قصه واقعی «میهمانان ناخوانده» در کرج؛ قهرمان قصه این بار دختر روانشناس است

پناهگاه ۸۰ حیوان مریض و معلول حاصل کار دختر کرجی است که که کل زندگیش را وقف حیوانات کرده؛ با دست خالی، بدون کمک دولتی و مردمی.
کد خبر: ۱۲۵۳۵۰۰
|
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸ 13 August 2024
|
21688 بازدید
|
۶

به گزارش خبرنگار اجتماعی تابناک، منطقه حصار کرج پناهگاهی بدون نام دارد که ۲۰ سگ و ۶۰ گربه را در خود جای داده است. خانه ای کلنگی که متعلق به اعضای دیگر خانواده بانوی جوان روانشناس است به نام یاسمن آتش پنجه. او همانند شخصیت مادربزرگ قصه معروف میهمانان ناخوانده، از حیوانات مراقبت می کند.
این خانه بیش از چهار سال است در فردیس کرج، راه اندازی شده و بدون هیچ کمک دولتی و مردمی سر پناه ۶۰ گربه و ۲۰ سگ پیر و معلول شده است. حیواناتی که اگر در خیابان باشند یا لگدخور عابرین ناآگاه و حیوان ستیزان ناجنس می‌شوند یا باعث خراشیده شدن قلب مردم بااحساس.
حیوانات مریضی که حتی مثل حیوان خانگی امکان گرفته شدن و درمانشان وجود ندارد.  حیوان شهری مانند حیوان خانگی دست آموز و قابل گرفتن و انتقال راحت به دامپزشکی نیست و حتما برای گرفتنشان زنده گیر و اسباب خاص لازم است.  بیمه درمانی هم ندارند.
 
 
موافقان و مخالفان حقوق حیوانات شهری
در مورد حیوانات شهری که بیشتر به حیوان خیابانی معروفند نظریات متعددی وجود دارد از نیاز به معدوم کردن تمام آنها تا نیاز به پرورش آنها؛ که هر کدام طرفداران خاص خود را دارد و اساسا طرفداران نظریات تند، حامی معدوم سازی و مالکیت صرف انسان بر کره زمین و نداشتن حق حیات سایر موجودات هستند. در برابر آنها  حامیان نظریات معتدل تر و حفظ جان تمام موجودات زنده هستند، و طیف موسوم به فعالین جدی این عرصه هستند.
گروه دوم معمولا غذارسانی و کمک به جان داران بویژه سگ و گربه های شهری را حسنه و گروه اول این کار را به هم ریختن اکوسیستم میدانند اما در این میانه نظریه معتدل تر که معتقد به رسیدگی به حیوانات شهری و تلاش برای زندگی بدون درد و شکنجه آنها و در کنارش عقیم سازی جهت جلوگیری از رشد بی رویه این همشهریان مظلوم هستند.

ایده حمایتی خانم روانشناس
در هر حال همه این اتفاقات، سرلوحه کار یک روانشناس کرجی قرار گرفته که علی رغم تمام مشکلات اعم از اعتراض گاه و بیگاه همسایگان، هزینه بالای غذا و هزینه بسیار بالای درمان این حیوانات که گاه بر هر کیس حدود صد میلیون تومان هم در برخی بیماریها مثل FIP هم می‌رسد و باعث فروش خودرو و طلاهای این بانوی خیر شده است و بعضاً توسط اندک افراد آشنا یا طرفداران حیوانات تامین میشود.
گاهی هم به دلیل عدم تامین مالی منجر به از دست رفتن این کوچک های بی پناه میشود. اما او  همچنان بر دلسوزی خود برای این مظلومان اصرار دارد و میگوید آنقدر برای هر حیوان کوچک مریضی در کوچه و خیابان ذهن و قلبش درگیر میشود که تا جان در بدن و اثاثیه ای در منزل دارد، دست از درمان و نگهداری آنها برنمی‌دارد. یاسمن آتش پنجه یکی از فعالان ساکت محیط زیست و از انگشت شمار افرادی است که با هزینه شخصی و بدون هیچ کمک دولتی و خصوصی در حیاط کوچک خانه دست به فنس کشی، خرید کانکس و نگهداری از این ۸۰ کیس کرده است و تنها هدفش را جلوگیری از زجر کشیدن هر نوع جانداری میداند، هر چند که با هر باز از دست رفتن یکی از آنها، خودش لطمه روحی میخورد. غذای غالب این بچه ها در روزهای بهتر مالی ترکیب پخته سیب زمینی و هویج و بال و کتف مرغ برای گربه ها و قلم و استخوان برای سگها و در روزهای تنگدستی آب گوشت مانده از زمانهای وضع خوبی و نان است که البته معتقد است خداوند روزی رسان، روزهای سخت را با کمک برخی امدادگرانی که دست خدای متعال در این دنیا شده اند، به حداقل رسانده است. اما خب باز هم شب‌هایی که بچه ها گرسنه یا کم غذا بخوابند وجود دارد.
او ادامه می دهد: این در حالی است که فقط اگر یکی از کارخانه های محدوده شهرک صنعتی کرج دورریز سیب زمینی، نان یا ماکارونی خود را به وی برسانند یا یکی از شرکتهای پروتئینی بخشی از ضایعات گوشت و مرغ خود را به وی بدهد، میتواند تمام این فرشته ها را سیر نگه دارد چون هزینه غذای آنها اگرچه بالای روزی پانصد هزار تومان است و وقتی با هزینه دامپزشکی و دارویی جمع می‌شود، متوسط ماهی پنجاه میلیون است.
اما این عدد اگر مساعدت دیگران را داشته باشد مبلغ بالایی نیست.
داخل تر که رفتیم و فضای کوچک اختصاص داده شده داخل فنس را دیدیم و برایمان سوال شد که چرا بزرگتر نیست، جواب گرفتیم که هزینه فنس های جدید حدود بیست میلیون است و هیچ کس حاضر به قسطی دادن نشد و من هم فعلا دستم خالی و امکان بزرگ کردن جا را ندارم. از روز اول برای دو گربه شروع کردم و الان به ۶۰ گربه مریض و معلول رسیده و ۲۰ سگ رسیده است.
آتش پنجه میگوید: برخی از آنها توسط افرادی که اینجا را شناسایی کرده اند، حتی به داخل حیاط پرت میشوند و یا اطراف خانه رها می‌شوند و من دلم نمیاید بیرونشان بندازم در نتیجه جا تنگ و غذا کم شده است.
وی که از برخی دوندگی های خود به شهرداری و سازمان پسماند فردیس نیز می‌گوید ترجیح میدهد دیگر به سراغ کمک های دولتی و سازمانهایی مانند شهرداری نرود. عقیم سازی هر یک از این کیسها حدود دو میلیون در کلینیک های خصوصی هزینه دارد که بعضاً به دلیل تکرر کیس دامپزشکی های آشنا با وی همکاری کرده ولی مبلغ کمتری دریافت میکنند اما هزینه دارو در شرایطی که بیمه حیوانات هم وجود ندارد هزینه ای نیست که دامپزشکی یا فروشنده توان تخفیف داشته باشد. 
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۶
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
عزیزمممم خداخیرت بده دخترخوب وخوش قلب خانوم آتش پنجه ، اتفاقاً دخترمنم مثل شما هرچی درآمد داره برای این حیوانهای زبان بسته خرج میکنه وهمه آدمها د عوض تشویق به او حرفای سردی میزنن ، امیدوارم خداوند کمکت کنه دوست عزیزم وموفق وپیروزباشی دخترگلم عباسی دوستدار شماوموجودات زنده بیگناه روی زمین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
ایشان انسان نیستن قطعا یک فرشته هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
طرف خودش مریضه.عقل و منطق که تابع احساس بشه میشه مریضی چون ایشون.
مانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۵
بهترین کار دنیا رو انجام میدید. راهتان هموار وپرنور❤️❤️❤️
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
عزیزم جای تودربهشت خداست چرا که بعضی از ما انسانها چنان سرکش هستیم که حتی با گرگ وکفتار هم قابل مقایسه نیستیم
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...