به گزارش سرویس علم و فن آوری تابناک، فناوری شارژ فوقسریع در حال دگرگونسازی صنعت حملونقل الکتریکی است و یکی از بزرگترین چالشهایی «زمان طولانی شارژ باتریها» که تاکنون مانع از پذیرش گسترده خودروهای الکتریکی شده را برطرف میکند. این چالش همواره به عنوان یک مانع روانی و عملی برای بسیاری از خریداران بالقوه مطرح بوده است، بهویژه برای کسانی که به سرعت سوختگیری در خودروهای سنتی عادت کردهاند. با ظهور فناوری شارژ فوقسریع، راهحلی عملی برای این مشکل ارائه شده و افقهای جدیدی برای الکتریکیسازی حملونقل جادهای گشوده است. در ادامه کشورهای برتر در توسعه فناوری شارژ سریع خودروهای الکتریکی اشاره میشود:
۱.چین: به گزارش سایت innovationnewsnetwork؛ شرکت خودروسازی چینی Zeekr ادعا کرده است که سریعترین باتری شارژ شونده برای خودروهای الکتریکی (EV) در جهان را توسعه داده است. این شرکت با ارتقای چشمگیر فناوری باتری خودروهای الکتریکی خود، از شارژ فوقسریع با نرخ 5.5C پشتیبانی میکند که به گفته Zeekr، سرعت شارژی بینظیر ارائه میدهد و حتی از رقبای بزرگی مانند تسلا نیز پیشی گرفته است. این باتری قادر است تنها در۱۰.۵ دقیقه از ۱۰٪ به ۸۰٪ شارژ شود و به این ترتیب، عنوان سریعترین باتری شارژ شونده خودروهای الکتریکی در جهان را به خود اختصاص دهد. این نوآوری میتواند نقش مهمی در کاهش نگرانیهای مربوط به محدوده حرکتی (Range Anxiety) برای رانندگان خودروهای الکتریکی ایفا کند و پذیرش این فناوری را افزایش دهد.
مدل جدید Zeekr 007 با استفاده از باتریهای پیشرفته لیتیوم فسفات آهن (LFP) و بهرهگیری از ایستگاههای شارژ فوقسریع Zeekr V3 استاندارد جدیدی برای سرعت شارژ تعیین کرده است. مواد بهینهشده و فناوری پیشرفتهای که در این باتریهای LFP به کار رفته، از سرعت باتریهای قدیمیتر نیکل-کبالت-منگنز (NCM) فراتر رفته و دستاورد بزرگی برای تیم تحقیق و توسعه داخلی Zeekr محسوب میشود. Zeekr 007 مجهز به یک سیستم مدیریت باتری (BMS) پیشرفته است که حتی در شرایط محیطی دشوار نیز عملکرد شارژ سریع و پایدار را تضمین میکند. در دمای پایین تا ۱۰- درجه سانتیگراد، این خودرو میتواند تنها در ۳۰ دقیقه از ۱۰٪ به ۸۰٪ شارژ شود و تجربهای سریع و مطمئن برای کاربران فراهم کند.
Zeekr تاکنون بیش از ۵۰۰ ایستگاه شارژ فوقسریع در چین راهاندازی کرده است که شامل بیش از ۲۷۰۰ نقطه شارژ با پشتیبانی از سیستم ۸۰۰ ولت میشود. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ این شبکه را به ۱۰۰۰ ایستگاه و تا سال ۲۰۲۶ به بیش از ۱۰٬۰۰۰ نقطه شارژ فوقسریع گسترش دهد.
۲. نروژ: به گزارش سایت خبری یورونیوز؛ سریعترین شارژرهای خودروهای برقی دنیا از سوی آیبیبی (ABB)، غول فناوری سوئیسی در سال ۲۰۲۱ راهاندازی شد. این شرکت با ارزش حدود ۲.۶ میلیارد یورو میگوید که شارژ مادولار ترا ۳۶۰ (Terra 360) جدید میتواند حداکثر چهار خودرو را بهطور همزمان شارژ کند. این به این معنی است که رانندگان مجبور نیستند اگر شخص دیگری در حال شارژ قبل از آنها در ایستگاههای شارژ است منتظر بمانند و به سادگی از انشعاب دیگری، خودروی خود را شارژ میکنند. این دستگاه میتواند هر خودروی برقی را در عرض ۱۵ دقیقه بهطور کامل شارژ کند و ۱۰۰ کیلومتر برد را در کمتر از ۳ دقیقه تحویل دهد. ایبیبی تقاضا برای شارژرها را افزایش داده است و از زمان ورود به تجارت الکترونیک در سال ۲۰۱۰ بیش از ۴۶۰ هزار شارژ خودروی برقی در بیش از ۸۸ بازار را به فروش رسانده است.
فرانک موئلون یکی از روسای ایبیبی میگوید: «با توجه به اینکه دولتهای سراسر دنیا سیاست عمومی خود را برای حمایت از خودروهای برقی و شبکههای شارژ برای مقابله با تغییرات آب و هوایی تغییر میدهند، تقاضا برای زیرساختهای شارژ الکترونیکی خودروها به ویژه ایستگاههای شارژ سریع، راحت و آسان برای کار، بیشتر از همیشه است.»
تئودور سویدمارک، مدیر ارتباطات و پایداری در شرکت ایبیبی میگوید که حمل و نقل جادهای در حال حاضر تقریبا باعث ایجاد یک پنجم انتشار گاز دیاکسید کربن جهانی است و بنابراین تحرک الکتریکی برای دستیابی به اهداف آب و هوایی پاریس بسیار مهم است. شارژ الکتریکی خودروها نیز از طریق صندلی چرخدار قابل دسترسی است و دارای سیستم مدیریت کابل ارگونومیک است که به رانندگان کمک میکند تا به سرعت وصل شوند.
شارژرها قرار است در سال ۲۰۲۶ در آمریکای لاتین، آسیا و اقیانوسیه به بازار بیایند.
۳. بریتانیا: به گزارش سایت تی تی ای؛ Voltempo، یکی از پیشگامان در توسعه فناوریهای نوین برای خودروهای الکتریکی (EV)، سیستم HyperCharging را معرفی کرده است که به عنوان سریعترین سیستم شارژ جهان شناخته میشود. این سیستم با ارائه قدرت ۱۰۰۰ کیلووات، ۲.۸ برابر بیشتر از سایر سیستمهای شارژ موجود، تحولی عظیم در صنعت خودروهای الکتریکی ایجاد خواهد کرد. HyperCharging به گونهای طراحی شده است که با آینده سازگار باشد و قادر است نسل بعدی خودروهای الکتریکی را در زمانهای کوتاه، حتی تا ۶ دقیقه، شارژ کند. یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این سیستم، توانایی شارژ همزمان ۲۴ خودرواست.
این فناوری نه تنها انتقال به سمت خودروهای الکتریکی در بازار انبوه را تسهیل میکند، بلکه گامی مهم در جهت کاهش انتشار کربن و حرکت به سمت دنیایی با کربن صفر محسوب میشود. HyperCharging با در نظر گرفتن نیازهای ایستگاههای خدمات و ناوگان خودروها طراحی شده و برای انواع وسایل نقلیه از جمله خودروهای سواری، ونها، کامیونها و اتوبوسها مناسب است. قدرت این سیستم میتواند از منابع مختلفی مانند شبکه ملی برق، انرژی خورشیدی و ذخیرهسازی باتری تأمین شود.
فناوری Voltempo به پمپ بنزینها این امکان را میدهد تا به مراکز شارژ مقرونبهصرفه تبدیل شوند. سیستم HyperCharging را میتوان در هر مکانی نصب کرد، بهویژه در مکانهایی که نیاز به شارژ همزمان تعداد زیادی خودرو وجود دارد. طراحی ماژولار این فناوری امکان نصب ۷۰٪ سریعتر نسبت به سایر سیستمهای شارژ را فراهم میکند، به طوری که در عرض چند ساعت یا روز (به جای ماهها) قابل راهاندازی است. هزینههای نصب نیز معمولاً ۳۰٪ کمتر است، که این امر به دلیل طراحی متمرکز و ثبتشده Voltempo است.
HyperCharging در بریتانیا توسعه یافته و ساخته شده است و یک نمونه نمایشی از آن در مرکز طراحی فناوری Voltempo در بیرمنگام قابل مشاهده است. اولین نصب این فناوری از سال ۲۰۲۲ آغاز شده و یک مرکز شارژ در پارک انرژی تایزلی در بیرمنگام راهاندازی شده است.
دیوید هورسفال، مدیر پارک انرژی تایزلی، میگوید: «ما بسیار هیجانزده هستیم که با Voltempo همکاری میکنیم و منتظر نصب اولین مرکز HyperCharging در ماه مارس بودیم. ما از مفهوم شارژ آیندهنگر و مقیاسپذیر این سیستم بسیار تحت تأثیر قرار گرفتهایم. این فناوری به شرکتها این امکان را میدهد که کار خود را در مقیاس کوچک شروع کنند و با افزایش تقاضا، گسترش یابند و با جریانهای بسیار بالاتری شارژ کنند، آماده برای نسل بعدی خودروهای الکتریکی.»
مایکل باکسول، مدیرعامل Voltempo، میافزاید: «اوایل امسال، ما یک پیشرفت جهانی را اعلام کردیم که در آن یک نمونه اولیه باتری را در یک خودروی الکتریکی طراحی و نصب کردیم و آن را در کمتر از ۶ دقیقه به طور کامل شارژ کردیم. سیستم جدید HyperCharging ما در حال حاضر تا ۳۰٪ شارژ سریعتر را در خودروهای الکتریکی فعلی از طریق مدیریت دینامیک قدرت ارائه میدهد. با این حال، این نمایش نشان داد که این سیستم قادر خواهد بود نسل بعدی خودروهای الکتریکی را در مدت زمانی مشابه سوختگیری خودروهای بنزینی معمولی شارژ کند.»
در اروپا، تعداد زیرساختهای شارژ سریع و فوقسریع در سالهای اخیر بهطور مداوم افزایش یافته است. سرعت بالای شارژ فوقسریع عمدتاً به این دلیل است که برق مستقیماً به باتری خودرو منتقل میشود و از شارژر داخلی خودرو که در سیستمهای سنتی به عنوان یک گلوگاه عمل میکند، عبور نمیکند. در عوض، برق از طریق یک مدار اختصاصی که برای مدیریت سطوح بالای قدرت طراحی شده است، جریان مییابد. این سیستم زمان شارژ را بهطور چشمگیری کاهش داده و تجربهای مشابه سوختگیری در خودروهای بنزینی یا دیزلی ارائه میدهد، که این امر نگرانی اصلی مرتبط با خودروهای الکتریکی، یعنی "اضطراب محدوده حرکتی"، را از بین میبرد
۴. ایتالیا و اسپانیا: شرکت Powy، بهعنوان پیشرو در فناوری شارژ سریع الکتریکی، با نصب ایستگاههای شارژ پیشرفته، در تلاش است تا تحرک الکتریکی را برای عموم مردم قابل دسترستر کند. هدف اصلی این شرکت، تبدیل انتقال به سمت وسایل نقلیه الکتریکی به یک گزینه عملی، مقرونبهصرفه و دوستدار محیط زیست است. Powy با سرمایهگذاری مداوم در توسعه زیرساختهای لازم، قصد دارد ایستگاههای شارژ فوقسریع را ابتدا در شهرها و سپس در مناطق کمجمعیت گسترش دهد.
این فناوری پیشرفته بر پایه استفاده از جریان مستقیم (DC) با قدرت بسیار بالا، معمولاً بین ۱۵۰ تا ۳۵۰ کیلووات، استوار است. این امر زمان شارژ را بهطور چشمگیری در مقایسه با ایستگاههای شارژ معمولی که از جریان متناوب (AC) استفاده میکنند، کاهش میدهد. ایستگاههای شارژ استاندارد AC ممکن است چندین ساعت برای شارژ کامل یک خودروی الکتریکی زمان نیاز داشته باشند، اما ایستگاههای شارژ فوقسریع قادرند تا ۸۰ درصد ظرفیت باتری را تنها در ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تأمین کنند. این کاهش زمان انتظار، تجربه رانندگی با خودروهای الکتریکی را برای مسافتهای طولانی بهطور قابل توجهی بهبود بخشیده و آن را به رقابتی نزدیک با خودروهای احتراق داخلی تبدیل کرده است.
۵. آمریکا: به گزارش سایت electricdrives، تسلا از ایستگاه های شارژ برقی جدید به نام "سوپرشارژر V4" رونمایی کرده است که امکان شارژ سریعتر و قدرتمندتر را فراهم میکنند. این ایستگاه ها قادرند تا ۵۰۰ کیلووات برای خودروهای الکتریکی و ۱.۲ مگاوات برای کامیونهای Tesla Semi ارائه دهند. این ارتقا گامی بزرگ در پیشرفت فناوری شارژ تسلا به شمار میرود. برای سالها، تسلا ایستگاههای شارژ V4 را نصب میکرد، اما از ایستگاه های قدیمیتر V3 استفاده مینمود که سرعت شارژ را به ۲۵۰ کیلووات محدود میکرد. با معرفی ایستگاه شارژ V4، پتانسیل کامل فناوری شارژ فوق سریع تسلا امکان تجربه شارژفوق را فراهم کرد.
کابینت (ایستگاه) V4 از معماری خودروهای ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت پشتیبانی میکند و امکان شارژ ۳۰ درصد سریعتر برای سایبرتراک را فراهم میآورد. مدلهای فعلی تسلا (S3XY) همچنان با سرعت ۲۵۰ کیلووات شارژ خواهند شد و در عرض تنها ۱۵ دقیقه تا ۲۰۰ مایل برد اضافه میکنند. هر کابینت V4 قادر است هشت ایستگاه شارژ را تغذیه کند که این تعداد دو برابر ظرفیت کابینتهای V3 است. طراحی فشرده و بهینهشده آن، نصب را آسانتر کرده و امکان راهاندازی سریعتر سایتهای سوپرشارژر را فراهم میکند.
کابینت V4 از الکترونیک قدرت پیشرفتهای با تراکم توان سه برابری بهره میبرد. این طراحی نه تنها هزینهها را کاهش میدهد، بلکه عملکرد را نیز بهبود میبخشد. تسلا در حال حاضر در حال اخذ مجوز برای اولین سایتهای سوپرشارژر V4 است و انتظار میرود این ایستگاهها تا اواخر سال ۲۰۲۵ عملیاتی شوند.
علاوه بر این، تسلا در پروژه جدید Oasis Supercharger، پنلهای خورشیدی بزرگتر و بستههای باتری را ادغام خواهد کرد. این اقدام میتواند ایستگاههای شارژ آینده را تقریباً به طور کامل از شبکه برق مستقل کند.
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.