به گزارش تابناک، هایپرکار جدید فرانسوی دارای یک فرمان ثابت است، دقیقاً مانند خودروی فرانسوی دیگری که حدود ۲۰ سال پیش عرضه شد. هاچ بک جمعوجور C۴ ۲۰۰۴ از فلسفه مشابه با توربیون پیروی میکرد، چرا که فقط غربیلک فرمان و بهاصطلاح رینگ آن میچرخید و مرکز آن ثابت میماند. ایده این بود که همه دکمهها همیشه در یک موقعیت باشند، حتی اگر راننده به چپ یا راست منحرف شود.
سیتروئن این طرح غیرمعمول را در خودروهای دیگر از جمله C۴ Picasso و C۵ به کار برده است. با این حال، این ویژگی در نهایت کنار گذاشته شد. دو دهه بعد، یک خودروساز فرانسوی دیگر به نام بوگاتی در حال بررسی مجدد این ایده با ارتقاء آن به سطح کاملاً جدیدی است. کیلومتر شمار تیتانیومی که توسط بوگاتی و ساعتسازان سوئیسی توسعه داده شده، به مرکز فرمان چسبانده شده است. کیلومتر شمار توربیون بیشتر آنالوگ است، بهجز صفحهنمایش کوچکی که سرعت و دنده را نشان میدهد.
اگرچه این فرمان ثابت بیشتر با سیتروئن مرتبط بوده و بوگاتی دوباره در کانون توجه قرار گرفته است، اما این ایده در فرانسه متولد نشد. مازراتی بومرنگ (Boomerang) ۱۹۷۲ که توسط ایتال دیزاین طراحی شده بود نیز فلسفه مشابهی داشت.
کونیگزگ جسکو نیز از فناوری خاص مشابه استفاده میکند. توپی فرمان در جای خود ثابت نیست، اما کیلومتر شمار دیجیتال روی آن نصب شده است. صفحهنمایش کیلومتر شمار ژیروسکوپی بوده و با چرخش فرمان، گیج و نمایشگر هم میچرخد.
منبع: خبر آنلاین