8 آفريقايي به ايراني‌ها دلار تقلبي مي‌فروختند

من و همدستانم از اتباع 2 كشور آفريقايي هستيم. چندي پيش به عنوان توريست وارد ايران شديم و به اين بهانه قصد فروش دلارهاي تقلبي داشتيم
کد خبر: ۱۷۸۶۸۱
|
۰۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۷ 23 July 2011
|
4969 بازدید
جام جم: 8 مرد آفريقايي كه با تشكيل باند ، دلارهاي تقلبي در تهران مي‌فروختند، از سوي ماموران اداره پليس اتباع و مهاجرت خارجي نيروي انتظامي دستگير شدند.

چند روز پيش 3 تبعه آفريقايي براي تمديد رواديد خود به اداره گذرنامه تهران مراجعه كرده بودند كه ماموران به آنها ظنين شدند.

پليس در بازرسي از اموال اين افراد، دلارهايي را كشف كرد كه همگي تقلبي بودند. ماموران با احتمال اين كه آنها در تهيه و فروش دلارهاي تقلبي فعاليت دارند، موضوع را به بازپرس فراقي، رئيس شعبه دوم دادسراي عمومي و انقلاب فرودگاه مهرآباد تهران گزارش دادند.

با هماهنگي قضايي متهمان دستگير و براي تحقيقات در اختيار پليس اتباع و مهاجرت خارجي پليس قرار گرفتند.

متهمان در بازجويي‌ها اظهارات متناقضي را بيان كردند. تحقيقات از 3 مرد آفريقايي ادامه داشت تا اين كه در مرحله بعدي بازجويي‌ها اعتراف كردند كه اعضاي يك باند حرفه‌اي هستند كه با فروش دلارهاي تقلبي از مردم كلاهبرداري مي‌كنند.در پي اعتراف متهمان روند رسيدگي به پرونده وارد مرحله جديدي شد و جستجوها براي دستگيري ديگر اعضاي باند ادامه پيدا كرد و با تحت نظر قرار گرفتن پاتوق‌هاي احتمالي متهمان 2 روز پيش 5 مرد آفريقايي ديگر كه درون خانه‌اي در جنوب تهران مخفي شده بودند شناسايي و دستگير شدند.

كشف دلارهاي تقلبي

با دستگيري متهمان در بازرسي از آنجا دلارهاي تقلبي، مواد اوليه تهيه آن، چندين دستگاه لب‌‌تاپ و گوشي تلفن همراه كشف و ضبط شد.متهمان در بازجويي‌ها به تناقض‌گويي پرداختند تا عاقبت در مواجهه حضوري با 3 عضو ديگر باند كه پيش از اين دستگير شده بودند، راز فعاليت چند ماهه‌‌شان را فاش كردند.

سركرده باند به پليس گفت: من و همدستانم از اتباع 2 كشور آفريقايي هستيم. چندي پيش به عنوان توريست وارد ايران شديم و به اين بهانه قصد فروش دلارهاي تقلبي داشتيم.سركرده باند اضافه كرد: من و همدستانم با تردد مقابل بانك‌ها، مراكز خريد و صرافي‌ها افرادي كه قصد خريد دلار داشتند را شناسايي كرده و سپس چنين وانمود مي‌كرديم عضو يك انجمن حمايت از افراد فقير و بيماران ايدزي كشورهاي آفريقايي هستيم.

متهم با اشاره به شيوه كلاهبرداري‌اش گفت: به اين ترتيب اعتماد خريداران را جلب كرده و دلارهاي تقلبي را رنگ سياه زده و به آنها مي‌گفتيم دلارها را به طور قاچاق وارد ايران كرده‌ايم تا در گمرك توقيف نشوند بنابراين يك نمونه واقعي را به آنها نشان مي‌داديم. مشتريان نيز كه گمان مي‌بردند دلارهاي سياه واقعي‌اند آنها را خريداري مي‌كردند.

متهم با اشاره به فريب يك پسر جوان نيز گفت: براي اين كه پول‌ها را از ايران خارج كنم از طريق چت روم با يك جوان ايراني آشنا شده و خود را دختر يك بازرگان آفريقايي معرفي كردم. پس از آشنايي اينترنتي با اين جوان وانمود كردم پدرم ارث كلاني برايم در ايران گذاشته است اما به دليل مشكلاتي نمي‌توانم به تهران سفر كنم.

وي اضافه كرد: با اين ترفند وي را فريب داده و او به نام خود يك حساب بانكي باز كرد و مشتريان پول را به آن حساب واريز و او پول را به حساب من در خارج از كشور واريز مي‌كرد. در اين مدت مرد ايراني به خاطر ازدواج و دريافت نيمي از ارثيه‌ام به همكاري‌اش با من ادامه مي‌داد، بنابراين گزارش، در پي اعتراف متهم، 7 عضو ديگر باند نيز به همدستي با او اعتراف كردند.

متهمان با قرار قانوني روانه زندان شدند. تحقيقات تكميلي از آنها براي مشخص شدن ديگر جرايمشان و دستگيري اعضاي فراري باند ادامه دارد.

افرادي كه در دام متهمان گرفتار شده‌اند، مي‌توانند براي شكايت از آنها به شعبه دوم بازپرسي دادسراي عمومي و انقلاب فرودگاه مهرآباد تهران مراجعه كنند.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟