رئیس‌جمهور اصلاح را از خودرو شروع کند

دکتر حسن وفادار
کد خبر: ۱۲۴۴۳۸۲
|
۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۳ 24 June 2024
|
5026 بازدید
|
۴

صنعت خودرو در حال حاضر وضعیتی دارد که صاحبان صنایع خودروسازی ایران از پایین بودن قیمت می نالند و مشتریان از بالا بودن قیمت آن. شرایط این صنعت به گونه ای است که بعد ازدهه ها فعالیت، خودروسازان داخلی از توان رقابت برخوردار نیستند و کافی است درهای واردات باز شود...

در میانه تغییر دولت و برگزاری انتخابات دولت چهاردهم، چالش های اصلی این صنعت یکی از دغدغه های نامزدهای ریاست جمهوری است. بنا به گفته دکتر قالیباف، رییس مجلس که اکنون نامزد ریاست جمهوری است، در سال گذشته، هشت میلیارد دلار به صنعت خودرو ارز داده شده است اما وضعیت تغییر نکرده است. چه باید کرد؟

چالش های خودروسازیدر صنعت خودرو سه چالش اصلی برای دولت چهاردهم وجود دارد؛ نخست اینکه دولت آینده لازم است وضعیت مالکیت خودروسازان را مشخص کند، به بیانی بهتر، سهام دولت باید به افرادی واگذار شود که اهلیت و توانایی مدیریت صنایع خودروسازی را داشته باشد.

دوم اینکه، کیفیت خودروها باید ارتقا یابد؛ شان مردم در حد کیفیت محصولات تولیدی فعلی نیست و باید پروژه های مختلفی جهت بهبود اجرایی شود.

سوم اینکه، قیمت گذاری دستوری و بهای تمام شده تولید باید اصلاح شود. متاسفانه در حال حاضر قیمت تمام شده خودرو بسیار زیاد است، بنابراین باید قیمت و کیفیت زنجیره تولید تحت کنترل در آمده و قیمت گذاری نیز از حالت دستوری خارج و به بنگاه اقتصادی سپرده شود.

در این شرایط اختلاف قیمت میان خودروساز و بازار از بین خواهد رفت و تقاضا کاذب از بین رفته و تیراژ فعلی می تواند پاسخگوی نیاز مصرف کننده واقعی گردد. در شرایط فعلی به علت وجود تقاضای کاذب، مشکلاتی مانند تعهدات معوق و عدم دسترسی مشتریان حقیقی در زمان مناسب به خودرو به وجود آمده است.

یکی از ارکان بهبود روند تولید خودرو، اصلاح قیمت گذاری دستوری است. در دولت چهاردهم باید زیرساخت های صنعت خودرو بهبود و ارتقا یابد، به بیانی بهتر در سال ۱۴۰۳ نمی توان خودرویی جدید و قابل رقابت با محصولات روز با امکانات و زیرساخت های تولید متعلق به ۴۰ سال پیش تولید کرد.

قیمت گذاری دستوری نیز سبب شده تا نرخ واقعی تولید خودرو جهت فروش اعمال نشود، این مساله سبب تحمیل زیان هنگفت به خودروسازان شده است، متاسفانه یکی از خودروسازان ماهانه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان تولید می کند و وضعیت مالی آن ها در کدال مشخص است. بیشتر خودروسازان دولتی مشمول ماده ۱۴۱ هستند.

در سال ۱۳۹۸ خودروسازان با افزایش سرمایه، از ماده ۱۴۱، خارج شدند، اما قیمت گذاری دستوری، مجدد تولیدکنندگان خودرو را گرفتار مشمولیت ماده ۱۴۱ کرد. اگر دولت چهاردهم بخواهد زیان را کاهش دهد باید سه چالش فوق را حل کند.

آیین نامه ها و مدیریت

به نظر می رسد در کنار همه اینها دو عامل موثر در تغییر وضعیت صنعت خودروسازی کشور، ریشه در آیین نامه ها و وضعیت مدیریت این شرکتها دارد. باتوجه به وضع قوانین فعلی اگر مدیرعامل مرسدس بنز نیز جهت اصلاح ساختار تولید خودرو به کشور بیاید، راه به جایی نخواهد برد. کارشناسان معتقد هستند باید سیاستگذاری صنعت خودرو تغییر کند تا این صنعت روند بهبود را دنبال کند. در این میان باید اصلاحاتی در زیرساخت زنجیره تولید نیز انجام شود، هر شخصی که رئیس جمهور می شود باید معضلات مذکور را حل کند، این عوامل منجربه نارضایتی مردم و خودروسازان شده است.

دست بنگاه اقتصادی باید باز و براساس قوانین تجارت عملکرد داشته باشد. بنگاه اقتصادی باید وظایف تولید و کیفیت خود را به درستی انجام دهد، اگر شرکت سود ده نباشد بیانگر آن است که فعالیت اقتصادی انجام نمی دهد و زیان تولید می کند. دولت باید برای کاهش زیان فرصت دهد وخودروسازان نیر برای اصلاح ساختار نیز مطابق برنامه ای جامع باید عمل کنند.

واقعیت این است که در همه اینها تولید داخلی نیازمند حمایت است. اما این حمایت مستلزم این است که مدیریت در این صنعت چنان شود که هزینه های سربار کاهش یابد و در جهت افزایش کیفیت با اصلاح زیر ساخت ها، گام های مهم برداشته شود. این حمایت باید در جهت رقابتی کردن فعالیت های صنعت خودرو گام بردارد. در این صورت است که صنعت خودروسازی ایران توان رقابت با خودروسازان در مقیاس جهانی را خواهند داشت. برای رسیدن به این جایگاه باید زمانبندی مناسب صورت بگیرد.

* حسن وفادار؛ تحلیگر صنعت خودرو

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
اونقدر تو تحریم موندیم و ماشین نیامد که الان کل دنیا مسیر رو عوض کرده به طرف سوخت سبز . البته فرست یا عقب افتادگی بماند .. برنامه اینه زیر ساخت ماشین برقی رو بسازید کار سختی نیست 30 تا استان به هر کدام 50 60 جایگاه به شهر های پر جمعیت بیشتر حداقل 3000 4000 تا جایگاه تو کل کشور هر ساله ساخته بشه می شه یه کارهایی کرد المان رو نگاه می کردم 61000 جایگاه دارد 3.5 درصد کل فروش خودرو برقی هست نروز 23000 جایگاه 83 درصد کل فروش خودرو برقی .. حساب می کردم اگر 50 درصد خودرو ها در ایران برقی می بود یعنی 8.5 میلیون از 17 میلیون با 17000 جایگاه کاملا تامیین می شد هزینه تخمینی ساخت هر جایگاه برقی فست شارز 10000 دلار 600 میلیون است واگر قطعات در داخل تولید بشه کمتر هم خواهد بود . فکر نکنم با این همه هزینه اضافه و اسراف ها برای دولت چیزی باشه
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
دولت بعدی این بنجل سازها رو تعطیل کنه و خودروی روز وارد کنه
از محل صرفه جویی بنزین حقوق اون چند ده هزار نفر شاغل در هر دو بنجل ساز رو مادام العمر بده...
اقتصاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
خودروسازها را تعطیل و با حفظ حقوق کارکنان ایران خودرو را به خانه بفرستید و اصلاحات لازم را انجام و تولید خودرو برقی اغاز و بار مالی ناشی از ورود .... و پرسنل مازاد را اخراج کنید تا به کارایی لازم برسد
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
دولت جدید لطف کنند فروش لیزینگی سایپا و ایران خودرو را شروع کنن
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟