مهمترین مضرات چای که هرگز نمی دانستید!

امروزه چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در بین ایرانی‌هاست. جالب اینجاست که چای مضرات فوق‌العاده‌ای برای انسان دارد و منشأ بسیاری از بیماری‌هاست. ابوعلی سینا (نابغه طب سنتی) از چای به عنوان ماده پست غذایی نام می‌برد و از آن فقط برای مصارف درمانی در شرایط خاص استفاده می‌کرده است.
کد خبر: ۱۲۵۵۹۸۲
|
۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۰ 05 September 2024
|
2378 بازدید
|
۱

مهمترین مضرات چای که هرگز نمی دانستید!

 

انگلیسی‌ها اولین واردکننده چای به ایران در اوایل دوره قاجار بودند که با همکاری نفوذی‌های دربار، کشت و نوشیدن این گیاه را در ایران رواج دادند. عکس‌العمل علما و حکمای آن زمان در برابر این حرکت پلید استعماری، شدید بود.

مهمترین مضرات چای که هرگز نمی دانستید!

 

تجارت چای در دنیا تجارت بزرگ و پر سودی ست و شرکت‌هایی که میلیون‌ها دلار از فروش چای بدست می‌آورند به همین آسانی اجازه نمی‌دهند که نتایج تحقیقاتی که مضرات چای رو اثبات می‌کند به گوش مردم برسد.

البته چای هم مانند سایر گیاهان دارای خواص دارویی ست که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد اما دارویی سمی ست نه یک نوشیدنی روزانه. سم چای به مقداری ست که به مرور زمان بر سلامت بدن تأثیر منفی می‌گذارد.

فواید گیاه چای
خداوند حکيم هيچ موجودی را بدون دليل و حکمت خلق نکرده است. اما اين به معنی آن نيست که هرچه آفريده شده خوردنی و دارای ارزش غذایی است!

مهمترین مضرات چای که هرگز نمی دانستید!

 

در ضمن چای براي شستشوی چشم‌ها و لثه‌های عفونی نیز مفيد است. در طب سنتی برای درمان چشم عفونی شده نوزادان در عوض استفاده از انواع و اقسام داروهای شيميایی و آنتی بيوتيک‌های دارای اثرات مضر، با استفاده از آب جوشانده چای، چشم نوزاد را طی چند نوبت شستشو می‌دهند.

علاوه بر فواید ذکر شده، چای اثرات درمانی دیگری نیز دارد که در این مطلب به همین مقدار بسنده می‌کنیم.

مضرات مصرف چای سیاه و سبز
با ذکر چند دلیل برای شما توضیح خواهیم داد که چرا نباید چای بخورید!
۱. بوته چای جزء معدود گیاهانی ست که به دلیل وجود سم در بافتش هیچ آفت جدی بجز انسان ندارد و معمولاً هیچ حیوانی حاضر به خوردن چای نیست برای همین مزارع چای نیازی به سمپاشی و آفت کشی ندارند.
اگر دقت کرده باشید در شمال کشور، گیاه چای را در اطراف بسیاری از زمین‌های کشاورزی می‌کارند زیرا این کار باعث می‌شود که حیواناتی مانند گاو و گوسفند به آنجا نزدیک نشوند.

بوته چای يکي از بهترين گياهانی ست که می‌تواند هوا را از انواع آلودگی‌ها پاک کرده و حجم زيادی اکسيژن توليد کند. دليل آن که هوای مزارع چای بسيار مطبوع است نيز همين واقعيت می‌باشد. برای همین میتوان از چای برای از بین بردن بوی بد دهان یا به عنوان بوگیر یخچال استفاده کرد.

در حقيقت بشر امروز اگر عاقلانه فکر کند بايد به جای خوردن برگ‌های چای، بوته آن را به عنوان يک تصفيه‌کننده عالی هوا در سرتاسر معابر شهرها بکارد. شايد يک دليل ديگر برای آن که مصرف خوراکی چای مضر است همين باشد که اين گياه سموم موجود در هوا را به خود جذب می‌کند.

اکثر مواد سمی در طبیعت طعم تلخی دارند. شاید خداوند مهربان با اینگونه خلقت به موجودات هشدار می‌دهد که چه موادی خوراکی نیستند و باید از خوردن آن پرهیز کرد. چای یکی از تلخ‌ترین گیاهان موجود در طبیعت است.

2. موادی که در اصطلاح علم شیمی ساختار مولکولی حلقوی دارند، مواد آروماتیک‌ سرطان‌ زا هستند. پلی فنول یکی از مواد آروماتیک است که در چای نیز موجود است .
فنول بر روی پوست، کبد و سیستم گوارش اثرات نامطلوبی می‌گذارد. جالب اینجاست که مواد معطر شیمیایی‌ای که در کارخانجات به چای اضافه می‌کنند نیز جزو مواد آروماتیک‌ و سرطان زا هستند.

3. مصرف چای از جذب آهن موجود در غذاها جلوگیری می‌کند و باعث کم خونی مزمن در مصرف‌کنندگان آن می‌شود.
چای دارای ترکیباتی به نام تانن است که مزه تلخ چای را ایجاد می‌کند. تانن با آهن ایجاد رسوب می‌نمایند و این رسوب به دلیل درشتی مولکول و سنگینی آن، در بدن غیر قابل جذب می‌شود.

نکته مهم : فراموش نکنید که کم خونی، مادر بیماری‌هاست و باعث ده‌ها بیماری دیگر می‌شود.

4. گیاه چای دارای ماده‌ای به نام اگزالیک اسید است که مسموم کننده بوده و اختلالات متابولیسمی ایجاد می‌کند. این ماده در کلیه رسوب کرده و باعث ایجاد سنگ‌های کلیوی اگزالیک می‌شود.

5. تانن موجود در چای بسیار مدر است و به همین خاطر مایعات بدن را دفع کرده و پلاسمای خون غلیظ می‌شود و چون آنزیم‌ها در پلاسمای غلیظ نمی‌توانند فعالیت کنند، مواد زاید در بدن انبار می‌شود و بیماری ایجاد می‌کند.
از طرفی تانن باعث فعالیت بیش از حد سلول‌های کلیه شده و به مرور کلیه‌ها را از کار می‌اندازد.

مهمترین مضرات چای که هرگز نمی دانستید!

 

6. در هر فنجان چای بین ۶۰ تا ۷۵ میلی گرم کافئین وجود دارد. علاوه بر اینکه مصرف کافئین اعتیادآور است، باعث افزایش LDL (کلسترول بد خون) شده و عاملی برای آنفارکتوس قلبی و مغزی می‌شود. همچنین کافئین در برخی افراد باعث تحریک اعصاب و تپش قلب می‌شود.

7. ماده آرام بخش دیگری به نام تئین در چای وجود دارد که محرک سیستم اعصاب سمپاتیک است و ترشح آدرنالین را زیاد می‌کند.
همچنین تئین باعث کاهش مقدار منیزیم داخل سلول‌ها می‌شود. منیزیم ماده‌ای ست که با انواع سرطان‌ها مبارزه می‌کند و با نوشیدن چای این ماده مفید از بدن خارج می‌شود.

8. از نظر طب سنتی چای در بدن مولد سوداست و جمع شدن خلط سودا در بدن باعث ایجاد بیماری‌های مختلفی مانند انواع سرطان‌ها، بیماری‌های پوستی و بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی می‌شود.

مهمترین مضرات چای که هرگز نمی دانستید!

 

9. چای به علت اسیدی بودن باعث تحریک اسید معده شده و به مرور زمان موجب بروز زخم‌های گوارشی می‌شود.

مضرات دیگر چای عبارتند از: دردهای مفصلی، سردردهای میگرنی، یبوست، ضعف حافظه، ریزش مو، آفت دهان، بزرگ شدن کیسه صفرا، لکه و زردی دندان، گرفتگی‌های عضلاتی، سوزش مچ دست و پا، لاغری (به خاطر اختلال در متابولیسم بدن)، حساسیت، زودرنجی و تحریک‌پذیری، داغ شدن کف پا و .. است. طبق برخی نظرات حدود 65 بیماری مختلف با خوردن چای در ارتباط است.
مضرتر از چای سبز و سیاه طبیعی، چای‌های طعم‌داری هستند که حاوی اسانس‌های شیمیایی مختلف بوده و تمامی مضرات چای به علاوه مضرات مواد شیمیایی عطری و طعم‌دهنده‌های مصنوعی را نیز دارند.

جایگزین‌های چای سیاه و سبز
۱. چای یا دمنوش به و سیب 
دمنوش به‌ و سیب با مزاجی معتدل و رو به گرمی، بی‌ضررترین نوشیدنی گرم است که می‌توان آن را جایگزین چای کرده و هر روز مصرف کرد. رنگ دمکرده آن کاملاً شبیه رنگ چای می‌شود و فوق‌العاده خوش طعم است.

مهمترین مضرات چای که هرگز نمی دانستید!

 

چای به و سیب آرامش‌بخش است و باعث تقویت سیستم‌ ایمنی بدن می‌شود. بر عکس چای سیاه و سبز، دوست کلیه‌‌هاست و خون را تصفیه می‌کند.

۲. انواع دمنوش‌های گیاهی:
از آنجا که برخی دمنوش‌های گیاهی از جمله آویشن، حکم دارو پیدا می‌کنند، در مصرف آنها باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
۱) در خوردنشان افراط نکنید.
۲) حتماً زیر نظر حکیم و با توجه به مزاجی که دارید استفاده کنید.

اگر بعد از خواندن این مطلب تصمیم گرفتید که مصرف چای را کنار بگذارید بهتر است که این کار را به مرور انجام دهید تا بدن دچار شوک نشود. سعی کنید در مدت یک هفته رنگ چای را کمرنگ کنید و مقدار بیشتری آب جوش استفاده کنید و از آن طرف شروع به مصرف دمنوش‌های جایگزین کنید.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۵
تابی جون پایه چنین اظهار نظرهایی حتما باید تحقیقات گسترده در داخل کشور و در عرصه بین المللی باشد ، لطفا منابع این نوشتار را ذکز کنید تا در علمی بودن آن شک نکنیم. پاینده باسید
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...