به گزارش تابناک، تقسیمات جغرافیایی اگرچه بارها و بارها در طول تاریخ برای مردم سرزمینهای مختلف تصمیمات متعدد گرفتهاند، اما هیچ گاه موفق نشدند همسایگی ملتها را زیر سوال ببرند، مردمی که روزی در تختگاه پادشاهان جستانیان بخشی از دیلمستان محسوب میشدند و امروز در دو استان مختلف مازندران و قزوین تقسیم بندی میشوند.
رشته کوه البرز را میتوان مهمترین نقطه اتصال مردم دو سوی این کوهها دانست، ارتفاعاتی که از سمت جنوب به الموت و از سمت شمال به مازندران و گیلان میرسد و حالا با اجرای مسیر جنگلی بکر و کوتاه «قزوین، الموت تنکابن» جانی تازه در رگهای این همسایگی کهن تزریق میشود.
پروژهای ۲۰ ساله که به زودی به بهره برداری میرسد
نخستین گامها برای اجرای پروژه اتوبان «قزوین، الموت -تنکابن» حوالی اوایل دهه ۸۰ در استان برداشته شد، گامهایی که بعدها در سال ۱۳۸۲ با سفر مقام معظم رهبری به استان قزوین و تصویب آن در طی این سفر به رسمیت شناخته شده و اجرای آن آغاز گردید.
کوتاه شدن مسیر تا حدود ۱۵۰ کیلومتر، کاهش مصرف سوخت جدی در سال، هدایت ترافیک سرسام آور مسیرهای منتهی به شمال کشور در ایام تعطیلات و مسافرتهای نوروزی و رونق اقتصادی و گردشگری الموت و تنکابن از مهمترین اهدافی بود که با اجرای این مسیر ۳۳۰ کیلومتری برای آن پیش بینی شده بود.
کاهش زمان سفر از ۶ ساعت به ۳ ساعت، کاهش ۳.۸ میلیون لیتر مصرف سالیانه سوخت و احتمالا کاهش ترافیک شدید مسیرهای منتهی به شمال کشور در روزهای شلوغ سال از اثراتی است که در پی راه اندازی این راه بزرگ ایجاد خواهد شد.
با این حال متوقف شدن گاه و بیگاه پروژه به دلایل مختلف از جمله نبود اعتبار، عدم توافقات لازم با پیمانکاران و حتی مشکلات مرتبط با پیوستهای زیست محیطی پروژه موجب شد تا این رویای خیال انگیز اتصال این دو منطقه تا کنون به تعویق بیفتد.
فاز نخست پروژه به زودی به بهره برداری میرسد
رحیم نصیر زاده مدیر طرحهای شرکت ساخت و توسعه در استانهای قزوین و زنجان بیان کرد: اجرای پروژه راه بزرگ قزوین الموت به تنکابن به طول ۱۶۴ کیلومتر در دست اجراست که حدود ۶۴ کیلومتر آن در محدوده استان قزوین و در دست اجراست.
وی بیان کرد: هم اکنون اجرای این پروژه بزرگ با گذر از روستاهای کبریت میان، زرجه بستان، امرودک، عسل سر، دینه کوه، باغدشت و شهرک به مرز استان مازندان خواهد رسید که اجرای همین میزان مسیر حدود ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیر طرحهای شرکت ساخت و توسعه خاطرنشان کرد: اصولا جاده احداثی نباید مورد تردد قرار گیرد، اما به دلیل موقعیت ویژه مسیر و استفاده مردم منطقه از مسیر تلاش شده است تا برای جلوگیری از ایجاد حوادث علائم اولیه و خط کشیهای موقت انجام شود که برخی کارها مانند نصب علائم مسیر، خط کشی، نصب روشنایی تونل شیرکوه و یک قسمت از کار شامل لایه آخر روکش آسفالت و ساخت پل دسترسی از ورودی اتوبان به مسافت ۵ کیلومتر برای دسترسی به ابتدای مسیر در دست اقدام است.
نصیر زاده ادامه داد: بر اساس پیش بینیهای انجام شده انتظار داریم تا تیرماه امسال شاهد بهره برداری کامل از این پروژه باشیم.
آغوش باز الموت برای مسافرین عبوری
در کنار همه کارکردهایی که برای این پروژه در نظر گرفته شده است نمیتوان تاثیر اقتصادی و گردشگری عظیم آن را بر الموت نادیده گرفت، تا جائی که محمد نوذری استاندار قزوین در بازدید از پروژه قزوین الموت تنکابن به رونق و آبادانی ۱۰ شهر و روستای واقع شده در این مسیر اشاره کرد و اظهار داشت: اجرای این پروژه میتواند برای منطقه الموت استان رونق و آبادانی را به همراه داشته باشد و اشتغال زایی خوبی در این بخش را شاهد خواهیم بود.
وی بیان کرد: اجرای این پروژه برای منطقه الموت هزاران فرصت شغلی به ارمغان خواهد آورد و میتواند منجربه خروج الموت از حالت بن بست کنونی شود از این رو میتوان انتظار داشت روزهای خوبی از نظر اقتصادی، گردشگری و اجتماعی در انتظار الموت قزوین باشد.
استاندار قزوین اظهار داشت: یکی از مهمترین اولویتهای امروز استان تکمیل و بهره برداری از این پروژه است و در گام نخست نیازمند است تا ورودی مسیر از اتوبان مشخص و مسیر دسترسی اصلاح گردد.
نوذری عنوان داشت: در گام اول نیاز است تا با ایجاد ورودی مشخص مسافرین به سمت این مسیر هدایت و راهنمایی شوند.
تکمیل پروژه ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
مجتبی دائی دائی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین نیز در این زمینه میگوید: فاز اول پروژه قزوین، الموت به تنکابن در محدوده استان ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: این پروژه در ۶ قطعه در حال اجراست که فاز ۱ تا ۴ آن در محدوده استان قزوین و ۵ و ۶ آن در محدوده استان مازندران است.
دائی دائی تصریح کرد: این پروژه در محدوده استان قزوین حدود ۹۵ درشد پیشرفت فیزیکی دارد که ۶۴ کیلومتر آن تا روستای شهرک تکمیل شده است که به دلیل صعب العبور و بکر بودن محدوده و ناکافی بودن اعتبارات تاکنون تکمیل نشده است.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین یادآور شد: برای تکمیل این پروژه مهم حدود ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که برای علائم گذاری و خط کشی و نصب گاردیل و ساخت ورودی دسترسی مسیر از اتوبان هزینه خواهد شد که اگر اعتبارات به موقع تامین شود تا خرداد ماه سال آینده مسیر ۶۴ کیلومتری افتتاح میشود.
پیمانکاران در انتظار مطالبات ۲۵۰ میلیارد تومانی
مدیرعامل طرحهای شرکت ساخت و توسعه در استانهای قزوین و زنجان در ادامه از مشکلاات اعتباری در حوزه تامین مالی پروژه خبر داد و ظهار داشت: در حال حاضر مهمترین چالش پیش روی اجرای پروژه تامین اعتبارات است تا جائی که امروز پیمانکاران حدود ۲۵۰ میلیارد تومان از پروژه طلب دارند.
نصیر زاده عنوان کرد: همچنین برای اجرای کامل این پروژه حدود ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که به دلایل اعتباری از یک سو و شروع فصل سرما از شدت اجرای پروژه کاشته شده است.
وی گفت: این در حالی است که تامین مالی پروژه میتواند به سرعت بیشتر و بهره برداری سریعتر از پروژه منتهی شود.
دومینوی به هم پیوسته پروژه میان استانی/ آیا پروژه در میانه راه متوقف میشود؟
اگرچه تمام توان استان برای تامین اعتبار و تکمیل زودهنگام این پروژه به کار گرفته شده است، اما به نظر میرسد پروژه به زودی در میانه راه متوقف خواهد شد، چرا که شواهد نشان از عدم پیشرفت فیزیکی پروژه در محدوده استان مازندران دارد.
اتفاقی که نیاز است پیش از رویارویی با آن با مسئولان استان مازندران و شهر تنکابن بررسی و از رخ دادن آن جلوگیری شود، چرا که آنچه پر واضح است این است که تکمیل این پروژه اگر رونق اقتصادی و گردشگری به همراه داشته باشد هم قزوین و هم تنکابن از آن بهرهمند خواهند بود و این بازی برد-برد جز با همکاری دو استان رخ نخواهد داد.
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.