تا پایان سال، حضور خودرو‌های برقی محسوس خواهد بود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تا پایان امسال به طور محسوس اتوبوس و تاکسی‌های برقی را در شهر خواهیم داشت.
کد خبر: ۱۲۰۷۲۳۹
|
۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰ 29 November 2023
|
2192 بازدید
|
۳

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت سه شنبه شب ۷ آذر در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره  توانمندی داخلی در تولید اتوبوس برقی گفتگو کرد.  

سوال: آقای علی آبادی امروز خط تولید انبوه اتوبوس‌های برقی راه اندازی شد، چقدر سرمایه گذاری برای این خط انجام شده؟

علی آبادی: البته عدد سرمایه گذاری را باید از سرمایه گذار پرسید، ولی آنچه که مهم است اینست که ما یک تغییر رویکرد را در خودرو سازی‌های کشور خواهیم داشت و خودروسازی دیزل سنگین ما دارد یواش یواش موتورش را جایگزین می‌کند با سیستم‌های جدید برقی، گمان نمی‌کنم که سرمایه گذاری تازه وسیعی باشد با توجه به این که خودرو‌های برقی سیستم‌های نسبتا ساده تری دارند، به ویژه این که تا الان مثلا در همین خودروساز سرمایه گذاری در زمینه ساخت باطری که از جمله عوامل اصلی ماشین برقی هستند نشده، سرمایه گذاری دارد در جای دیگری انجام می‌شود، لذا من فکر می‌کنم که در مقیاس مثلا این کارخانه ارقام خیلی بزرگ و قابل توجهی را داریم و از همین خطوط قبلی استفاده کردیم با یک مقدار سرمایه گذاری که حالا باید جزئیاتش را از خود مدیران آنجا پرسید.

حالا خودروساز‌های دیگری هم ما داریم دیگر الان دارند اتوبوس برقی شروع کردند درست است؟

علی آبادی: بله ببینید اتوبوس برقی در حقیقت تولیدش تازه دارد شروع می‌شود، ولی خب در بخش نوآوری و طراحی و ساخت نمونه، نه ما مثلا در مپنا تقریبا کار را طی دو سه سال گذشته انجام دادیم و دربازدیدی که آقای رئیس جمهور یازدهم اردیبهشت ماه در مپنا داشتند ، دستور دادند به اداره استاندارد که شتاب بیشتری بدهند به این کار، خب اتفاق مبارکی افتاد، ما نخستین اتوبوس برقی مان را با استفاده از ظرفیت‌های استانداردسازی خودمان استاندارد کردیم این خودش یک اقدام مهم متهورانه است که اداره استاندارد با تمام دقت این کار را انجام داد و من تبریک می‌گویم به آنها، انصافا کار خوبی بود که با دستور رئیس جمهور انجام شد، ما در حقیقت از آن روز آماده شدیم برای راه اندازی خط تولید، امروز هم به مبارکی اولین خط تولید را افتتاح کردیم، در عقاب افشان که یکی دیگر از اتوبوس ساز‌های ما است، الان آنجا هم خط دارد بهره برداری می‌شود، حالا انشاالله مراسمی برای آن هم خواهیم گذاشت که مردم ما در جریان آن جا هم قرار بگیرند.

سوال: آیا هدفگذاری هم دارید؟ قرار است تا پایان سال چقدر این‌ها تولید بکنند، برنامه سال آینده چقدراست؟

علی آبادی: اگر من بودم که با توجه به همه مزایایی که این‌ها دارند هرچه زودتر این کار را می‌کردم، ولی چالش‌هایی داریم که باید همین طور یکی یکی از رویش عبور بکنیم برایش راه حل پیدا بکنیم، ولی خوشبختانه پیشرفت مناسب است، من فکر می‌کنم که ما تا پایان امسال به طور محسوس اتوبوس‌های برقی و همچنین خودرو‌های برقی یا تاکسی‌های برقی را در شهر خواهیم داشت حالا این محسوس که می‌گویم خودش یک عدد خیلی خیلی کلی و گنگ است، ولی من تلاش خواهم کرد که این عدد را هرچه بیشتر افزایش بدهم به دلایلی که اگر سوالات شما‌ها اجازه داد به آن‌ها خواهم پرداخت.

سوال: حالا ما این عددی که حالا محسوس هم شما گفتید باشد چقدر است؟ مردم در کلانشهر‌ها می‌توانند ببینند؟

علی آبادی: امسال این اتوبوس سازی تا پایان حدود صددستگاه اتوبوس جدید برقی خواهد داد، اما چنانچه یک مقدار حمایت بشود این عدد می‌تواند افزایش پیدا بکند، فعلا هدفی است که ما با درنظر گرفتن این که باید فرهنگسازی بشود، باید آمادگی به وجود بیاید، ببینید اتوبوس برقی، تاکسی برقی، موتورسیکلت برقی این‌ها پدیده‌های هستند که نیازمند به فرهنگسازی هست، چون مردم باید آشنا بشوند با رفتاری، مثلا ببینید این ماشین‌ها بی صداند، همین بی صدا بودن بایستی برای مردم ما به تدریج جا بیفتد که در مسیر اتوبوس برقی نباشند، در مسیر موتورسیکلت‌ها تو خیابان نباشند، برای اینکه از طریق صدایی که موتور می‌دهد نمی‌توانند متوجه بشوند، اگرچه الان بعضی پروتکل‌ها می‌گوید الان یک صدای مصنوعی ایجاد بکنیم برای اینکه مردم متوجه بشوند یا آن مثلا مرتب باید دستش روی بوق باشد که اطلاع بدهد، یا به لحاظ شتاب و قدرت خب ماشین‌های برقی نسبت به ماشین‌های بنزینی قوی ترند و در نتیجه بایستی راننده‌ها آموزش ببینند که با استفاده ازا ین طرفیت حداکثری که دراین‌ها وجود دارد حالا که باید لازم است که این طوری باشد، چون این‌ها گیربکس که ندارند، باید حداکثر توان را دنده‌ها روی محور ما داشته باشیم که در تمام شرایط بتوانیم استفاده کنیم البته، چون در سرازیری از این حداکثر توان می‌خواهیم استفاده بکنیم، اگرچه ما داریم تلاش می‌کنیم که با پروتکل‌هایی محدود کننده‌هایی بگذاریم که این‌ها همه کمک می‌کند به رانندگی، ولی باید آموزش و فرهنگسازی را جدی بگیریم.

سوال: حالا نیاز کشور را هم ببینیم در این بخش، مثلا شهرداری تهران اعلام می‌کند که هفت هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد برای شهر تهران، در حال حاضر دو هزار اتوبوس فعال در خطوط شهری دارد، نیاز کلی چقدر هست در کل کشور؟

علی آبادی: حقیقتش من تخصص این که بگویم ما چقدر نیاز داریم را ندارم، شهرداری تهران بهتر ازمن می‌تواند بگوید، ولی خب آن‌ها شرایط استاندارد را می‌گویند، یعنی برای این حجم از جمعیت و این حجم از جابجایی، در مثلا افق نزدیک برای شهرداری تهران مثلا ممکن است عدد هفت هزار مثلا عدد قابل قبولی باشد، ولی خب این برای شهر‌های مختلف متفاوت است بسته به ترافیک آن‌ها و اینکه ما در چه بازه زمانی باید ماشین بتواند به مسافر برسد این‌ها استاندارد‌هایی دارد که در تخصص من نیست، ولی من فکر می‌کنم ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های داخلی همه نیاز‌ها را پوشش بدهیم، در یک روند قابل قبول، چون ببینید ما وقتی به فناوری دست پیدا کردیم، توسعه ظرفیت کار چندان سختی نیست، خوشبختانه این کار آنقدر باری کشور مزیت دارد که بعد اگر فرصت شد توضیح خواهم داد که اقتضا می‌کند که این سرمایه گذاری‌ها صورت بگیرد، دولت هم تمام و کمال آمده پای کار، وزارت صمت هم که نه اینکه این تنها سیاستش است، در بخش خودرو سیاست ما برقی سازی است، چون فرمودید که سیاست مهمش، نه، یکی از ما ۲۰ پیشرانه داریم در بحث‌های صنعت که تحولی را می‌خواهیم صورت بدهیم این اقدامات تحولی یکی یکی به مردم معرفی خواهند شد که حالا بعدا اگر فرصت بشود در برنامه‌های دیگر عرض خواهم کرد.

سوال: در مورد زیرساخت‌ها چطور؟ الان همین اتوبوس‌هایی که بخواهد وارد ناوگان بشود درمورد جایگاه‌های شارژشان چگونه است؟ آیا فکری برای این‌ها شده؟

علی آبادی: بله خیلی حرف مهمی است اتفاقا از جمله چالش‌هایی که باید با آن مواجه شد همین است، ما برای تاکسی‌ها یک برنامه‌ای را در دستور کار داریم که الان دارد انجام می‌شود، اتفاقا من چند روز پیش برای تست یکی از این جایگاه‌ها درچند نقطه شهر رفتم، چون بعضی از کاربران فضای مجازی مواردی را منتشر کرده بودند من رفتم دیدم اتفاقا بعضا درست می‌گویند، یعنی بعضی از ایستگاه‌ها مثلا کار نمی‌کند یا بعضی از ایستگاه‌ها آن سوکتشان با همدیگر منطبق نیست که بعد مدیر پروژه گفتم خب شما باید آدپتور لازم را اینجا پیش بینی بکنید، ولی خب در بیشتر ایستگاه‌هایی که عملیاتی بودند این مشکلات نبود و من به حساب از نزدیک خودم بعضی از این‌ها را تست کردم، فکر کنم تا پایان سال ما تقریبا در اغلب راه ها، سعی می‌کنیم که یک امکان برای شارژ به وجود بیاوریم یادمان باشد ماشین‌های برقی، چون با شبکه موجود سازگار هستند و هرکدام ازآن‌ها خودشان در داخل ماشین یک شارژر آمبرد دارند از شارژ ماشین استفاده کنند اگر یک پریز حتی کم آمپر مثلا ۵ آمپر، ۱۰ آمپر اگر گیرشان بیاید می‌توانند ماشین شان را، منتها در یک بازه زمانی طولانی‌تر شارژ بکنند، اما اگر به شارژر‌های سریع دست پیدا بکنند خب می‌توانند ۱۰ دقیقه، ۲۰ دقیقه یا نیم ساعت می‌توانند شارژشان انجام بدهند برای مسافت ۱۰۰ کیلومتر، ۵۰۰ کیلومتری که به نظر من معقول است.

سوال: یک مصاحبه‌ای دوستان من آماده کردند.

 این آقای دمشقی بودند معاون مرکز برقی سازی مپنا، همکار سابق شما هم بودند، موضوعی که مطرح کردم خیلی مهم بود، این کولر‌های گازی خب مصرف برقشان خیلی بالاست، حالا میزان ساعتی هم که گفتند پنج شش ساعت اگر با برقی خانگی بخواهد باشد.

علی آبادی: ایشان گفتند که سه و نیم کیلووات، اگر یک مثلا کولر سه و نیم کیلوواتی، یک دو کیلوواتی برای یکساعت برق مثلا سه و نیم کیلووات ساعت برق بخواهد ببینید حاصل ضرب آمپر در ولتاژ که ۲۲۰ است در شبکه می‌شود مقدار توانی که ما مصرف می‌کنیم، من عرض کردم اگر ما یک مثلا پریز ۱۰ آمپر را اختصاص بدهیم، الان خانه شما هم مثلا ۲۵ تا ۳۲ آمپر ممکن است برق داشته باشد، اگر سه فاز داشته باشیم خب برق تان بیشتر است، اگر یک مصرف کننده تک فاز را در نظر بگیریم می‌تواند مثلا در بازه هشت ساعت تا ۱۰ ساعت ماشینش را کامل شارژ بکند، مثل اینکه شما بخواهید یک مخزن بزرگی را با یک شیلنگ کولر آب بدهید، مقدار کمی آب می‌آید دیگر، ولی به فرض به شارژر‌ها که می‌رسیم، شارژر‌های سریع و شارژی دی سی که می‌رسیم این‌ها می‌توانند با حجم خیلی زیادی ماشین شما را شارژ کنند .

سوال: حالا با توجه این ناترازی هم که در برق داریم هم توی تابستان و هم توی زمستان، آیا این مشکلی را ایجاد نمی‌کند؟

علی آبادی: ببینید من به عنوان کسی که می‌دانید بیشتر تجربه کاری من در وزارت نیرو بوده و به عنوان کسی که با برق آشنا هست فکر می‌کنم که خوشبختانه دوستان و همکاران ما در وزارت نیرو عملکرد بسیار خوبی داشتند و دارند، ظرفیت بسیار خوبی در کشور ایجاد شده، ما تقریبا در اغلب نقاط کشور شبکه برق داریم، الان در بیشتر روستا‌ها حتی برق است، لذا یک خانواده روستایی هم می‌تواند ماشین خودش را تو روستا شارژ بکند، ولی بله در ساعاتی از سال ناترازی داریم که تو آن ساعات مشخص مثلا برفرض همین تابستان در همه ساعات تابستان که ما کمبود نداریم که ما در برخی از ساعات داریم، تو آن ساعات ما می‌توانیم شارژر‌ها را محدود کنیم تو خارج از ساعات پیک شارژ بکنند، ضمن این که افزایش ظرفیت نیروگاهی هم در دست اقدام است، عمدتا انرژی‌های تجدید پذیر، یعنی هدف این کار این است که ما بیشتر انرژی مورد نیازمان را انرژی سبزدریافت بکنیم، البته خب از سوخت‌های فسیلی هم می‌توانیم، هر منبع انرژی اولیه می‌تواند برای ما منبع برق بشود و این برق تولید شده می‌تواند به مصرف ماشین برسد، ماشین برقی از جمله ویژگی هایش تنوع دادن به نوع سوخت است.

سوال: درمورد تولید باطری وضعیت چگونه است؟ گفته شد که با شرکت‌های دانش بنیان صحبت‌هایی شده و کار آغاز شده آیا این گونه است یا نه؟

علی آبادی: بله همین طور است ببینید ما در موضوع باطری یک کار پژوهشی را از سال‌ها پیش شروع کردیم که دارند انجام می‌دهند دانشگاه‌ها و پیشرفت خیلی خوبی داشته، اما به صورت موازی برای انتقال تکنولوژی هم اقدام شد، کارخانه‌ای در گذشته در صبا باطری ایجاد شد که حدودا ۱۶ مگاوات اگر اشتباه نکنم که مقدار خیلی زیادی نیست، ظرفیت ایجاد شد در گذشته، چون آن موقع خودرو‌های برقی خیلی هدف نبود، اما الان در یکی از شرکت‌های وابسته به گروه مپنا یک سرمایه گذاری نیم گیگابایتی در حال انجام است که فکر می‌کنم انشاالله ظرف یک سال آینده به بهره برداری برسد، ولی ما تا آن زمان در حقیقت اجازه دادیم که هم بتوانیم از خودرو‌های وارداتی استفاده بکنیم، هم باطری را بتوانیم لااقل به اندازه مصرف مان وارد بکنیم، ما در تکنولوژی باطری داریم کار می‌کنیم رو بحث ری سایکلینش یا بازیابیش که در دنیا پیشرفت‌های علمی خیلی خوبی صورت گرفته، ما هم پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتیم به نظرم از این جنبه نگرانی وجود ندارد.

مصاحبه آقای هرمزی

سوال: آقای هرمزی بودند معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، آقای علی آبادی.

علی آبادی: به نظرمن یک خرده صحبت‌های ایشان جای نقد دارد به عنوان یک کارشناس عرض می‌کنم به هرحال سال‌ها از عمرم را توی این حرفه گذراندم و بخش عمده‌ای از این اواخر زندگی به همین ماشین‌های برقی اختصاص دادم، به نظرمن یک مقداری صحبت هایشان قابل نقد است، ظرفیت‌های مهندسی کشور امروز با گذشته بسیار فرق می‌کند، ایشان مطلع نیستند، در بخش مهندسی و طراحی خودرو‌های برقی به نظر من ما امروز در دنیا چیزی کم نداریم، با بهترین‌های دنیا حتی می‌توانم مقایسه کنم، ما الان در تکنولوژی مثلا خودرو‌های برقی به سطح خودرو‌های این وین درایو رسیدیم یعنی موتور را در داخل چرخ تعبیه کردیم، الان ماشین خودمن بیش از ۵ سال است که دارد با همین موتور که ساخت داخل است، موتورش هم ساخت داخل است دارد کار می‌کند و تمام اجزا و قطعات این ماشین همه خودی است یعنی از این ورترش، کانورترش، سیستم درایوش همه چی اش داخلی است و خوشبختانه ظرفیت‌های مهندسی بسیارخوبی داریم البته تولیدی بسیار بهتری داریم.

سوال: آقای علی آبادی وقتی یک همچنین نظری باشد الان شهرداری تهران همچنین نظری دارد وقتی اعتماد نکند و نیاید قرارداد ببندد و یاید سفارش گذاری بکند، آن تولید هم پویا نخواهد بود دیگر؟

علی آبادی: خب ببینید این کاملا طبیعی است که ما بالاخره این بحث کارشناسی است دیگر، بحث طلبگی است بالاخره یک مدتی این بحث‌ها انجام می‌شود من نظر خودم را می‌گویم و ایشان هم نظر خودش را می‌گوید، بنده عرض می‌کنم که این جوری نیست، باتوجه به آشنایی که داریم با توجه به این که من دستاندرکارم، ایشان دستاندرکار نیست، من مال این حوزه هستیم، بعضا من واردات البته ما نفی نمی‌کنیم من در مصاحبه ام امروز عرض کردم که ما تا زمانی که ناترازی در تنوع و ناترازی در تعداد داشته باشیم بحث واردات را براساس یک رویه مشخصی که تولید را تشویق بکند و تولیدکننده را تشویق بکند ادامه خواهیم داد و فکر می‌کنم خیلی  زود تولیدکننده‌های ما به ظرفیتی می‌رسند که ما را کاملا بی نیاز می‌کنند از این که به طور وسیع و گسترده به واردات بپردازیم، ولی نه، چون خودرو اساسا یک چیزی است که تنوع درآن قابل قبول است مردم پسند دارند بالاخره هرکسی سلیقه خودش را دارد، ما لاجرم بایستی تا زمانی که همه سلایق  را نمی‌توانیم پوشش بدهیم، یک مسیری برای واردات و برای تامین نیاز مردم داشته باشیم، طبیعی است که دولت از این محل  وفق قوانین عمل می‌کند و به هرحال تعرفه‌ها هستند که برای مشتری شرایط ایده آل می‌کنند یا نه به هرحال متمایلش می‌کنند به حمایت از ساخت داخلی، ما متعهد هستیم به این که برای جوانان مان شغل درست بکنیم، یادمان باشد ماشین‌های برقی به شدت می‌توانند سرریز تکنولوژی ایجاد بکنند در سایر حوزه ها، لذا باید مورد حمایت جدی قرار بگیرند.

سوال: ما امروز به نوعی خط تولید اتوبوس‌های برقی را داشتیم که به صورت انبوه کار خودش را آغاز کرده، قرارداد با خودروسازانی که اتوبوس‌های برقی تولید می‌کنند چگونه خواهد بود؟ بعضی شهرداری‌ها که الان هم به عنوان نمونه شهرداری تهران را دیدیم، صحبت هایشان را آن اعتمادی که باید داشته باشند به تولید داخل شاید وجود ندارد، وضعیت چگونه است؟ قرارداد‌هایی که شما دارید و خواهید بست؟

بابایی زاده: آقای علی آبادی از وقتی که به وزارت صمت تشریف آوردند دغدغه جدی روی حوزه حمل و نقل و بحث برقی سازی داشت، خب من به عنوان مقدمه خدمت تان عرض کنم، از ابتدای دولت سیزدهم شخص آقای وحیدی وزیر کشور دغدغه جدی روی حوزه نوسازی و توسعه حمل ونقل عمومی داشتند در حوزه شهری، و به ویژه رویکرد برقی، یعنی ایشان خودشان شخصا به موضوع ورود کردند، جلسات کارشناسی را خیلی هایش را واقعا حضور پیدا می‌کنند و دغدغه جدی دارند، اگر بخواهم وقت برنامه را در نظر بگیرم.

سوال: آقای بابایی زاده به قرارداد‌ها اشاره بکنید؟

بابایی زاده: همین بحث خط برقی اتوبوسی که شما مطرح کردید خب اولین قراردادی که با ایران خودرو دیزل در این خصوص بسته شد را سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در واقع مجموعه وزارت کشور منعقد کرد، ما درواقع با یک قراردادی برای تامین ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی و موتور‌های شارژ آن این قرارداد را فعال کردیم با هدف این که اولین خط بی آر تی برقی کشور را در کرج به عنوان پایلوت ایجاد بکنیم و درواقع ایران خودرودیزل شرکتی بود که به محض این که تا؟ مفهوم نبود؟ را محصول برقی اش گرفت ما با رویکردی که شخص دکتر وحیدی و به تبع آن آقای دکتر سلیمی رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور داشتند در حوزه حمایت از تولید داخل در کنار دغدغه‌هایی که ما به واسطه وظایف ذاتی سازمان شهرداری‌ها داشتیم تاکید کردند که این قرارداد را با فرصتی که ایجاد شد با شرکت ایران خودرو دیزل ببندیم، ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی را برای شهر کرج به عنوان پایلوت تامین کنیم و انشاالله برنامه مان این است که در همین سال جاری قبل از پایان سال، بهره برداری از اولین خط برقی را شروع کنیم.

سوال: چندتا قرارداد؟ الان برای تاپایان سال برای شهر‌های دیگر آیا قراردادی را دارید که ببندید؟ الان خود ایران خودرودیزل و شرکت‌های دیگر می‌گویند ما توانمندی داریم تا آخر سال حتی ۲۰۰ دستگاه تولید کنیم.

بابایی زاده: قطعا این است، ولی حوزه برقی سازی ناوگان حمل و نقل شهری یک حوزه چندوجهی است یک وجه اش بله توانایی خودروسازان داخلی ما است و تکنولوژی که بالاخره باید پا به پای این بحث در جهان دوستان پیگیری کنند، اما وجهه‌های دیگری دارد که به خصوص تو حوزه شهری ما است، به عنوان نمونه ما در بحث برقی سازی، چون تو حوزه حمل و نقل عمومی نوپا هستیم حتما باید این طرح را به صورت گام به گام و با حوصله شروع کنیم به اجرا کردن، طبیعتا وزارت کشور اولین دستگاهی است در کشور که از سال قبلی رفته دوتا مصوبه بسیار مهم از دولت اخذ کرده با پیگیری خودش، یکی مصوبه دانش بنیان و اشتغال آفرین است که در مهرماه سال گذشته از دولت اخذ کرد.

سوال: آیا قرارداد جدیدی خواهید بست با خودروسازان برای تاپایان سال یا نه؟

بابایی زاده: بله قطعا، براساس همین مصوبه ما حداقل ۴ هزار دستگاه اتوبوس برقی براساس آن مصوبه برنامه مان هست.

سوال: برای کی؟ برای چه بازه ای؟

بابایی زاده: تا پایان سال ۱۴۰۴، که البته به صورت پایلوت گام‌های اولیه، گام‌های کوتاهی است برای این که مسائلی باید شناسایی بشود، رفع و رجوع بشود، تسلط بر آن ایجاد بشود، شهرداری‌های ما ظرفیت ایجاد بشود و از همه مهمتر زیرساخت‌هایی که وزارت نیرو برای تامین برق این‌ها باید تامین بکند و بعد ا این که ما از این مساله اطمینان حاصل کردیم شروع کنیم ناوگان را توسعه بدهیم و این بسیار مساله مهمی است.

سوال: هرچقدر شما سفارش بدهید به هرحال تولیدکننده می‌تواند تیراژ تولید را بالا ببرد، حتما قیمت تمام شده اش پایین خواهد آمد و می‌تواند کیفیت را بالا ببرد و بسیار مهم است.

سوال: آقای علی آبادی خودرو‌های برقی به نوعی خودرو‌های گران قیمتی هستند، اگر بخواهیم بحث وارداتیش را نگاه بکنیم توی خطوط تاکسیرانی، آیا صرف می‌کند برای کسی که بخواهد بیاید خرید بکند و حالا بخواهد کار بکند با آن، آیا شما مشوق‌هایی را ایجاد می‌کنید برای اینها؟

علی آبادی: موضوع قبلی به نظرم مهم است که دوستان بدانند که ببینید خودرو‌ها وقتی ساخت داخل می‌شوند، میزان ارزبریشان به شدت کاهش پیدا می‌کند و این خیلی مهم است، لذا من معتقد هستم که ما باید متناسب با ظرفیت‌های داخل سرعت مان را افزایش بدهیم و ما داریم تمام تلاشمان را بسیج می‌کنیم که ظرفیت‌ها را بالا ببریم، اما ساخت داخل به این معنا نیست که ما صد درصد یک وسیله را بخواهیم همه را خودمان بسازیم، ما می‌توانیم از آن قسمت‌هایی شروع بکنیم که ظرفیت‌های داخلی مان نامحدود است، در موضوع ساخت بدنه و ساخت اجزای اصلی اتاق اتوبوس که کمبود چندانی نداریم، نیاز‌ها را می‌توانیم تامین کنیم ما در بعضی از بخش‌ها محدودیت داریم که می‌توانیم آن بخش‌ها را وارد بکنیم و لذا سرعت بدهیم، می‌خواهم اطمینان بدهم که نه برنامه‌ای که تهیه شده و اتفاقا با خودوزارت کشور، وزیر محترم کشور که انصافا بسیار همراه هستند تو این موضوع و من تشکر می‌کنم از ایشان، شهرداری‌های سایرشهر‌ها که انصافا همکاری می‌کنند من بسیار امیدوارم، اما در مورد قیمت خودرو‌های برقی، ببینید خودرو‌های برقی در گذشته خیلی گران بودند، اما خوشبختانه فناوری موجب شده که این‌ها از نظرقیمتی خیلی نزدیک بشوند به خودرو‌های بنزینی، خیلی نزدیک بشوند و این یارانه‌هایی که ما ازش صحبت می‌کنیم که باید به این‌ها داده بشود نه به خاطر این هست که این‌ها گرانترند، به خاطر این است که این‌ها می‌توانند برای ما مزیت ایجاد بکند، یعنی مصرف سوخت باعث می‌شود که برای کشور  خلق ثروت بکند یا درواقع هزینه‌های کشور را کم بکند، یا درآمد ایجاد بکند از محل صادرات سوخت تولیدی داخل، یا مثلا فرض کنید تو محیط زیست به شدت موثرند، می‌توانند در محیط زیسشت به عنوان یک پدیده بسیاربسیار موثر عمل بکنند و در موارد دیگری که حالا فرصت جلسه اگر باشد اشاره می‌کنم، لذا در بحث قیمت می‌خواهم بگویم اختلاف چندان نیست، اختلاف خیلی بزرگ نیست، اگر ما بتوانیم مقیاس تولیدمان را افزایش بدهیم یعنی بتوانیم به تیراژ‌های بالا دست پیدا بکنیم، من مطمئن هستم که قیمت‌ها کنترل می‌شود، مشوق‌هایی که ما گذاشتیم دارد تعرفه‌ها را در خودرو‌های برقی به شدت پایین می‌آوریم تا حدی که تقریبا با تعرفه نزدیک مثلا به مینیمم مقدار ممکن، که می‌دانیم ما تا چهاردرصد حداقل تعرفه‌ای است که باید داشته باشیم به خاطر مقررات و قوانین، ولی بالاتر از آن داریم تلاش می‌کنیم که ما دیگر عددی را نگذاریم که حالا باید دولت تصویب بکند و مجلس محترم هم همراهی می‌کند این خیلی کمک بزرگی است و مردم و مشوق و البته می‌دانید که همه نفع می‌برند، هم مردم مستقیم نفع می‌برند، هم غیرمستقیم از طریق منافعی که دولت می‌برد و این منافع مجددا به مردم برمی گردد.

سوال: حالا با صحبت‌هایی که با آقای بابایی زاده هم داشتیم به نظر می‌رسد در آن طرف هم باید سرعت بیشتر باشد، حالا برای سفارش گذاری یا شاید آن عدم اطمینانه همچنان توی صحبت‌هایی که داریم می‌شنویم وجود دارد؟

علی آبادی: من سیاست‌های دولت را عرض کردم که آقای دکتر وحیدی هم مثل بنده هر دو باهم داریم سیاست‌های دولت را تعقیب می‌کنیم، دولت محترم در همه شرایط سختی که دارد، در موضوع برقی اولویت اول گذاشته، شخص آقای معاون روزانه دارند پیگیری می‌کنند، شخص آقای رئیس جمهور روزانه پیگیری می‌کنند، چون اراده ملی در پشت این است اگر مردم هم همراهی بکنند من اطمینان می‌دهم که ما خیلی زود در آستانه به عبارتی می‌رویم به نقطه‌ای که از مطالبه گری مان برود روی خودرو‌های هوشمند، یعنی ما باید از این عبور کنیم به نظر من خودرو‌های برقی مسیر خودشان را در تفاهم ملی خوب طی کردند، امروز تقریبا همه قبول دارند که این کار باید بشود، داریم وارد مرحله بعدی می‌شویم که انشاالله داریم همه را تشویق می‌کنیم، تو همین همایش اخیرهم من نمی‌دانم تشریف داشتید یا نه، ولی داستان همین هوشمندسازی را با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان گذاشتیم روی میز، الان موضوع ما این است که خودرو‌ها را هوشمند کنیم، خودرو‌ها را متصل کنیم که از این محل می‌دانید چه مزیت‌های فراوانی برای راکب و برای مسافرین و حمل و نقل و امنیت جاده‌ها ایجاد می‌شود.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
این بنده خدا مثل اینکه اولین بار بود مصاحبه باهاش کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
بحث کیفیت هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
سوزن اين آقا تو خودرو برقي گير كرده
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟