سید حسن نصرالله به شهدای مقاومت پیوست+زندگینامه دبیر کل حزب الله لبنان

مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه‌ای، شهادت «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله را تایید کرد.
کد خبر: ۱۲۶۲۳۹۳
|
۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸ 28 September 2024
|
20548 بازدید

سید حسن نصرالله به شهدای بزرگ و جاویدالاثر خود پیوست

به گزارش تابناک؛ متن فارسی بیانیه حزب الله به شرح زیر است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

«پس کسانی در راه خدا بجنگند که زندگی دنیا را به آخرت مبادله کنند و هر کس در راه خدا بجنگد و کشته شود یا پیروز شود، پاداش بزرگی به او خواهیم داد.»

راست گفت خداوند بلند مرتبه و بزرگ

جناب سید حسن نصرالله، سید مقاومت، بنده صالح، به عنوان شهیدی بزرگ، رهبری شجاع، دلاور، مؤمنی حکیم، بصیر و مؤمن در جوار پروردگار و رضای او حرکت کرده و به قافله جاویدان شهدا در مسیر الهی ایمان و در خط پیامبران و ائمه شهدا ملحق شد.

جناب سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان به صف شهدای بزرگ و جاویدانی چیوست که مدت سی سال آنها را از پیروزی به پیروزی رهبری کرد. ایشان جانشین سید شهداء مقاومت در سال ۱۹۹۲، آزادی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ و پیروزی الهی در سال ۲۰۰۶ و دیگر نبردهای شرافت و ایثار شد و نبرد یاری و ملت فلسطین و غزه و ملت مظلوم فلسطین را رهبری کرد. این مصیب وارده را به صاحب عصر و زمان (رضوان الله تعالی علیه)، ولی امر مسلمین حضرت سید علی خامنه ای دام ظله، مراجع عظام، مجاهدین، مؤمنین امت مقاوم و ملت صبور و مبارز لبنان، امت اسلامی و مستضعفان دنیا و خانواده شریف و صبور ایشان تسلیت عرض می نماییم. به جناب سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله رضوان الله علیه، نائل شدن به بالاترین درجه الهی یعنی مدال امام حسین (ع) و بالاترین مراتب ایمان و اعتقاد خالصانه و شهادت در راه قدس و فلسطین را تبریک می گوییم. همچنین به رفقای شهیدش که به کاروان پاک و مقدس بر اثر حمله ناجوانمردانه به ضاحیه بیروت پیوستند، تبریک و تسلیت می گوییم.

رهبری حزب الله با بالاترین، مقدس ترین و گرانقدرترین شهید در سفری آکنده از جانفشانی و شهدا عهد می بندد که به جهاد خود در مقابله با دشمن، حمایت از غزه و فلسطین و دفاع از لبنان و استوار و شریف آن ادامه دهد. ای رزمندگان و مجاهدان شری، و قهرمانان مقاومت اسلامی پیروز و ظفرمند، شما امانت شهید عزیز هستید و شما برادران او هستید که سپر تسخیر ناپذیر او و تاج دلاوری و جانفشانی بودید رهبرما جناب سید حسن همچنان با اندیشه و روح و خط و رویکرد مقدس خود در میان ماست و شما بر سر عهد وفاداری و پایبندی به مقاومت و جانفشانی تا پیروزی هستید.

شنبه ۲۸/۹/۲۰۲۴
۲۴ ربیع الاول ۱۴۴۶ ق

لازم به ذکر است شهید سید حسن نصرالله زاده 9 شهریور سال 1339 و از ۱۹۹۲ به عنوان سومین دبیرکل حزب‌الله لبنان فعالیت کرد.

نصرالله در خانواده‌ای از شیعیان لبنان به دنیا آمد و تحصیلاتش را در صور به پایان رساند. او مدتی به جنبش امل پیوست و پس از آن به حوزه علمیه‌ای در بعلبک رفت. نصرالله بعدها در مدرسهٔ امل به تحصیل و تدریس پرداخت.

نصرالله از همان دوران نوجوانی به نوعی وارد فعالیت‌های سیاسی شد و پس از پایان دوره دبیرستان در سال ۱۹۷۵ مسؤول جنبش امل در زادگاهش شهرک البازوریه شد.

 وی پس از بازگشت از نجف در سال ۱۹۷۹ نیز به عضویت دفتر سیاسی جنبش امل درآمد و نماینده این جنبش در منطقه «البقاع» شد و در نهایت در سال ۱۹۸۲ به همراه گروهی دیگر از روحانیون مبارز از تشکیلات امل جدا شد و حزب‌الله لبنان را تأسیس کردند.

سید حسن نصرالله از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲ میلادی فعالیت‌های خود را در حزب‌الله متمرکز کرد.

وی علاوه بر این که در شورای مرکزی این جنبش حضور داشت مسؤول آماده‌سازی نیروهای مقاومت و تأسیس هسته‌های نظامی آن نیز بود.

سید حسن نصرالله همچنین مدتی معاون «ابراهیم امین السید» مسوول حزب‌الله در بیروت و مدتی هم معاون اجرایی این جنبش بود.

نصرالله پس از تهاجم ۱۹۸۲ اسرائیل به لبنان به حزب‌الله پیوست. در پی دوره کوتاه مطالعات دینی در ایران، نصرالله پس از ترور و شهادت سید عباس موسوی در سال ۱۹۹۲ به لبنان بازگشت و رهبری جنبش حزب‌الله لبنان را در اختیار گرفت.

وی در دوران دبیرکلی حزب‌الله، به طور گسترده در حیات سیاسی داخلی لبنان مشارکت کرد و در انتخابات پارلمانی سال ۱۹۹۲، اولین انتخابات پارلمانی که پس از پایان جنگ داخلی در لبنان برگزار شد، به پیروزی مهمی دست یافت و با انتصاب ۱۲ نفر از اعضای حزب‌الله در پارلمان لبنان، فراکسیون «وفاداری به مقاومت» را تشکیل داد.

حزب‌الله در دوران وی به قدرتی منطقه‌ای تبدیل شد و توانست پس از انجام عملیات‌های متعدد، در سال ۲۰۰۰ رژیم صهیونیستی را وادار به عقب‌نشینی از لبنان و آزاد کردن اسرای لبنانی کند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سال‌های مسئولیتش چندین بار از جمله در سال‌های ۲۰۰۴، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱ مورد تهدید ترور ناکام واقع شده بود.

نصرالله در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت در ۶ مهر‌ماه سال ۱۴۰۳ شمسی/ ۲۰۲۴ میلادی به شهادت رسید.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# سید حسن نصرالله # لبنان # طبس
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات