«رضا رستگار»، یکی از هنرمندان متعهد و علاقه مند به سینمای دفاع مقدس و سینمای انسان ساز است که آثار ارزندهای را در بخش جلوههای ویژه، و به عنوان مدیرتولید، تهیه کننده و... ارائه داده و در بسیاری از فیلمهای ارزنده دفاع مقدس، و فیلمهای دارای پیام و ارزشمند سینمای ایران مشارکت کرده است و آثار او مورد توجه مخاطبان، کارشناسان و مسئولین سنیمایی و فرهنگی کشور بوده است.
به گزارش بولتن نیوز، رستگار، کار خود را در بخش جلوههای ویژه با فیلم بایکوت از سال 1364 شروع کرده است و بعدها در فیلمهای ارزندهای چون هیوا، حماسه دره شیلر، پرواز در شب، افق و... مشارکت کرده ودر سالهای بعد نیز در تهیه و تولید چند کار تلویزیونی، فیلمهای خارج کشور و... قابلیتهای خود را نشان داده است.
او اکنون نسبت به برخی فیلمهای سطحی، بی کیفیت و به قول خودش بدون پیام مسوولیت و انسان سازی برای جامعه، انتقاد دارد اما معتقد است که جامعه هنری و مدیریت سینمای ایران همچنان از افراد کارآمد، با تعهد و توانمندی بهره مند است که اگر به تامین امکانات مورد نیاز سینما به خصوص در جلوههای ویژه توجه کنند و برتولید فیلم و شبکه سینمای خانگی نظارت کافی صورت گیرد، بهتر میتوانند هنر سینما را در خدمت به جامعه به کار بگیرند.
رضا رستگار در گفت وگو با بولتن نیوز، با اشاره به تاریخچه تحولات استفاده از جلوههای ویژه در سینمای بعد از انقلاب گفت:
بین فیلمهای دفاع مقدس و بعداز جنگ با سینمای قبل از جنگ و قبل از انقلاب، از نظر جلوههای ویژه تفاوتهایی وجود دارد.
قبل از انقلاب، به کار گیری جلوههای ویژه محدود بوده است و تعداد محدودی از فیلمها به جلوههای ویژه توجه داشتهاند. در فیلم دلیران تنگستان، ایتالیایی ها، کارهایی را انجام داده بودند و در این فیلم و برخی دیگر از فیلم ها، به صورت محدود جلوههای ویژه را داشته ایم اما بعد از انقلاب، استفاده از جلوههای ویژه در فیلمهای دفاع مقدس و تعداد زیادی از فیلم ها، مورد توجه قرار گرفت.
وی افزود: براین اساس، برای آن که جادهای داشته باشیم تا ماشین سینمای دفاع مقدس بتواند درآن حرکت کند، لازم بود که تحولاتی را در بخش جلوههای ویژه شاهد باشیم. از این جهت بخش جلوههای ویژه و اسپشیال افکت با تحول زیادی مواجه شد.
رستگار با اشاره به همکاری خود در بخش جلوههای ویژه در سینمای بعد از انقلاب گفت: از سال 1364 با حضور در فیلم بایکوت و کار در بخش جلوههای ویژه، فعالیت گسترده تری را در سینما آغاز کردم. بعد از بایکوت، در فیلمهای گذرگاه، پرواز در شب و.. در بخش جلوههای ویژه کار کردم.
وی با اشاره به دریافت جوایز مختلف در سالهای فعالیت خود در سینما گفت: در آن زمان از ستاد جنگ وزارت ارشاد به خاطر جلوههای ویژه در فیلمهای حماسه دره شیلر، پرواز در شب و چند فیلم دیگر، لوح زرین دریافت کردم.
در دورههای بعد نیز برای فیلمهای افق، هیوا، بر بال فرشتگان و.. نامزد در یافت سیمرغ بلورین بودم. اما به خاطر نوبتی بودن در یافت جایزه و همین طور سیاسی دیدن برخی فیلم ها، برای برخی فیلمها و در برخی سال ها، سیمرغ بلورین دریافت نکردیم. اما از نظر منتقدان و کارشناسان فن، فیلم هیوا باید جایزه میگرفت اما نگاه سیاسی و برخی محدودیتها باعث شد که عملا جایزه دریافت نکنیم.
بعدها در جشن خانه سینما، برای جلوههای ویژه در فیلمهای هیوا، بر بال فرشتگان و.. جوایزی را دریافت کردم. حالا یک کارتن جوایز و لوح در اختیار دارم که به نظرم متعلق به خانه سینما و سینماگران متعهد و خدمتگزار مردم است.
وی در پاسخ به این که چند سال است که در بخش جلوههای ویژه کمتر کار میکنید،گفت: از سال 1382 تاکنون کمتر کار انجام داده ام ودر کار تولید فیلم و کارهای خارج کشور بیشتر حضور دارم تا در بخش جلوههای ویژه و حدود دو سه سال است که ترجیح داده ام کمتر کار کنم و دو دلیل دارم. یکی دلیل شخصی است و احساس میکنم که باید در خدمت خانواده باشم. زیرا کار سینما زمان بر است و چند ماه و چند سال باید دور از شهر و خانواده کار کنیم.
یک ضرب المثل بین سینما گران وجود دارد که میگوید وقتی به کار سینما مشغول میشوی باید همسر را به خانه پدر بفرستی، بچه را به یتیم خانه و خودت هم در کارگاه تولید فیلم باشی. براین اساس، بعداز چند سال سینما گر احساس میکند که باید مدتی از کار جدا شود تا به خودش و خانواده برسد.
دلیل دیگر این است که ظرفیتها و امکانات سینما محدود است و به خصوص در بخش جلوههای ویژه به تامین امکانات کمترین توجه را داریم. مسوولان ارشاد وسینمای ایران، اگر چه به تامین امکانات صدا، دوربین، لابراتوار و... توجه نشان میدهند اما به امکانات جلوههای ویژه کمتر توجه میکنند.
همین نارساییها باعث شده که هنرمندان خوبی مانند سجاد حسینی کشته شوند و به قابلیتهای این صنف کمتر توجه شود.
اگر چه هنرمندان در بخش جلوههای ویژه، استعداد و قابلیتهای خود را دارند اما از امکانات کافی برخوردار نیستند. این کار به امکانات بیشتر و عمدهای نیاز دارد.
وی افزود: بعد از کار در بخش جلوههای ویژه چند فیلم، برای تهیه و تولید چند فیلم تلویزیونی و سفارشی به عنوان مدیر تولید فعالیت کردم و چند فیلم را در خارج کشور، لبنان، قبرس و کشورهای دیگر کار کردم که مجموعا 10 فیلم را تولید کردیم.
یک مجموعه نیز برای مجله ایرانیان تلویزیون کار کردیم که در اروپا فیلم برداری شد
وی در پاسخ به این پرسش که همکاری کارگردانها با بخش جلوههای ویژه چگونه است گفت: برخی کارگردانها با بخش جلوههای ویژه هماهنگی لازم را ندارند. در حالی که برای فیلم برداری بهتر باید از قبل هماهنگی لازم با بخش افکت و جلوههای ویژه انجام شود تا کار اکشن بهتر ارائه شود.
شمقدری با انتخاب مدیران خوشنام ذوق و کارایی از خود نشان دادرستگار، در پاسخ به این پرسش که عملکرد مدیریت سینمای ایران را چگونه ارزیابی میکنید گفت: برای ارزیابی عملکرد آقای شمقدری باید شرایط تولید، انتشار فیلم، نظر مردم و کارشناسان را در دوسال اخیر در رابطه با سینمای ایران بررسی کنیم.
وی افزود: آقای شمقدری از نظر انتخاب مدیران و هنرمندان حرفه ای، افراد و مشاوران خوش نام و توانمندی را به کار گرفتهاند. ایشان از آقای سید احمد میرعلایی در بنیاد فارابی استفاده کردند و از آقای محسن علی اکبری به عنوان مشاور بهره بردهاند که هر دو از مدیران خوش نام و تهیه کنندگان و هنرمندان خوب کشور هستند. آقای سجاد پور نیز از نخبگان سینمای ایران است و این افراد فیلمها و سناریوها و کارهای خوبی را ارائه کردهاند.
به نظرمن آقای شمقدری، ذوق و هنر نشان داده و در مدیریت سینمای ایران از افراد کارآمدی استفاده کرده است. شمقدری با انتخاب مدیران خوشنام ذوق و کارایی از خود نشان داد.
وی تصریح کرد: در مورد عملکرد سینمای ایران نیز در این مدت، باید به دو پرسش پاسخ بدهیم که آیا فیلمهای فعلی که نمایش داده میشود در دو سال اخیر مجوز تولید گرفتهاند و تولید شدهاند یا مربوط به قبل از مدیریت آقای شمقدری هستند.
رستگار گفت: ایشان معتقدند که بسیاری از مجوزها از سالهای قبل صادر شده و برخی تولیدات نیز مربوط به سه سال قبل و سالهای پیش از آن است. اما به هر حال، نسبت به کیفیت برخی فیلمها انتقاد زیادی وارد است. با این که تولید برخی از این فیلمها توسط هنرمندان خوبی ارائه شده اما کیفیت آنها پایین است.
وی با انتقاد از فیلمهای بی کیفیت سالهای اخیر گفت: تعدادی از هنرمندان، تهیه کنندگان و کارگردانهای ما قبلا کارهای بهتری تولید کردهاند اما در حال حاضر به کارهای سطحی، تجاری و بی کیفیت رو آوردهاند.
وی افزود: عدهای از هنرمندان معتقدند که برای فروش فیلم و هزینه درآمد آن مجبور هستند که این گونه فیلم بسازند زیرا سلیقه مردم تغییر کرده است. حتی تعدادی از هنرمندان مذهبی ما، فیلمهایی ساختهاند که در شان آنها نیست و بهتر از این باید کار کنند. زیرا هنر نباید در خدمت هنر و پول باشد بلکه باید در خدمت جامعه و اخلاق و تعهد و انسان سازی باشد.
هنرمندان باید توجه کنند که الگوهای غربی و منطق آزادیهای غربی نباید محور کار آنها باشد. حتی اگر ذائقه مردم تغییر کرده باید فیلمهایی بسازند که هم بیننده را جذب کند و هم پیام انسان ساز و گسترش دهنده اخلاق را به همراه داشته باشد.
وی با تاکید بر این نکته که هنرمند در مقابل جامعه مسوول و متعهد است و باید سینما را از ابتذال موجود دور کند گفت: براین اساس، تیم مدیریت آقای شمقدری باید از ارائه این مجوزها جلوگیری کند و نظارت داشته باشد و حتی اگر مجوزها مربوط به قبل است تلاش کند که بهتر ارائه شود و تا جایی که ممکن است به پیام هنر برای مسوولیت پذیری مردم و جامعه توجه شود.
در بخش فیلمهای سینمای خانگی، نیز انتقادهای بسیاری وارد است و آثاری که ارائه میشود در شان سینمای ما و مردم نیست و بسیاری از آنها هیچ پیام و احساس مسوولیت و انسان سازی را به همراه ندارد.
این بخش نیز باید بررسی و نظارت شود و لیست فیلمهایی که برای خانواده و مردم مفید است و تعهد و مسوولیت و انسان سازی را به همراه دارد بیشتر مورد توجه قرار گیرد و تنها به فیلمهای سطحی، مبتذل، تجاری و.. اکتفا نشود. حتی سینمای کمدی و طنز نیز باید با پیامی همراه باشد که بتواند هنر را در خدمت جامعه به کار بگیرد.
بخشی از فعالیتهای رضا رستگار در دودهه اخیر به شرح زیر است:1382 هیام (محمد درمنش) [مدیر جلوههای ویژه]
1378 شیرهای جوان (محسن محسنینسب) [مدیر جلوههای ویژه]
1378 نسل سوخته (رسول ملاقلیپور) [مدیر جلوههای ویژه]
1377 آی پارا (محرم زینال زاده) [مدیر جلوههای ویژه]
1377 شیدا (کمال تبریزی) [مدیر جلوههای ویژه]
1377 عشق بدون مرز (پوران درخشنده) [مدیر جلوههای ویژه]
1377 هیوا (رسول ملاقلیپور) [مدیر جلوههای ویژه]
1376 حماسه قهرمانان (جمشید حیدری) [مدیر جلوههای ویژه]
1376 ترور (حسن کاربخش) [مدیر جلوههای ویژه]
1376 آخرین نبرد (حمید بهمنی) [مدیر جلوههای ویژه]
1376 یاسهای وحشی (محسن محسنینسب) [مدیر جلوههای ویژه]
1375 سجده بر آب (حمید خیرالدین) [مدیر جلوههای ویژه]
1374 سرعت (محمدحسین لطیفی) [مدیر جلوههای ویژه]
1374 فرار مرگبار (تورج منصوری) [مدیر جلوههای ویژه]
1374 بازمانده (سیف الله داد) [مدیر جلوههای ویژه]
1374 فاتح (بهرام ری پور) [مدیر جلوههای ویژه]
1374 لبنان عشق من (حسن کاربخش) [مدیر جلوههای ویژه]
1373 آرزوی بزرگ (خسرو شجاعی) [مدیر جلوههای ویژه]
1373 خلع سلاح (علیرضا داودنژاد) [مدیر جلوههای ویژه]
1373 پرواز از اردو گاه (حسن کاربخش) [مدیر جلوههای ویژه]
1372 من زمین را دوست دارم (ابوالحسن داودی) [مدیر جلوههای ویژه]
1372 کودک قهرمان (پایان کودکی) (کمال تبریزی) [مدیر جلوههای ویژه]
1372 کودکانی از آب و گل (عطاء الله حیاتی) [مدیر جلوههای ویژه]
1371 از کرخه تا راین (ابراهیم حاتمی کیا) [مدیر جلوههای ویژه]
1371 بر بال فرشتگان (جواد شمقدری) [مدیر جلوههای ویژه]
1371 چشم هایم برای تو (خسرو شجاعی) [مدیر جلوههای ویژه]
1371 لبه تیغ (جمال شورجه) [مدیر جلوههای ویژه]
1370 انفجار در اتاق عمل (رحیم رحیمی پور) [مدیر جلوههای ویژه]
1369 تویی که نمیشناختمت (ابراهیم سلطانی فر) [مدیر جلوههای ویژه]
1369 عروس حلبچه (حسن کاربخش) [مدیر جلوههای ویژه]
1369 در مسلخ عشق (کمال تبریزی) [مدیر جلوههای ویژه]
1369 ا منفی (کریم زرگر احمدرضا گرشاسبی) [مدیر جلوههای ویژه]
1368 باغ سید (محمدرضا اسلاملو) [مدیر جلوههای ویژه]
1368 شکار خاموش (کیومرث پوراحمد) [مدیر جلوههای ویژه]
1367 افق (رسول ملاقلیپور) [مدیر جلوههای ویژه]
1366 ویزا (بهرام ری پور) [مدیر جلوههای ویژه]
1366 شرایط عینی (احمدرضا گرشاسبی) [مدیر جلوههای ویژه]
1366 بحران (علی اصغر شادروان) [صداگذار]
1365 پرواز در شب (رسول ملاقلیپور) [مدیر جلوههای ویژه]