در هفتههای اخیر، برخی اخبار غیررسمی از افزایش قیمت کارخانهای خودرو خبر میدهند؛ موضوعی که باعث شده در کنار اخبار مربوط به واردات خودرو، مورد توجه مردم قرار بگیرد.
به گزارش تابناک اقتصادی؛ این روزها همزمان با مطرح شدن استیضاح وزیر صمت، اخبار ضد و نقیض از تصمیم برای افزایش قیمت کارخانهای خودرو نیز به گوش میرسد، تا جایی که امروز فاطمی امین نسبت به آن واکنش نشان داد. وزیر صمت در این باره پس از حضور در نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است قیمت خودرو در کارخانه افزایش یابد، گفت: «خیر، این موضوع شایعه است.»
تاکید وزیر صمت بر عدم افزایش قیمت کارخانهای خودروها در شرایطی است که این روزها، اخبار خودرویی پیرامون واردات است و متقاضیان خودرو در انتظار واردات خودروهای خارجی به بازار داخلی هستند؛ موضوعی که با برطرف شدن ایرادات مجلس به مصوبه واردات خودرو و همچنین تایید تعدادی از شرکتهای واردکننده خودرویی، وارد مراحل اجرایی شده است.
محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور با ارسال نامهای به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، تصویبنامه هیات وزیران در خصوص واردات خودرو که شامل اصلاح تصویب نامه قبلی واردات خودرو است را ابلاغ کرد.
متن این نامه که هفتم آبان ماه صادر شده، به شرح زیر است:
هیات وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۸/۱ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد: مشروح تصویبنامه مورخ ۱۴۰۱/۶/۳ به شرح زیر اصلاح میشود؛
۱- در تبصره ۲ بند یک عبارت سیف حذف میشود
۲- بند دو به شرح زیر اصلاح میشود؛
۲- خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه میشود. نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی بر حسب ارزش (کد) با تصویب هیئت وزرای عضو کارگروه متشکل از وزرای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت ماده ۱۹ آئیننامه داخلی هیئت دولت به گونهای تصویب میشود که مابهالتفاوت قیمت پایه با قیمتهای پایانی در بورس کالا معادل سود عادلانه باشد. کارگروه مذکور مجاز به تعیین علیالحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش است.
۳- بند ۸ به شرح زیر اصلاح میشود؛
۸ - به استناد ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو / مصوب ۱۴۰۱/ واردات خودرو با رعایت موارد زیر و مفاد این تصویبنامه مجاز است:
الف) مشخصات فنی واردات خودرو باید با استانداردهای مربوط و از نظر آلایندگی محیط زیست با ضوابط تعیین شده در آئیننامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگیها (موضوع ماده ۲ قانون هوای پاک) موضوع تصویبنامه شماره مورخ ۱۳۹۷/۷/۳۰ ه ۵۵۰۷۲ ت/۱۰۰۶۰۲ و اصلاحات بعدی آن منطبق باشد.
ب) به منظور رعایت حقوق مصرفکنندگان و تامینکنندگان، خدمات پس از فروش کلیه واردکنندگان خودرو مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش از مرجع احراز انتقال فناوری در ازای واردات خودرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
ت) صلاحیتهای فنی و حرفهای واردکنندگان بر اساس سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبهبندی اعتباری موضوع ماده ۴ آئیننامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویبنامه شماره ۵۱۵۵۹ ت/۴۶۴۴۳ مورخ ۱۳۹۵/۴/۲۳ و اصلاحات بعدی آن انجام میشود.
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت معدن و تجارت در گفتوگویی اظهار داشت: پس از اینکه آییننامه واردات خودرو ابلاغ و متعاقب آن نام هفت شرکت برای واردات خودرو اعلام شد این شائبه به وجود آمد که شاید وزارت صمت واردات خودرو را در انحصار همین هفت شرکت قرار داده است، در حالی که هیچ محدودیتی برای شرکتهای متقاضی واردات خودرو وجود ندارد و در صورتی که شرکت متقاضی واردات خودرو شرایط موجود در آییننامه را احراز کند، به فهرست شرکتهای واردکننده خودرو اضافه میشود؛ بنابراین، فعلا اسامی پنج شرکت دیگر به نامهای بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو که شرایط لازم برای واردات خودرو را بر اساس آییننامه احصا کردهاند، به فهرست هفت شرکت واردکننده خودرو ـ که قبلا اسامی آنها اعلام شده بود ـ اضافه شد؛ بنابراین فهرست شرکتهای واردکننده خودرو اکنون به دوازده شرکت رسید؛ ضمن اینکه این فهرست، همچنان باز است و به محض اینکه شرکت متقاضی واردات خودرو شرایط لازم در آییننامه واردات خودرو را احراز کند، به فهرست واردکنندگان خودرو اضافه میشود.
خودروهای وارداتی از برندههای کرهای، ژاپنی و اروپایی خواهد بود و خودروهایی مانند هیوندا اکسنت، هیونداای ۱۰، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی اس ۳۵، ام جی ۳ و ام جی ۶، سیتروئن ۳ و محصولی از شرکت فولکس واگن (سئات) در زمره مدل خودروهایی است که قرار است به کشور وارد شود که این خودروها در محدوده خودروهای اقتصادی و محدوده قیمت حدود ۱۰ هزار یورو قرار دارند.
به گفته قالیباف در آییننامه قید شده است که خودرو وارداتی توسط هر یک از شرکتهای واردکننده خودرو که مجوز واردات دارند، باید با قیمت پایه در بورس کالا عرضه و وارد تابلو بورس شود؛ بنابراین، خودروی وارداتی در بورس کالا رقابت میخورد و کشف قیمت میشود؛ لذا حقوق ورودی و سود بازرگانی و کسورات طبق قانون از اختلاف قیمت پایه تا قیمت کشف شده در بورس کالا کسر میشود، ولی مصرفکنندهای که روی تابلو رقابت را برنده شده و خودرو را با قیمت کشف شده بر روی تابلو بورس خریداری میکند، باید خودرو را از نمایندگی شرکت واردکننده خودرو تحویل بگیرد.