بازدید 1660
تابناک در گفتگو با یک کارشناس بررسی کرد

چه کسانی مانع اجرای طرح پزشک خانواده هستند؟ / بررسی شواهدی از ردپای پول‌های درشت

چندسالی است که طرح پزشک خانواده قرار است اجرا شود، اما به مرحله عمل نمی‌رسد؛ تابناک در گفتگو با مقام سابق نظام پزشکی موانع اجرای این طرح را بررسی کرد.
کد خبر: ۱۲۳۸۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۳ 21 May 2024

تابناک؛ احسان گل محمدی: «مافیا پشت پرده جلوگیری از اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده» دکتر حسین کرمانپور، رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا و از مدیران پیشین سازمان نظام پزشکی کشور می‌گوید.

چه کسانی مانع اجرای طرح پزشک خانواده هستند؟ / بررسی شواهدی از ردپای پول‌های درشت

او در گفتگو با تابناک مدعی می‌شود پشت پرده برخی از تصمیم گیری‌های حوزه سلامت تعارض شدید منافع در وزارت خانه‌های مرتبط با حوزه پزشکی است.

چه کسانی مانع اجرای طرح پزشک خانواده هستند؟ / بررسی شواهدی از ردپای پول‌های درشت

چرا وزرای بهداشت از میان پزشکان عمومی انتخاب نمی‌شوند؟

کرمانپور می‌گوید در وزارت خانه‌های مرتبط با حوزه پزشکی و ادارات مرتبط مانند تامین اجتماعی و بیمه‌ها هیچ وقت یک پزشک عمومی در راس امور قرار نمی‌گیرد.

با نگاهی به سوابق تحصیلی وزرای بهداشت گزاره این مقام سابق نظام پزشکی تا حدی قابل تایید است؛ از روانپزشک، اطفال، گوش و حلق و بینی و گوارش گرفته تا داروساز و جراح عروق، چشم و قلب بخشی از رزومه تحصیلی وزرای بهداشت در چند دهه اخیر است.

کرمانپور ادامه می‌دهد: در سراسر دنیا پزشکی عمومی به عنوان رشته مادر پزشکی مطرح است و متخصصین دیگر رشته‌ها مانند پزشکان عمومی بر بیماری‌ها اشراف ندارند.

تجربه نظام پزشک ارجاع در اروپا

وی می‌افزاید: به همین خاطر در کشور‌های توسعه یافته به نظام پزشک ارجاع اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود، در کشور ما هم چندباری قرار بود طرح پزشک ارجاع اجرایی شود، اما به خاطر تعارض شدید منافع، در هر دوره اجرای آن منتفی شده است.

 
کرمانپور با اشاره به تجریبات کشور‌های توسعه یافته در حوزه درمان می‌گوید: در کشور‌های پیشرفته هیچ فردی بدون عبور از سیستم ارجاع نمی‌تواند به حوزه تخصصی وارد شود، به عبارت دیگر پزشکان عمومی باید بیماران را به متخصصین ارجاع دهند و افراد نمی‌توانند شخصا به متخصصین مراجعه کنند.

وی می‌افزاید: در این نظام، توزیع بیماران میان متخصصین نیز حساب شده‌تر و علمی‌تر صورت می‌گیرد. با اجرای نظام ارجاع بحث درمان از حوزه مطب به سمت بیمارستان و کلینیک‌ها کشیده می‌شود و بیماران برای ادامه درمان به حوزه تخصصی ارجاع می‌شوند.

کرمانپور البته برخی نارضایتی‌ها از این سیستم در اروپا را تایید می‌کند، اما معتقد است اشکالات و نارضایتی ها، غیرقابل حل نیست.

چه کسانی مانع اجرای طرح پزشک خانواده هستند؟ / بررسی شواهدی از ردپای پول‌های درشت

ذخایر دارویی‌ای که هدر می‌رود

این مقام سابق نظام پزشکی با اشاره به وعده تحقق نیافته پزشک خانواده می‌گوید: در کشور‌های توسعه یافته پزشکان خانواده تشخیص می‌دهند که یک بیمار آیا نیاز است به متخصص مراجعه کند یا خیر و اگر پزشک خانواده به این قطعیت نرسد افراد هرگز نمی‌توانند به بخش تخصصی راه پیدا کنند اینگونه ذخایر دارویی، ارزی و تخصصی کشور هدر نمی‌رود و پزشکان خانواده بیماران را به بهترین شکل مدیریت می‌کنند و تشخیص بیماری‌ها راحت‌تر و علمی‌تر انجام می‌شود.

پول آزمایش‌های گران به جیب چه کسانی می‌رود؟

کرمانپور از ارتباط متخصصین با بیمه‌ها و تعارض شدید منافع در این حوزه‌ها سخن می‌گوید و می‌افزاید: دلایل متعدد از جمله تعارض شدید منافع موجب شده تا بیماران به جای عبور پلکانی به طور مستقیم به سمت متخصصین سوق داده شوند، این اتفاق به شدت اتفاق نامبارکی است و منجر به تصمیم گیری اشتباه پزشکی می‌شود؛ در موارد مختلف نیز این موضوع قابل مشاهده است که بیمار پس از مراجعه به پزشک متخصص مجبور به دادن آزمایش‌های گران قیمت می‌شود و در آخر نیز متخصص به متخصص دیگری فرد را ارجاع می‌دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی