سایپا هم از تولید خودرو و فروش عقب ماند

100,000,000,000,000 تومان زیان انباشته؛ خروجی مدیران نابلد سایپایی!

صورت‌های مالی تلفیقی سایپا از زیان انباشته بیش از صد هزار میلیارد تومانی حکایت دارد؛ رقمی که با نرخ دلار مورد تایید بانک مرکزی، نزدیک به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار می‌شود.
کد خبر: ۱۲۴۵۷۸۲
|
۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱ 03 July 2024
|
11960 بازدید
|

100,000,000,000,000 میلیارد تومان زیان انباشته؛ خروجی مدیران نابلد سایپایی!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ حال‌وروز سایپا، دومین خودروساز بزرگ دولتی با بدهی ۲۰۲ هزار میلیارد تومانی در وضعیت قرمز است و موتور تولید خودرو‌های بی‌کیفیت و موتور خلق زیان در جاده مخصوص همچنان با قدرت روشن است. به‌گونه‌ای که جدیدترین اطلاعات منتشر شده در کدال، خبر از ثبت رکورد جدید زیان دهی روی میز مدیرعامل سایپا می‌دهد؛ مدیرعاملی که تخصص آکادمیک در حوزه صنعت خودرو ندارد، اما این ضرر و زیان در نهایت از جیب مردم خارج می‌شود و به خلق پول و تسهیلات بدون بازگشت منجر خواهد شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در دوازده‌ماهه ۱۴۰۲، سایپا با زیان تلفیقی خالص ۲۳ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومانی مواجه شده است؛ رقمی که با در نظر گرفتن ارقام سال‌های قبل، به زیان انباشته تلفیقی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی می‌رسد که معنادار است. رقمی که اگر با دلار مرکز مبادله محاسبه شود، نزدیک به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار خواهد بود و می‌توان با آن، سهام برخی خودروسازان جهان را خرید. 

زیان انباشته تلفیقی سایپا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان شده است، رقمی که با دلار مرکز مبادله، نزدیک به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار خواهد بود و می‌توان با آن، سهام برخی خودروسازان جهان را خرید. 


از سوی دیگر در مدت مذکور، شرکت خودروسازی سایپا زیان خالص ۱۳ هزار میلیارد تومانی داشته است که این رقم با احتساب سال‌های قبل، به زیان انباشته ۵۱ هزار و ۴۱۷ میلیارد تومانی می‌رسد که نسبت سال قبل‌تر، ۳۴ درصد بیشتر شده است. این در حالی است که سرمایه ثبت شده سایپا ۱۹ هزار و ۵۵۱ میلیارد تومان است.

ضرر و زیان گسترده در مجموعه سایپا در شرایطی است که روند تولید در این کارخانه چنگی به دل نمی‌زند و حتی فروشش در ماه‌های نخست سال به‌رغم تمام وعده وعیدها، کاهشی بوده و مسیر سال گذشته را ادامه داده است.

100,000,000,000,000 میلیارد تومان زیان انباشته؛ خروجی مدیران نابلد سایپایی!

بررسی صورت‌های مالی شرکت سایپا در سه‌ماهه نخست سال نشان می‌دهد در دوازده هفته ابتدایی سال جهش تولید با مشارکت مردم، سایپا با افت ۱۷۴۱ خودرویی نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۸۷ هزار و ۳۷۸ خودرو تولید کرده است.

کاهش تولید سایپا در بهار امسال در شرایطی است که تعداد خودرو‌های فروخته شده از این میزان تولید نیز نکته قابل تأملی در بردارد؛ چراکه سایپا از ابتدای سال تا پایان خردادماه، فقط ۷۴ هزار و ۵۰ خودرو به فروش رسانده است که بیانگر دپوی ۱۳ هزار و ۳۲۸ خودرو در انبار‌های سایپاست و این خودرو‌ها راهی بازار خودرو نشده است! اقدامی که ممکن است در راستای افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو بدون عرضه کافی صورت گرفته باشد و نیازمند ورود نهاد‌های نظارتی نظیر سازمان تعزیرات حکومتی است.

عملکرد خودروسازی سایپا در سال گذشته نیز منفی بوده است؛ به‌گونه‌ای که در طول دوازده ماه ۱۴۰۲، مجموع خودرو‌های تولیدی سایپا به عدد ۳۴۵،۸۴۹ رسیده بود که در مقایسه به آمار تولید سال ۱۴۰۱، افت ۳۶۸۸تایی داشته است. این در حالی است که سایپا در برآوردهایش برای سال جاری، هدف‌گذاری تولید ۴۳۵،۱۴۰ خودرو را ترسیم کرده است؛ رقمی که با این دست‌فرمان مدیران سایپا، دور از دسترس است.

 

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۸۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
تنها 9 کشور در جهان خودرو می سازند: آمریکا، انگلیس، آلمان، سوئد، فرانسه، ایتالیا، کره جنوبی، ژاپن و چین.
بقیه کشورهای جهان یا از این کشورها خودرو وارد می کنند، یا به آنها اجازه داده اند تا آنها کارخانه های مونتاژ خودرو در کشورهایشان تاسیس کنند.
چرا ایران اصرار بر تولید خودرو دارد؟ آیا فکر می کنید که کانادا، اسپانیا، سوییس، استرالیا..... توان فنی و مالی ساخت خودرو را ندارند؟>
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
سیاست خودکفایی در همه زمینه ها از کشاورزی گرفته تا صنعت تا فرستادن ماهواره به هوا، تنها باعث نابودی منابع طبیعی و مالی این مملکت شده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
چون مافیای خودرو در ایران به فکر سود خودشان هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
چرا این شرکت ها همچانان هر روز زیان می سازند و از واردات جلوگیری می شود؟
ناشناس
| Canada |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
چه اندازه مشمئز کننده هست این عنوان مدیریت را نوکری کردن. مردم ایران نوکر نمی خوان. مدیر توانمند میخوان و اگر نوانمند باشه حقوق نجومی او را هم بدون منت می پردازند. ۷۵ درصد سهامداران تسلا موافقت کردند که مدیر تسلا یک قلم ۵۶ میلیارد دلار پاداش بگیرد چون به وعده خود عمل کرد و اررش سهام انها را در طول ۱۰ سال صد برابر کرد. سهامداران تسلا نوکر استخدام تکردند. مدیر انتخاب کردند و هزینه اش را هم بدون منت می پردازند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
دولت از تولید و واردات و خرید و فروش خودرو درآمد بسیار بالایی دارد که دلیل اصرار بر این کار است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
عامل این کار دو چیز است:
1) تبلیغات و اینکه ما مثلاً کشور پیشرفته ای شده ایم!!!
2) تولید ثروت، نه برای مردم، برای جیبهایی که هیچوقت پر نمی شوند. حتی اگر به مرگ و میر مردم، هدر دادن بنزین و آلودگی هوا منجر شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
آقای همه چیز دان! بد نیست بدونید کشورهای هند٬ برزیل٬ اسپانیا٬ تایلند٬ اندونزی٬ ترکیه٬ کانادا و جمهوری چک از ایران بیشتر خودرو تولید می کنن
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
همین ناکارآمدیها و بی توجهیها نتیجش میشه عدم مشارکت و بی تفاوتی 60 درصد جامعه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
زیان این شرکت ها از جیب مردم تامین میشه
چقدر هم حقوق هاشون بالا هستش
یک عالمه پاداش هم میگیرن
شرکت هایی با این زیان حقوق هاشون باید 6 ماه یکبار پرداخت بشه
نابود کردین مردم رو بسه دیگه
چرا مردم انقدر بی تفاوت هستند
اسدالله شیواری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
با زیان انباشته یکساله سایپا که صد هزار همت که معادل دو میلیارد دلار می‌گردد

می‌توان دو کارخانه با برند جهانی کامل اروپایی را از صفر تا

صد مثل فیات و رنو ووو را خرید و وارد کشور کرد

و هم سالی صدها هزار خودروی استاندارد کم مصرف بدون

آلودگی و ایمن برای داخل و صادرات تولید کرد

ولی بشرطی که جلیلی ها بگذارند تا تحریم ها با رفع تنش ها

با جهان و توافق برجام و اف ای تی اف امضا و اعمال گردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
! درسته ولی مهندس میر سلیم نظر دیگه ای داره
ناشناس
| United Arab Emirates |
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
صنعت خودرو برای کشور بزرگ ایران ضروری است ، ولی باید مدیریت مناسب بالا سر کار گذاشته شود . این هیچ ربطی به ادعای خیلی ها که میگویند ۶۰درصد نیامدند ندارند در کدام کشور جهان حتی آمریکای شما ۱۰۰ درصد برای انتخابات می آیند ، اینقدر خود تحقیر نباشید
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
اصرار برای به قله رسیدن، آن هم بدون علم و پشتوانه، چیزی جز نابودی به دنبال نداره.
ما متونستیم خودرو وارد کنیم، میتونستیم محصولات کشاورزی که آب فراوان میخواد وارد کنیم،
امیدوارم روزی به این آگاهی برسیم که به قله رسیدن این نیست که تمام منابع کشور رو هدر بدهیم و نتیجه بشود پراید و بی آبی و نشست زمین .
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
شرکتهای خصوصی با اولین زیان، برای ابد جمع میشن و برای همیشه ورشکسته.
ولی شرکتهای دولتی اگه هزاران بار هم زیان بدهند، باز هم از جیب ملت براشون هزینه میشه و انگار نه انگار بازدهی ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
طبق قانون دولت باید پرداخت کنه.به دلیل قیمت گذاری دستوری که به هیچ عنوان در قیمت بازار هم تاثیر گذار نیست.این پول رو حکومت برای رفاه مردم و رضایت اونها بین تعداد کمی از مردم وعده زیادی دلال پخش کرده.باید تاوانش رو بده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
انحصار خودرو دستشونه پس چرا زیان ده هست؟ هزینه هاشون کجا اتفاق میافته؟ لیست هزینه های این شرکتو منتشر بکنید مخصوص حقوق و دستمزد مدیرانش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
کارکنان سایپا و ایرانخودرو تا کی میخوان ابزار مافیا های خودرو و فساد باشن
واقعا نمیخوان ماشین های مدل بالا پر بشه توی کشورمون ؟؟؟؟؟؟؟
الف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
شرکت های اقماری و زیر مجموعه سایپا و ایران خودرو مثل سازه گستر و ساپکو و ایساکو و سمند خودرو و ایران و سایپا دیزل و تام و .... دهها شرکت دیگر هزینه سنگینی به کشور و شرکت وارد و قیمت خودرو را بی نهایت بالا برده است البته در کنار پرسنل خیلی زیاد و بی کار این دو شرکت
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
مشکل سایپا نیست . اکثر مدیران غیر تخصصی
مسؤلیت قبول کردن برای همین است که هر کارخانه یا شرکت وموسسه ای را نگاه می‌کنیم دجار ورشکستگی است ویا اختلاس شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
مانند همیشه این زیان ها از جیب مردم با ترفندها و بهانه های مختلف جبران می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
پس فردا به بهانه حمایت از تولید چند بانک را مکلف می کنند این زیان انباشته را با دادن وام جبران کنند و آخر سال هم برای تراز کردن صورت های مالی بانک، بانک مرکزی پول چاپ می کند و می دهد به بانک ناتراز و ریال ارزشش تقریبا صفر می شود.
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
هفتادرصدمردم افسرده هستن امدن جلیلی افسرده ترهم میشن
ف. صفوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۵
با چاپ پول بیشتر که منجر به تورم بیشتر میگردد. و ما ایرانی ها با ابن واژه بسیار خوب اشنا هستیم و ارادت خاصی به ان داریم. من اسمش را گذاشتم داداش بزرگه
ورزشکار دروغگو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
سطح مسابقات بالا بود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
یعنی برای جبران این زیان هر ایرانی باید یک میلیون 250 هزار تومن بپردازد
انحصار مطلق- کیفیت صفر - ارزانترین نیروی کار و مواد اولیه در جهان - انواع وام ها و حمایت ها و یارانه های دولتی و در نهایت 100 همت ضرر
ولله که اگر مغول حمله کرده بود نمیتونست اینقدر خسارت به بار بیاره
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
ناشناس ١٥:٢٧
مشكل مديريتى قطعا وجود دارد ولى همه مشكل نيست. قيمت گذارى غير منطقى و اصرار بر اشتباه و يكدندگى در عدم افزايش قيمت، دو خودرو ساز بزرگ كشور را به خاك سياه نشانده است. ورشكستگى اين شركتها بمعنى بيكار شدن صد ها هزار كارگر، تكنسين، مهندس، كارشناس و طراح ميباشد كه يك فاجعه ملى محسوب ميشود. البته اين زيان نبايد از جيب ملت ايران داده شود بلكه بايد مقامات قضايى ان را از حلقوم مافياى دلالى بيرون بكشند و شوراى رقابت و نظائر ان با اصلاح قيمت ها از ظهور مجدد بازار سياه دلالى جلوگيرى بكنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
۱۵:۵۴
کلا چندتا کارگر دارن ؟ 200 هزارتا؟ میدونی سالی 20 هزار تا کشته میدیم به بهانه اینکه 200 هزار نفر بیکار نشن؟
واردات باید آزاد بشه بعد قیمت این دو لگن ساز رو هم آزاد کنن ببینیم کی خوردوی ایرانی میخره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
مدیریت جهادی
پاسخ ها
بازنشسته حداقلی بگیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
اوضاع اسفبار فوتبال و خودرو و گرانی مواد خوراکی و اجاره

مقوله هایی هستند که مردم بخوبی با آنها آشنا هستند و با

آنها دارند زندگی می‌کنند و کسی نمی‌تواند آنها را در این

موارد با دروغ و اصطلاحات عمق راهبردی !؟ فریب بدهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
زمانی نه چندان دور در این کشور خودروهایی چون مزدا، مرسدس بنز، نیسان، هایوندایی،..... مونتاژ می شد و مردم هم از کیفیت آنها راضی بودند.
چرا باید کار به اینجا کشیده شود تا خودروهای نا ایمن و پرمصرف را به اسم حودروهای ملی تولید کنیم؟
آنهایی که می گویند تحریم ها نعمتند باید پاسخگو باشند. به خصوص آقای جلیلی.
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
نه سایپا و نه ایران خودرو هیچ کدام زیان انباشته ندارند فقط این نوعی سیاست کاری است که زیان اعلام کنند که اگر سود واقعی رو اعلام کنند باید هم مالیات بیشتری پرداخت کنند و هم شرایط وارادت خودرو آسان تر میشه که اون موقعه برای خودرو سازان خوب نیست البته دلیل دیگری هم وجود دارد ولی ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
با این نیرنگ زمینه گران کردن قانونی خودرو هم ب راحتی فراهم میشود
ناشناس
|
Turkey
|
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
واقعاً با این رقم ضررشون میشه سهام خودروسازان جهانی را خرید و کسب سود کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
وقتی پست ها در سایپا خرید و فروش می شوند توقع شما از تولید این گاراژ چیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
یادمان نرفته ، که احمدی‌نژاد ، جناب بذرپاش ۲۷ ساله را

به مدیریت شرکت سایپا منصوب فرمودند !!؟؟

یعنی در هر خرابکاری و انحراف و تندروی و کارهای ضد علمی

که در کشور موجود است رد پای تندروهای جبهه پایداری ها

بخوبی نمایان است ، حالا هم که جلیلی قصد رئیس جمهور

شدن و پروژه یکدست سازی کامل مجلس و دولت و نهادها

وبه قهقرا بردن کشور، تکمیل می‌گردد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
ضرر و زیان رو با افزایش قیمت محصولات از جیب ملت جبران میکنند!! پول چانگان ها ۳ ماه دستشون هست بدون یک قرون سود حالا می گن باز پول بدید برای تحویل خودرو! مملکت هم که مسئول و ناظر و نظارتی نداره!!! مردم شاکی هستند از این وضع!
همتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
تفکر جلیلی مساوی است با ادامه این مدل خودروسازی های زیان ده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
احسنت
دوباره به اسم حمایت از تولید ملی بیچاره تر میشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
تویی که میگی به سمت تولید داخل بیچاره میشی فکر کنم کارمند دولتی میشه بگید اگر تولید نکنیم جوانا چطور برن سرکار مگه میشه همه بفرستید کار دولتی
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟