد که عدم مشارکت این کشور در کارزار تحریم‌های غرب علیه روسیه می‌تواند بر تمایل کشورها برای همکاری با پکن تأثیر بگذارد.

واشنگتن و متحدان اروپایی و سایر کشورها به حمله مسکو به اوکراین پاسخ گسترده ای داده اند و سیستم مالی روسیه، بخش هوانوردی و دیگر بخش‌های اصلی اقتصاد این کشور را تحریم کرده اند.

یلن به شورای آتلانتیک گفت: چین اخیرا بر روابط ویژه خود با روسیه تاکید کرده است. عمیقا امیدوارم که چین از این روابط به صورت مثبت استفاده و به پایان دادن به این جنگ کمک کند.

وزیر خزانه داری آمریکا ادامه داد نگرش جهان به چین و تمایل آن برای ادغام اقتصادی بیشتر با جهان ممکن است تحت تأثیر واکنش پکن به درخواست ما برای اقدام قاطعانه در مورد روسیه قرار گیرد.

چین و هند دو کشور بزرگ هستند که تاکنون تحریم های تلافی جویانه علیه روسیه به دلیل جنگ در اوکراین وضع نکرده اند، با این حال یلن ادعا کرد که سیاست پکن می تواند پیامدهای ماندگاری برای کشوری داشته باشد که مناقشات ارضی علیه همسایگان خود را دنبال می کند.

وزیر خزانه داری آمریکا با اشاره به مساله تایوان گفت: اگر هم اکنون چین به اصول حاکمیت و تمامیت ارضی توجه نکند، این کشور نمی تواند انتظار داشته باشد که جامعه جهانی در آینده به این اصول این کشور احترام بگذارد.

کاهش چشمگیر حمل و نقل بین المللی کالاها در بندرهای روسیه
۱۴۰۱/۰۱/۲۴ - ۲۳:۰۶

مدیران ۲ شرکت باربری دریایی و حمل و نقل کانتینری روسیه گفته اند که این کشور با توقف فعالیت خطوط بین المللی کشتیرانی کانتینری در پی جنگ اوکراین، با افت شدید مقدار حمل و نقل کالا و محموله های تجاری و کاهش شمار کانتینرهای موجود در چرخه، روبرو می شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ بزرگ ترین خطوط کشتیرانی کانتینری جهان شامل مرسک دانمارک، سی ام ای سی جی ام فرانسه و ام اس سی سوئیس در پی اعمال تحریم های گسترده غرب پس از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه)، تردد کشتی هایشان را از و به بندرهای بازرگانی و پایانه های دریایی روسیه به حال تعلیق درآورده اند.

رئیس گروه دلو بزرگ ترین اپراتور کانتینر روسیه پیش بینی کرد که خروج شرکت های عمده کشتیرانی کانتینری که حمل و نقل بیشترین میزان کالاهای تولید و ساخته شده را در جهان برعهده دارند و برای ادامه روابط بازرگانی بین المللی از اهمیت برخوردار هستند، در صورتی که به زودی جایگزینی برای این شرکت ها پیدا نشود، موجب کاهش چشمگیر کالاها و محموله های بازرگانی روسیه شود.

دمیتری پانکوف مدیرعامل گروه دلو گفت: انتظار داریم از ماه مه به بعد، میزان نقل و انتقال محموله ها به بندرهای شمال غربی روسیه شامل سن پترزبورگ و اوست – لوگا و از مقصد این بندرها به سراسر جهان، در صورت پیدا نشدن جایگزینی در بازار، به میزان ۹۰ تا ۹۵ درصد کاهش یابد.

گروه دلو مالک شرکت گلوبال پورتز، افزون بر اپراتوری پایانه های باری و تجاری شمال غرب و خاور دور روسیه و بندر نووروسیسک در دریای سیاه، ترانسکانتینر بزرگ ترین شرکت اپراتور کانتینرهای باری این کشور را نیز در اختیار دارد.

به گفته پانکوف؛ زیان بندرهای واقع در خاوردور روسیه، دریای سیاه و دریای آزوف از توقف فعالیت شرکت های عمده کشتیرانی کانتینری، به علت کمتر بودن سهم آنان در آمد و شد محموله های باری به نسبت شمال غربی روسیه و پدیدار شدن بازیگران تازه در این مناطق، کمتر خواهد بود.

او بدون اشاره به نام این شرکت ها، گفت که برخی از ترکیه آمده اند.

الکساندر ایسورین مدیرعامل ترانس کانتینر گفت که خروج شرکت های کشتیرانی کانتینری، موجب کمبود کانتینر موجود در چرخه بازار روسیه می شود.

او با پیش بینی خروج نزدیک به ۳۰ درصد کانتینرهای موجود در بازار روسیه از چرخه، افزود: بازار باید جایگزینی برای نزدیک به ۳۰۰ هزار کانتینر بیاید. بازار حمل و نقل روسیه به احتمال زیاد نخواهد نتوانست همه اینها را جبران و کمبود بزرگ ترین خطوط کشتیرانی کانتینری جهان را که ناگهان تصمیم به توقف فعالیت در این کشور گرفته اند، جایگزین کند. شاید روسیه چاره ای جز همکاری با شرکت های کوچک تر کشتیرانی کانتینری که به تازگی وارد بازار روسیه می شوند، نداشته باشد. شرکت های چینی؛ ژاپنی و کره ای می توانند موضع خود را انتخاب کنند.

به گزارش ایرنا از تارنمای پانچ؛ صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که بالا رفتن هزینه های نقل و انتقال کالاها از راه های دریایی و در مسیرهای کشتیرانی، در نتیجه جنگ کنونی میان روسیه و اوکراین، موجب تشدید تورم در اقتصاد جهان شود.

این نهاد پولی جهانی مستقر در واشنگتن، با عنوان این مطلب در تحلیلی با عنوان "چگونه هزینه های فزاینده کشتیرانی، قیمت کالاها را در جهان بالا می برد"، اعلام کرد که هزینه انتقال یک کانتینر در مسیرهای بازرگانی اقیانوس های زمین در ۱۸ ماهه گذشته، هفت برابر شده است.

بیش از ۸۰ درصد کالاهای بازرگانی جهان از طریق دریا منتقل می شود که بیشتر آن درون کانتینر ها در تعداد هزاران و بر عرشه برخی از بزرگ ترین شناورهایی که تاکنون ساخته شده است، جا به جا می شوند.

افزایش تقاضا در پی اجرای برنامه های گسترده تحریک کننده تقاضا در دوره قرنطینه های طولانی، توان زنجیره های عرضه را تضعیف کرده و افزون بر ایجاد تاخیر در رسیدن کالاها به دست مصرف کنندگان، هزینه نقل و انتقال آنها نیز بالا رفته است. این چالش ها در ۱۸ ماهه منتهی به مارس ۲۰۲۰ منجر به هفت برابر شدن هزینه انتقال یک کانتینر در مسیرهای اقیانوسی شده است. هزینه های انتقال کالاهای فله حتی بیش از این بالا رفته است.

پژوهش های اخیر ما نشان می دهد که تاثیر تورمی این افزایش هزینه ها تا پایان سال در اقتصاد جهانی باقی می ماند و افزایش هزینه های کشتیرانی در ۲۰۲۱ احتمالا تورم را در ۲۰۲۲ تا نزدیک به ۱.۵ درصد بالا خواهد برد.

بررسی داده های مربوط به ۱۴۳ کشور در ۳۰ سال گذشته نشان می دهد که هزینه های کشتیرانی عامل مهمی در تورم جهان بوده به این صورت که ۲ برابر شدن نرخ نقل و انتقال کالا، تورم را تا نزدیک به ۰.۷ درصد بالا می برد.

نکته مهم تر این است که اثرهای این تورم در اقتصاد کشورهای جهان پایدار هستند، با گذشت یک سال به اوج می رسند و تا ۱۸ ماه باقی خواهد ماند. به این ترتیب افزایش هزینه های کشتیرانی در سال ۲۰۲۱ ممکن است تورم ۲۰۲۲ را نزدیک به ۱.۵ درصد بالا ببرد.

این نهاد جهانی با افزودن این مطلب که افزایش تورم بر کشورهایی که بخش بیشتری از کالاهای مصرفی خود را وارد می کنند، بیشتر به زنجیره های عرضه جهانی متصل هستند، در خشکی محصور و بدون دسترسی به دریاهای آزاد هستند، یا درآمد پائین دارند و یا کشورهای جزیره ای، تاثیر گسترده تری خواهد گذاشت، پیش بینی کرد که تورم ناشی از افزایش هزینه های کشتیرانی در ۲۰۲۲ تشدید شده و دشواری های تازه ای برای بانک های مرکزی کشورهای جهان ایجاد خواهد کرد.

دبیر کل سازمان ملل: در حال‌حاضر آتش بس در اوکراین امکان پذیر نیست
۱۴۰۱/۰۱/۲۴ - ۲۳:۰۴

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد که درحال حاضر آتش بس جهانی برای اوکراین امکان پذیر نیست.

دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: درحال حاضر یک آتش بس جهانی برای اوکراین ممکن به نظر نمی رسد.

گوترش تاکید کرد در عوض، هدف باید مدیریت وضعیت در اوکراین برای تضمین دسترسی امن به منظور تخلیه غیرنظامیان و کمک های بشردوستانه باشد.

وی همچنین تصریح کرد که سازمان ملل آنچه را در اوکراین رخ می دهد، "نسل کشی" ندانسته است چرا که این امر به تصمیم گیری نهایی قانونی از سوی نهادهای قضایی بستگی دارد.

دبیر کل سازمان ملل توضیح داد نسل کشی به صورت دقیق در قوانین بین المللی تعریف شده است و محققان دادگاه بین المللی کیفری در اوکراین حضور داشته اند. ما این مساله که آیا نسل کشی در اوکراین اتفاق افتاده یا نه را به نهاد های قضایی می سپاریم.

تسلیم شدن هزار سرباز اوکراینی در ماروپول
۱۴۰۱/۰۱/۲۴ - ۱۵:۴۰

وزارت دفاع روسیه و «رمضان قدیروف» فرمانده نیروهای چچنی نزدیک به مسکو روز چهارشنبه اعلام کردند، بیش از هزار تفنگدار دریایی اوکراینی در شهر ماریوپل تسلیم شده‌اند.

«خبرگزاری فرانسه» به نقل از وزارت دفاع روسیه نوشت: «۱۰۲۶ سرباز اوکراینی متعلق به تیپ سی و ششم نیروی دریایی سلا‌ح‌های خود را به زمین گذاشته و تسلیم شده‌اند».

همچنین به نوشته خبرگزاری «رویترز»، قدیروف در بیانیه‌ای اعلام کرد که بیش از هزار تفنگدار دریایی اوکراینی در شهر محاصره شده ماریوپل تسلیم شده‌اند و از نیروهایی که در کارخانه فولاد «آزوف‌استال» این شهر پناه گرفته‌اند نیز درخواست کرد خود را تسلیم کنند.

در این بیانیه آمده است: «در حال حاضر در آزوف‌استال حدود دویست فرد زخمی وجود دارد که قادر به دریافت کمک‌های پزشکی نیستند. به نفع آن‌ها و سایرین است که به این مقاومت بی‌فایده خاتمه دهند و به خانه و نزد خانواده‌های خود برگردند».

رویترز نوشت مقامات اوکراینی واکنشی به اظهارات فرمانده نیروهای چچنی نداشته‌اند اما رئیس ستاد نیروهای مسلح اوکراین امروز اعلام کرد که نیروهای روسیه در آزوف‌استال و بندر ماریوپل در حال پیشروی هستند.

به نوشته این خبرگزاری، عصر سه‌شنبه نیز تلویزیون روسیه تصاویری از تسلیم تفنگداران در کارخانه آهن و فولاد «ایلیچ» ماریوپل را منتشر کرد که شمار زیادی از آن‌ها زخمی شده بودند.

در حالیکه ارتش روسیه تمرکز خود را برمناطق شرقی اوکراین منتقل کرده است «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین هشدار داد که جنگ در منطقه دونباس بسیار حیاتی خواهد بود.

زلنسکی در ادامه این مصاحبه افزود: «اگر روسیه در شرق پیشرفت داشته باشد من احتمال حمله جدید به پایتخت را رد نمی‌کنم».

قدیروف نیز روز دوشنبه گفته بود که نیروهای روسیه نه تنها به بندر تحت محاصره ماریوپل، بلکه به کی‌یف پایتخت و دیگر شهرهای اوکراین نیز حمله خواهند کرد.

نظامیان اوکراینی در انگلیس آموزش می‌بینند
۱۴۰۱/۰۱/۲۴ - ۰۹:۱۷

«جیمز هیپی» وزیر نیروهای مسلح انگلیس گفت که نظامیان اوکراینی به این کشور اعزام می‌شوند تا درباره نحوه کار با زره‌پوش‌هایی که انگلیس به کی‌یف می‌دهد آموزش یابند.

وی افزود که طی روزهای آتی، تعدادی از نظامیان اوکراینی به لندن می‌آیند تا درباره چگونگی کار کردن با خودروهای زرهی که انگلیس متعهد شده به اوکراین بدهد، آموزش ببینند.

هیپی که با رادیو ال‌بی‌سی مصاحبه می‌کرد، افزود: «120 خودروی زرهی آماده شده‌اند تا به اوکراین ارسال شوند و نظامیان اوکراینی که این خودروها را راه اندازی خواهند کرد در روزهای آتی به انگلیس خواهند آمد تا نحوه کار کردن و راهبری این خودروها را آموزش ببینند».

واشنگتن: محموله‌های نظامی هر روز به اوکراین می‌رسند
۱۴۰۱/۰۱/۲۴ - ۰۹:۱۴

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه گفت که برای هر تانک روسی، 10 موشک ضد تانک برای اوکراین ارسال کرده‌ایم.

وی گفت که محموله‌های نظامی هر روز به اوکراین می‌رسند تا قدرت نیروهای اوکراینی برای مقابله با روسیه تضمین شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: «کرملین معتقد بود که ارتش روسیه می‌تواند طی 48 ساعت وارد کی‌یف شود اما با شکست مواجه شد».

وی گفت: «به ارتباط با اوکراین درباره گزارش‌هایی در خصوص استفاده روسیه از تسلیحات شیمیایی در ماریوپل ادامه می‌دهیم».

بایدن مدعی "نسل کشی" روسیه در اوکراین شد
۱۴۰۱/۰۱/۲۴ - ۰۹:۱۳

رئیس جمهوری آمریکا در تازه‌ترین اظهارات خود مدعی "نسل کشی" روسیه در جنگ اوکراین شد.

به گزارش صدی البلد، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی در بین خبرنگاران در فرودگاه آیوا با طرح این ادعا گفت: آنچه در اوکراین رخ می‌دهد "نسل کشی" است و شواهد آن در حال افزایش است.

بایدن به خبرنگاران گفت: "من آن را یک نسل‌کشی خواندم، زیرا این واضح‌ و شفاف‌ شده که پوتین فقط در تلاش است اوکراین را از بین ببرد. شواهد در حال افزایش است."

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود با اشاره به تلاش برای کاهش قیمت گاز گفت: "بودجه خانواده شما و توانایی شما برای پر کردن مخزن سوخت، نباید به اقدام یک دیکتاتور که در آن سوی جهان اعلام جنگ و نسل کشی می کند، ربطی داشته باشد."

این نخستین باری است که بایدن به احتمال ارتکاب "نسل کشی" توسط روسیه در اوکراین اشاره می‌کند. وی پیش از این ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را "جنایتکار جنگی" خوانده بود.

زلنسکی سخنان پوتین را مورد تمسخر قرار داد
۱۴۰۱/۰۱/۲۴ - ۰۹:۱۳

رئیس‌جمهوری اوکراین امروز (چهارشنبه) تاکید مسکو مبنی بر اینکه جنگ علیه کشورش خوب پیش می‌رود، مورد تمسخر قرار داد و از ولادیمیر پوتین پرسید که چگونه می‌توانست طرحی را تایید کند که در آن تعداد زیادی از روس‌ها کشته شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه سه‌شنبه گفت مسکو به تمام اهداف "نجیبانه" خود دست خواهد یافت و به آنچه که یک "عملیات ویژه" نامید، "موزون و آرام" ادامه می‌دهد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در پیامی ویدیویی گفت: در روسیه بار دیگر گفته می‌شود که این به اصطلاح "عملیات ویژه" آنها طبق برنامه پیش می‌رود. اما صادقانه بگویم که هیچکس در جهان درک نمی‌کند که چطور چنین طرحی اصلا ممکن است اتفاق بیفتد و حاصل شود. چطور ممکن است طرحی که شامل مرگ ده‌ها هزار تن از سربازان خودشان در اندکی بیش از یک ماه جنگ است، صورت بگیرد؟ چه کسی چنین طرحی را تایید می‌کند؟

زلنسکی پرسید که "چه تعداد سرباز روسی کشته شده برای پوتین قابل قبول خواهد بود" و طیفی از ده‌ها هزار تا صدها هزار تن ارائه کرد. او مدعی شد که تعداد سربازانی که روسیه طی ۴۸ روز از آغاز جنگ از دست داده است، بیش از تلفات نیروهای آنها در جنگ ۱۰ ساله افغانستان بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ بوده است.

او همچنین با اذعان به توانمندی‌ روس‌ها گفت: ما باید درک کنیم که تمام تانک‌های روس‌ها در میدان‌ها گیر نکردند، همه سربازان دشمن از میادین نبرد فرار نکردند و همه آنها سربازان وظیفه‌ای که ندانند چطور به شکلی مناسب از سلاح استفاده کنند، نبودند. این به آن معنا نیست که ما باید از آنها بترسیم. این بدان معناست که ما نباید دستاوردهای جنگجویان و ارتشمان را تضعیف کنیم.

رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین گفت که کی‌یف در عملیات‌ ویژه‌ای یک الیگارش فراری روس را گرفته است. او در صحبت‌هایش پیشنهاد داد که "این دوست نزدیک پوتین به نام ویکتور مدودچوک با اوکراینی‌های اسیر مبادله شود."

زلنسکی گفت: به فدراسیون روسیه پیشنهاد می‌دهم تا این فرد را با دختران و پسران ما که اکنون در اسارات روسیه هستند، مبادله کنید. فکر می‌کنم خیلی غیرصادقانه باشد که او از استتار نظامی استفاده می‌کرد. او سعی داشت آنطور خودش را جا بزند. مثل یک سرباز، مثل یک میهن‌پرست. اگر مدودچوک یک یونیفورم نظامی برای خودش انتخاب کرد، با او طبق قوانین دوره جنگ برخورد می‌شود.

رئیس‌جمهوری اوکراین سه‌شنبه با انتشار تصویری دست بسته از مدودچوک در کانال تلگرام خود نوشت: به لطف سرویس امنیتی اوکراین یک عملیات ویژه انجام شد. احسنت!

سال گذشته یک پرونده خیانت در اوکراین علیه مدودچوک، رهبر حزب اپوزیسیون "پلتفورم – برای زندگی" باز شد. طبق گزارش‌ها، او بعد از آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه از حبس خانگی گریخت.

در همین حال رئیس هیات مذاکره‌کننده روسیه سه‌شنبه گفت که کی‌یف موضع خودش را تغییر نداده و مذاکرات درباره توافق تضمین امنیتی به صورت آنلاین ادامه دارد.

دیوید آراخامیا، رهبر جناح حزب حاکم خدمتگزار مردم که رهبری مذاکرات صلح ۲۹ مارس در استانبول را به دست داشت، در پیامی تلگرامی نوشت: با وجود اظهارات وزیر خارجه روسیه، طرف اوکراینی به بیانیه استانبول متعهد است و تغییر موضع نداده است.

او گفت: تنها تفاوت اینجاست که ما مسائل اضافی که در بیانیه استانبول قید نشده است و ممکن است تفسیر اشتباه درباره وضعیت کنونی فرایند مذاکرات ایجاد کند، بررسی نمی‌کنیم.

رئیس‌جمهوری روسیه سه‌شنبه گفته بود که اوکراین موضعش را از مذاکرات صلح ماه گذشته تغییر داده و اکنون مذاکرات به بن‌بست رسیده است.

مخالفت اوکراین با سفر رئیس جمهور آلمان به کی‌یف
۱۴۰۱/۰۱/۲۴ - ۰۹:۱۲

فرانک والتر اشتاین مایر رئیس‌جمهور آلمان گفت که اوکراین با پیشنهاد او برای دیدار از کی‌یف به همراه سایر رهبران اتحادیه اروپا مخالفت کرده است.

به گزارش فرانس ۲۴، وی اعلام کرد که کی‌یف در پاسخ به این پیشنهاد گفته است که نیازی به حضور رئیس‌جمهور آلمان در اوکراین نیست.

این مخالفت در حالی مطرح می‌شود که اشتاین مایر به دلیل روابط نزدیک چند ساله خود با مسکو، در داخل آلمان و خارج از این کشور با انتقادات مواجه شده است.

اشتاین مایر در سفر به ورشو گفت که قصد داشته است این هفته با رؤسای جمهور لهستان، استونی، لتونی و لیتوانی به کی‌یف سفر کند تا یک پیام قوی از همبستگی مشترک اروپا با اوکراین ارسال کند.

وی افزود: من برای انجام این کار آماده بودم اما ظاهرا کی‌یف مرا در این کشور نمی‌خواهد.

به گزارش ایرنا، اشتاین مایر پس از آنکه انتقادات از او بالا گرفت، چندی پیش موضع خود را تغییر داد و خواستار تشکیل یک دادگاه ویژه برای بررسی اتهامات جنایات جنگی علیه روسیه شد.

وی پیش از این اعلام کرده بود که تحریم‌های غرب علیه روسیه بر آلمان تاثیر خواهد گذاشت و مردم آلمان باید انتظار روزهای سختی را داشته باشند.

سفیر اوکراین در آلمان در ماه جاری از فرانک اشتاین مایر رئیس جمهور این کشور به خاطر حفظ روابط نزدیک با روسیه انتقاد کرده بود.

آندره ملینک در مصاحبه با روزنامه آلمانی تاگ اشپیگل گفت: با وجود جنگ روسیه علیه اوکراین، اشتاین مایر روابط نزدیک و شبکه ارتباطات با روسیه را حفظ کرده است.

آلمان از جمله کشورهایی است که با وجود حمایت از اوکراین در مقابل عملیات ویژه روسیه، روابط اقتصادی با مسکو را حفظ کرده است.

برلین بخش قابل توجهی از گاز خود را از روسیه وارد می‌کند و روابط اقتصادی تنگاتنگی با مسکو دارد.

اشتاین مایر بعد از شروع عملیات ویژه روسیه، جنگ اوکراین را دیوانگی خطاب کرده و از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور خواسته بود که جنگ را متوقف کند.

کمک نظامی ۷۵۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین
۱۴۰۱/۰۱/۲۴ - ۰۹:۱۱

دو مقام آمریکایی اعلام کردند که دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قصد دارد روز چهارشنبه بسته نظامی دیگری به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار به اوکراین اختصاص دهد.

به گزارش"الجزیره"، این بسته با استفاده از اختیارات اجرایی رئیس جمهور آمریکا به صورت مستقیم در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت.

مقامات آمریکایی همچنین اعلام کرده‌اند که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز چهارشنبه با روسای ۸ شرکت بزرگ اسلحه‌سازی این کشور دیدار می‌کند تا با آن‌ها برای تامین نیازهای تسلیحاتی اوکراین مشورت کند.

این مقامات افزودند، تامین نیازهای نظامی اوکراین و همچنین آماده‌سازی برای یک جنگ طولانی‌تر در این کشور از موضوعات مورد بحث این دیدار خواهد بود.

آمریکا از ابتدای آغاز به کار دولت جو بایدن تاکنون بیش از ۲.۴ میلیارد دلار کمک امنیتی به اوکراین صادر کرده است که شامل بیش از ۱.۷ میلیارد دلار کمک نظامی به کی‌یف از آغاز حمله روسیه به اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه است.

آمریکا پیش از حمله روسیه به اوکراین چندین محموله سلاح و مهمات را به اوکراین ارسال کرد.

فرانسه ۲۵ میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه را مسدود کرد
۱۴۰۱/۰۱/۲۴ - ۰۹:۱۰

وزارت دارایی فرانسه روز سه شنبه اعلام کرد که از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، دارایی‌های مسکو به ارزش ۲۳.۷ میلیارد یورو یا ۲۵.۶ میلیارد دلار را مسدود کرده است.

به گزارش"سی ان ان"، بر اساس اعلام وزارت دارایی فرانسه، بیشترین دارایی‌های مسدود شده در این کشور متعلق به بانک مرکزی روسیه به ارزش ۲۲.۸ میلیارد یورو است.

این دارایی‌ها همچنین شامل ۳۳ ملک با ارزش ۵۷۳.۶ میلیون یورو به همراه سه کشتی به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد یورو، ۶ بالگرد به ارزش بیش از ۶۰ میلیون یورو و سه اثر هنری به ارزش ۷ میلیون یورو می‌شوند.

اقدامات مالی فرانسه علیه دارایی‌ میلیاردرهای روس به این معنی است که مالکان قادر به فروش یا کسب درآمد از دارایی‌های خود نیستند.

وزارت دارایی فرانسه اعلام کرد که مسدود کردن اموال به این معنا نیست که دولت مالک آن‌ها است و می‌تواند آن‌ها را بفروشد، برای توقیف اموال باید یک جرم کیفری وجود داشته باشد.

پوتین: مذاکرات با اوکراین به بن بست رسیده است

رئیس جمهوری روسیه با بیان این که مذاکرات صلح با اوکراین به بن بست رسیده، ادعاهای غرب درباره رخدادهای بوچا را "جعلی" خواند.

به گزارش تاس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که مذاکرات صلح با اوکراین به بن بست رسیده است و متعهد شد جنگ را ادامه دهد.

وی گفت: طرف اوکراینی از اجرای توافقات در مذاکرات استانبول سر باز می‌زند. عملیات ما طبق نقشه پیش می‌رود و تا تحقق اهداف اصلی ادامه دارد.

پوتین اوکراین را به عدم پایبندی به امتیازات قبلی متهم کرد و گفت موضع کی‌یف تغییری نکرده است.

وی به ادعای غرب درباره این که نیروهای روسیه مرتکب "کشتار غیرنظامیان غیرمسلح" در بوچا و دیگر شهرهای شمال اوکراین شده‌اند، اشاره و آن را با حملات آمریکا به شهرهایی مانند رقه در سوریه مقایسه کرد و گفت این اتهامات "جعلی" است.

ادعای بلینکن درباره استفاده روسیه از تسلیحات شیمیایی

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه ادعا کرد که روسیه در تلاش برای استفاده از تسلیحات شیمیایی در ماریوپل است.

وی گفت: «اطلاعات موثقی درباره احتمال استفاده روسیه از مواد شیمیایی در اوکراین داریم».

بلینکن اضافه کرد: «احتمال استفاده از تسلیحات شیمیایی در اوکراین باعث نگرانی بوده و پس از آغاز جنگ نیز درباره آن صحبت کرده بودیم».

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «ما در موقعیتی نیستیم که به ما اجازه دهد درباره گزارش‌هایی که درباره استفاده از مواد شیمیایی در اوکراین منتشر می‌شود، به یقین برسیم».

در حالی که دولت مسکو چند هفته بود که درباره احتمال اقدام ارتش اوکراین در صحنه‌سازی حمله شیمیایی به این کشور هشدار می‌داد، کی‌یف و غرب بامداد سه‌شنبه آغاز این سناریو را کلید زدند.

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در واپسین دقایق شامگاه دوشنبه مدعی شد که نیروهای روسیه ممکن است از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین استفاده کرده باشند.

این اظهارات زلنسکی در حالی است که گزارش‌های تایید نشده‌ای روز دوشنبه حاکی از استفاده از سلاح‌های شیمیایی در بندر ماریوپل در جنوب اوکراین است.

همزمان خبرنگاران ترکیه‌ای نیز گزارش دادند که سفارت اوکراین در آنکارا طی بیانیه‌ای ادعا کرده است: «حدود ساعتی پیش نیروهای روسیه از یک ماده سمی با منشأ نامعلوم علیه نظامیان و غیرنظامیان اوکراینی در شهر ماریوپول استفاده کردند که از پهپاد شلیک شده است. قربانیان نارسایی تنفسی دارند».

بانک جهانی ۱.۵ میلیارد دلار به اوکراین کمک می‌کند

دیوید مالپاس رئیس بانک جهانی سه‌شنبه گفت که این بانک در حال آماده‌سازی کمک ۱.۵ میلیارد دلاری به اوکراین برای کمک به حفظ عملکرد دولت این کشور در میان تهاجم روسیه است.

به گزارش نیویورک تایمز، این کمک مالی هفته جاری توسط انجمن توسعه بین‌المللی، یک سازمان وابسته به بانک جهانی که به فقیرترین کشورهای جهان کمک مالی و وام می‌دهد، تصویب شد.

این بانک همچنین برای ارائه کمک به کارکنان بیمارستان و افراد مسن در اوکراین و حمایت از پناهندگان این کشور اعلام آمادگی کرده است.

بانک جهانی اعلام کرده است که پس از جنگ در روند بازسازی این کشور شرکت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، بانک جهانی پیش‌بینی کرد که بر اثر جنگ در اوکراین، اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۲ تقریبا نصف شده و ۴۵.۱درصد کوچک‌تر خواهد شد.

براساس گزارش این بانک در سال جاری اقتصاد روسیه نیز ۱۱ درصد کوچک‌تر خواهد شد.

این بانک در جدیدترین گزارش خود در خصوص رشد اقتصادی در جهان تصریح کرد، انتظار می‌رود بازارهای نوظهور و اقتصادهای درحال توسعه در اروپا و آسیای میانه نیز در سال جاری با رکود ۴.۱ درصدی مواجه شوند.

«آنا بجرد» معاون منطقه‌ای بانک جهانی در یک کنفرانس مجازی گفت: این دومین شوک بزرگ به اقتصاد منطقه در ۲ سال اخیر است و در زمان بسیار مخاطره آمیزی برای منطقه رخ می‌دهد، زیرا بسیاری از کشورها هنوز در تلاشند تا از همه‌گیری کرونا عبور کرده و روند احیای اقتصاد خود را آغاز کنند.

بر اساس این گزارش، علاوه بر روسیه و اوکراین، اقتصاد کشورهایی چون بلاروس، قرقیزستان، تاجیکستان و مولداوی نیز در سال ۲۰۲۲ کوچک‌تر خواهد شد و سایر کشورهای منطقه با "سرعت کمتری" رشد خواهند کرد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا و جنگ در اوکراین به عنوان عوامل اصلی افزایش بدهی دولتی در سال ۲۰۲۲ شناخته شده‌اند که با ۹.۵ درصد افزایش به رکورد ۷۱.۶ تریلیون دلار می‌رسد.

این در حالی است که بدهی‌های جهانی در سال ۲۰۲۱ با ۷.۸درصد افزایش به ۶۵.۴ تریلیون دلار رسیده بود.

 
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۹۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
زنده باد ساندیس


مرگ بر روسیه
ننگ بر پوتین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
زلنسکی حال می کند با کشته شدن ملت اوکراین، منتظر ورود غربی هاست.
لقمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
اوکراین بجای امریکا دارد با روسیه می جنگد برای چی؟ همانطور که عربستان سعودی بجای اسراییل با یمن می جنگد.
حیدر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
چون روسیه دنبال جهان چند قطبی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
آمریکا ۷۵۰ میلیون دلار سلاح به اوکراین می‌دهد بخاطر اینکه بجاش می جنگد.
لقمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
ملت اوکراین قربانی خواسته امریکا شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
تو چقدر بامزه ای هم تو که همش کامنت ساندیس میزاری هم اونی که همش کامنت غربگدا میزاره جفتتون یه اسفند واسه خودتون دود کنین واقعا حیفید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
۱۲:۵۱
حیدر جان

جهان یک قطب دارد و آنهم ایالات متحده آمریکاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
تکرار تجربه شوروی در افغانستان اینبار در اوکراین .

پوتین بازنده اصلی
اوکراین قربانی دوم
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
دل شان به راسال رایگان تسلیحات امریکایی و انگلیسی خوش است ولت کشور و ملت اوکراین چی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
ملت اوکراین قربانی خواسته امریکا شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
مادر پوتین باید به عزای پسر ناخلفش بنشیند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
تصاویر قبلی و تصورات ما از ارتش روسیه همش اشتباه بود

معلوم شد همه چیز فتوشاپ بوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
پوتین در اوکراین زائیده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
روسیه تا 30 سال دیگه هم کمر راست نمیکنه، و مردمش حسرت روز های قبل از جنگ را خواهند خورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
پوتین یک ادم دون پایه و جاسوس آدم فروش بیشتر نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
پوتین یک الدنگ مغرور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
از قدیم گفتند که : شخصیت و تربیت هر کسی را خواستی ، تا بشناسید

به رفقا و خانواده و همفکران و حامیانش نگاه کن

پوتین یک جاسوس شکنجه گر جنایتکار دزد و فاسد

دروعگو و یک دیکتاتور ذلیل بز دل ترسو است
نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
اکراین از نظر تاریخی متعلق به روسیه است و غرب و آمریکا با کمک به اکراین فقط باعث می شوند که ابعاد نظامی سنگین تری بوجود اید و مردمان بیشتری کشته شوند. ایجاد اشکال کردن برای کشور روسیه که یکی از قدرت های اتمی دنیا می باشد فقط باعث می شود که دنیا به سمت یک جنگ بزرگتر شاید در ابعاد جنگ جهانی حرکت کند. نتایج این جنگ تا الان قیمت بالای نفت و گاز و بدنبال آن مواد پتروشیمی و 20 درصد افزایش در قیمت مواد غذایی و افزایش قیمت در حمل و نقل و کلا تورم جهانی است! غرب فقط صبر روسیه دارد ازمایش می کند کشور قدرتمندی که بیش از 4500 کلاهک اتمی دارد و فقط یکی از این بمب های اتمی برای کل اکراین کافی است! آمریکا در هیروشیما بمب اتم را تست کرده است چرا روسیه در اکراین تست نکند! صحبت روسیه در مورد عدم نزدیکی ناتو به اکراین دور از منطق نمی باشد. هیچ کشور مستقل حاضر به حضور یک قدرت نظامی دیگر در کشور خودش نیست. ایا ایران اجازه می دهد که ناتو در ایران فعالیت کند؟ مسلما جواب منفی است.
پاسخ ها
علی
| France |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
جنستو عوض کن به نظرم. ناخالصی زیاد داره !
اوکراین برای روسیت ؟
پس از چین تا یونان هم برای ایرانه با توجه به نگاه شما
انصف دنیا هم برای انگلیسه .
حبیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
حداقل 5 جمهوری شوروی یعنی ارمنستان گرجستان آذربایجان ترکمنستان وازبکستان هم ازنظرتاریخی متعلق به ایران هستند.نظرت راجع به نحوه بازپس گیری اونا چیست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
اطلاعاتت خیلی کمه.طبق قراردادی که زمان ریگان با گورباچف بسته شده هرکدام 6000 سلاح هسته ای دارند.البته کیفیت سلاحهای امریکایی وگریزشان از سیستمهای دفاعی بسیاربالاتر از روسی ها است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
از نظر تاریخی جهان متعلق به سه تا کشور است. از نظر تاریخی آسیا و شرق اروپا برای ایران است . خب حالا چه کنیم؟ جنگ جهانی اعلام کنیم و راه بیوفتیم سرزمین های دیگر را تصرف کنیم؟
ناشناس
| Turkey |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
ملاک مرزهای امروزی هست نه ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ سال پیش اونجوری بود که همه کشورها باید به جون هم میفتادم. تازه از نظر تاریخی روسیه متل اوکراین میشه یعنی کیف شهر اصلی بوده نه مسکو و از نظر قدمت هم همینه حتی خود پوتین هم اشاره کرد به این
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
ساختار سازمان ملل پس از جنگ جهانی دوم عوض شده

امریکا کار اشتباه و نابخشودنی انجام داده. اما مربوط به گذشته هست و الان امریکا کشوریست که آزادی اساسی و زندگی انسانی را ترویج می کند. بنابراین نباید مسائل رو قاطی کرد.

اوکراین جز روسیه بوده! افغانستان و آذرباییجان هم جز ایران بوده!

موارد مربوط به گذشته چه ربطی به الان داره؟

مگر امارات از اینکه ایران عضو اجلاس شانگهای شده خشنود است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
اندک آبرویی برای روسیه مانده بود که آن هم از بین رفت

بی آبرویی برای ارتش دوم جهان ننگی است بر پیشانی پوتین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
عزیزم ساعت خواب روسیه برای این حمله نکرد که اشغال کند بلکه حمله کرد که از پیوستن اوکراین به ناتو جلوگیری کند و موفق هم شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
ننگ بر شرق گدا
ننگ بر پوتین
مرگ بر روسیه

زنده باد ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
خخخه شرق گرا
فعلا که این غرب وحشی خوب خودشان را رسوا کردن در قضیه نژاد پرستی که چند سال پز آن را می دادن که مدافع حقوق بشر هستند!
حیدر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
جهان دتبال چند قطبی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
معنی شرق گدا چیه؟ کی میره در شرق پناهنده بشه توالت بشوره؟ الکی یه کلمه ای از خودتون دراوردید غربگداهای بیچاره خخخخ
یونس
|
Canada
|
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
این لنگه دمپایی را یه دنیا مسخره اش میکنن زلنسکی هم روش. زلنسکی گرچه خودش یه کمدینه وتا2 ماه پیش فردی ناشناخته برای جهانیان.ولی مقاومتش درمقابل ارتش دوم جهان بی تردید اورا به قهرمان تاریخی کشورش تبدیل خواهدکرد .مقایسه اش کنید با امثال اشرف غنی یا بن علی (رییس سابق تونس) وخیلی روسای دیگه که تا تقی به توقی خوردباذلت وخفت فرارکردند
مخالف جنگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
زاویه ها ی پنهان دولت دست نشانده اکراین (سازمان سیا) و زنسکی .هر روز بیشتر اشکار می شود..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
دولت دست نشانده اوکراین به مراتب شیرین تر و بهتر از دولت دیکتاتور و مستبد پوتین است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
مرگ بر پوتین
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟