به گزارش تابناک اقتصادی؛ عباس علیآبادی وزیر صمت در گفت و گو با برنامه رادیو تهران اظهار داشت: معتقدم در قیمتگذاری خودرو باید به سمت بازار آزاد حركت كنیم و انحصار را از بین ببریم و قیمت خودرو بر اساس رقابت بازار تعیین شود. شورای رقابت مكانیزم درستی است؛ ولی باید به سمتی حركت كنیم كه اساساً نیازی به قیمتگذاری دستوری نداشته باشیم.
وی افزود: بازار تولید خودرو خیلی بزرگ نیست، كمتر از ۲ میلیون خودرو در سال تولید میكنیم این مقیاس برای یك یا دو شركت خودرو ساز است. اكنون ۳۶ خودروساز داوطلب تولید و یا مونتاژ خودرو هستند، این تعداد متقاضی برای نیاز داخلی به خودرو زیاد است؛ قطعا دلایلی موجب شده كه انگیزه تاسیس شركت خودروسازی زیاد شود.
وزیر صمت تصریح كرد: خودروهای برقی خودروهای آینده هستند، البته در بسیاری از كشورها مثل نروژ بیش از ۸۰ درصد خودروها برقی هستند. باید به این سمت حركت كنیم. برقیسازی خوردوها از تاكسی شروع شد و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال جاری تاكسیهای شهر تهران و برخی شهرهای دیگر را برقی كنیم. تاكنون ۱۰۰ دستگاه شارژ برقی خودرو در برخی از شهرها نصب شده است.
علیآبادی تصریح كرد: ناچاریم برای توسعه فناوری در كشور به سمت گسترش تولید داخلی حركت كنیم. زیرا تولید داخلی خودرو، ارز بری بسیار كمتری در مقایسه با خودروهای وارداتی دارد. خودرو برقی به صورت انبوه تولید نمیشود به همین دلیل در یك بازه زمانی از تاكسیهای برقی وارداتی استفاده میكنیم تا تولید داخل گسترش پیدا كند.
وزیر صمت تاكید كرد: مردم نباید از دسترسی به خودروهای خارجی محروم شوند؛ معتقدم در بازار باید همه نوع خودرو وجود داشته باشد. در حوزه حمل و نقل به دنبال یك تحول جدی هستیم.
این مقام مسئول تصریح كرد: یكی از عوامل بزرگ در حوادث رانندگی بحث فرهنگ رانندگی است، البته این به این معنا نیست كه كیفیت خودرو و جادهها در وقوع این حوادث بیتاثیر است. باید خودروها را به سمت استاندارد و كیفیت بینالمللی ببریم؛ البته اكنون فاصله چندانی با استانداردهای بینالمللی نداریم. به جای اینكه به لوكس كردن خودرو توجه كنیم باید برای تامین ایمنی خودرو به سمت استاندارد سازی خودروها حركت كنیم.