تابناک گزارش می دهد

ادعای اسرائیل درباره شهادت «محمد الضیف» طراح عملیات طوفان‌الاقصی/ حماس تایید نکرد

رژیم صهیونیستی مدعی شد که «محمد الضیف» فرمانده گردان‌های قسام را به شهادت رسانده است.
کد خبر: ۱۲۵۱۲۵۹
|
۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶ 01 August 2024
|
13232 بازدید

به گزارش تابناک، ارتش رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد که «محمد الضیف» فرمانده گردان‌های قسام (شاخه نظامی حماس) را به شهادت رسانده است.

بر اساس ادعای ارتش رژیم صهیونیستی «محمد الضیف» فرمانده گردان‌های قسام در حمله وحشیانه این رژیم به جنوب نوار غزه در سیزدهم جولای به شهادت رسیده است.

همچنین این ارتش تاکید کرد که از مدت‌ها قبل برای اجرای این حمله و ترور سران القسام برنامه ریزی کرده و این حمله بر اساس «داده‌های دقیق» سرویس جاسوسی شین بت و فرماندهی جنوب آن انجام شد.

از آن روز تمامی نهادهای وابسته به دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی در حال تحقیق و بررسی این هستند که عملیات ترور روز شنبه موفقیت آمیز بوده است یا نه.

«عزت الرشق» عضو ارشد حماس در واکنش به ادعای ترور «محمد الضیف» در حمله ماه گذشته به خان‌یونس گفت: تایید و یا تکذیب شهادت هر یک از فرماندهان گردان‌های القسام فقط مربوط به فرماندهی این گردان‌ها و رهبری جنبش حماس است.

او افزود: تا زمانی که فرماندهی القسام و رهبری حماس این اخبار را تایید نکند، نمی‌توان اخبار منتشر شده در رسانه‌ها و یا توسط برخی طرف‌ها را تایید کرد.

فعالیت نظامی

محمد ضیف از سال ۱۹۸۹ به حماس و از سال ۱۹۹۳ به مبارزان گردان‌های عزالدین قسام پیوست. محمد ضیف از افراد نزدیک به یحیی عیاش است. او پس از کشته شدن شهید شدن صلاح مصطفی در سال ۲۰۰۲ به فرماندهی این گردان منصوب شد. اسرائیل او را به عنوان یکی از طراحان عملیات‌های انتحاری فلسطینیان علیه اسرائیلی‌ها از سال ۱۹۹۶ می‌داند.

الضّیف همچنین یکی از ۳ طراح اصلی موشک‌های قسام است و از مه ۲۰۰۰ تا آوریل ۲۰۰۱ تحت بازداشت تشکیلات خودگردان فلسطینی بود. حفر شبکه‌ای از تونل‌های زیرزمینی در غزه از دیگر کارهای محمد ضّیف است. گمان می‌رود خود ضیف برای فرار از حملات ارتش اسرائیل بیشتر وقت خود را در این تونل‌ها می‌گذراند و عملیات نظامی حماس را از همان‌جا رهبری می‌کند.

تلاش برای شهید کردن ضیف

اسرائیل دست کم ۷ بار برای به کشتن محمّد ضیف تلاش کرده که ۴ بار آن در دهه ۲۰۰۰ میلادی بوده‌است. در خلال حمله شبانگاهی جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل به یک خانه مسکونی در نوار غزه در ۱۹ اوت ۲۰۱۴، ۳ تن از اعضای یک خانواده که یک زن و یک دختر از میان جانباختگان شناسایی شدند شهید شدند. مقامات اسرائیلی ادعا می‌کنند که فرد سوم، محمد ضیف، پدر این خانواده بوده که یکی از فرماندهان نبرد ۲۰۱۴ اسرائیل و غزه به‌شمار می‌رود. روز بعد، قتل محمد ضیف تکذیب شد و تنها، مرگ همسر و دختر شیرخواره وی تأیید شد. با این حال، به نظر می‌رسد که ضیف، زنده باشد. ناکامی‌های اسرائیل در ترور ضیف باعث شد که از طرف اسرائیل «گربه‌ای با ۹ جان» لقب بگیرد. خودداری ضیف در استفاده از فناوری ارتباطات مدرن، به او امکان فرار از حملات اسرائیل را داده‌است.

اسرائیل ضیف را «دشمن شماره ۱» خود و او را مسئول جان کشته شدگان اسراییلی زیادی می‌داند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این رابطه مدعی شد، «شواهد و مدارک مهمی دال بر موفقیت آمیز بودن عملیات ترور الضیف وجود دارد اما من هرگز چیزی در این رابطه نخواهم گفت تا زمانی که اطلاعات بیشتری به دست آوریم.»

در مقابل جنبش حماس ضمن تکذیب کشته شدن الضیف در این حمله اعلام کرد که او زنده است و سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی را می‌شنود و به حرف‌های دروغ و بی اساس او می‌خندد.

لازم به ذکر است پیش‌تر و پس از رخ دادن این حمله هوایی، حماس با انتشار بیانیه‌ای به شهادت رسیدن محمد ضیف را تکذیب کرده بود.

محمد ضیف کیست؟

باسم محمد المصری در سال 1965 در اردوگاه خانیونس در جنوب باریکه غزه به دنیا آمد. وی پس از ملحق شدن به جنبش حماس در جریان انتفاضه اول در سال 1987 ، به «محمد ضیف» شهرت یافت.

محمد ضیف دو سال پس از پیوستن به حماس، توسط رژیم صهیونیستی دستگیر شد و 16 ماه را در زندان‌های صهیونیستی سپری کرد.

محمد ضیف شبکه تونل‌های حماس را در باریکه غزه توسعه داد و همچنین تخصص خود در ساخت بمب را نیز توسعه بخشید.

منابعی در جنبش حماس گفتند که وی بر اثر سوءقصدهای قبلی یک چشم خود را از دست داد و یکی از پاهایش نیز به شدت آسیب دید. وی پس از آنکه از چندین سوءقصد نجات یافت، هوادارانش در غزه به او لقب «مرد دارای ۹ جان» دادند.

اعتقاد بر این است که محمد ضیف طراح اصلی حمله به رژیم صهیونیستی در عملیات 7 اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) بوده است.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...