بازدید 10657
۷

قدیمی‌ترین تصاویر از جاده چالوس؛ جاده محبوب

جاده چالوس یکی از قدیمی ترین مسیرهای مواصلاتی شمال البرز به جنوب آن است. جاده ای باستانی که محل عبور و مرور جنگجویان، تجار و شاهان بوده است. البته احتمالا ناصرالدین شاه یکی از شاهانی است که بیشترین استفاده را از این جاده زیبا داشته است.
کد خبر: ۱۱۷۶۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶ 27 May 2023

 

به گزارش تابناک از فرادید، یکی از مهم ترین سفرنامه هایی که به شکل مفصل سفر ناصرالدین شاه به مازندران از مسیر جاده چالوس را روایت می کند، گزارش صنیع‌الملک در سال 1283ق است.

او در این رابطه روایت می کند: «راه چالوس و هزارچم از راههای سخت کجور بود. به حدی که اهالی مازندران که بلد آن راه بودند سواره یا پیاده نمی‌توانستند از آن راه عبور و مرور کنند... [شاه] محض آسودگی مردم و تسهیل عبور و مرور و نزدیکی آن راه به دارالخلافه و کنار دریا در سال قبل قستقر مهندس نمساوی را با اسباب و لوازم تعمیرات راه مامور فرموده بودند»

جالب است بدانید که این جاده تا سال 1310 هجری شمسی همچنان مالرو و خاکی بود. اما در همان سال ساخت جاده کنونی شروع شود و در آذر ماه سال 1312 به پایان رسید. 

با این حساب جاده چالوس آسفالت شده امروز قدیمی در حدود 90 سال دارد. جاده ای که همواره جز مسیرهای محبوب ایرانی ها بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۷
ای کاش ما هم در آن دوران می‌زیستیم ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
خدا نکنه، اگر در آن دوران میزیستید تا الان دور از جون صد تا کفن پوسانده بودید.
تو دو سال جاده رو درست كردن اونم ٩٠ سال پيش، واقعا بايد گفت مرگ بر پهلوي. اموال ملت رو غارت كردند، بايد مثل ازادراه تهران شمال خودمون ٣٠-٤٠ سال طولش ميدادن
عکس ناصرالدین شاه و جاده چالوس ؟ مگر نبود ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
میرفته روستای شهرستان اونجا یک کاخ داشته هنوز هم هست البته الان ییلاق اقازاده ها است
یادگار رضاشاه
خدارحمت کنه کسی که این جاده رااسفالت کرد
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات