برای جلوگیری از گسترش شایعات؛

مسئولین درباره ارتباط آلودگی هوا با بنزین داخلی شفاف توضیح دهند

اگر هم فرض دوم صادق باشد که آلودگی های اخیر ناشی از بنزین تولید داخل نیست، باز می توان با نگاهی کارشناسانه و البته متعهدانه مردم را قانع نمود و بدین گونه می توان از ترویج شایعاتی که به سست کردن اعتماد مردم به دستگاه های دولتی، دولتمردان و حتی متخصصان دامن می زند جلوگیری نمود.
کد خبر: ۱۴۰۰۰۰
|
۱۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۹ 02 January 2011
|
16531 بازدید
|
در حالی که در ماه های اخیر بحث آلودگی هوای تهران و برخی دیگر از کلان شهرها در رسانه ها و سایر محافل عمومی به کرات مطرح شده است، عدم شفاف سازی از سوی مسئولان شایعات متعددی را میان مردم درباره منشا و علت این آلودگی دامن زده است.

به گزارش «تابناک»، یکی از مهم ترین شایعاتی که به مدد شیطنت رسانه های خارجی درباره منشاء این آلودگی ها به ویژه در بین مردم تهران رواج پیدا کرده است، مصرف بنزین تولید داخل توسط خودروهای شهری است.

 بر اساس این شایعه، بنزین ساخت داخل به دلیل اینکه کیفیت لازم را ندارد، باعث آلودگی هوای تهران و دیگر کلان شهرهای کشور شده است. به ویژه آنکه مردم معتقدند سال های پیش نیز کشور با کاهش بارندگی و نزولات جوی روبرو بوده، اما هرگز چنین آلودگی را به خود ندیده است.

بر این مبنا این شایعه اگر چه در ذهن مردم در حد یک فرضیه باقی مانده و به صورت مستند اثبات نشده است و مردم به صرف وجود برخی قرائن این مساله را علت تامه آلودگی هوا می دانند اما اینکه تاکنون هیچ دلیل متقن و مستندی در رد آن از سوی هیچ نهاد مسئولی ارائه نشده است، قطعا موجبات گسترش این مسئله را بیشتر فراهم خواهد آورد.

از این رو لازم است مسئولین جهت جلوگیری از هرگونه شایعه ای که مردم را نگران کرده و آنها را نسبت به خادمین خود بدبین می کند، کارشناسانه و متعهدانه در این زمینه با مردم سخن بگویند و با شفاف سازی مسئله راه را بر هرگونه سوء استفاده ببندند.

در واقع درباره این موضوع مجهولات زیادی وجود ندارد؛ یا بنزین تولید داخل به صورت موثر نقشی در این آلودگی ها دارد یا سهم موثری ندارد.

بر این اساس، اگر فرض را بر این بگذاریم که بنزین تولید داخل سهم موثری در این آلودگی ها داشته، لازم است مسئولین با نگاهی متعهدانه آن را با مردم در میان گذاشته و تاثیر استفاده از این بنزین را به آگاهی مردم رسانده تا مردم آگاهانه و با توجه به تاثیرات سوء این محصول به استفاده از آن و در نتیجه کمتر مصرف کردن آن بپردازند.

 فرض یقینی در این مساله این است که اگر مسئولین به صورت شفاف و با نگاهی متعهدانه محدودیت های موجود و تلاش برای استانداردسازی این محصول را به آگاهی مردم برسانند، مردم با فهم و شعور بالای خویش و با درک محدودیت ها و زمان لازم برای استانداردسازی بنزین تولید داخل، در رفتار مصرفی خود به خاطر منافع عمومی تجدید نظر خواهند کرد تا در موعد مناسب بتوانند با فراغ بال از بنزین تولید داخل استفاده کنند.

اگر هم فرض دوم صادق باشد که آلودگی های اخیر ناشی از بنزین تولید داخل نیست، باز می توان با نگاهی کارشناسانه و البته متعهدانه مردم را قانع نمود که این آلودگی ها با مصرف بنزین تولید داخل ارتباطی ندارد و بدین گونه می توان از ترویج شایعاتی که به سست کردن اعتماد مردم به دستگاه های دولتی، دولتمردان و حتی متخصصان دامن می زند جلوگیری نمود.

طبیعی است که در یک زمامداری خوب، صداقت با مردم و پنهان نکردن حقایقی که به صورت مستقیم با زندگی آنها مرتبط است، عامل بقا و کارآمدی یک حکومت است. علاوه بر این توجه به افکار عمومی و نادیده نگرفتن آنان نیز اعتماد را به حاکمان افزایش خواهد داد.

پس لازم است مسئولان به آنچه در بین مردم می گذرد حساس بوده و خود را موظف بدانند به آنچه در بین مردم به صورت فراگیر منتشر می شود، پاسخگو باشند و بتوانند آنان را قانع کنند تا مقبولیت و کارآمدی خود را روز به روز تثبیت کنند و از سویی حقوق مردم را در مورد مسائلی که مستقیما با زندگی آنان مرتبط است رعایت نمایند.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
در دنیای نسبی وقتی مسئول محترم میفرمایند که اکتان بنزین تولاید داخل 100 است جواب کاملا دریافت شد. اون هم در مقوله مهندسی و تولید که چیزی به نام 100% مطلقا وجود نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
عزیز دل برادر....
مهندس عزیز.....
این عدد اکتان که می گن مثلا برابر 100هست , بر اساس درصد اکتان نیست که.
ما بنرین با اکتان بالای 100 هم داریم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
حرف زدن و شعار دادن برای مسئولین کاری نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
دوست عزیز حالا به این که مهندس هستی یا نه کاری نداریم ولی کی بهت گفته در مقوله مهندسی "چیزی به نام 100 درصد" وجود نداره!!
میشه بگی منظورت از این "چیز" چیه؟
ناشناس
| United Arab Emirates |
۲۳:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
بنده مختصر اطلاعاتی در خصوص صنعت نفت دارم. تا اونجایی که من می دونم خود آمریکایی ها که پیشاهنگ صنعت نفت جهان هستند هنوز روی عدد اکتان 97 مونده اند. حالا چرا ما این کشف خودمون( بنزین با عدد اکتان 100 ) که از سوی سردار رویانیان اعلام شده رو ثبت نکردیم خدا عالمه.
ناشناس
| Japan |
۰۷:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۳
عدد اکتان با توجه به ترکیب بنزین محاسبه می شود و حتی می تواند بیش از 100 هم برای بعضی ترکیبات به دست آید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۳
هر چند معتقدم اين بنزينها در الودگي بي تاثير نيست اما جهت اطلاع شما، سقف عدد اكتان 100 نيست و بنزين با اكتان 100 چيزي غير عادي نيست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۳
جهت اطلاع عزیزی که معتقد هست در مهندسی 100% وجود داره عرض میکنم که اشتباه میکنند. مثلا در محصولات مهندسی اگر کارایی 100% وجود داشت نباید تغییرات تکنولوژی بوجود می اومد. باید الان همون اتومبیل هنری فورد رو سوار میشدیم. وقتی که مرتب در حال تغییر و بهبود هستیم یعنی به 100% نرسیدیم و تغییرات رو متوقف میکردیم. تنها ساخته خداوند هست که 100% هستند عزیز دل. چون مثلا انسان با همون ساختاری که 1000 سال پیش ساخته شده ساخته میشه. همون قلب و همون دستها و همون پاها. اینطور نیست که بعد از مدتی خدا به این نتیجه برسه بهتره که سه تا دست داشته باشیم یا شش تا انگشت. که البته تغییرات و تطابق با شرایط محیطی بحثی مستقل از ذات خلق شدنه. امیدوارم که در مورد نسبی بودن تولیدات بشر و 100% نبودن هیچ چیز قانع شده باشید.
تابناک عزیز این دیگه سیاسی و اعتقادی و چالشی نیست. اقلا منصف باش بذار منتشر بشه. بذار یه چیزی که برات منفعت هم نداره منعکس بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
انتظار دارید بگن آلودگی از بنزین داخلی است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
دولتی ها فقط انکار می کنند
ما که عمل کارشناسی شده تا به امروز ندیدیم
فقط و فقط هر حرفی رو بر ضد دولت تلقی می کنند
در ضمن قبل از همه اینها زمانی که بحث تحریم ایران پیش آمد ایمیل های متعددی به دست مردم رسید که بیانگر همین مساله بود
و مساله کاملا شفاف است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
به نظره من تابناک یه نمونه برای آزاد اندیشی داخلی در ایران است ... با اینکه بسیاری از پست هایش بر خلاف نظرات دولت هست ولی تا کنون فیلتر نشده و بعید میدانم فیلتر بشه ... لطفا تابناک هم جواب دهد که آقای محسن رضایی آیا طرحی برای هدف مند کردنه یارانه ها به دولت ارائه داده یا خیر ؟
باتشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
چه ربطی به محسن رضایی داره. مگه قراره هر کسی بیاد طرح واسه هدفمندی یارانه ها بده؟ شما خودت طرحی داری؟!
مهدی
| Germany |
۲۳:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
عزیز چه ربطی به این موضوع داشت آخه؟!
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
سلام
من مدتیه ماشینم بد روشن میشه ..دو تا نمایندگی ایران خودرو هم بردم و درست نشد.. آخر سر گفتند مال بنزینه ..البته نه تولید داخل ...بنزین چینی وارداتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
نتیجه گیری از فرض اولتون عالیه !!!
شما دارید راجع به جان انسانها صحبت می کنید . خبر دارید که ؟
ناشناس
|
Canada
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
از تابناک برای بیان نمودن این بحث تشکر می کنم چون خود من هم اینو از تابناک خواسته بودم که با کارشناسانی راجع به این آلودگی که شایعه و یا واقعیت رو نمیتونم بگم که میگفتن 5000 نفر کشته داده رو توضیح بدن
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
اغلب خرابی های ماشین ها و بد کارکردن اونها هم از همین بنزین بسیار بی کیفیت است

اکتان بنزین ایران بین 70 تا 80 می باشد .
در حالی که بنزین نرمال باید اکتان 95 داشته باشد حداقل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
لطفا تبعات آلودگي بطور مفصل و تحليلي بررسي گردد به عنوان مثال اگر هر روز تنفس در فضاي "هشدار" 50 روز از عمر هر انسان را كم مي كند( كه اين عدد در مورد بيماران مستعد بسيار بزرگتر است) در مجموعه يك جمعيت 15 ميليوني مي شود 750 ميليون روز يعني تقريبا 30000 عمر 70 سال-با نگاه رياضي يه جورايي ميشه كشتار 30000 آدم كاملا بي دفاع در يك روز !!-كاملا قابل فهم اگر براي يه سري آدما احساسي باقي مونده باشه
ناشناس
|
Australia
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
بنده نمی دانم واقعا منشاء آلودگی بنزین است یا خیر ولی بعنوان یک کارشناس شیمی 3 مورد را باید ذکر کنم. 1 - عدد اکتان بنزین نشان دهنده بهسوزی آن در موتور اتومبیل است که با ترکیب ایزواکتان مقایسه می شود ولی معیاری برای ایمن بودن آن از لحاظ زیست محیطی نیست. مثلا افزودن تترااتیل سرب به بنزین عدد اکتان را بالا می برد ولی بشدت برای محیط زیست خطر ناک است.من از مسوولین که احتمالا کارشناس هم هستند و یا کارشناس در اختیار دارند توقع ندارم عدد اکتان را ملاک پاک بودن بنزین اعلام کنند.ضمن انکه حتی عدد اکتان بنزین ما به زحمت به 87 می رسد و ضمن آنکه گفته شده این بنزین دارای 3 در صد بنزن است که یک ترکیب سرطانزاست و مقدار مجاز آن باید کمتر از 100 در میلیون باشد. 2 - چطور ممکن است در عرض مدت کوتاهی بنزین داخلی تولید کرد ویا افزایش تولید داشت؟؟ در حالی که پالایشگاه ها باید از ابتدا برای تولید محصول مشخص و با ضرفیت مشخص طراحی شوند و ساخت پالایشگاه حداقل 6 سال طول خواهد کشید. ضمنا هر نفتی را نمی توان به بنزین تبدیل کرد نفت ما نفت سنگین است و نفت سبک برای بنزین مناسب تر است. 3 - ما بعنوان یک شهروند انتظار داشتیم مسوولین اعم از نمایندگان ، دولت و ... جدی تر با این مسئله روبرو شوند. نه اینکه دست روی دست گذارند و با خونسردی نظاره گر خفه شدن یا مسموم شدن تدریجی 10 میلیون انسان باشند!!
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟