تابناک گزارش می دهد

«سعی» بخش خصوصی برای «صفا»ی زیارت / زوّار، کدام را ترجبح می دهند؛ بخش دولتی یا بخش خصوصی؟

بخش خصوصی فعال در  گردشگری ایران، آغازین ماههای کاری دولت چهاردهم را، فرصت خوبی برای پی گیری خواسته قدیمی خود می داند.
کد خبر: ۱۲۵۹۵۰۷
|
۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶ 14 September 2024
|
3912 بازدید
|

«سعی» بخش خصوصی برای «صفا»ی زیارت؛ نامه صنف مربوطه به دست وزیر رسید؟

به گزارس خبرنگار فرهنگی تابناک، یکی از اولین نامه هایی که برای صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته و ارسال شده است، نامه انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی است.  این نامه در واقع به طرح مساله ای پرداخته ست که از سالها پیش توسط این انجمن صنفی و اعضایش پی گیری شده است؛ واگذاری وظایف سازمان حج و زیارت در گردشگری مذهبی و زیارتی کشور به بخش خصوصی.
 
رئیس انجمن دست به کار می شود
 در خبری که از طریق روابط عمومی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران  به رسانه ها ارسال شده است، به قول رئیس انجمن، این خواسته بار دیگر نقل شده است.
حرمت الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفته است: چند روز قبل نامه‌ای را به اتفاق دو تشکل زیارتی به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کردیم و مسایل و مشکلات مرتبط با گردشگری زیارتی کشور را به اطلاع ایشان رسانده‌ایم و از وزیر ارشاد درخواست کردیم تا وظایف سازمان حج و زیارت برای حل مشکلات مرتبط با گردشگری مذهبی و زیارتی کشور به بخش خصوصی واگذار شود.
 
او اعلام کرد: هنوز نمی‌دانیم این نامه به دست آقای سید عباس صالحی رسیده است یا خیر؟ چون متاسفانه دالان‌های رسیدن به وزرا آنقدر صعب العبور شده است که اطلاعی از رسیدن این نامه به آقای وزیر نداریم.
به گفته حرمت‌الله رفیعی، براساس آمارها از حدود ۶ میلیون جمعیت خروجی سالانه کشور حدود ۴ میلیون گردشگر فقط به کشور عراق سفر می‌کنند. زائر عتبات عالیات هم که به قصد زیارت حضرت اباعبدالله حسین (ع) به عراق می‌رود توریست زیارتی است.
 
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: متاسفانه متولی گردشگری زیارت در کشور به اشتباه سازمان حج و زیارت است. درحالی که در هیچ کجای دنیا یک سازمان خاص، منهای سفرهای مرتبط با حج تمتع که برای حاکمیت‌ها مهم است و باید به روش خاص به عربستان اعزام شوند وجود ندارد.
 
حرمت الله رفیعی افزود: هیچ سازمانی در جهان وجود ندارد که زیارت را از سیاحت متمایز کند.
 
این فعال بخش خصوصی گردشگری کشور با انتقاد از نرخ‌های دولتی که برای زائرین عتبات عالیات اعلام می‌شود، افزود: علاقمندان به سفرهای زیارتی که سفر آن‌ها بصورت آزاد و با کمک بخش خصوصی انجام شود چه بسا برایشان ارزانتر و مناسب‌تر و با کیفیت‌تر تمام می‌شود و با سفرهایی که سازمانی متولی گردشگری زیارتی میباشد و زائرین را برای زیارت به عتبات می‌برد کاملا متفاوت بوده و عموما حسب خدماتی که ارائه میدهند گرانتر محاسبه می‌شود.
 
رفیعی افزود: مسافرانی که بصورت آزاد و با استفاده از آژانس‌های مسافرتی بخش خصوصی به سفرهای زیارتی می‌روند در هتل‌های بسیار مناسبت‌تر اسکان داده می‌شوند. در حالی که در سفرهایی که توسط سازمان متولی به عتبات عالیات و عراق انجام میشود با حمل و نقل نامناسب و اسکان دور از شأن زائر ائمه اطهار مواجه هستیم که واقعا وهن زوار محترم و کشور ایران عزیز است.
 
«سعی» بخش خصوصی برای «صفا»ی زیارت؛ نامه صنف مربوطه به دست وزیر رسید؟
 
سابقه موضوع
در گذشته نیز چنین موضوعی در سطوح متعدد مطرح شده بود.  در آذر ماه ۱۴۰۰، جواد شاد، رئیس حج و زیارت خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا از «همکاری» بخش خصوصی با سازمان حج و زیارت در اعزام زائران به عتبات عالیات سخن گفته بود:« اعزام عتبات عالیات از ابتدا و پیش از شیوع کرونا توسط بخش خصوصی و شکرت شمسا انجام می‌گرفت اما در طرح نوین این اجازه به سایر شرکت‌ها داده شده که اگر پتانسیل و توانایی انجام عملیات اعزام به عتبات را دارند، وارد عرصه اجرایی شده و با عقد قرارداد با واحدهای اسکان، اغذیه، خدمات و تدارکات در ایران زائر جذب کرده و تحت نظارت سازمان حج و زیارت زائران را به زیارت ببرند... شرکت‌هایی که نمی‌توانند وارد عملیات اجرا شوند، می‌توانند با این شرکت‌ها همکاری کرده و نسبت به ثبت‌ نام زائر با سایر شرکت‌ها تعامل داشته باشند.»
 
در مهرماه ۱۴۰۲ نیز رئیس جمهور شهید، در جلسه شورای‌عالی حج در دولت، با تاکید بر ضرورت تلاش همه بخش‌های دست‌اندرکار حج و زیارت برای تسهیل زیارت زائران ایرانی، مردمی‌سازی عملیات زیارت را مهم‌ترین مأموریت دستگاه‌های مسئول خوانده و هدایت، نظارت و حمایت را وظیفه اصلی دستگاه‌های متولی حج و زیارت در مسیر مردمی کردن عنوان کرده بود.
 
 
نقش ها مشخص شود
در حالی که کارشناسان معتقدند  سازمان حج و زیارت متولی امر زیارت در خارج از مرزهای ایران است و میراث فرهنگی و گردشگری باید موضوع گردشگری را هدایت کند، اما در این میان، همین تعریف وظایف و نیز نقش بخش خصوصی در این سفرها، همچنان دارای ابهاماتی است که اصولا نیاز به تبیین دارد.

 

زوار از کدام بخش رضایت دارند؟
سئوالی که پاسخش می تواند به دولت و مسئولین دیگر، در تصمیم گیری نهایی و تعیین نقش هر کدام از نهادها در سفرهای زیارتی کمک کند، به میزان رضایت زوار بر می گردد. به راستی، مخاطبین تابناک که تجربه ای در این باره دارند، ترجیح می دهند کدام بخش، چه نقشی در این سفرها ایفا کند؟

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
کلا دولت نباید وارد حوزه های اجرایی این شکلی و در این سطح بشه. اما عجیبه که هنوز اصرار وجود داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
اونوقت نمیشه پول رعیت را پانزده سال به بهانه حج نگه داشت و با ان معامله کرد و آخر هم هزینه حج را به قیمت دلاری حساب کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
این زیارت ها را بگذارید برای مردم بماند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
قیمتهای تورهای آزاد با سطح خدمات مشابه، بمراتب گرونتر از حج و زیارته
بذارید این زیارت رو لااقل متوسطین از نظر درامدی بتونن برن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
اگر هم ارزانتر باشد که نیست از بودجه عمومی میدهند که با افزایش تورم از همه رعیت گرفته میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
حج و زیارت مناقع سرشاری از سفرهای زیارتی داشته و به هیچ وجه از آن دل نمی کند
علاوه بر اینکه صدها نفر از نورچشمی ها و سفارش شده ها را رایگان به سفرهای زیارتی نظیر حج عمره تحت عنوان عوامل می برد درآمد کلانی هم دارند
هتل 5 ستاره الهادی در مکه هم که دربست در اختیار حج و زیارت است برای سفر رایگان عوامل .
چند سال قبل که عمره آزاد بود از چند زوار کشور ترکیه که با تورهای خصوصی ( هیچ کشوری حج و زیارت مانند ایران ندارد ) اعزام شده بودند در خصوص هزینه ها سوال کردم هتل ها تقریبا یکی بود ، غذا کیفیت بهتری داشت ، تعداد روزها بیشتر بود و هزینه پرداخت شده ترکها 30 درصد کمتر بود ! ضمن اینکه مواد اولیه غذا از عربستان که کیفیت بهتری داشت ابتیاع شده و مانند ایران حتی نمک مصرفی نیز داخلی آن هم بدترین کیفیتها نبود !
شما را بخدا تورهای زیارتی را آزاد کنید و مشکلی نیست نظارت کامل داشته باشید تا زیارت مردم مقبول افتد !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
همین مونده بخش خصوصی وارد حج بشه تا قیمت ها سر به فلک بکشه

جای این کارها رایزنی کنید تا سهم ایران در حج افزایش پیدا کنه ، الان طرف ثبت نام میکنه 20 سال دیگه نوبتش میشه بسکه جمعیت زیاده ، با چنین وضعی مساله دولتی و خصوصی نیست بلکه باید رایزنی کنن سهمیه ایران رو ببرن بالا
پاسخ ها
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۷
اصلا اینطوری که شما می گویید نیست هر کدام از کارگزاران حج وزیارت حداقل 150واحد درسی را می گذرانند تا بتوانند وارد این عرصه شوند دوما اینکه همه اعزامها براساس امتیاز بوده واز قبل این زحمات کمترین دستوزد را می گیرند وثالثا حج جهانی است وبراساس تصمیم کش ورهای اسلامی وظرفیت عربستان سعودی هر کشور سالانه میتواندبراساس درصد تایین شده زائر اعزام نماید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
کیفیت تورهای حج و زیارت شکست از بخش خصوصی بهتر تست
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
اگر درست اجرایی بشه بسیار خوبه.. ولی در صورت اجرا من از الان پیش بینی می کنم که در یک مزایده که دارای ترک تشریفات است این مسئولیت به صورت انحصاری به یک شرکت تابعه ی یکی از نهادهای نظامی واگذار می شود
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟