تبیین چرایی ناآرامی‌های اخیر از زبان افروغ

اگر شهروندی هویت ایرانی و ملی خود را بشناسد، گوشش بدهکار تحریکات بیگانه نیست / چیزی راه انداخته‌ایم که هیچ توجیه انسانی، اخلاقی، عقلی و حتی قانونی ندارد / چقدر شیوه اعتراض مدنی را در مدارس آموزش داده‌ایم؟

مساله صرفا حجاب نیست. مگر می‌شود در جامعه‌ای که یک عقبه تاریخی و ریشه دار حتی قبل از اسلام درباره حجاب دارد، به این شیوه روسری را در آتش بیندازند؟! این یک حرکت واکنشی است. آن جوان دنبال فرصتی بوده تا اعتراض کند و حالا با فوت مهسا امینی فرصت یافته است.
کد خبر: ۱۱۴۲۲۶۶
|
۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹ 26 September 2022
|
51937 بازدید
|

تابناک _ دکتر «عماد افروغ» جامعه‌شناس، ضمن تحلیل ریشه‌های ناآرامی‌های اخیر در کشور، مسئولان کشور را به تجدید نظر در برخی روش‌ها و قوانین توصیه و تاکید کرد: به هیچ وجه تجدید نظر در برخی روش‌ها باعث خدشه به نظام نمی‌شود و اتفاقا این رشد یک نظام را نشان می‌دهد.

این جامعه‌شناس در تبیین علت بروز ناآرامی‌ها در پی جان باختن مهسا امینی گفت: جامعه ما آبستن انواع ناآرامی، به دلیل انواع مشکلات از تورم و بیکاری تا عدم توزیع عادلانه و برابر مواهب سیاسی اقتصادی و فرهنگی است؛ بنابراین فوت خانم مهسا امینی، تنها یک جرقه بود برای این که خشم‌های فروخفته یک بار دیگر خود را نشان دهد.

وی افزود: ما در سال‌های گذشته، نظیر ۹۶ و ۹۸ موارد زیادی داشته‌ایم که این خشم‌های فروخفته، خود را نشان دادند. در این مورد هم تاسف اینجاست که تذکرات داده و نقدهای زیادی به شیوه برخورد گشت ارشاد مطرح شد و بسیاری از جمله خود من چندین بار در این باره هشدار دادیم، اما متاسفانه گوش شنوایی نبود.

رئیس اسبق کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با «ایرنا» اظهار داشت: طبق پیگیری‌هایی که من کردم، گشت ارشاد با وضع کنونی آن، هیچ توجیه قانونی ندارد. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ اشاره‌ای به این نوع گشت ارشاد نکرده و حتی مصوبه ۴۲۷ شورای فرهنگ عمومی که در این زمینه مورد اشاره قرار می‌گیرد، مورد تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار نگرفته است. این نحوه برخورد هیچ سنخیتی با امر به معروف و نهی از منکر ندارد، مواجهه باید خیلی مودبانه و دور از توهین باشد.

به گفته او، اگر کسی با منطق جامعه شناسی و منطق شورش‌ها و خشم‌های شهری آشنا باشد، می‌داند در تمام دنیا وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، جامعه دچار فوران خشم اجتماعی می‌شود. در کشورهای دیگر نظیر آمریکا هم چنین اتفاقاتی سبب شورش اجتماعی می‌شود و تلفات می‌دهد.

افروغ با بیان این که سال‌هاست بسیاری هشدار می‌دهند انعطاف و توجه به فعل و انفعالات واقعی جامعه وجود ندارد، افزود: گاه به نظر می‌رسد قوه‌ای که متوجه شرایط زمان و مکان باشد و با فهم ارزش‌ها بتواند روش‌ها را تغییر دهد و متوجه شرایط جامعه شود، نیست. من سال‌هاست این موارد را گفته ام، اما متاسفانه هیچ اتفاقی نمی افتد.

این استاد دانشگاه در خصوص مطالبه مردم در این ناآرامی‌ها اظهار کرد: شاید خواسته آشکار معترضان در این مقطع، مساله حجاب و انعطاف بیشتر نظام در این موضوع باشد، اما مطالبه مردم صرفا این نیست. در جامعه ما فقر و نابرابری، بیکاری و انواع تبعیض غوغا می‌کند. جامعه انباشته از برخی مشکلات است و دنبال بهانه می‌گردد، حتی به نظر من تشییع پرشمار مرحوم پاشایی هم سیاسی بود، نه فرهنگی. افراد احساس کردند اعتراض سیاسی آشکار ممکن است عواقب داشته باشد.

جامعه ما عقبه تاریخی حتی قبل از اسلام درباره حجاب دارد

وی ادامه داد: الان هم مساله صرفا حجاب نیست. مگر می‌شود در جامعه‌ای که یک عقبه ریشه دار شرعی و عقبه تاریخی حتی قبل از اسلام درباره حجاب دارد، به این شیوه روسری را در آتش بیندازند؟! این یک حرکت واکنشی است. آن جوان دنبال فرصتی بوده تا اعتراض کند و حالا با فوت مهسا امینی فرصت یافته است. تنها یکی از موارد، اعتراض به گشت ارشاد است که به نظر من به حق است. چیزی راه انداخته‌ایم که هیچ توجیه انسانی، اخلاقی، عقلی و حتی قانونی ندارد. روش آن هم می‌تواند اصلاح شود. خب به جای این که افراد را سوار ون کنید و به جایی ببرید، همان جا تذکر بدهید یا در همان ماشین آموزش دهید تا بروند. این شیوه‌ها که مردی، زن نامحرم را در ماشین بیندازد، غیر انسانی و غیرشرعی است.

این جامعه شناس گفت: ای کاش نظام بموقع درباره این حادثه واکنش نشان می‌داد و عذرخواهی می‌کرد. من به محض فوت خانم امینی مصاحبه‌ای کردم و گفتم: نظام عذرخواهی کند، اما کسی عذرخواهی نکرد. احاله دادند به کمیته‌هایی که تحقیق شود و معلوم نیست کی نتیجه می‌دهد. بالاخره این حادثه قطع نظر از این که آن خانم سابقه بیماری داشته باشد، در گشت ارشاد انجام شده و حتی اگر او را نزده باشند، فشار روحی رخ داده و منجر به سکته شده است. این موارد در دنیا جا افتاده که هر کس اعمال قدرت می‌کند، مسئولیت دارد. برخی منطق جامعه شناسی و مسائل علوم انسانی را درک نمی کنند و خیلی بسته عمل می‌کنند، این همه عالمان انسانی ما حرف می‌زنند، به چه نتیجه‌ای می‌انجامد؟

افروغ در پاسخ به این که «چرا این اعتراض در بسیاری موارد به درگیری و اغتشاش کشیده شد؟» گفت: رابطه متقابلی بین شیوه حکمرانی و نحوه اعتراض هست. از آن شیوه حکمرانی، این نحوه اعتراض هم درمی‌آید. ممکن است بگوییم چرا به جای اعتراض مسالمت آمیز، آتش می‌زنند، چرا خواسته‌ها را آرام تر مطرح نمی کنند؟ مگر شما به خواسته‌های آرام آنها جواب داده‌اید که چنین انتظاری دارید؟

توصیه افروغ، پرداختن به مسائل اشتغال، بیکاری و شکاف طبقاتی است تا آشفتگی و سردرگمی جوانان درباره آینده در عمل حل شود. به گفته او، باید نخبگانی عاری از دسته بندی‌های راست و چپ راه حل بدهند و به راه حل‌ها عمل کنند، نه این که تنها نمایشی اجرا کنند و کار خود را اصلاح نکنند.

چقدر شیوه اعتراض مدنی را در مدارس آموزش داده‌ایم؟

وی با طرح این سوال که «چقدر شیوه اعتراض مدنی را در مدارس آموزش داده‌ایم؟» افزود: اصلا اینها را یک شهروند با حقوق شناخته شده در قانون اساسی بار آورده‌ایم؟ ارزش‌های گذشته را طبیعی به نسل جوان منتقل نکرده‌ایم. اگر می‌خواهیم اعتراض مسالمت آمیز باشد، باید شیوه حکمرانی را عوض کرد، نه این که قواعد آن عوض شود، روش‌های تنگ نظرانه باید اصلاح شود. روشن است که ممکن است ناآرامی از سوی بیگانگان هم تحریک شود؛ اما نباید کاری کرد که زمینه تحریک افزایش یابد. اگر شهروندی هویت ایرانی و ملی خود را بشناسد، گوشش بدهکار تحریکات بیگانه نیست.

هشدار: شورش کور می‌تواند به جنگ های فرقه‌ای بپیوندد

این جامعه شناس در تبیین طیف سنی، اجتماعی، طبقاتی شرکت‌کنندگان در این ناآرامی‌ها گفت: باید بعد از آرام شدن فضا، پیمایش و مطالعه میدانی درباره سن و جنس و طبقه و محله معترضان انجام شود تا دقیق معلوم شود، اما فعلا می‌توان گفت قاطبه معترضان نوجوان و جوان هستند و احساس می‌کنم نوعی انقطاع نسلی هم برای آنها اتفاق افتاده است و ارتباط و اتصال کافی با نسل گذشته ندارند. دلیل آن هم نحوه تربیت و آموزش و پرورش ماست که سبب شده این نسل احساس رهاشدگی کنند. من نگران این هستم که اگر این شورش‌ها رهبری نداشته باشد، تبعات بدی دارد. اگر رهبری داشت، بیانیه‌ای می‌داد و درخواست‌ها و ایدئولوژی آن مشخص بود. اما این یک شورش کور و بدون رهبر است و این خطر را دارد که می‌تواند به جنگ‌های فرقه‌ای درونی بپیوندد. حتی اگر بتوان اینها را آرام کرد، شاید در مسائل دیگر سر باز کند.

وی درباره پیامدهای حرکت‌های خیابانی گفت: در تمام دنیا وقتی اتفاق ناگواری (اعم از قابل پیش بینی یا ناگهانی) رخ می‌دهد، اولین واکنش مردم، واکنش خیابانی است و این ربطی به ایران هم ندارد و مردم خشم خود را در تظاهرات خیابانی نشان می‌دهند. این مردم باید آن قدر آموزش دیده و تربیت مدنی شده باشند که تخریب اموال عمومی نکنند. تنها شعار بدهند. پلیس هم باید آموزش لازم را درباره شیوه برخورد با اینها دیده باشد و بداند برخی رفتارهای غیرعادی، در این شرایط طبیعی است. رفتارها در شورش اجتماعی با حالت عادی متفاوت است. ممکن است کسی در آشوب خیابانی شرکت کند، اما نفهمد چرا شرکت کرده، به خاطر این که این رفتار ناشی از شور و عاطفه است، نه معرفت. این باید درک شود و ما نیازمند پلیس ویژه آموزش دیده برای این شرایط هستیم.

رفتار معترضان هیجانی است و مدارا سبب تعدیل می‌شود

وقتی کسی شیشه بشکند و ساختمان خراب کند، قوه قهریه نظام هم می‌خواهد آن را کنترل کند و این طبیعی است، اما باید به عقب برگشت و حتی در این شرایط حاد هم پیشنهاد من این است که نیروهای امنیتی سعی کنند بیشتر مدارا کنند.

این جامعه شناس افزود: البته وقتی کسی شیشه بشکند و ساختمان خراب کند، قوه قهریه نظام هم می‌خواهد آن را کنترل کند و این طبیعی است، اما باید به عقب برگشت و مساله را دید و حتی در این شرایط حاد هم پیشنهاد من این است که نیروهای امنیتی بکوشند بیشتر مدارا کنند، زیرا رفتار معترضان هیجانی است و مدارا سبب تعدیل آن می‌شود. کتابی را درباره شورش‌های خیابانی در آمریکا می‌خواندم که طبق آن، هر جا پلیس تندتر برخورد کرده، شورش‌ها تندتر شده است. همین ضابطان گشت ارشاد هم باید آموزش ببینند. پلیس به جای برخورد فرهنگی، برای برخوردهای قهری آموزش دیده است.

افروغ در ارزیابی عملکرد مسئولان کشور در قبال مسائل اخیر گفت: نظام باید برخورد بموقع و دست کم عذرخواهی می‌کرد، اما همه چیز را موکول به پاسخ فلان کمیته و کمیسیون و دستور مقامات کردند. این می‌شود نوشدارو بعد از مرگ سهراب. باید می‌فهمیدید قطع نظر از هر پاسخی که از کمیته‌ها بیرون بیاید، شما مقصرید، چون اگر به این خانم ایست نمی دادند و او را سوار ون نمی کردند، این اتفاق رخ نمی داد. حداقل قضیه این است که همان ایست دادن سبب شوک روحی و روانی شده است. مسئول این شوک روحی کیست؟ بابت همین عذرخواهی می‌کردید. اما مساله به این روشنی را نمی دانند، چون آسیب شناسی، جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی را نمی دانند. حتی اگر سابقه جراحی داشته، چرا در شرایط دیگر این اتفاق نیفتاده است؟ در فیلم پخش شده هم معلوم است برخورد فرد تذکردهنده خوب نیست. مسئولیت این حادثه براساس رابطه قدرت- مسئولیت برعهده حاکمیت است و اگر بموقع عذرخواهی می‌کرد، این اتفاق نمی افتاد. اما چه باید کرد؟ در کوتاه مدت باید حتما درباره گشت ارشاد تجدیدنظر شود و نگران این هم نباشند که این کار لطمه به عزت و اقتدار حکومت می‌زند.

توصیه بعدی این استاد دانشگاه، پرداختن به مسائل اشتغال، بیکاری، شکاف طبقاتی بود تا آشفتگی و سردرگمی جوانان درباره آینده باید حل عملی شود. به گفته او، باید نخبگانی عاری از دسته بندی‌های سیاسی راست و چپ راه حل بدهند و به راه حل‌ها عمل کنند، نه این که تنها نمایشی اجرا کنند و کار خود را اصلاح نکنند.

باید اعتماد مردم به حاکمیت بازسازی شود

وی تاکید کرد: حتما باید اعتماد مردم به حاکمیت بازسازی شود و این وقتی می‌شود که صاحبان قدرت اعتبار قدرت داشته باشند؛ یعنی پاسخگوی نیازهای واقعی مردم باشند و از فریب و دروغ هم اجتناب کنند. اینها راه حل‌های اصولی است که اتفاقا انطباق با انقلاب اسلامی هم دارد، ولی رفتارها و سیاست‌هایی در جمهوری اسلامی می‌بینیم که هیچ ربطی به انقلاب اسلامی ندارد.

حتما باید اعتماد مردم به حاکمیت بازسازی شود و این وقتی می‌شود که صاحبان قدرت پاسخگوی نیازهای واقعی مردم باشند و از فریب و دروغ هم اجتناب کنند.

افروغ در پاسخ به سوال دیگری با تاکید بر این که «تجدید نظر در برخی روش‌ها به هیچ وجه سبب خدشه به نظام نمی شود»، توضیح داد: اخلاق کشف و قانون وضع می‌شود و قانون براساس شرایط و منافع وضع می‌شود. باید بررسی کرد که شرایط مثل گذشته است و منافع یک قانون همچنان پابرجاست؟ جای تردید دارد. چرا امام(ره) از نقش زمان و مکان می‌گفت و اینکه ممکن است حکم چیزی در شرایط زمانی و مکانی دیگر تغییر کند؟ اینکه ائمه ما ویژگی مسلمان را عالم بودن به زمان خود دانسته‌اند، یعنی چه؟ تغییر یک قانون چه خدشه‌ای وارد می‌کند؟ مگر یک قانون، وحی منزل است؟ قانون فرع بر عدل است و عدل، فرع بر حق. اگر قانونی نافی عدالت و حق شهروندی بود، باید تغییرش دهیم. اگر جامعه‌ای بخواهد بگوید من عادلم، حتما باید در برخی قوانین خود در هر سطحی تجدید نظر کند.

وی در پایان گفت: اتفاقا این رشد یک نظام را نشان می‌دهد که متوجه شرایط سیال و متغیر زمان و مکان هست. نظامی که قفل کند و روی خوشی به تغییر نشان ندهد، دیر یا زود در سراشیبی قرار می‌گیرد. از این روی معتقدم حداقل قضیه این است که حتما در گشت ارشاد تجدیدنظر صورت گیرد. امیدوارم این تجدید نظر انجام شود، نگرانم وقتی آبها از آسیاب بیفتد، این کار هم نشود.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸۷
در انتظار بررسی: ۵۵
انتشار یافته: ۱۲۱
خشایار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
بدون شک اگر اکنون منصبی داشتی نظرت این نبود. جناب جامعه شناس،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
آقای جامعه شناس ! حالا بفرماییدچه کسی تشویش اذهان عمومی کرده و امنیت ملی را بخطر انداخته ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
ایشان همان زمان هم که منصبی داشت واقع بین بود متاسفانه کشور ما از وجود افراد خردمندی چون ایشان بهره ای نمیبرد و درحقیقت کشور ما در حال خالی شدن از نگرش های خردمندانه است
ناشناس
|
Russian Federation
|
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
هویت ملی و ایرانی بیشتر یک بهانه اس
تنها به مسائل دینی اهمیت داده میشه و بقیه مسائل رفته به قهقرا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
دکتر «عماد افروغ» جامعه‌شناس
این اقای دکتر باید در مورد باید از هویت و ملیت مسئولینم یه سوال میپرسید مردم هم اصل و نصب دارن هم ملیت دارن ولی مسولین یه کم باسد فکر کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
واقعا اگر هدف گشت ارشاد (که کلا با اساسش مخالفم) تذکر است آیا باید فرد را درون ماشین بیاندازد و ببرد؟ این خودش توهین و تحقیر بزرگی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
قبل از اسلام، موی زنان و مردان هردو پوشیده بود، دقیقا به یک اندازه، پس اگر میخواهید مدام توی حرفهاتون به اون موقع استناد کنید یا هردو باید هنوز حجاب داشته باشن یا هردو نداشته باشن. آیه صریحی هم درمورد اجبار به حجاب وجود نداره، توی قرآن به زنان گفته شده حجاب براتون بهتره! حتی نگفته که حجاب کنین که مردان به گناه نیفتن که حالا آقایون انقدر مدعی هستن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
سلام دوست عزیز ناشناس، شما که با این قوت اظهار نظر می‌فرمایید ، ممکن است بگویید چند بار قرآن را کامل خوانده آید که اینطور اظهار نظر میکنید ؟ در مورد تاریخ ایران باستان هم همینطور
بیکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
من قران رو خوندم ایاتی که درمورد حجاب هست خطاب
به مومنات هست از کدوم ایات حجاب زوری در میاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
ریسی همه را ناامید کرد
برای همین روز جمعه دولت نتوانست حامیانش را به میدان اورد
چون همه ناراضی هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
کمی انصاف هم خوبه
جمعیتی که دیروز در میدان انقلاب تجمع کردند شگفت.آور بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
انصاف چی ؟ شما تو همین تهران با در نظر گرفتن جمعیتش بیا جمعیتی که دیروز در حمایت اومدن دور و اطراف میدان انقلاب رو با جمعیتی که به دلیل مخالفت حاضر به شرکت در این راهپیمایی نشدن با هم مقایسه کن فکر می کنی کدوم جمعیت بیشتره ؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
اگر گشت ارشاد مطابق با مصوبات و قانون نیست پس چه افراد ذی نفوذ و فراقانونی و خودسر چنین اعمالی را انجام می دهند؟

اعتراض مردم هم به همین بی قانونی و خود بالا انگاری است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
زیبایی انسان به حق انتخاب داشتن هست ،هیچ کس حق نداره به اجبار حجاب از سر کسی برداره ،هیچ کس هم حق نداره به زور حجاب بر سر کسی بزاره ،هیچ کس هم حق نداره حق شخص دیگری رو ضایع کنه ،اینجا سرزمین کوروش هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
حق انتخاب دو نفر اینه که توی خیابون همجنس‌بازی کنند. آیا باید به انتخاب این دو نفر در سرزمین کوروش احترام گذاشت؟
حق هیچ‌کس هم ضایع نمی‌شه!!! بدن خودشونه خیابون هم برای خداست دوست دارند همجنس‌بازی کنند!!!!

لطفا انقدر بی بند و اساس و سطحی نظر ندهید!!!حجاب هم مثل کمربند ایمنی رانندگی، اجباری و زوری نیست بلکه الزامیه و همه باید رعایتش کنند. هر کسی هم که نخواد رعایت کنه باید جریمه بشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
در تمام کشورهای مسلمان و غیر مسلمان که حجاب اجباری ندارند مردم دارن لخت مادرزاد در خیابان رابطه جنسی با همجنس برقرار می کنند و دیگران دارند تماشا می کنند و کف و سوت می زنند و فقط ما خوبیم !
برادر من از محل خودتون بیا بیرون و به نرکیه و امارات و سوریه و لبنان و عمان و اندونزی و ... برو یا از طریق شبکه های اجتماعی سر بزن ببین آیا در اون کشورها که این همه هزینه و آبروریزی و تحقیر به خاطر روسری انجام نمی شه مردم در خیابان مشغول همجنس بازی هستند ؟
داداش آدم باید اختلال همجنس گرایی داشته باشه که به جنس مخالف تمایل پیدا کنه
اگر زنها روسری نپوشند همه همجنس گرا می شن و توی خیابون .....
شماها کی هستین دیگه !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
جناب ناشناس،‌مشکل شما اینه که به همه چیز نگاه جنسیتی دارید و به انسان بویژه زن نگاه انسانی ندارید.
خود این نگاه و تفکر کمتر از گناهان دیگر نیست.
اگر به آمار تجاوز رجوع کنید آمارش در کشوری مسلمانی مثل پاکستان خیلی بیشتر از کشورهای اروپایی است جون اونجا هم تفکر مردسالاری حاکم است..

مسائل را هم مغلطه نکنید. اینجا بحث از حقوق فردی و اجتماعی است.
فرد هم جنسباز مثل هر شخص دیگری این نیاز یا حق رو در خودش احساس نمی کنه که عمل جنسی را در خیابان انجام بده همانطور که شخص غیر همجنسباز هم انجام نمی ده.
اما اینجا بحث حق انتخاب پوشش است که مثل حق خندیدن، حرف زندن و غیره حق فردی است.

پس چرا مردان سر خود را نمی پوشند؟ اگر چنین قانونی بود الان شما می نوشتید مردانی که روسری ندارند باعث تحریک می شوند. در کل خیلی مسائل را قاطی کردید و هدف و اساس منظورتون معلوم نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
ناشناس 10:40
الان مثلا استدلال کردی؟ خب اگه تو حق داری با جنس مخالف بگردی چرا دیگری حق نداشته باشد با همجنس خودش بگرده؟ لابد فکر کردی تو حق مطلق هستی او باطل مطلق
حالا فرض کنیم همجنس بازها قانون کشور را بنویسند و تو را از بودن با جنس مخالف منع کنند آنوقت چه حالی پیدا می کنی؟
آقا یا خانم به اصلاح استدلال چی، قضیه بسیار ساده است، اگر تو برای خودت حق انتخاب قائل هستی باید برای دیگری هم این حق را قائل باشی. عقیده تو برای عالم و آدم مرجع نیست. این است مطالبه مردم: اعقاید متفاوت حقوق مشترک. حقوقی که بر اساس عقیده فرد یا گروه خاصی نوشته نشده باشد بلکه بر اساس نیاز #فرد# نوشته شده باشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
به ناشناس ۱۰:۴۰
این دقیقا مغلطه و سفسطه است این موضوع ربطی نداشت!!! کسی نگفت که افراد حق دارند وسط خیابان همجنس بازی بکنند!!! مشکل شما اینه که دنیا را سیاه و سفید می بینید!!! یا از این طرف بام میافتین یا از اونور بام!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
ناشناس 10:40
قیاس شما معالفارق هست

یک حرف بی پایه و اساس

عزیزم اگر شما می فرمایی خیابان جای همجنس بازی نیست، پس جاش توی خونه هست! چون حجاب تو خونه آزاد هست!

می بینی چه قیاس مسخره ای هست!

کمربند ایمنی چه ربطی به حجاب داره! ایمنی از چی؟ بی حجابی خطر مرگ برای بی حجاب داره داره؟

قیاس های مسخره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
مثلا،مهسا امینی یا بقیه جوونهارو که گشت ارشاد میگیره داشتن همجنس بازی میکردن ،تعرض به نوجوان و کودک نشاندهنده چه چیزی هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
ناشناس 10:40.بیش از 40 کشور اسلامی داریم که حجاب تو اونها اجباری نیست.اما بگو ببینم تو کدوم اونها تو ملا عام همجنس بازی می کنند.استدلالهاتونم مثل خودتون بی منطقه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
ناشناس ۱۰:۴۰ مقایسه بی حجابی با همجنس بازی تو خیابون یک مقایسه ناهمگونه در ضمن قانون ما یا باید براساس اسلام باشه که ظاهرا نیست چون در قرآن حکمی برای دستگیری وجربمه ویا کشتن بی حجاب نیامده یا بر اساس اسلام نیست که باید پرسید چرا ما قانونی که خارج از دینمان هست را تا این حد ارج می نهیم که حاضریم نظام را هم به خاطر آن به زحمت بیندازیم وزیر سؤال ببریم ؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
آقا مگه هرکی همجنسگرا هست میاد تو خیابون نشون میده ؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
بله از نظر علم جامعه شناسی این موارد کاملا صحیح است ولی مسوولین کشور مرغشون یک پا دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
اینترنت را چرا قطع کردند؟ این نارضایتی از صدتا نارضایتی در مورد حجاب بیشتر است. من کلی کار علمی و تحقیقاتی دارم. linkedin را چرا فیلتر کردند؟ نوجوانان بازی آنلاین می کردند ناراضی شدند؟ پیرمردان و پیرزنان گوشه دیگر کشور دلخوش تماس تصویری بچه هایشان بودند. سرگرمی آنها را ازشان دریغ کردید. اف بر شما.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
من هم مثل شما کارهام با قطع شدن اینترنت لنگ شده، ولی انصافا جواب سوالهایی که مردی رو نمیدونی؟ یا کار علمی و تحقیقاتی نمیکنی یا غیر ممکنه اگه محقق باشی، از ارتباط اینها با هم بی اطلاع باشی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
شايد وقتي ديگر
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟