اسباب کشی همواره یکی از کارهای طاقت فرسا چه برای مستاجران و چه برای مالکان خانههاست. دغدغه شهروندان برای اسباب کشی موجب این شده است که عدهای به عنوان حمل و نقل کننده کالاها و اسباب شهروندان، دست به سودجویی بزنند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی تابناک، حتما شما هم دیده اید افرادی را که صرفاً با داشتن یک خودروی سنگین و عدهای کارگر شمارههای خود را در فضای مجازی منتشر میکنند و بدون داشتن مجوز رسمی سعی دارند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند.
به عنوان مثال یکی از شگرد این افراد این است که با پیشنهاد یک قیمت پایین مشتری خود را که قصد جابجایی منزل خود را دارد و به دنبال اسباب کشی است جذب میکنند، اما در ادامه پس از پایان اسباب کشی یک قیمت بسیار نجومی را به مشتری ارائه میدهند.
مشتری که در ابتدا میگوید شما از من مبلغ ۳ میلیون تومان را برای حمل و نقل اسبابهایم درخواست کرده بودید پس مبلغ ۱۵ میلیون تومان از کجا آمده است؟!
فرد سودجو که از به هم ریختگی اوضاع قصد دارد نهایت سوء استفاده را ببرد عنوان میکند که ساعتی ۳ میلیون تومان درخواست وجه از شما کردم.
مشتری که خود چالشهای زیادی بابت اسبابکشی دارد یا در همان ابتدا پول را میدهد تا دیگر مشکلی اضافه ایجاد نشود یا با فروشنده این خدمات چار درگیری و چالش میشود و به قول قدیمیها: «قوز بالای قوز».
جولان آسان در خانه ها
گسترش فروشندگان خدمات اسباب کشی که برخی از آنها به صورت غیر مستقر و بدون سکونت در محل مشخص، فعالیت میکنند و بدون هیچ نرخ مشخصی درخواست حقوق هنگفت میکنند موجب شد که خبرنگار اجتماعی تابناک، برای جزئیات بیشتر به سراغ رئیس اتحادیه باربری کالای شهری برود.
عارف مرادی به تابناک گفت: متأسفانه برخی از شهروندان به دلیل عدم انتخاب درست، گرفتار تبلیغات ارزانفروشی میشوند. این افراد به جای پذیرش قیمت واقعی خدمات، به دنبال قیمتهای پایینتر هستند و این مسئله باعث میشود که در نهایت از خدماتی استفاده کنند که کیفیت لازم را ندارند. افرادی که با پیشنهاد خدمات ارزان، معمولاً مجوزهای رسمی ندارند و این موضوع مشکلات زیادی را برای مشتریان به وجود میآورد و در نهایت قیمت بیشتری از مشتری اخذ میکنند.
وی افزود: این شرکتهای غیرمجاز معمولاً در مکانهای غیرثابت فعالیت میکنند و تنها با چند خط تلفن مشتری جذب میکنند. نکته مهم این است که وقتی شما از یک شرکت رسمی باربری درخواست خدمات میکنید، خودرویی که برای حمل بار ارسال میشود باید با تابلو و نشان همان شرکت باشد. برای مثال، اگر از شرکتی به نام "ایکسبار" درخواست خدمات کنید، خودرویی که برای شما فرستاده میشود باید تابلوی "ایکسبار" را داشته باشد. این بخشی از نشانهای از قانونی و معتبر بودن خدمات است.
نظارتی در کار نیست!
رئیس اتحادیه باربری کالای شهری بیان کرد: در حال حاضر در تهران، در هر یک از مناطق ۲۲گانه، حداقل ۱۰ تا ۱۵ دفتر باربری مجاز وجود دارد. این دفاتر قراردادهای رسمی با مشتریان میبندند و تحت نظارت قانونی فعالیت میکنند. اما مشکل اصلی اینجاست که شرکتهای بدون مجوز همچنان فعالیت میکنند و برخورد مؤثری با آنها انجام نمیشود.
وی ادامه داد: مشتریان باید در انتخاب باربری دقت کافی داشته باشند، زیرا شرکتهای بدون مجوز نه تنها تعهدات خود را رعایت نمیکنند، بلکه ممکن است هزینههای اضافی بابت خسارتهای احتمالی دریافت کنند. در مقابل، شرکتهای دارای مجوز طبق نرخ مصوب و شفاف فعالیت میکنند. البته، نرخگذاری خدمات نیز چالشهایی دارد.
مرادی در پاسخ به اینکه مشتریها چگونه به نرخ رسمی دسترسی پیدا کنند، توضیح داد: هنوز نرخ مصوب سال جدید تأیید نشده و بسیاری از شرکتها همچنان از نرخهای قدیمی پیروی میکنند!
وی تشریح کرد: برای ساماندهی این وضعیت، اتحادیه حملونقل در حال طراحی سامانهای است که شرکتهای غیرمجاز را شناسایی و از فعالیت آنها جلوگیری کند. همچنین، بیمههای جدیدی برای خدمات حملونقل درونشهری تعریف شده است. اکنون تمام فرآیند انتقال بار، از زمان بارگیری در منزل مبدأ تا تحویل در مقصد، تحت پوشش بیمه قرار دارد. این امر باعث میشود مشتریان اطمینان بیشتری به خدمات قانونی داشته باشند.
رئیس اتحادیه باربری کالای شهری در پایان خاطرنشان کرد: مشتریان میتوانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی شرکتهای باربری، آن را به مراجع مربوط گزارش دهند تا اقدامات لازم انجام شود و فورا در صورت مواجهه با ناحقی و سودجویی با پلیس تماس بگیرند.
افزایش باربریهای غیرمجاز
بر اساس گزارشها، تعداد باربریهای بدون مجوز در تهران و دیگر شهرها بهطور چشمگیری افزایش یافته است. بسیاری از این باربریها به دلیل عدم رعایت استانداردهای ایمنی و کیفیت خدمات، مشکلاتی را برای مشتریان ایجاد میکنند. از جمله این مشکلات میتوان به آسیب دیدن وسایل، عدم بیمهگذاری و عدم ارائه فاکتور رسمی اشاره کرد. مساپل و مشکلات اخلاقی و بی توجهی به اصل تکریم مشتری و ... که جای خود را دارد.