بازدید 5215
تک نگاری مسافران پاستور؛

«همتی» دوباره برای کلید داری پاستور؛ او با همان دست فرمان 1400 آمده است؟

عبدالناصر همتی با گزارشگری در صداوسیما از ماههای نخست پیروزی انقلاب آغاز کرد و امروز برای بار دوم نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است. مسیری که همتی از 1359 تاکنون طی کرده است، آهسته و پیوسته و البته همواره صعودی بوده است. همتی در این چهل سال و در دولت های مختلف، هیچ وقت مغضوب و معزول و مطرود نشده است.
کد خبر: ۱۲۴۰۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۷ 02 June 2024

 

داوود شیرالی_ می گویند ناصر همتی در صداوسیمای دهه شصت، معاونت سیاسی و اخبار تلویزیون را برعهده داشت و تا پایان جنگ هم در سازمان ماند.در دهه هفتاد شمسی، همتی در حالی که می توانست در صداوسیما بماند و مثل خیلی از مدیران هم طرازش تا ریاست شبکه و پست های مدیریتی بلند مرتبه جام جم پیش برود، ترجیح داد زمین بازی خود را عوض کند.

 

همتی در دهه هفتاد به اقتصاد روی آورد. همزمان هم درس اقتصاد خواند هم در سمت های مدیریتی اقتصادی قرار گرفت. موقعیت کمیابی که به او کمک کرد تجربه را در کنار تئوری کسب کند و بکار ببندد.

 

همتی در این زمین جدید هم توانست اعتماد روسای جمهور را کسب کند. پیشنهاد "صندوق ذخیره ارزی " را به خاتمی داد و در دولت روحانی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای عالی امنیت ملی بود. شورایی که وظیفه اصلی اش، دور زدن تحریم ها بود.

 

اما در 1400 در فرایندی که هنوز چیز زیادی از آن نمی دانیم، در یک حرکت غیرمنتظره و بدون هماهنگی با رئیس جمهور وقت، حسن روحانی ناگهان وارد عرصه سیاست شد و نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد و شگفتی بزرگ، تایید صلاحیت او توسط شورای نگهبان بود. نهادی که به سخت گیری در تایید/احراز صلاحیت ها مشهور است .

 

عبدالناصر همتی در کارزار انتخاباتی 1400 تنها توانست حمایت رسمی کارگزاران سازندگی را به دست آورد و دو میلیون و چهارهزار رای، هشت درصد آراء را کسب کند.

 

حالا دوباره در آستانه انتخابات سرنوشت ساز و البته زودهنگام 1403، عبدالناصر همتی دوباره وارد میدان شده است.آیا باز چراغی برایش سبز شده است؟ آیا تجربه 1400 زیر زبان اش مزه کرده است؟ آیا این تصمیم انفرادی است ؟

 

مدل سیاست ورزی عبدالناصر همتی حتی بعد از انتخابات 1400،مبتنی بر دوری از احزاب و چارچوب های رایج سیاسی و تکیه تخصصی و آکادمیک بر اقتصاد و مشکلات معیشتی بوده است. از او کمتر حرف های داغ سیاسی شنیده شده است. اگر هم مجبور شده باشد در جریان مناظره ها، چیز داغی بگوید؛ آن گفته ها نتوانسته است موج آفرین و شوق آفرین  باشد.

 

 همتی بدون آنکه خودش مستقیما وارد تشکیلات سیاسی و حزبی شود، دماسنج سیاست را در جیب خود دارد. می داند چه حرفی را کجا و چقدر باید بزند که برایش دردسر درست نکند و البته حرفش را هم زده باشد.

 

 به نظر می رسد دست فرمان همتی همان دست فرمان 1400 باشد و با همان استراتژی پا به میدان گذاشته است. همچنان تمرکزش بر اقتصاد و تحریم است و تلاشی برای به روز رسانی یا تغییر محتوا و فرم سخنانش نکرده است.

 

اگر سخنان 1400 همتی را در کنار سخنان او در روز ثبت نام قرار دهیم، تقریبا هیچ تفاوتی وجود ندارد. همان ادبیات، همان  کلید واژه ها و خطوط کلی کاملا تکرار شده است، بجز کاهش وزن شدید، همتی در فرم و محتوا همان همتی سابق است!

 

مدل سیاست ورزی عبدالناصر همتی مدل منحصر به فرد خود اوست، او سراغ احزاب نمی رود، بلکه به دلیل بلیط تایید صلاحیت، این احزاب و گروههای اصلاح طلب هستند که مجبور هستند در نهایت و در روزهای آخر به سمت او بروند.

 

همتی نمی تواند یا نمی خواهد سیاستمداری با استاندارهای مرسوم  باشد،اما ظاهرا برخی سیاسیون پشت پرده به او علاقه خاصی داشته باشند، شاید به دلیل عقبه نداشتن و بی حاشیه بودن و بی خطر بودن همتی؛ همین ویژگی ها در کنار احتمال بالای تایید صلاحیت وی، همتی را به یک گزینه خاص در انتخابات تبدیل کرده است.

 

 ثبت نام همتی در انتخابات، بلافاصله بعد از ثبت نام علی لاریجانی، می تواند معنادار باشد. آیا همتی این بار هم قرار است، در لیست نهایی شورای نگهبان، "اصلاح طلبان/اعتدالیون" را نمایندگی کند و انتخابات 1403 هم آرایشی شبیه 1400 داشته باشد؟

     

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
به نظر من از دیگر کاندیداها اصلح تر است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
تو هیچ وقت نظر نده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
چه کسی گفته نظر تو برای دیگران مهم است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
از نظر مردم در انتخابات قبل که آراء باطله اصلح از ایشان بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
اینقدر کاندیداهای دیگر ناشایست هستند که همتی از آنها .بهتره
وحید
| United States of America |
۰۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
مردم، رای ندادن دارد کار می‌کند .
ادامه بدهیم
مشکلش اینه که کاریزماتیک نیست و به قول شما اهل حرف چالشی زدن نیست ، روحانی با حرفهاش شور انتخاباتی ایجاد کرد و رییسی رو شکست داد ولی همتی این توان رو نداره هر چند بین کاندیداها اصلح تره تا حالا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
معنی اصلح رو میدونی؟
این بنده خدا از آرای باطله کمتر رای اورد با چه رویی دوباره برگشت؟
من اگه امثال جلیلی و لاریجانی گزینه ها باشن قطعا به همتی رای خواهم داد.
خس و خاشاک و رفیق شفیق بقایی و جادوگر مشایی هم که احتمالا رد صلاحیته.
مفت مفتش گرون هست.
فکر کنم با این اوضاع ثبت نام فله ای برای شغل ریاست جمهوری فقط منم که ثبت نام نکردم منم پاشم برم ثبت نام کنم شناسنامه ام هم المثنی است پس شرط اول دارم
ایشان نقطه سیاهی در پرونده ندارند و در شرایط آزاد و بدون دخالت میدان میتواند مفیدباشد . همینکه در این چند سال آلوده به فساد نشده و زیانی به مملکت نزده نقطه قوتش می باشد . البته همه میدانیم که رئیس جمهور در سیاست گذاریهای مملکت و در همه امور کاره ای نیست و نخواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
عجب؟
راجع به قیمت گذاری بنزین به همراه استادش روحانی برو تحقیق کن
ظاهرا ذهنت زیاد یاری نمیکنه
از بقیه ۱۰۰۰۰۰۰ درصد بهتره
ولی فرد مناسبی برای ریاست جمهوری نیست
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
از میان دیگرکاندیداهابهتره
حسنش هم اینه که اقتصاددانه
به نظر من انسان پاک دستی هست وگر نه تو دوره قبل تو مناظره ها اون پنج نفر رغیبش بهش رحم نمی کردن و هر مشکلی داشت بر ملا می کردن و در ضمن در دوران تحصیلش هم جزء نخبه ها بوده و به نظر من بهترین زمانه که یک اقتصاد دان رئیس جمهور بشه تا شاید بتونه گوشه ای از مشکلات اقتصادی کشور را حل کنه.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
آفرین
همتی نخودی است
پزشکیان گزینه مطلوبی است که توان مناظره دارد اپزر انتخابت مهندسی نشود و فقط افراد باند خودشونو تایید نکنن
به نظر من رییس جمهور باید اقتصاد دان باشد. از دست پوپولیست ها خسته شدیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
اقتصاد دان ها

نه همتی ها
در انتخابات 1400 از بانکی ها پرسیدم چرا از همتی حمایت نکردین گفتند ما موی دماغ نمی خواهیم قابل ذکر است 90 درصد مشکلات اقتصادی کشور زیر سر بانک ها است از میان کاندیداها تنها همتی مقدازی از مشکلات اقتصادی فهم دارد اگر ماقیا بکذارد
پزشکیان و احمدی نژاد فقط به درد ریاست جمهوی و حل مشکلات می رسند و لاغیر. بقیه اشرافی و ضد مردم محروم و حقوق بگیران هستند. والسلام
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات