فرودگاههای اسرائیل از همه نوع آن، بخش مهمی از زیرساختهای رژیم اشغالگر و پنجره آن به جهان از زمان تأسیس این رژیم بوده است.
به گزارش تابناک به نقل از فارس؛ موضوع سفر نیز جزء اساسی از ذهنیت و برنامههای زندگی شهرکنشینان صهیونیستی است که از حدود ۸ دهه پیش بهعنوان مهاجر از کشورهای مختلف جهان چه از طریق هوا و چه از طریق دریا در این سرزمین ساکن شدند.
جای تعجب نیست که امروزه میبینیم حدود ۲۲ تا ۳۰ درصد از اسرائیلیها علاوه بر پاسپورت اسرائیلی، گذرنامههای خارجی نیز دارند و اعضایی از خانواده آنها در خارج از کشور، بهویژه در ایالات متحده و اروپا، سکونت دارند؛ درحالیکه برآوردها حاکی از آن است که در صورت ادامه بدتر شدن وضعیت امنیتی، سیاسی و اجتماعی فعلی در اسرائیل، اکثر صهیونیستها علاقهمند به دریافت تابعیت دوم هستند.
از زمان آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه و رویاروییهای اخیر مقاومت و رژیم اشغالگر، فرودگاههای اسرائیل زیر آتش و بهعنوان اهداف واقعی موشکهای مقاومت در فلسطین و لبنان و پهپادها قرار گرفتهاند. بهعنوان مثال، از آغاز عملیات طوفان الاقصی، بن گوریون، بزرگترین و مهمترین فرودگاه تلآویو، مورد حملات موشکی قرار گرفته که این فرودگاه را در فواصل زمانی کوتاه از یکدیگر مجبور به ازکارانداختن و حتی بستهشدن آن برای مدت طولانی کرده، افزون بر خسارتهای مالی که از این موضوع متحمل شده است.فرودگاههای اسرائیل بهطورکلی از ۷ اکتبر شاهد اختلالات بزرگی بودند، ترافیک هوایی در مسیر اسرائیل بهشدت تحت تأثیر حملات جبهه مقاومت قرار گرفته و با تعلیق پروازهای اکثر خطوط هوایی بینالمللی تعداد مسافران فرودگاه بن گوریون در طول ۹ ماه اول جنگ ۴۳ درصد کاهشیافته است.برای اولین بار در تاریخ رژیم اشغالگر، ساختمان اصلی فرودگاه بن گوریون به تازگی به دلیل خطرات امنیتی از نوامبر ۲۰۲۴ تا پایان مارس ۲۰۲۵ (آبان تا اسفند) بسته شده است.
فرودگاههای غیرنظامی اسرائیل در هر اندازهای توسط آنچه به نام «سازمان فرودگاههای اسرائیل» شناخته میشود، مدیریت میشوند که در سال ۱۹۷۷ تأسیس شده و یک شرکت دولتی است که تمام فرودگاههای دولتی اسرائیل را مدیریت میکند. این در حالی است که بقیه فرودگاه های نظامی متعلق به نیروی هوایی ارتش اشغالگر اسرائیل و برخی از آنها بین سازمان فرودگاه ها و نیروی هوایی اسرائیل مشترک است.
در این گزارش ۱۳ فرودگاه برجسته رژیم اشغالگر را به همراه نقشه حضور، طبقه بندی و اهمیت آن ها با شما مرور می کنیم.
-فرودگاه بینالمللی بن گوریون:موقعیت: ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی تلآویوطبقهبندی: فرودگاه بینالمللیاین فرودگاه اصلیترین و شلوغترین فرودگاه اسرائیل بهحساب میآید که تاریخ تأسیس آن به سال ۱۹۳۶ توسط دولت انگلیس برمیگردد، در آن زمان این فرودگاه فرودگاهی نظامی بود که در طول جنگ جهانی دوم به کشورهای متفقین کمک میکرد. اهمیت: فرودگاه بن گوریون برای اقتصاد اسرائیل از اهمیت بالایی برخوردار است و مرکز اصلی ناوبری بینالمللی در «اسرائیل» محسوب میشود، اما به دنبال عملیات طوفان الاقصی و رویاروییهای اخیر جبهه مقاومت و لغو هزاران پرواز به این کشور در معرض تهدیدهای بسیاری قرار گرفته و به لغو هزاران پرواز، فلج شدن فرودگاه و خسارتهای فراوان منجر شده است.
-فرودگاه حیفا:موقعیت: شمال سرزمینهای اشغالی در جنب بندر حیفاطبقهبندی: فرودگاه بینالمللی و غیرنظامیاولین فرودگاه بینالمللی در اسرائیل که در سال ۱۹۳۴ توسط انگلیسیها که این سرزمین اشغالی را تحت قیمومیت خود گرفته بودند تأسیس شد و به رژیم اشغالگر به ارث رسید، عمدتاً پروازهای منطقهای و داخلی را انجام میدهد و توسط هواپیماهای کوچک مورداستفاده قرار میگیرد.اهمیت: فرودگاه حیفا یک نقطه اتصال مهم برای گردشگری و حملونقل منطقهای است، اما در مقایسه با فرودگاه بن گوریون از نظر توانایی و ظرفیت محدود است و در جریان طوفان الاقصی مورد حملات موشکی از جنوب لبنان قرار گرفته است.
- فرودگاه بینالمللی رامون:موقعیت: نزدیک شهر ایلات، جنوب اسرائیل طبقهبندی: فرودگاه بینالمللی در سال ۲۰۱۹ بهعنوان جایگزینی برای فرودگاه ایلات افتتاح شد و در شرایط اضطراری جنگ، پروازهای فرودگاه بن گوریون به سمت آن هدایت میشود و دومین فرودگاه بزرگ در اسرائیل محسوب میشود. اهمیت: این فرودگاه بهعنوان دومین گذرگاه بینالمللی عمل میکند و فشار بر فرودگاه بن گوریون را به ویژه در مواقع بحرانی و جنگی کاهش میدهد. این فرودگاه بیش از یکبار توسط مقاومت فلسطین در نوار غزه، در جریان نبردهای «سیف القدس» در سال ۲۰۲۱ و نبردهای طوفان الاقصی در سالهای ۲۰۲۳-۲۰۲۴ بمباران شده است. هزینه ساخت این فرودگاه در سال ۲۰۱۳ حدود ۱.۷ میلیارد شکل معادل تقریباً ۳۹۵ میلیارد یورو برآورد شده است.
فرودگاه کریات شمونه:موقعیت: شمال سرزمینهای اشغالی، نزدیک مرز با لبنانطبقهبندی: فرودگاه داخلی. این فرودگاه در سال ۲۰۰۶ افتتاح شده است و عمدتاً برای اهداف غیرنظامی و همچنین نظامی و برای پشتیبانی از فعالیتهای نظامی در شمال اسرائیل مورداستفاده قرار میگیرد.اهمیت: پایگاهی حیاتی برای اهداف امنیتی در شمال محسوب میشود و در معرض حملات موشکی حزبالله در جنوب لبنان قرار دارد.
- فرودگاه نواتیم:موقعیت: شرق بئر السبع، جنوب اسرائیلطبقهبندی: نظامی. یک پایگاه هوایی بینالمللی مدرن که توسط نیروی هوایی اسرائیل استفاده میشود و زیرساختهای جدیدترین هواپیماهای نظامی را در خود جایداده است. اهمیت: یکی از مهمترین فرودگاههای نظامی اسرائیل است که توسط هواپیماهای F-۳۵ مورداستفاده قرار میگیرد. در اوایل اکتبر ۲۰۲۴ در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه و حسن نصرالله توسط اسرائیل، مورد حمله موشکی ایران قرار گرفت.
- فرودگاه عين ياهف:موقعیت: منطقه وادی عربه، غور یا دره اردن طبقهبندی: غیرنظامی: فرودگاه کوچکی که به منطقه اشغالی النقب اسرائیل خدماترسانی میکند، در سال ۱۹۷۰ افتتاح شد و پروازهای منظم آن در سال ۱۹۸۹ آغاز شد و در سال ۱۹۹۱ از این فرودگاه برای هواپیمایی که میتواند ۹ مسافر را در خود جای دهد استفاده شد. اهمیت: از فعالیتهای عمرانی، کشاورزی و تجاری کوچک شهرکهای صهیونیست نشین منطقه حمایت میکند.
فرودگاه هرتزلیا: موقعیت: تل آویو شمالیطبقهبندی: غیرنظامی، بدون پروازهای منظم. عمدتاً برای آموزش و پروازهای خصوصی استفاده میشود. اهمیت: مرکز آموزشی و شریان اصلی برای سفرهای خصوصی کوچک و جایگزینی برای سفرهای غیرنظامی و توریستی. این فرودگاه مورد حملات پهپادهای تهاجمی حزبالله قرار گرفته و همچنین در اوایل اکتبر ۲۰۲۴ مورد حملات موشکی ایران قرار گرفت.-فرودگاه متسبي ريمونموقعیت: واقع در شهر متسبی ریمون در صحرای نقب، جنوب فلسطین اشغالی طبقهبندی: فرودگاه داخلی که عمدتاً برای هواپیماهای کوچک و پاراگلایدر استفاده میشود. اهمیت: هدف آن ترویج گردشگری در متسبی رامون، و فراهم کردن دسترسی از شهر به شمال اسرائیل در یک پرواز ۴۰ دقیقهای است. در جنگ ۲۰۲۳ هدف مقاومت فلسطین قرار گرفت.
فرودگاه عوفدا:موقعیت: شمال غربی ایلات در جنوب اسرائیلطبقهبندی: نظامی و غیرنظامی. یک فرودگاه چندمنظوره که در صورت بستهشدن بن گوریون به عنوان جایگزین استفاده میشود. اهمیت: پشتیبانی راهبُردی در جنوب اسرائیل را فراهم میکند و میتواند برای موقعیتهای اضطراری مورداستفاده قرار گیرد و شامل دو باند میشود و شامل مدرسه نیروی هوایی است که اکثر آموزشهای اولیه برای نیروی هوایی در آن انجام میشود. این فرودگاه چندین بار از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی هدف پهپادهای مقاومت عراق قرار گرفته است. فرودگاه رامات دیوید: موقعیت: جنوب شرقی حیفا، شمال اسرائیل، در نزدیکی کیبوتس رامات دیوید،طبقهبندی: نظامی . یک پایگاه اصلی برای نیروی هوایی اسرائیل که در سال ۱۹۴۲ در زمان قیمومت بریتانیا تأسیس شد، این پایگاه شامل یک فرودگاه نظامی است و یکی از سه پایگاه مهم هوایی در «اسرائیل» بهحساب میآید. اهمیت: یکی از مهمترین پایگاههای نظامی در شمال است و در حفاظت از مرزهای شمالی و حملات هوایی علیه حزبالله و سوریه نقش دارد. در جریان نبرد طوفان الاقصی مورد هدف دهها موشک حزبالله قرار گرفت.
فرودگاه روش پینا:موقعیت: واقع در منطقه روش پینا در نزدیکی کیبوتس محانیم در منطقه اشغالی الجلیل در شمال اسرائیل واقع است.طبقهبندی: غیرنظامی داخلی و همچنین شامل یک پادگان نظامی است. • مختصر: پروازهای محلی را ارائه میدهد.اهمیت: خدمات حملونقل داخلی را ارائه میدهد و منطقه الجلیل در شمال اسرائیل را به مناطق دیگر متصل میکند و یک فرودگاه حیاتی برای اسرائیل بهحساب میآید. از آغاز عملیات طوفان الاقصی توسط حزبالله لبنان و مقاومت اسلامی عراق با موشک و پهپاد هدف قرار گرفته است.
فرودگاه پیک:
موقعیت: واقع در بلندیهای جولان اشغالی، شرق دریای الجلیل. طبقهبندی: داخلی/نظامی. این فرودگاه برای فعالیتهای پروازی خصوصی استفاده میشود و توسط شورای منطقهای جولان مدیریت میشود. اهمیت: فرودگاه برای پرواز هواپیماهای سرنشیندار از راه دور Elbit Systems استفاده میشود. همچنین بهعنوان سکویی برای آزمایش پهپادهای اسرائیلی استفاده میشود. این فرودگاه از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی هدف موشکهای حزبالله لبنان قرار گرفته است.