تابناک بررسی کرد

وضعیت قیمت میوه در روزهای پایانی تابستان/جای خالی نظارت و جولان دلالان

بررسی های میدانی و گشتی در فضای مجازی و سایت های خرید آنلاین نشان می دهد، قیمت میوه و صیفی جات به طرز عجیبی گران شده به طوری که باوجود اینکه در حال سپری کردن روزهای پایانی تابستان هستیم، اکثر میوه‌های فصل کمتر از ۵۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم پیدا نمی‌شود و اختلاف قابل توجهی با نرخ های مصوب دارد.
کد خبر: ۱۲۵۹۷۸۴
|
۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰ 16 September 2024
|
2799 بازدید
|
۸

به گزارش خبرنگار تابناک، رصد هفتگی بازار میوه و صیفی جات نشان می‌دهد که افزایش قیمت میوه نسبت به سال‌های قبل پرشتاب تر بوده و این موضوع، افزایش هزینه‌های زندگی مردم اثر گذاشته است و سبد مصرفی خانوار‌ها را تهی کرده است. 

بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد  نرخ میوه به جایی رسیده است که کف قیمت اکثر میوه‌های موجود در بازار به ازای هر کیلوگرم در محدوده ۵۰ هزار تومان است و این مسئله تورم بازار میوه را به خوبی نشان می‌دهد. 

براساس نرخ‌نامه قیمت میوه منتشرشده از سوی سازمان میوه و تره بار تهران در ۲۰ خرداد ۱۴۰۳، قیمت هرکیلو زرد‌آلو ۸۵ هزار تومان، گیلاس ۸۹ هزار تومان و گوجه‌سبز ۹۹ هزار تومان به فروش می‌رسید. این در حالی است که در سال گذشته قیمت زردآلو ۳۹ هزار تومان، گیلاس ۴۴ هزار تومان و گوجه سبز با قیمت ۶۵ هزار تومان دراختیار مصرف کننده قرار می‌گرفت. 

قیمت گلابی ۶۹ هزار تومان و شلیل و شبرنگ ۴۸ هزار تومان نرخ گذاری شده اند. البته قیمت‌های اعلامی بر اساس نرخ نامه میوه و تره بار تهران بوده و از مغازه‌ها کمتر است. برای مثال قیمت موز در میادین میوه و تره بار ۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسد درحالیکه بررسی های میدانی نشان می دهد نرخ این محصول در بازار در محدوده ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود و یا اینکه مغازه دار‌ها قیمت خیار را تا ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند، اما قیمت آن در میادین میوه و تره بار ۳۲ هزار تومان است.

به نظر می رسد دلالان و البته برخی از فروشندگان خرد، نقش پررنگی در ایجاد چند نرخی بودن میوه و صیفی جات و البته اختلاف قابل توجه نرخ فروش و نرخ مصوب داشته باشند. 

سایت‌های فروش اینترنتی نیز نرخ‌های مختص به خود را دارند که قیمت‌ها به شرح ذیل است:
 نارنگی سبز کیلویی ۶۰ هزار تومان، انبه کیلویی ۱۵۰ هزار تومان، موز کیلویی ۹۷ هزارتومان، خیار یک کیلویی اصفهان بسته بندی شده ۴۳ هزار تومان است.

قیمت شلیل تا ۱۰۱ هزار تومان و هلو انجیری هم تا ۱۰۴ هزار تومان پیش روی داشته است.

میوه هم به سرنوشت گوشت دچار شد/گرانی بی سابقه میوه چه دلیلی دارد؟

این درحالی است که قیمت هلو هم تا ۹۵ هزار تومان و هندوانه نیز تا بالای ۱۰۰ هزار تومان در سایت‌های اینترنتی نرخ گذاری شده اند.  

میوه هم به سرنوشت گوشت دچار شد/گرانی بی سابقه میوه چه دلیلی دارد؟

قیمت شلیل و گلابی بیروتی نیز از تورم جا نمانده و با نرخ ۸۶ هزار تومان و ۱۸۲ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

میوه هم به سرنوشت گوشت دچار شد/گرانی بی سابقه میوه چه دلیلی دارد؟

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
در بازار بدون نظارت و بر اساس رفاقت چنان قیمتی برای میوه ها تعیین می کنند که سود کامل با فروش فقط 10 درصد میوه ها فراهم شود یعنی اگر 10 کیلو از 100 کیلو فرخته شود سود کامل را ببرند و 90 کیلو باقی مانده فروخته نشود و فاسد شود تاثیری در سود آنها نداشته باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
بیشتر میوه های موجود در بازار میوه هایی هستند که به دلیل کیفیت پایین ارزش صادراتی ندارند اما به قیمت بالا به مردم فروخته می شوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
نظارت کجا بوده تا حالا که بخواد اینجا باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
میوه‌های عرضه شده در میادین عمدتا بی کیفیت و خراب میباشد.اگر هم کیفیت داشته باشه با قیمت مغازه‌های بیرون تفاوتی ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
هیچ نظارتی بر بازار میوه وجود ندارد خصوصا در مغازه های کمی بالای شهر انگوری که از باغدار به کیلویی 30 هزار تومان خریداری میشود تا کیلویی 200 هزار تومان بفروش میرسد گلابی خوب کیلویی 60 هزار تومان به 240 هزار تومان.
متاسفانه این وسط دلالان ومغازه دارها بیشترین سود را میبرند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
خوب میوه نخورید...اتفاقا زیاد میوه خوردن باعث دلدرد میشه....چقدر توقع تون بالا رفته از زندگی....تو یمن طرف یک تیکه لنگ بسته...دمپایی پاشه...برق نداره...اب نداره..اینقد ر غر نمیزنه!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
علی رغم همه موارد یکی از راهکار های موثر در تنظیم بازار میوه وسبزی جات افزایش مراکز عرضه مستقیم ومیادین میوه وتره بار شهرداری هاست. در محله هایی که این مراکز وجود ندارد سطح عمومی قیمت میوه به طور قابل توجهی بالاتر می باشد. لطفا پیگیری بفرمایید که چگونه امکان داره برای استقرار یکی از این مراکز در محلمون اقدام کنیم وبه کجا باید مراجعه کنیم چون واقعا برا ما معظلی شده قیمت بالای میوه وسبزی جات
ناشناس
|
Portugal
|
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
فقط خدا از باعث و بانی گرانی ها نگذره ......................
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟