به گزارش تابناک، سید صادق حسینی در گفت وگو با تسنیم، درباره انتقاداتی مبنی بر گران بودن هزینه سفر به عتبات علیرغم مسافت کم نسبت به سفر به کشوری مانند ترکیه که مسافت بیشتری دارد، اظهار کرد: در جلسه شورای عالی ارز، درباره این انتقاد از وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی سوال کردم و پاسخ آنها این بود که دولت ترکیه نسبت به پروازهایی که در مسیر ایران است، به صورت مشخص یارانه فوقالعادهای میپردازد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر هزینه پرواز به ترکیه 10 میلیون تومان است، 4 میلیون از مسافر دریافت می شود و 6 میلیون تومان باقی مانده را دولت ترکیه پرداخت میکند زیرا معتقد است این هزینه از محل درآمدهای دیگر یعنی خرید توریستها جبران میشود بنابراین قیمت پروازهای ترکیه پایینتر از سایر کشورهاست.
رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: در سایر کشورها مانند عربستان هزینه رفت و برگشت 16 میلیون تومان و پروازهای امارات هم گران است اما فقط ترکیه است که دولت در راستای جذب توریست یارانه میپردازد. طبق آمار سال گذشته حدود 800 هزار ایرانی به ترکیه سفر کردهاند، اگر 1000 نفر از این کشور خرید کرده باشند، سودی که حاصل می شود، یارانه پرداختی آنها را جبران میکند.
وی افزود: در سفری که به عراق داشتیم صراحتاً اعلام شد فرودگاه نجف برای ورود و خروج هر زائر 60 دلار اخذ میکند که با نرخ 28 هزار تومان حدود یک میلیون و 600 هزار تومان می شود اگر فرودگاه نجف این مالیات را دریافت نکند، قیمت پرواز تهران-نجف نیز کاهش مییابد.
حسینی در پاسخ به اینکه با رونق هرچه بیشتر سفر به عتبات سود مناسبی عاید کشور عراق میشود، آنها نمیتوانند مانند ترکیه عمل کنند؟ گفت: ما این پیشنهاد را با رئیس جمهور عراق در میان گذاشتیم و از وی خواستیم دستور کاهش هزینه را بدهد؛ وی نیز گفت «جدا از موضوع زیارت و بحثهای معنوی، متوجه سودی که به کشورمان میرسد هستیم و تأسف میخورم که چرا فرودگاه نجف این کار را میکند؛ من به صورت شخصی این موضوع را پیگیری میکنم اما با توجه به اینکه فرودگاه نجف متعلق به بخش خصوصی است نمیتوان کاری کرد».
وی در پاسخ به اینکه به جز باز شدن مرزهای زمینی راه دیگری برای کاهش هزینه سفر به عتبات وجود ندارد، گفت: راهاندازی فرودگاه کربلا یکی از گزینههایی است که میتواند در کاهش هزینههای این سفر اثرگذار باشد ضمن اینکه این فرودگاه به صورت مشارکتی ساخته خواهد شد و ایران هم در آن سهم دارد اما به ثمر رسیدن آن 2 الی 3 سال به طول میانجامد با این حال راهاندازی آن باعث ایجاد رقابت میشود و در کاهش هزینهها اثرگذار است.
رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: مسیر ریلی به عراق را هم پیگیری کردهایم؛ وزیر راه در این باره اعلام کرد که تفاهمنامهای با وزارت مربوطه در عراق منعقد شده اما احداث یک پل روی اروندرود زمان بر و نیازمند مساعدت طرف عراقی است؛ به هر ترتیب این موضوع به صورت جدی در حال پیگیری است و گزینه ای برای کاهش هزینه های سفر به عتبات محسوب میشود.