به گزارش تابناک اقتصادی؛ سامانه جدید عرضه خودروهای برقی وارداتی راه اندازی شد؛ این خبری است که یک مقام مسئول در وزارت صمت داده و از فردا کلید میخورد. این در حالی است که حدود دو هفته قبل، مدیر سامانه یکپارچه خودروها از نخستین طرح فروش خودروهای برقی و هیبریدی وارداتی از عصر یکشنبه ١۶ اردیبهشت ماه خبر داده بود؛ با این تفاوت که متقاضیانی امکان خرید این خودروها را داشتند که اسفندماه ۱۴۰۱ مبلغ ۵٠٠ میلیون تومانی در حساب وکالتی خود بلوکه کرده بودند. اما حالا با آغاز به کار سامانه جدید، شرایط تسهیل شده و همه شهروندان میتوانند برای خرید خودروهای برقی، شانس خود را امتحان کنند، به گونهای که برخی بانکها با ارسال پیامک به شهروندان و مشتریان بانکی خود، از آنها دعوت کرده اند تا برای افتتاح حساب وکالتی بابت ثبتنام خودروهای برقی به شعب بانک عامل ارسال کننده پیامک مراجعه کنند تا منابع ریالی، برای چند روز هم که شده در بانک مورد نظر، مسدود و فریز شود.
بر این اساس، نخستین اطلاعیه رسمی منتشره در سامانه جدید عرضه خودروهای برقی وارداتی، متقاضیان خرید خودروی برقی وارداتی از فردا (یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۰) لغایت روز شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۵ تا ساعت ۲۳:۵۹ میتوانند ثبت نام انجام داده و یک اولویت از سبد محصولات اعلامی در اطلاعیه بعدی را انتخاب نمایند.
در این میان، شرط مهم بلوکه کردن ریال در حساب بانکی، همچون سازوکار عرضه خودروهای وارداتی در اسفندماه ۱۴۰۱، برای خودروهای برقی نیز در نظر گرفته شده است، به گونهای که هر شخص متقاضی خودروی برقی، باید تا ساعت ۱۳:۰۰ روز چهاشنبه هفته جاری، یعنی دوم خردادماه ۱۴۰۳، یکی از حسابهای خود را نزد شعب بانکهای واجد شرایط اعلامی در سامانه به نام خودرو برقی وارداتی وکالتی و مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان مسدود نمایند.
همچنین تاکید شده است، تا زمان اعلام نتایج قطعی، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان باید در حساب بانکی مسدود مانده و برداشت وجه به منزله ابطال نام نویسی است.
در ادامه پس از پایان نام نویسی، اولویت بندی در حضور نهادهای نظارتی صورت خواهد گرفت و متقاضیان میتوانند وضعیت تخصیص را در پروفایل خود مشاهده نمایند.
پس از نام نویسی و اولویت بندی و ارسال اطلاعات، نوبت ارسال دعوتنامه و عقد قرارداد خواهد بود. به گونهای که در این مرحله، دعوتنامه از سوی عرضه کنندگان برای متقاضیان ارسال خواهد شد و عقد قرارداد صورت خواهد گرفت.
این اطلاعیه در بخش پایانی به نکات مهمی پرداخته است که تاکید دارد:
۱- امکان انصراف از معامله تا زمان انعقاد قرارداد نهایی با وارد کننده خودرو از سوی خریدار در سامانه، بدون جریمه، وجود دارد.
۲- صرف افتتاح حساب وکالتی و ثبت نام اولیه در سامانه یکپارچه، هیچ تعهدی مبنی بر تخصیص خودرو ایجاد نخواهد کرد و به میزان عرضه صورت گرفته به تقاضاها پاسخ داده خواهد شد.
۳- عدم واریز وجه در هر یک از مراحل ذکر شده و حداکثر ۵ روز پس از فراخوان صورت گرفته، به منزله انصراف از طرح بوده و متقاضی به طور کلی از اولویت بندی سامانه خودروهای وارداتی حذف میگردد.
۴- متقاضیانی که به رغم مسدود سازی مبلغ اعلام شده، ثبت نام نکنند، نیز به طور کلی از اولویت بندی سامانه خودروهای وارداتی حذف می گردند.
۵- اطلاعات کلیه متقاضیان مرتبط با این طرح حسب ماده ۱۹ آییننامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و طرح مالیات بر عایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذیربط قرار میگیرد.
بررسیها نشان میدهد، رویکرد جدید وزارت صمت مبنی بر عرضه خودروهای برقی وارداتی در بستر سامانه فروش در شرایطی است که به نظر میرسد در کنار کاهش مبلغ موردنیاز برای بلوکه کردن، محدودیت داشتن پلاک فعال، حذف شده و افرادی که دارای پلاک فعال هستند نیز میتوانند در طرح فروش خودروهای برقی نام نویسی کنند. مسلما تسهیل فرآیند عرضه و فروش خودروهای برقی در راستای شعار مسئولان صمت مبنی بر برقی شدن خودروها در کشور و کمک به ناترازی مصرف بنزین است؛ اما سوال مهم این است که استقبال مردم چگونه خواهد بود؟ آیا سامانه فروش این خودروها، همچون سامانه فروش خودروهای داخلی در سالهای گذشته، به دلیل هجوم خریداران، قفل خواهد کرد یا فضای خرید گرمایی نخواهد داشت؟
پاسخ به این پرسش ها، نیازمند بررسی موارد مختلفی است، به گونهای که قدرت خرید بسیاری از مردم کاهش یافته و حالا شانس رسیدن به خودروی برقی آن هم از نوع وارداتی به دلیل قیمت بالا، به گروه خاصی تعلق دارد. از سوی دیگر، نگرانیها از نبود ایستگاههای شارژ به اندازه کافی و چالشهای احتمالی در زیرساخت خدماتی برای خودروهای برقی، احتمالا استقبال چندانی از این خودروها صورت نگیرد.