تابناک بررسی کرد؛

قطعه سازان بزرگ برای ساپکو قانون تعریف می کنند/فرمانده بازار قطعات یدکی خودرو کیست؟

بررسی ها نشان می دهد، چالش های زیادی در زمینه تامین قطعا یدکی خودروها وجود دارد، مشکلاتی که به نظر می رسد در پشت پرده عده ای آن را به نفع خود راهبری می کنند.
کد خبر: ۱۲۶۹۲۳۷
|
۱۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷ 02 November 2024
|
7849 بازدید
|
۵

قطعه سازان بزرگ برای ساپکو قانون تعریف می کنند/فرمانده بازار قطعات یدکی خودرو کیست؟

سرویس اقتصادی تابناک در نخستین بررسی فساد قطعه سازان بزرگ در خودروسازی‌های کشور با پدیده وضع قوانین عجیب در ساپکو توسط قطعه سازان مواجه شده است. وضعیتی که به عقیده مهدی گل پیکر، بازرس ویژه جعل و تقلب لوازم یدکی خودرو، مانع از توسعه خودروسازی و تلفات سالانه ۲۷ هزار نفر از حوادث جاده‌ای شده است. این رسانه در روز‌های آتی و پیرو این گزارش به بررسی فساد جز به جز برخی از قطعه سازان بزرگ می پردازد.

مهدی گل پیکر، بازرس ویژه جعل و تقلب لوازم یدکی خودرو در گفتگو با خبرنگار تابناک با بیان اینکه فساد در خودروسازان کشور ریشه در چند شرکت بزرگ قطعه سازی دارد، گفت: گروه صنعتی ایران خودرو یک شرکت بزرگ زبر مجموعه به نام ساپکو دارد؛ یک سازنده قطعات خودرو به هر میزان بزرگ یا خوشنام باشد، به راحتی نمی‌تواند با ساپکو وارد همکاری شود، مگر اینکه تابع الزامات، فشار‌ها و قوانین این شرکت باشد!

وی در خصوص شرکت‌های تامین قطعات خودرو در ایران خودرو، توضیح داد: ساپکو وظیفه تامین قطعات خطوط ایران خودرو به شکل برون سپاری برای تامین نیاز‌های خود را دارد. این خودروساز برای تامین و تهیه قطعات در بازار لوازم یدکی، شرکت ایساکو را ایجاد کرده است. بنابراین دو شرکت ساپکو و ایساکو به ترتیب وظیفه تامین قطعات خطوط و بازار یدکی محصولات ایران خودرو را عهده دارند. 

وضع قوانین به نفع پدرخواندگان!

به گفته، بازرس ویژه جعل و تقلب لوازم یدکی خودرو درباره وضع قوانین در ساپکو، قطعه سازان بزرگ مانند کروز و عظام و ...، در گذشته قوانینی در ساپکو وضع کردند که حتی اگر شرکت خودروساز در تامین نیاز مالی خود گرفتار شده بود، حق عرضه قطعات دریافتی به بازار لوازیم یدکی را ندارد. قطعاتی که تولید کنندگان برای خطوط تولید ایران خودرو ساخته و به ساپکو تحویل می‌دهند دارای علامت SP که بیانگر ساپکو است، هستند. 

این مقام مسئول ادامه داد: اگر یک تولیدکننده به عنوان مثال سالانه ۱ میلیون قطعه تولید می‌کند، ۷۰۰ هزار قطعه با علامت SP به ساپکو تحویل داده شود و باقی تولید، بدون درج علامت مذکور به بازار لوازم یدکی خودرو هدایت می‌شود. 

مشتریان منتظر خودرو جدید نباشند

گل پیکر با بیان اینکه بار‌ها در عملیات کشف، انبار‌های مملو از قطعات تقلبی یافته بودیم، بیان کرد: در یکی از عملیات‌های کشف با انباری مواجه شدیم که پیستون‌های پایه گازسوز پراید که تولید شرکت عظام بود، به ارتفاع ساختمان ۵ یا ۶ طبقه به طول چند صد متر که ویژه خط تولید است، دپو شده بود. هم زمان با این مساله مدتی بود که فروش پیستون‌های شرکت عظام در بازار به چالش خورده بود، این چالش‌ها نیز عمدتا ناشی از ورود قطعه قاچاق یا ورود چند میلیون قطعه به بازار ایجاد می‌شود.

وی افزود: این مشکل نیز زمانی ایجاد شده بود که عظام روند عرضه قطعه خود در سایپا را کنترل نکرده بود و به جای خط تولید از بازار افتر مارکت ( پس از فروش ) سردرآورده بود. به این ترتیب اگر ساپکو چند میلیون قطعه مشابه عرضه پیستون‌های مذکور به بازار انجام دهد، بازار لوازم یدکی خودرو و معادلات اقتصادی در آن به طور کامل از بین می رود. با چنین حجم فساد که ارزش آن چند صد میلیارد تومان است شاید مشتریان نباید انتظار دریافت خودرو جدید و روز را داشته باشند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۲
ممنون که ما رو اگاه کردید .همه ی مردم می دونن چه خبره نیاز نیست خیلی خودتون اذیت کنید.شما به زندگی شیرینتان برسید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۲
مشکل تامین قطعه و عدم وجود قطعات با کیفیت درست از زمان تحریهای دوره احمدی نژاد که کاغذ پاره نامیده می شد شروع شد.با رفتن نماینده های شرکت پژو از ایران خودرو و بعدها جمع شدن شرکت رنو پارس مجموعه شرکتهای خودرو ساز تحریمها را نه فرصت بلکه زمینه بزرگی برای سوء استفاده تشخیص دادند و با تبانی با همان مجموعه های بزرگ قطعه سازی که عنوان کردید پدر ملت را درآوردند.خبرهای هم که هر روز از زیان انباشته خودرو سازها می شنویم دروغ و در راستای انحراف افکار عمومی است.سودی که تحریمها برای خودرو سازها و .... داشت رو تو خواب هم نمیدیدند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۲
انحصار همیشه بدنبالش فساد، تقلب و کم فروشی خواهد آمد.
خودروسازی و قطعه سازی چنان درگیر فساد خودساخته هستند ک نیاز ب گفتن نیست.
الان چند شرکت قطعه سازی پرونده قضایی دارند. دستگاه عدلیه کشور نباید مماشات کند.
چ توقعی برای بهبود اوضاع هست...
ایرانخودرو هم انحصار دارد و بازنده همیشگی هم مردم ...
نعل وارونه نزنید
|
France
|
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۲
بزرگترین مشکل بازار خودرو تحریم ها است.
تفکیک دو بازار قطعه برای خط تولید و قطعات یدکی در شرایطی که تولید روند عادی خود را طی کند، کوچکترین مشکلی ایجاد نمی کند ولی وقتی تحریم و نوسانات قیمت دلار، بر تولید اثر می گذارد، کشف انبارهایی مملو از قطعات خط تولید، امری عادی می شود.
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۲
بزرگترین مشکلات را همین قطعه سازان درست کردند.
تعرفه ها را ندادند و کیفیت را به حداقل رساندند.
بجای تولید رفتند سراغ مونتاژ...
اونقدر از چین قطعه ارزان و بی کیفیت به اسم تولید وارد کردن و در بازار فروختن که خودروسازان را گرفتار کردن...
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟