پلتفرمهای فروش آنلاین طلا باوجود همه هشدارهای امنیتی پلیس و دستگاه های نظارتی، اما همچنان به کار خود ادامه می دهند و با سرعتی سرسامآور نیز هر روز در حال رشد هستند که این مسئله نگرانیهایی جدی را رقم زده است.
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، بیلبوردهای تبلیغاتی تهران با هزینه های تبلیغات میلیاردی از اتوبان ها گرفته تا ایستگاه های مترو در سراسر شهر به چشم میخورد و جالب آنکه در متن تبلیغاتی آن هم به شکلی طعنهآمیز نوشته است « طلا نیازی به تبلیغ ندارد» این درحالی است که واقعیت چیز دیگری است و بسیاری از این پلتفرم ها نه مجوز از اتحادیه طلافروشان دارند و نه دارای «اینماد» از وزارت صمت هستند و نه نزد بانک کارگشایی (بانک ملی) ذخیره دارند.
طی تماس های تلفنی با شرکت های اجاره دهنده بیلبوردهای تبلیغاتی مشخص شد، برخی از پلتفرمها ماهانه ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه تبلیغات خود کردهاند که مشخص نیست این هزینهها از کجا تأمین شده است؟
از سویی دیگر فضای مجازی نیز پر از تبلیغات مربوط به فروش طلای مجازی شده است که متأسفانه بسیاری از حساب های کاربری تبلیغ کننده، تحت نظارتهای لازم نیستند و مرجع برخی حتی خارج از ایران است و در صورت بروز هرگونه کلاهبرداری، امکان پیگیری وجود ندارد.
نکته مهم اینجاست که تنها تعدادی محدود از این پلتفرمها تحت نظارتهای وزارت صمت و بانک مرکزی فعالیت میکنند و دیگر پلتفرمها حتی طلای خود را نزد بانک کارگشایی (بانک ملی) ذخیره نکردهاند بنابراین مجوزهای لازم را ندارند و بهاصطلاح سبز نیستند.
سایت های فروش طلا بدون آنکه از قبل عملکرد شان توسط نهادهای ذی ربط سنجیده شود اقدام به تبلیغات گسترده در شهر کرده اند و تا جایی پیشروی کرده اند که حتی تعداد کاربرانی که به این اپلیکشن ها اضافه می شوند را به صورت آنلاین در معرض دید مردم می گذارند که این خود تله بزرگی برای جلب اعتماد مردم است.
برخی از این پلتفرمها با توسل به پیشنهادات جذاب و نادرست که هیچگاه قابل دسترسی نیستند تلاش دارند افراد بیشتری را در دام بیندازند؛ به طوری که با ارائه قیمتهای بسیار پایینتر از قیمتهای بازار تلاش دارند تا خریداران بیشتری جذب کنند. درحالی که این کاهش قیمت، ناشی از کیفیت پایین یا تقلبی بودن کالا است نه سودی که قرار است به جیب متقاضی برود.
ازسویی دیگر، شگرد تبلیغاتی برخی دیگر از پلتفرم های فروش طلای آنلاین این است که با نمایش قیمت لحظه ای طلا به ایجاد فضای جنگ روانی و هجمه رسانه ای بیشتر شبیه است تا تشویق به خرید و سرمایه گذاری!
در این میان، صحبتهای اخیر همتی، وزیر اقتصاد نیز بر آتش این جنگ ها دمید؛ به طوری که همتی چندی پیش ، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که « قیمت طلا کاهش نخواهد یافت» و همین جمله کافی بود تا موج جدیدی از خرید طلا در بین مردم شکل بگیرد.
ازسویی دیگر، براساس اعلام پلیس تاکنون حدود ده میلیون نفر به صورت آنلاین طلا خریداری کردهاند که این رقمی نگرانکننده است. حال که هشدارها بابت عملکرد این پلتفرم ها بارها اعلام شده است سوال اینجاست که چرا همچنان تبلیغات این شرکت ها همچنان در سطح شهر وجود دارد؟
از دیگر ابهامات این پلتفرم ها این است که همچنان مشخص نیست چه ضوابطی در نظر گرفته اند. به همین جهت ضروری است نهادهای نظارتی در این زمینه فعالتر شوند و با اعمال قوانین و مقررات مناسب، از حقوق مصرفکنندگان حمایت کنند.
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.