با دویست و پنجاه و هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین

مخالفت اوکراین با آتش بس با روسیه/ درخواست زلنسکی از نتانیاهو برای اتحاد علیه ایران/ مجوز مخفیانه آمریکا به بانک‌ها برای همکاری با روسیه

دویست و پنجاه و هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۴۹۴۲۲
|
۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵ 08 November 2022
|
22058 بازدید

درخواست زلنسکی از نتانیاهو برای اتحاد علیه ایران

بین الملل تابناک: دویست و پنجاه و هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

مخالفت اوکراین با آتش بس با روسیه
۱۴۰۱/۰۸/۱۷ - ۲۳:۲۶

مشاور رئیس جمهور اوکراین روز سه‌شنبه بار دیگر مخالفت این کشور با آتش‌بس با روسیه را اعلام کرد.

وی در سخنانی گفت: «آتش‌بس به معنای توقف پاتک‌های ما بوده و این موضوع به روسیه زمان می‌دهد تا به تجدید قوا بپردازد».

مشاور رئیس جمهور اوکراین روز گذشته نیز گفته بود که کی‌یف هرگز مذاکرات را رد نمی‌کند اما روسیه نخست باید نیروهایش را از اوکراین خارج کند.

وی در ادامه سخنانش گفت: «کاملا واضح است که پوتین آماده مذاکرات نیست برای همین با رئیس جمهور بعدی روسیه مذاکره خواهیم کرد».

این در حالی است که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین دوشنبه (هفتم نوامبر، ۱۶ آبان) بر آمادگی روسیه برای گفت‌وگو با اوکراین تاکید کرد اما گفت سیاست‌های کی‌یف این امکان را از بین می‌برد.

او همچنین در اظهارنظر درباره گزارش واشنگتن پست مبنی بر این که آمریکا در گفت‌وگو با اوکراین آن را به مذاکره با مسکو تشویق کرده، گفت : نمی‌دانیم درست است یا نه--گزارش‌های واقعی نیز وجود دارد اما گمانه‌زنی‌ها بیشتر است.

مسکو: هیچ پیش‌شرطی برای مذاکره با اوکراین نداریم
۱۴۰۱/۰۸/۱۷ - ۲۰:۲۶

«آندری رودنکو» معاون وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفت که روسیه هیچ پیش‌شرطی برای آغاز مذاکره با اوکراین ندارد.

وی که این سخنان را در جمع خبرنگاران مطرح می‌کرد، گفت: «اوکراین قانونی را به تصویب رسانده که از انجام مذاکرات صلح‌آمیز با روسیه جلوگیری می‌کند».

رودنکو اضافه کرد: «این انتخاب آنهاست. ما همیشه آمادگی خود را برای چنین مذاکراتی اعلام کرده‌ایم».

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: «هیچ پیش شرطی از سوی ما (برای انجام مذاکرات) وجود ندارد به جز شرط اصلی که اوکراین باید حسن نیت خود را نشان دهد».

این در حالی است که مشاور رئیس جمهور اوکراین روز سه‌شنبه بار دیگر مخالفت این کشور با آتش‌بس با روسیه را اعلام کرد.

وی در سخنانی گفت: «آتش‌بس به معنای توقف پاتک‌های ما بوده و این موضوع به روسیه زمان می‌دهد تا به بازیابی خود بپردازد».

استقرار رادارهای سه بعدی آمریکا در رومانی
۱۴۰۱/۰۸/۱۷ - ۱۹:۲۳

سفارت رومانی در ایالات متحده روز سه شنبه اعلام کرد که قرار است پنتاگون و اسپانیا رادارهای پیشرفته و متحرک را برای کمک به اوکراین در رهگیری و اهداف هوایی در مرزهای این کشور مستقر کند.

به نوشته وبگاه «رومانی اینسایدر» آمریکا و اسپانیا رادار «تی پی سی-۸۰» را در کنار مرز این کشور با اوکراین برای کشف، ردیابی و شناسایی اهداف هوایی قرار خواهند داد. این رادار برای شناسایی اهداف هوایی در شرق اوکراین و حوزه مرکزی وغربی دریای سیاه عمل خواهد کرد.

سفارت رومانی در آمریکا اعلام کرده این رادار با افزایش برد شناسایی اهداف هوایی که در ارتفاعات پایین، متوسط ​​و بالا پرواز می‌کنند دفاع یکپارچه را بهبود می‌بخشد.

این رادار سه بعدی می‌تواند برای هدایت جنگنده‌ها و هماهنگ کردن آتشبارهای پدافند موشکی مورد استفاده قرار گیرد. اوایل تابستان امسال در جریان نشست سران ناتو در شهر «مادرید» در اسپانیا «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا گفت که حضور نظامی ایالات متحده را در اروپا تقویت می‌کند.

این رادار نسل تازه رادار نظارت و دفاع هوایی تفنگداران دریایی ایالات متحده است. سامانه رادار آرایه اسکن الکترونیکی ساخت شرکت «نورثروپ گرومن» است. این رادار ویژه شناسایی اهداف در برد کوتاه و متوسط است.

این در حالی است که یک اندیشکده انگلیسی در مطلبی نوشت که اوکراین در خطر تمام شدن تسلیحات پدافند هوایی است و برای دفاع از خود به کمک فوری غرب نیاز دارد.

اندیشکده «روسی» (اندیشکده سلطنتی انگلیس) نوشت، روسیه طی هفته‌های اخیر اوکراین را با موجی از حملات پهپادی بمباران و زیرساخت‌های انرژی این کشور را تخریب می‌کند. تحلیلگران این اندیشکده بر این باورند که اگر مهمات سامانه‌های سطح به هوای اوکراین تامین نشوند، نیروهای هوافضای روسیه توانایی ایجاد یک تهدید بزرگ را دوباره به دست خواهند آورد.

شروط اوکراین برای مذاکرات صلح با روسیه
۱۴۰۱/۰۸/۱۷ - ۱۷:۱۰

رئیس‌جمهور اوکراین در پی گمانه‌زنی رسانه‌های غربی درباره اعمال فشار دولت بایدن بر کی‌یف برای اعلام آمادگی‌اش برای گفتگو با مسکو، شرایطش را برای مذاکرات صلح با روسیه مشخص کرد.

روزنامه واشنگتن پست روز یکشنبه گزارش داد که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در گفتگوهای خصوصی کی‌یف را تشویق کرده تا آمادگی خود را برای مذاکره با مسکو نشان دهد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در بیانیه‌ای که با انتشار یک ویدیو در پیام‌رسان تلگرام منتشر کرد شرایط خود را برای مذاکرات با روسیه برشمرده و گفت: "یک بار دیگر - احیای تمامیت ارضی، احترام به منشور سازمان ملل، غرامت برای تمام خسارات ناشی از جنگ، مجازات هر جنایتکار جنگی و تضمین‌ها برای عدم تکرار این کار. این شرایط کاملا قابل درک است."

اوکراین و روسیه از زمان آغاز جنگ دو کشور در ۲۴ فوریه، چند دور مذاکرات صلح را برگزار کردند. آخرین دور مذاکرات آنها مربوط به ۲۹ مارس در استانبول بود که بدون نتیجه به پایان رسید و مذاکرات دو طرف از آن زمان تاکنون در بن‌بست قرار گرفته است.

اواخر ماه سپتامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت که مسکو همچنان رویکرد باز نسبت به مذاکرات با کی‌یف دارد و از اوکراین خواست تا خصومت‌ها را متوقف کند. زلنسکی گفته بود، کی‌یف آماده گفت‌وگو با مسکو است اما تنها در صورتی که رئیس‌جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد. کرملین نیز پاسخ داده بود، مسکو منتظر تغییر موضع رئیس جمهور فعلی اوکراین یا جانشین او خواهد ماند.

مدودف: یکی از دلایل حمله به اوکراین، تهدید هسته‌ای بود
۱۴۰۱/۰۸/۱۷ - ۱۷:۰۹

رئیس‌جمهوری سابق روسیه گفت، یکی از دلایل کلیدی حمله روسیه به اوکراین، تهدید کی‌یف نسبت به ازسرگیری برنامه هسته‌ای خودش بود.

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سابق روسیه و معاون کنونی شورای امنیت این کشور در مطلبی برای شبکه خبری وی‌کونتاکته نوشت، مقامات اوکراین امروز به دلیل دست برداشتن از سلاح‌های هسته‌ای خود پس از فروپاشی شوروی «به تلخی اشک می‌ریزند».

به گفته مدودف، کی‌یف سلاح‌های هسته‌ای خود را به دستور «اربابان کنونی خود» در واشنگتن رها کرد و تمامی رؤسای جمهوری اوکراین اذعان دارند که این کار از روی اجبار بوده است.

مدودف تصریح کرد، اوکراین آشکارا می‌گوید که حاضر است علیه روسیه از سلاح هسته‌ای استفاده کند و افزود: آن‌ها نشانه‌های شفافی در این باره ارائه کرده‌اند، تهدید کرده‌اند که برنامه هسته‌ای خود را از سر خواهند گرفت. این یکی از دلایل آغاز عملیات ویژه نظامی (حمله روسیه به اوکراین) بود.

سخنرانی رئیس شورای اروپا را به دلیل انتقاد از روسیه
۱۴۰۱/۰۸/۱۷ - ۱۷:۰۲

مقامات چینی پخش سخنرانی رئیس شورای اروپا در یک نمایشگاه بین‌المللی در شانگهای را به دلیل انتقاد از حمله روسیه به اوکراین، لغو کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شارل میشل، رئیس شورای اروپا قرار بود از طریق پیامی ضبط‌شده در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی واردات چین سخن بگوید. اما ظاهرا به این دلیل که او در سخنانش از حمله روسیه به اوکراین انتقاد کرده و خواستار کاهش وابستگی تجاری به چین شده بود، مقامات چین تصمیم گرفتند سخنان او را پخش نکنند.

بارند لایتس، سخنگوی شارل میشل به رویترز گفت: از میشل دعوت شده بود تا در این نمایشگاه سخنرانی کند. ما به درخواست مقامات چینی یک پیام ویدیویی ضبط کردیم که البته پخش نشد! ما از طریق کانال‌های مرسوم دیپلماتیک پیگیر این ماجرا هستیم.

بر اساس بریده‌هایی از سخنرانی شارل میشل که دیپلمات‌های اروپایی ارائه کردند، رئیس شورای اروپا از حمله روسیه به اوکراین انتقاد کرده و گفت، اروپا از این حمله درس‌های مهمی می‌گیرد؛ اروپا در سوخت فسیلی بیش از حد به روسیه وابسته است و این به یک عدم توازن تجاری منجر شده است.

او گفت: ما در اروپا خواهان تعادل در روابط تجاری خود هستیم تا از وابستگی بیش از حد بپرهیزیم. این در مورد روابط تجاری با چین هم صدق می‌کند.

او همچنین قرار بود در سخنان خود از چین بخواهد تا اقداماتش برای مقابله با «خونریزی» در اوکراین را تشدید کند.

چین از ۲۴ فوریه تا به امروز از محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین خودداری کرده است.

شارل میشل گفت: چین می‌تواند با نفوذ خود به جنگ خصمانه روسیه پایان دهد، با استفاده از شراکت «بدون محدودیت» خود با روسیه. شما (در) چین می‌توانید به این (جنگ) پایان دهید.

مجوز مخفیانه آمریکا به بانک‌ها برای همکاری با روسیه
۱۴۰۱/۰۸/۱۷ - ۱۷:۰۱

برخی منابع آگاه به بلومبرگ گفتند علی‌رغم تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو به دلیل حمله به اوکراین، دولت جو بایدن به طور مخفیانه از بانک‌های اصلی آمریکا می‌خواهد تا به تجارت‌های خود با شرکت‌های استراتژیک روسی ادامه دهند.

به گزارش راشا تودی، بلومبرگ در گزارش روز دوشنبه خود نوشت که هم‌زمان با اینکه دولت آمریکا در تلاش است تا فشار علیه روسیه را حفظ کند و در عین حال از یک "فاجعه اقتصاد جهانی" جلوگیری می‌کند، چنین درخواست‌هایی توسط وزارت خزانه‌داری و وزارت امور خارجه ایالات متحده مطرح شده‌اند.

به گفته این منابع، علی‌رغم تحریم‌ها علیه شرکت گازپروم روسیه و برخی تولیدکنندگان کود، واشنگتن خواستار معافیت برخی سرویس‌ها مثل نقل‌وانتقال پول و دلار آمریکایی برای شرکت‌های روسی شده است.

درنتیجه، بزرگترین بانک‌های آمریکایی در حال حاضر در یک کشمکشی میان دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و کنگره آمریکا – که خواستار اقدامات سخت‌تری علیه مسکو است – قرار گرفته‌اند. این تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو به بانک‌های آمریکایی این اجازه را نمی‌دهد که با افراد و نهادهای تحریمی ارتباط برقرار کند.

جیمی دیمون، رئیس بانک جی‌پی‌مورگان آمریکا طی جلسه استماعی در ماه سپتامبر به دلیل ادامه همکاری با روسیه مورد انتقاد شدیدی قرار گرفته بود. وی در پاسخ گفت: «ما از دستورالعمل دولت آمریکا طبق آن چیزی که از ما خواسته شده، عمل می‌کنیم.»

سخنگوی وزارت خزانه‌داری هم با استناد بر مدرکی نشان داد که تمامی فعالیت‌های انجام شده در حوزه کمک‌های بشردوستانه، انرژی و کشاورزی قانونی هستند.

یک وکیل متخصص در امور تحریم‌های اقتصادی آمریکا در "آکین گامپ" گفت: «کنگره آمریکا باید این را بداند که دولت این کشور تحریم جامعی را علیه روسیه وضع نکرده و همچنان برخی از تجارت‌ها امکان‌پذیر هستند. وزارت خزانه‌داری به برگزاری جلساتی با بانک‌ها جهت مطلع ساختن آن‌ها نسبت به این تجارت‌ها ادامه خواهد داد.»

درخواست زلنسکی از نتانیاهو برای اتحاد علیه ایران

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین که از هر فرصتی برای سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های خود در جنگ‌ اوکراین بهره می‌گیرد و جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار می‌دهد، در پیامی ویدئویی ضمن ذوق‌زدگی از بازگشت «بنیامین نتانیاهو» به قدرت به طور ضمنی ابراز امیدواری کرد که رژیم صهیونیستی و اوکراین بتوانند علیه ایران فعالیت کنند.

هفته‌نامه «نیوزویک» در این خصوص گزارش کرد که زلنسکی با استقبال از بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت پس از انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی،گفت که امیدوار است اسرائیل و اوکراین بتوانند روابط خود را در خصوص آن چه که بعنوان نگرانی‌های امنیتی مشترک توصیف کرد، افزایش دهند.

طبق این گزارش، زلنسکی در پیام ویدئویی خود گفت: «فکر می‌کنم برای همه روشن است که اوکراین بر چه چیزی تأکید می‌کند و اسرائیل چه تأکیدی بر امنیت دارد».

رئیس‌جمهور اوکراین که به طور ضمنی به جمهوری اسلامی ایران اشاره داشت، بدون آن‌که نامی از ایران ببرد، گفت: «معتقدم که ما می‌توانیم به طور خارق‌العاده‌ای کشورهای خود را تقویت کنیم، به ویژه آن که تهدیدهای ما با یکدیگر مرتبط است».

پیش از این بارها رئیس‌جمهور اوکراین از مقام‌های رژیم صهیونیستی در خصوص تجهیزات نظامی درخواست کمک کرده بود و حتی از این رژیم خواسته بود که به کی‌یف،‌ سامانه گنبد آهنین بدهند که با مخالفت صهیونیست‌ها مواجه شده بود.

تکذیب ارسال سلاح به روسیه از سوی کره شمالی

دولت کره شمالی بامداد سه‌شنبه ادعای کشورهای غربی مبنی بر ارسال تجهیزات نظامی از جمله موشک و سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکذیب کرد.

ارتش کره شمالی طی بیانیه‌ای با اشاره به دروغگویی آمریکا در این زمینه، اعلام کرد که این کشور هرگز سلاح یا مهماتی به روسیه صادرات نکرده و هیچ برنامه‌ای هم برای انجام این کار ندارد.

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، در این بیانیه که توسط جانشین امور خارجی ارتش در وزارت دفاع کره شمالی منتشر شد، دولت پیونگ‌یانگ به واشنگتن درباره ترویج چنین داستان‌سرایی‌هایی که ممکن است نقشه‌ای در پی داشته باشند، هشدار داد.

کره شمالی در این‌باره گفت: «از نظر ما، چنین اقداماتی توسط آمریکا بخشی از تلاش خصمانه برای مخدوش کردن تصویر کره شمالی در عرصه بین‌المللی و درخواست برای قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی است».

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که هرگز تجارت تسلیحاتی با روسیه نداشته و برنامه‌ای هم برای این کار در آینده نداریم».

مشاور امنیتی بایدن: در دوران جنگ سرد با روسیه نیستیم

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید بامداد سه‌شنبه گفت که در وضعیت دوران جنگ سرد با روسیه قرار ندارند.

سالیوان طی نشست خبری در کاخ سفید با اشاره به چین و روسیه اظهار داشت: «ما با دو چالش استراتژیک از سوی دو کشور روبه‌رو هستیم که با دیدگاه ما در مورد اینکه جهان چگونه باید باشد، موافق نیستند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه باید برای توازن کلی قدرت در جهان تلاش کرد، توضیح داد: «ما می‌توانیم با همکاری با یکدیگر به نتایج مثبتی دست یابیم، از جمله با کشورهایی که منافع مشترکی با آنها نداریم».

این مقام امنیتی آمریکایی درباره وضعیت تنش‌ها با روسیه نیز گفت: «ما در دوران جنگ سرد نیستیم و رقابت نباید به رویارویی یا درگیری منجر شود. در مقابل رقابت بین دموکراسی و استبداد باید نشان داد که دموکراسی می‌تواند به نتیجه برسد و مشکلات را حل کند».

سالیوان درباره بحران انرژی در جهان در پی جنگ اوکراین و تحریم‌های غرب علیه روسیه، اظهار داشت: «در ماه‌های گذشته تلاش زیادی برای کاهش قیمت انرژی انجام داده‌ایم و در عین حال همچنان تجهیزات ضروری اوکراین را تامین می‌کنیم».

وی ادامه داد: «ما فرصتی داشتیم تا در سطوح عالی با روس‌ها ارتباط برقرار کنیم و پیامدهای استفاده احتمالی از سلاح هسته‌ای را توضیح دهیم. من فکر می‌کنم هنوز حمایت قوی در کنگره برای ارائه منابع لازم به اوکراین وجود دارد».

مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره تنش‌ها چین با تایوان نیز افزود: «ما اقداماتی را برای تقویت بازدارندگی در اقیانوس هند و اقیانوس آرام انجام داده‌ایم و از صلح در تنگه تایوان حمایت می‌کنیم».

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات