عشق کافی نیست / ۳ کلید دوام زندگی متاهلی

جان گاتمن، کارشناس رابطه پیشنهاد می کند نسبت ۵ به ۱ را حفظ کنید؛ یعنی اگر یک اتفاق منفی در رابطه شما رخ داده، یک بگو مگو یا غافلگیری مخرب، با ۵ غافلگیری مثبت کوچک اثر آن را خنثی کنید.
کد خبر: ۱۲۶۶۴۰۳
|
۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۵ 19 October 2024
|
1761 بازدید

به گزارش «تابناک» به نقل از قدس آنلاین، عشق و محبت قلبی به همسر یکی از الزامات انکارناشدنی زندگی زناشویی به حساب می‌آید اما اگر جای مهارت‌هایی که به این احساس عمق می‌دهد، در زندگی خالی باشد نمی‌توان روی دوام زندگی حساب باز کرد. یکی از این مهارت‌ها یا درواقع مهمترین آنها ارتباط کلامی زن و مرد است. در ادامه به سه مورد از مهمترین بایدهای زندگی متاهلی اشاره شده است.

نسبت ۵ به ۱ را در زندگی حفظ کنید

تعاملات کوچک و روزانه به همان اندازه و شاید هم بیشتر از اتفاقات بزرگ در یک ازدواج اهمیت دارند. محققان پیشنهاد می کنند که فعالیت های ارتباطی خیلی ساده مثل مکالمه های کوتاه و غیر منتظره، به اشتراک گذاشتن لحظات عواطف کلامی یا حتی غیر کلامی، ایجاد فرصت های کوتاه برای خوش گذراندن و ابراز قدردانی و حمایت از یک دیگر می تواند به احساس صمیمت عمق ببخشد و ارتباط زوجین را محکم کند. این تعملات روزمره در دراز مدت پس انداز عاطفی زندگی شما را غنی و امنیت عاطفی زندگی را تقویت می کند.

جان گاتمن، کارشناس رابطه پیشنهاد می کند نسبت ۵ به ۱ را حفظ کنید؛ یعنی اگر یک اتفاق منفی در رابطه شما رخ داده، یک بگو مگو یا غافلگیری مخرب، با ۵ غافلگیری مثبت کوچک اثر آن را خنثی کنید.

دعوا کردن را یاد بگیرید

مهم نیست که دعوا می کنید اما مهم است چطور دعوا می کنید. در سال ۲۰۲۱ یک مطالعه در رابطه با مشاجره های زناشویی انجام و نتیجه آن در مجله Highlight in Psyhology  منتشر شد. طبق این مطالعه، روابطی که طرفین به صورت فعالانه و داوطلبانه  به سمت بحث برای حل و فصل مسائل می روند دوام بیشتری دارد. اما نکته مهم این است که احترام زن و مرد نباید قربانی بحث شود و به جای انتقاد یا حمله برای منافع فردی باید روی اختلاف نظر موجود متمرکز شد. به طرف بحث نشان دهید که با ذهنیت حل مساله وارد عمل شده اید نه تخریب و مشاجره. برای این کاربهتر است از کلمات محبت آمیز و دلسوزانه در طی بحث استفاده کنید. محققان این را هم پیشنهاد داده اند که یک مکالمه موثر برای حل مسائل باید با ابزارهایی همراه باشد، مهمترین ابزارها خوب گوش دادن و قطع نکردن صحبت های طرف مقابل است. همچنین بهتر است از ضمیر ما برای عنوان مسائل مثل «مشکل ما»، «زندگی ما» استفاده کنید تا با برچسب خودخواهی از شریک خود رانده نشوید و نشان دهید که هر دوی شما باید این مساله را در کنار هم حل کنید.

سرزنش‌گری را متوقف کنید

مهارت های یک رابطه مستحکم به عبارت‌های کلامی روشن وابستگی زیادی دارد. برای مثال به‌جای اینکه بگویید، «تو همیشه مایه عذاب هستی» از جایگزین های کلامی ملایم با بار معنایی بهتر مثل «تکرار این اتفاق همیشه مرا را آزار می‌دهد» استفاده کنید. از اتهام آمیزشدن مکالمه جلوگیری کنید و به پرورش احساس مسئولیت در قبال یکدیگر کمک کنید.

 ایجاد یک ازدواج پایدار فقط به معنی دوام آوردن در لحظات سخت زندگی نیست بلکه شما باید در ارتباط مداوم و مستمر با شریک زندگی‌تان شکوفایی را در زنگی تجربه کنید. وقتی هر دو طرف به عادات سالم متعهد شوند ازدواج چیزی فراتر از یک زندگی مشترک می شود و مثل یک سفر مشترک شما را تا مقصد نهایی یعنی رشد و بالندگی پایدار همراهی می کند.

منبع: Psy Post

مترجم: لیلا شرفی

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟