شهردار تهران در مراسم افتتاح رسمي ايستگاه وليعصر(عج) در خط 4 كه با حضور جمعي از مسئولان و هنرمندان برگزار شد، گفت: مشكل شهر تهران و آلودگي آن با طرحهاي سلبي و كوتاه مدت برطرف نميشود و تهران بدون 218 كيلومتر خطوط مترو و توسعه حمل و نقل در شرايط اضطرار قرار خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار «شهري» ايسنا، محمد باقر قاليباف روز شنبه در مراسم افتتاح رسمي ايستگاه وليعصر(عج) در خط چهار مترو كه حدود يك ماه است به طور رسمي بهره برداري و مورد استفاده مردم قرار ميگيرد با اشاره به درسهاي عاشورا، خاطر نشان كرد: بهترين درس عاشورا خوب زندگي كردن و خوب مردن است، چرا كه اگر به دنبال خوب مردن باشيم آنوقت خوب زندگي كردن را هم ياد ميگيريم.
وي در ادامه با اشاره به شرايط زيرساختي شهرهاي بزرگ، گفت: شهرهايي ميتوانند پايداري خود را حفظ كنند و تحمل ظرفيتهاي بيشتر را داشته باشند كه زيرساختهاي آنها آماده باشد و تاسيسات زيرزميني آنها به اندازه كافي براي آرامش مردم در روي زمين آماده باشد.
مشكل آلودگي هواي تهران با تعطيلي و يا برخي اقدامات سلبي حل نميشود
وي با اشاره به طرح زوج و فرد و يا افزايش محدوده طرح ترافيك به عنوان طرحهاي كوتاه مدت و سلبي كه در مواقع آلودگي هوا اجرايي شده است، گفت: زماني اين طرحهاي سلبي و كوتاه مدت موثر است كه قبل از آنها امكانات و اقدامات ايجابي را در دراز مدت انجام داده باشيم، تا زماني كه 218 كيلومتر در تهران نداشته باشيم حمل و نقل در شهر تهران نه تنها در حالت هشدار، بلكه در حالت اضطرار قرار دارد.
وي با اشاره به آمار ارائه شده توسط مدير عامل شركت متروي تهران در مورد توسعه خطوط مترو، گفت: از سال 85 تا كنون 60 كيلومتر تونل احداث شده است، به عبارتي سالانه 15 كيلومتر مترو را به طور متوسط ساختهايم در حالي كه پيش از اين چنين ظرفيتي وجود نداشته است.
وي تاكيد كرد كه مشكل آلودگي هواي تهران با تعطيلي و يا برخي اقدامات سلبي حل نميشود و در اين شرايط تنها مردمند كه اذيت ميشوند، چنانچه شرايط حمل و نقل شهر تهران آمادگي لازم را براي جابجايي داشته باشد آنوقت تنها با يك اطلاع رساني ميتوان شرايط آلودگي شهر تهران را كنترل كرد.
وي تاكيد كرد: اگر ميخواهيم فضاي روي شهر حالت آرامش داشته باشد، بايد زيرشهر حيات جدي پيدا كند، در حال حاضر با توسعه خطوط مترو تا حدودي اين امر محقق شده است.
قاليباف با اشاره به برخي اظهارات مسئولان در مورد خط يك BRT در مسير خط 4 مترو تهران كه در خيابان انقلاب واقع شده است، گفت: در آن زمان صحبت ميشد كه به زودي با توسعه خط 4 مترو ديگر نيازي به اين خط BRT نيست اما امروز ميبينيم كه با وجود فعال شدن خط 4 همچنان خط يك BRT با تمام ظرفيت در حال مسافرگيري است و نه تنها حجمي از آن كم نشده بلكه مترو و خطوط BRT به طور مستمر در تمام ساعت شبانه روز فعال هستند.
شهردار تهران با اعلام اينكه در حال حاضر كليه خطوط BRT در طول هفته و ساعات شبانهروز يك ساعت پيك مشخص ندارند و از صبح تا شب كليه خطوط و اتوبوسهاي BRT فعال و پر ازدحام هستند، گفت: متاسفانه تعريف ما از شرايط استاندارد اتوبوسها عوض شده و اگر در جايي چند مسافر روي صندلي نشسته و مسافر ايستاده وجود نداشته باشد ميگويند اين خط اقتصادي نبوده و يا از آن استقبال نشده و به عبارتي از بس به صورت سرپايي و فشرده و با سختي از حمل و نقل عمومي استفاده كردهايم، تنها آويزان بودن مردم از بدنه اتوبوس را اقتصادي بودن خط اتوبوس تلقي مي كنيم.
وي خاطر نشان كرد در حال حاضر دولت نيز حداكثر توان خود را براي كمك به مجموعه حمل و نقل عمومي انجام ميدهد و شهادت ميدهم كه دوستان وزارت كشور حداكثر توان خود را براي كمك به شهرداري تهران داشتند.
وي با اشاره به برخي تنشهاي بي مورد قبل از اجراي خط ايستگاه وليعصر اضافه كرد: حدود يك ماه قبل از احداث اين ايستگاه، صحبتهايي در مورد مسجد و احداث ايستگاه وليعصر عج) در كنار تالار شهر مطرح ميشد و ميگفتند شهرداري به دنبال اين است كه به تئاترشهر صدمه بزند و يا از قابليتهاي آن كم كند، اما در عمل ديديد كه نه تنها اين طور نشد بلكه به عكس در حال حاضر شهروندان و هنرمندان به راحتي ميتوانند در هر ساعتي از شبانه روز از اين ايستگاه استفاده كنند ، ضمن اينكه شهرداري در عمل نشان داده كه مسائل اجتماعي و فرهنگي را به عنوان دغدغه اصلي خود تلقي ميكند.
وي با اشاره به مسجد در حال ساخت در كنار تئاتر شهر، گفت: ساخت اين مسجد به جهت فني و نيز عدم تقابل با تالار شهر به طور جدي مورد توجه است و من تضمين ميكنم كه هيچ مشكلي پيش نخواهد آمد.
شهردار تهران در ادامه به مجموعه نينوا كه در كنار پل جواديه در حال ساخت است و 300 هزار متر مربع بناي هنري در آن پيش بيني شده و سالن مراسمهاي آييني كه هزار و 500 متر فضاي هنري ويژه تئاتر دارد اشاره كرد و گفت: تمام اين فضاها نمونههايي از توجه شهرداري براي هنرمندان است.
وي در ادامه مترو را در شرايط كنوني جامعه به عنوان يك سازه اجتماعي معرفي كرد و گفت: مترو ديگر يك ساختمان و يا ريل و قطار نيست، بلكه روزانه چندين ميليون نفر جمعيت اين شهر حداقل يك ساعت زمان خود را در آن صرف ميكنند و بايد هرچه زودتر اقدامات فرهنگي لازم براي اين مجموعه بزرگ انجام شود.
شهردار تهران در پايان اظهارات خود به اقدامات شهرداري براي ماه محرم اشاره كرد و گفت: بايد از بعد شور و شعور حسيني اقدام به امر به معروف و نهي از منكر كنيم، چرا كه اگر اين اقدام را درست انجام دهيم موجب ازدياد محبت در جامعه ميشود و اگر ميبينيم اقدامي انجام شده كه از آن محبت و آباداني شكل نگرفته حتما در روش و تشخيصمان اشتباه كردهايم.
دولت سهم 50 درصدي خود در توسعه حمل و نقل عمومي را اجرايي كند
آبپاشي با هواپيما بيشتر شبيه يك شوخي بود تا اقدامي جدي
به گزارش ايسنا، شهردار تهران همچنين در پايان اين مراسم در جمع خبرنگاران با اعلام اينكه شهرداري 56 درصد اعتبارات سال جاري خود را به طور مستقيم براي حمل و نقل عمومي اختصاص داده است گفت: ما نيز همانند ساير بخشها نگران وضعيت آلودگي هواي تهران هستيم اما معتقديم اقداماتي نظير پاشيدن آب با هواپيما بيشتر شبيه يك شوخي بود تا اقدامي جدي. البته برخي اقدامات نظير تعطيلي كارگاههاي صنعتي و نيز توسعه محدوده زوج و فرد خودروها اقدامات موثري بوده كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي تاكيد كرد: اما هنوز هم ميگوييم اگر حمل و نقل عمومي در شهر تهران به طور كامل شكل گرفته باشد در زمان آلودگي هوا ميتوان با يك اطلاع رساني به موقع مردم را براي همراهي با طرحهاي مختلف راهنمايي كرد.
وي يادآور شد: توقع ما از دولت اين است كه سهم 50 درصدي خود را در توسعه حمل و نقل عمومي اجرايي كند هرچند كه ما هم مي دانيم دولت مشكلاتي دارد اما بايد سهم شهر تهران به عنوان پايتخت بيشتر باشد.
قاليباف در ادامه به خريد كارخانه واگن سازي براي تامين واگن در سال 86 اشاره كرد و گفت: در اين سال براي تحويل 400 واگن درون و برون شهري توافق صورت گرفت و از سال گذشته اولين خروجيهاي آن وارد مترو شد و در حال حاضر نيز كليه واگنها به جز لكوموتيوها به شكل داخلي توليد ميشوند.
وي در پاسخ به سوالي در رابطه با مصوبههاي قانوني دولت براي پرداخت اعتبارات مترو گفت: از 120 ميليارد تومان يارانه اتوبوس و مترو براي شهرداري تهران تا كنون تنها 3 ميليارد تومان پرداخت شده كه البته طبق قول معاون عمراني وزير كشور قرار است در اين هفته مبالغ ديگري پرداخت شود اما بايد توجه داشت كه يارانه بليت مترو بودجه عمراني نيست كه بستگي به ميزان تخيصيص دولت داشته باشد.
قاليباف با بيان اينكه سال گذشته نيز در پرداخت يارانه بليت مترو تاخيرهاي قابل توجهي وجود داشت افزود: معاون عمراني وزير كشور قول داده كه اين اعتبارات را پيگيري و به موقع پرداخت كند.
شهردار تهران خاطر نشان كرد: در حال حاضر از بودجه 450 ميليارد توماني توسعهاي مترو در سال جاري 160 ميليارد تومان تا كنون پرداخت شده و در مورد برداشت از حساب ذخيره ارزي نيز هنوز هيچ اتفاقي نيفتاده است.