بازدید 7555
اختصاصی تابناک

چرایی خرید طلای دست دوم/ برای حفظ سرمایه راه دیگری پیدا کنید/ احتمال شکل گیری بازار زیر زمینی

عضو کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف به تابناک گفت: فروش طلای دست دوم تنها برای واحدهای طلافروش ممنوع شده است و مردم کماکان می‌توانند طلای دست دوم خود را به فروش برسانند.
کد خبر: ۱۲۴۴۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹ 29 June 2024

به گزارش تابناک اقتصادی، هفته گذشته فروش طلای دست دوم از سوی طلافروشی ها ممنوع اعلام شد و واحد‌های صنفی دست دوم فروشی طلا باید در عرض یک ماه، رسته خود را تغییر دهند. بدیت ترتیب گرچه مردم همچنان می‌توانند طلای دست دوم را بفروشند، اما دیگر قادر به خرید آن نیستند.

خرید طلای دست دوم ممنوع نیست/ واحدهای طلافروش نمی‌توانند طلای دست دوم بفروشند
این در حالی است که اقتصاددانان، فضای کسب و کار در ایران را مساعد نمی‌دانند. آنها  اعتقاد دارند که اقتصاد ایران، ارزمحور، ملک‌محور و طلامحور است. این بدان معناست که مردم برای حفط دارایی‌های خود در موج‎‌های تورمی، اقدام به خرید طلا، ملک و ارز می‌کنند تا ارزش دارایی‌های‌شان حفظ شود.

آنچه مشخص است این که ممنوعیت فروش طلای دست دوم برای مردم دردسرساز خواهد شد؛ چرا که علم اقتصاد توضیح می‌دهد که هر زمان تقاضا باشد، عرضه نیز به وجود می‌آید پس چنانچه نهادها، اقدام به ممنوعیت عرضه آن کالا کنند، بازار زیرزمینی و غیررسمی رونق می‌یابد. اگر این طرح مورد استقبال مردم و طلافروشان قرار نگیرد، احتمال کلاه‌برداری در بازار سیاه افزایش می‌یابد و کلاهبرداری در بازار سیاه هم نسبت به بازار رسمی و قانونی، کمتر قابل پیگیری است.

همچنین آنچه این اتحادیه در نظر نگرفته آن است که با این اقدامات، نمی‌توان مردم را مجبور به خرید طلای نو کرد، زیرا تمایل مردم به خرید طلای دست دوم ناشی از تورم زیاد و کاهش قدرت خرید آن‌هاست.

محمد کشتی‌آرای، عضو کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی تابناک، روند ممنوع شدن فروش طلای دست دوم را چنین توضیح داد: ممنوعیت فروش طلای دست دوم، از مجرای اتاق اصناف ایران و کمیسیون تخصصی طلا و جواهر پیگیری شد و بالاخره به سرانجام رسید.

او با اشاره به احتمال وقوع کلاه‌برداری و فعالیت‌های سوداگرایانه یادآوری کرد: اتاق اصناف تلاش زیادی برای اعمال این محدودیت انجام داد چراکه برخی واحد‌های فروش طلای دست دوم در سطح کشور، طلا‌های فاقد عیار استاندارد و حتی در مواردی طلای بدل فروخته بودند.

کشتی‌آرای معتقد است که این ممنوعیت، به دلیل حفظ منافع مردم و واحدهای طلافروشی اعمال شده است.

عضو کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران در ادامه چند دلیل اصلی برای تصویب و اجرای این قانون برشمرد و گفت: قانون استاندارد کشور، فروش طلا با عیار کمتر از ۱۸ را ممنوع اعلام کرده است. طبق قانون استاندارد طلای ایران، هر سه سال یک بار، کد‌های استاندارد طلا باطل شده و کد‌های جدید صادر می‌شود؛ طلا‌های دست دوم هم فاقد کد استاندارد هستند.

وی خاطرنشان کرد : اگر برخی از این طلا‌های دست دوم، ارزشمند نباشد، فاقد اعتبار لازم است؛ بنابراین این طلا‌ها دوباره باید بازنگری و بررسی شوند. پس پربیراه نیست اگر بگوییم بنا بر قانون استاندارد، فروش طلای بدون استاندارد از پیش از این هم ممنوع بوده است.

کشتی‌آرای دلیل دوم، برای ممنوعیت فروش طلای دست دوم را چنین بیان کرد: مساله دیگر، قانون مالیات بر ارزش افزوده است؛ از آن جایی که مالیات بر ارزش افزوده، بر اساس اجرت ساخت و سود طلافروش دریافت می‌شود پس طلای دست دوم، امکان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را از بین می‌برد. چراکه طلای دست دوم اجرت ندارد، پس طلایی که اجرت ندارد مالیات بر ارزش افزوده هم ندارد. به جز این، بار‌ها شکایت شده که برخی طلافروشان، طلای نو را به جای طلای دست دوم، در واحد‌ها به فروش می‌رسانند تا به دولت مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نکنند.

او تاکید کرد که ممنوعیت ایجاد شده برای کد آیسیک فروش طلای دست دوم، توسط اتاق اصناف ایران باطل شده و هیچ واحدی در کشور اجازه فروش طلای دست دوم ندارد؛ با این حال  همه این واحدها، می‌توانند طلای دست دوم را از مردم بخرند؛ بنابراین فروش این نوع طلا ممنوع است و خرید آن ممنوعیتی ندارد.

کشتی‌آرای در پاسخ به این پرسش که «آیا اتاق اصناف تدبیری برای فروش طلای دست دوم هم دارد؟» پاسخ داد: هیچ سامانه‌ای برای خرید طلای دست دوم وجود ندارد. مردم دیگر نمی‌توانند طلای دست دوم بخرند، اما همچنان امکان فروش به واحد‌های مجاز را دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۱
به مردم سپرده طلا را معرفی کنید تا مردم بدون مالیات بتوانند سپرده طلا بگیرند و هر وقت خواستند معادل فیزیکی آنرا تحویل بگیرند مالیات آنرا حساب کنید و تمام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
باید مشخص شود این کار اتحادیه است یا کار دولت. باید از طریق شکایت به دیوان عدالت اداری پیگیری کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
خداوند انسان ها را آزاد آفریده حتی در داد و ستد به هیچ احدی ربطی نداره که شما طلای نو می خرید یا دست دوم و یا برای فروش هم همینطور.
آخه چی می خواهین از جان ما؟... ارزش یک گرون حقوقمان را هم با تبدیل به طلای دست دوم می خواهیم نگه داریم... این را هم از ما می گیرید؟ آخه من چه گلی به سرم بگیرم؟ برم طلای نو با اجرت 20 درصد بخرم؟!!!...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
برو راحت تو دیورا خرید و فروش کن اهمیتی نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
پیش بسوی حذف ریال بی ارزش
و استفاده از ارزهای مختلف دنیا در خرید و فروش های روزانه
تا می توانید برای مردم محدودیت و فشار ایجاد کنید .
بی عرضگی مسئولان و عدم کفایتشان را مردم باید از جیب پرداخت کنند کم بول نفت و معدن و خاک از کشور بیرون می کشید که نیاز هست خون مردم را هم در شیشه کنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
فقط مالیت بر ارزش افزوده رو می خوان
باز هم تصمیمات یک شبه و فکر نشده. فقط به فکر مالیات هستند و حفظ ارزش پول ملت برایشان مهم نیست. باز هم بازار سیاه و کلاهبرداری و .... و این داستان ادامه دارد.
اره...دقیقا... برن پولشونو بورس ثبت نام کنند که شما راحت بکشید بالا...
خب خب.
خب اینو از اول بگو.
موضوع مالیات بر ارزش افزوده است. کلاهبرداری و این چیز ها بهانه است.
خدایا تو به فریاداین مردم برس . دولت برای اینکه بتولند مالیات بیشتر بگیرد به مردم ظلم مضاعف می کند . این تصمیم هم ظالمانه است و هم خلاف عقل و منطق اقتصادی . مردم غیر از خدا هیچ پناهگاهی ندارند.
ای تصمیم گیران از خدا بترسید و اینقدر به مردم ظلم نکنید.
مشکل خلوص طلای دست دوم را میشه با اجبار طلافروشی که فاکتور فروش، وزن و عیار طلای دست دوم را صادر کردحل کرد که موظف باشه حودش هم اون طلا را بخره ولی این چیزی که اینجا معلوم شد اینه مه دولت میخواد مردم مجبور بشن اون ده درصد پول زور را پرداخت کنند و چون میدون طلافروشها برای گردش کارشون ممکنه طلای نو را به عنوان طلای دست دوم بفروشن مردم را به دردس میندازه. در واقع ساده ترین راه مثل همیشه که حذف صورت مسئله است
به چه حقی حق 85 میلیون نفر رو می خورید برای اینکه 10 هزار نفر درآمد کثب کنند؟
دولت باید راهی را برای حفظ ارزش پس انداز، پیش پای مردم قرار دهد.همۀ راهها را بستن و هیچ راهی را باز نذاشتن در شان یک دولت نیست.
ای خدا
اینا چی میخوان از جان مردم ایران
سلام
برادر من طلافروشی دارد. خیلی از اوقات، خانواده ها جهت تعویض یک قطعه شکسته همانند گوشواره یا النگو برای دختران یا مادر خانواده یا حتی خرید طلای دست دوم تمیز بعنوان هدیه ای که می خواهند به کسی بدهند، مراجعه می کنند. چون توان خرید پایین است بدین ترتیب و با خرید طلای دست دوم، پول اجرت نمی پردازند و برایشان ارزانتر تمام می شود. اینکه جلو این روش گرفته شود انصاف نیست. وجدانا، من اصلا سود طلافروشان مد نظرم نیست. چون فروش طلای دست اول سود بیشتری دارد. ارادتمندم
تنها راه نجات استفاده از ارز خارجی مثل درهم امارات یا یوان چین وهر ارزی که در 20 سال گذشته ثبات داشته است برای خرید وفروش طلا است ودولت هم قادر به پیگیری ان وزور گفتن نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
دقیقا مدتی دیگه باید از ارزهای معتبر جهانی در همه خرید و فروش ها استفاده کرد و نیز ارز دیجیتال
جه قانون مالیاتی ست که با تورم چهل درصد به بالا بیشتر از نصف سود هر معامله را بعنوان مالیات یا همان پول زور به دولتی بدهیم که هیچ شفافیتی در کارش نیست و هیچ خدمات رایگانی برای مردم خودش ندارد.
قانون زمانی بی احترام میشود که اکثریت مردم از ان اطاعت نکنند و قانونگذار عاقل همیشه قانون را میسنجد و بعد به اجرا میگذارد. برای مثال زمانیکه ویدیو ممنوع بود اکثریت مردم ویدیو در منزل داشتند و حال که ماهواره ممنوع است اکثریت مردم ماهواره دارند. چرا قانونی را میگذارید که قابلیت احرایی ندارد و اکثریت مردم از پذیرش ان خودداری میکنند؟؟
دولت و طلافروشان به ضرر مردم قانون تصویب می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
طلافردشان؟؟!!
کسی بخواد طلای سرمایه گذاری کنه طلای ّ شده می گیره.طلای دست دوم رو معمولا طبقه ضعیف جامعه میگیرند که این طرح مستقیم این گروه رو هدف گرفته
قانون بد و رانتی قابل اجرا نیست و ملت به آن اهمیتی نمی دهد
طلای دست دوم باید وارد مرحله ذوب شود تا موارد مشکل دار از چرخه خرید و فروش خارج شوند .جهت سرمایه گذاری میتوان کارهای نو مثل النگو با اجرا ساخت پایین خرید .
برید رای بدید
سلام
جلوی خرید طلای دست دوم را که نمی شود گرفت؛
پس حالا با این قانون یک شبه جمعیت زیادی مجرم شدند.
ميتونيد بريد واحدهاي صندوقهاي طلا بخريد. كارمزد خريد و فروش هم خيلي ناچيزه
خرید و فروش جزو قراردادهای دو طرفه‌است که تنها با رضایت خریدار و فروشنده از نظر شرعی صحیح است و حتی میاز به شاهد ندارد. در شرع مقدس هیچ عامل یا شخص سوم حق دخالت در بیع را ندارد. حتی بیع مال حرام هم به دلیل موضوع یعنی مال التجاره حرام است نه به دلیل فعل یعنی نوع بیع. خرید و فروش طلا از هر نوعی در صورتی که دزدی نباشد و اطلاعات درست در مورد عیار و قیمت موجود باشد، توسط هر شخص که باشد از طرف خداوند متعال حلال اعلام شده، و توسط بنده‌گان ناچیز او با هیچ عنوان و مصلحتی نمی تواند ممنوع شود.
طلای شمش خوب است برای نگه داری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات