حسن زارع نژاد با توجه به اقدامات گروه صنعتی ایران خودرو در راستای ارتقای استاندارد محصولات خودرویی اظهار داشت: در شرایطی که صنعت خودروی کشور در تحریم به سر میبرد، حرکت گروه خودروسازی ایران خودرو در راستای ارتقای استاندارد قابل تقدیر و بسیار ارزنده است.
وی همچنین کاهش مصرف سوخت موتور ملی این خودروسازی به میزان 1.5 لیتر و تجهیز موتور ملی EF7 به استاندارد یورو 5 و سامانه توربوشار را از جمله اقدامات بسیار مثبت شرکت ایران خودرو ارزیابی کرد و افزود: تلاش این شرکت در جهت بهینهسازی موتور، کاهش مصرف سوخت و تجهیز به سامانه توربوشارژ که متعلق به خودروهای نوین است، گامی در راستای خودکفایی، پیشرفت تکنولوژی و برخورداری از علم و دانش فنی و در نهایت رضایت مشتری است.
عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در این راستا به صنعت خودروسازی روسیه در حوزه خودروهای سبک اشاره کرد که با اعمال یک تحریم ساده به طور کامل متوقف شده اما خوشبختانه خودروسازان داخلی در شرایط تحریمی قدرت خود در دور زدن تحریمها، کسب نتایج معکوس و برخورداری از تکنولوژی جدید در راستای بهبود وضعیت کار و تولید را نشان دادند.
زارعنژاد با اشاره به این مطلب که تجهیز موتور به سیستم توربوشارژ موجب افزایش جهش و قدرت موتور میشود و در ادامه تاکید کرد: این اقدامات قدم بزرگی است و به حق باید از اقدامات و برنامههای ایران خودرو در این راستا تقدیر به عمل آید.
وی با توجه به اعلام مدیر ایران خودرو در روزهای اخیر مبنی بر اینکه برخی از خودروهای تولیدی این گروه خودروسازی که قابلیت بروزرسانی و ارتقای استاندارد را نداشته باشند در سال آینده از خطوط تولید خارج خواهند شد، ضمن اعلام موافقت خود با خروج این خودروها از چرخه تولید یادآور شد: در این میان خودروهایی به تولید میرسد که به روز نیستند و نیاز مشتریان فعلی را تامین نمیکند که طبیعی است در این شرایط حذف این خودروها از خطوط تولید و بهینهسازی راهگشا خواهد بود.
عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در خصوص اقداماتی که در راستای بهینهسازی خودروهای قدیمی میتوان انجام داد، تصریح کرد: تطابق خودرو با شرایط آب و هوایی، کاهش مصرف سوخت، افزایش قدرت موتور و انجام طراحی جدید برای ارتقای ایمنی اتاق خودرو از راهکارهای پیش روی خودروسازان است که برای برخی از خودروهای قدیمی شاید اعمال این تغییرات امکانپذیر نباشد، در این صورت ایجاد خطوط جدید تولید برای خودروهای جدید گام مثبتی در جهت تامین نیازها است.
عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در خصوص راهکارها و ظرفیتهایی که میتواند به کمک ایران خودرو بیاید تا روند ارتقای استاندارد محصولات این شرکت خودروسازی همچنان بر روی مدار توسعهای و پیشرفت حفظ شود، اذعان داشت: در نگاه اصولی باید قیمت گذاری دستوری از صنعت خودرو حذف شود و حاشیه سودی که نصیب واسطهها میشود به خودروساز تزریق شود تا بدین ترتیب دست شرکتهای خودروسازی در سرمایهگذاریهای جدید و ایجاد خطوط تولید باز باشد که اگر این اتفاق بیفتد موجب تسهیل و تسریع روند ارتقای استانداردها خواهد شد.
زارعنژاد در پایان با بیان اینکه سوددهی تولید برای خودروساز زمینه را برای سرمایه گذاریهای جدید فراهم میسازد، خاطرنشان کرد: قیمت گذاری دستوری و قیمتهای تعیین شده که کمتر از هزینههای تولید بوده،، سودآوری در صنعت خودرو را تحت الشعاع قرار داده به طوری که زیان 100 هزار میلیارد تومانی در دو سال اخیر رقم خورده است در حالی که اگر این زیانها به صنعت خودرو تحمیل نمیشد، شرکت ایران خودرو بسیار زودتر به اهداف خود در راستای ارتقای استاندارد دست مییافت که هر چند اقدامات اخیر نیز قابل تقدیر است.