سفر وزیر خارجه ایران به سوریه؛

عراقچی: طرحهایی برای آتش‌بس در غزه و لبنان وجود دارد/ اسد: پاسخ ایران بازدارندگی به دشمن تحمیل کرد

عباس عراقچی، پس از سفر به لبنان وارد دمشق پایتخت سوریه شد.عراقچی بر ضرورت تلاش همه‌جانبه کشورهای اسلامی و عربی برای تبیین ابعاد اقدامات غیرقانونی و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و بسیج سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی برای اقدام جمعی جهت توقف تجاوز اسرائیل تاکید کرد.
کد خبر: ۱۲۶۳۷۵۶
|
۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰ 05 October 2024
|
1838 بازدید

بین الملل تابناک: «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح شنبه و پس از سفر روز جمعه به بیروت، وارد دمشق شد.

«سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه در بدو ورود به دمشق در جمع خبرنگاران در تشریح اهداف سفر خود به سوریه گفت: هدف از این سفر ادامه رایزنی‌ها در مورد تحولات منطقه است ما در بیروت رایزنی‌های خوبی با مقامات لبنان داشتیم و در همین چارچوب رای ادامه رایزنی‌ها سفر به دمشق انجام شد.

وی با بیان اینکه ما همواره با مقامات  سوریه و لبنان در مورد تحولات منطقه رایزنی‌های نزدیکی داشته‌ایم، ادامه داد: مهمترین بحث در حال حاضر موضوع آتش‌بس در لبنان و غزه است در این زمینه ابتکاراتی وجود دارد و رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه متاسفانه جنایات رژیم صهیونیستی ادامه دارد، گفت: همان طور که از اول معتقد بودیم رژیم صهیونیستی جز زبان زور، جنگ و جنایت زبان دیگری بلد نیست و به جنایات خود ادامه می‌دهد.

عراقچی با بیان اینکه توقف  این جنایت‌ها احتیاج به یک تلاش جمعی دارد و تلاش‌های ما در این زمینه ادامه دارد و در همین چارچوب با دوستان خود در دمشق رایزنی و گفت‌وگو خواهیم داشت، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به روابط دوجانبه تهران و دمشق اشاره کرد و گفت : روابط خوبی بین ایران و سوریه در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی وجود دارد. ما در این سفر این روابط را بررسی می‌کنیم، تلاش خواهیم کرد که موانع را برطرف کنیم تا این روابط گسترش پیدا کند.

در ادامه این سفر «سید عباس عراقچی» با «بسام صباغ» وزیر خارجه سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، طرفین با مرور آخرین تحولات روابط دوجانبه در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی و امنیتی، در خصوص راه‌های تقویت همکاری‌ها و اجرایی کردن کامل توافق‌ها و تفاهم‌های منعقده فیمابین ۲ کشور تبادل نظر کردند.

طرفین همچنین با بررسی آخرین تحولات منطقه، از جمله وضعیت ناگوار انسانی ناشی از استمرار نسل‌کشی فلسطینیان و تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی به لبنان، بر ضرورت بسیج همه امکانات دیپلماتیک برای جلب توجه جامعه جهانی به این فجایع و توقف فوری جنگ‌افروزی دشمن صهیونیستی تاکید نمودند.

وزیر خارجه سوریه نیز اهمیت هماهنگی روزافزون بین ۲ کشور در سطح سازمان‌های بین‌المللی را برای مقابله با یکجانبه‌گرایی و روندهای معارض با حاکمیت قانون و ناقض حقوق بین‌الملل یادآور شد و بر استفاده از ظرفیت گروه کشورهای همفکر جهت تحقق این هدف تاکید کرد.

عراقچی در دمشق: طرحهایی برای آتش‌بس در غزه و لبنان وجود دارد/ دیدار با وزیر خارجه سوریه

عراقچی همچنین با انتقاد شدید از بی عملی شورای امنیت در قبال اعمال غیرقانونی و جنایات رژیم صهیونیستی به دلیل حمایت‌های همه جانبه آمریکا و انگلستان از این رژیم و کارشکنی آنها در برابر هرگونه تصمیم گیری معنادار این نهاد، بیانیه مشترک اخیر ۱۰ کشور غیر عضو شورا و مطالبه توقف فوری تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی را مهم دانست و خواستار تشدید تحرکات دیپلماتیک و سیاسی کشورهای اسلامی و عربی منطقه جهت وادارکردن حامیان رژیم به توقف جنایات رژیم اسرائیل شد.

مقرر شد رایزنی‌ها و هماهنگی‌های دیپلماتیک بین ۲ کشور در این زمینه، توسط نمایندگی‌های دائم ۲ کشور در نیویورک و ژنو نیز دنبال شود.

دیدار عراقچی با بشار اسد

در ادامه این سفر وزیر امور خارجه ایران با بشار اسد رییس جمهور سوریه دیدار و گفتگو کرد.

اسد در این دیدار بر اهمیت رابطه راهبردی بین سوریه و ایران تأکید کرد و این رابطه را برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدات منطقه‌ای حیاتی دانست؛ «به‌ویژه در برابر ادامه اشغالگری اسرائیل در اراضی عربی و ارتکاب جنایات روزانه علیه غیرنظامیان در لبنان، فلسطین و سوریه».

بشار اسد تأکید کرد: مقاومت در برابر هرگونه اشغال، تجاوز و کشتار جمعی یک حق مشروع است و مقاومت با توجه به استقبال مردم از آن و اعتقاد به آن قدرتمند است.

اسد همچنین افزود: پاسخ ایران به تجاوزات و حملات مکرر رژیم صهیونیستی علیه ملت‌های منطقه و حاکمیت کشورهایشان، پاسخی محکم بود و درسی به این رژیم داد که محور مقاومت قادر به تحمیل بازدارندگی به دشمن است و می‌تواند نقشه‌هایش را خنثی کند و به لطف اراده و همبستگی حامیانش قوی و استوار باقی خواهد ماند.

او همچنین تاکید کرد: تنها راه حل موجود برای اسرائیل توقف کشتار و ریختن خون مردم بیگناه و بازگرداندن حقوق مشروع به صاحبان آن‌هاست.

طبق بیانیه ریاست جمهوری سوریه، بشار اسد و عراقچی همچنین راه‌های توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان و اهمیت حمایت و کمک به برادران لبنانی با توجه به آوارگی گسترده ناشی از تجاوزات را مورد بررسی قرار دادند.

عراقچی نیز در این دیدار با تاکید بر اعتماد به قدرت مقاومت در لبنان و فلسطین برای ایستادگی در برابر ماشین تخریب و کشتار اسرائیل، بر لزوم هماهنگی با همه کشورهای حامی برای توقف این تجاوز تاکید کرد.

روز گذشته وزیر امور خارجه ایران امروز در رأس هیأتی برای دیدار با مقامات لبنانی و به همراه محموله‌ ۱۰ تنی مواد غذایی و دارویی برای مردم لبنان وارد بیروت شده بود.

در این سفر، سیدعباس عراقچی وزیر امورخارجه ایران با سفر به لبنان با نجیب میقاتی نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

وزیر امور خارجه ایران در این دیدار با ابلاغ مراتب تسلیت دولت و ملت ایران به مناسبت شهادت «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله و دیگر شهروندان بی‌گناه لبنان در نتیجه حملات تروریستی و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از دولت، ملت و مقاومت لبنان در برابر تجاوز و آتش افروزی رژیم متجاوز اسرائیل تاکید کرده بود.

عراقچی با اشاره به حجم و شدت جنایات وحشیانه ارتکابی توسط رژیم صهیونیستی که مصداق‌های آشکار جنایات شدید بین‌المللی است، بر ضرورت تلاش همه‌جانبه کشورهای اسلامی و عربی برای تبیین ابعاد اقدامات غیرقانونی و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و بسیج سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی برای اقدام جمعی جهت توقف تجاوز اسرائیل تاکید کرد.

در این دیدار، نخست‌وزیر لبنان با تشریح آخرین وضعیت لبنان و توصیف تجاوزات رژیم صهیونیستی به عنوان مصداق واقعی جنایت جنگی و اظهار تاسف از بی‌عملی شورای امنیت سازمان ملل در برابر ماجراجویی‌های خطرناک دشمن صهیونیستی، از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از دولت و مردم لبنان در این شرایط دشوار قدردانی کرد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟