سرقت 25 كبوتر طلا از سوي كارشناس قلابي ميراث فرهنگي

وقتي از طريق دوستانم متوجه شدم شاكي يك گنجينه خانوادگي باارزش را در خانه‌اش نگهداري مي‌كند، تصميم به تصاحب آن اموال گرفتم. ابتدا با جعل عنوان كارشناس ميراث فرهنگي قصد فريب شاكي را داشتم كه موفق نشدم، به همين دليل 2 مرد و يك زن معتاد را براي اجراي نقشه استخدام كردم
کد خبر: ۱۸۶۵۸۵
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۱ 28 August 2011
|
4484 بازدید
جام جم: كارشناس قلابي سازمان ميراث فرهنگي كه با تشكيل باندي يك گنجينه عتيقه را از خانه يك شهروند مشهدي سرقت كرده بود، به همراه 3 همدستش دستگير شد.

چندي پيش مردي با حضور در پليس آگاهي مشهد از سرقت گنجينه خانوادگي‌اش خبر داد.

شاكي به پليس گفت: 25 مجسمه كبوتر طلا، چندين دستبند و گردنبند جواهرنشان عتيقه كه ميراث خانوادگي‌مان بود، از نسل‌هاي قبل به من ارث رسيده بود و آن را در صندوقچه خانه نگهداري مي‌كردم و به دليل ارزشمند بودن اين ميراث، حاضر به فروختن آنها نبودم.

شاكي اضافه كرد: از ماه‌ها پيش مردي كه خود را يكي از كارشناسان اداره ميراث فرهنگي معرفي مي‌كرد با من آشنا شد. او در جريان اين ملاقات‌ها وقتي متوجه شد، از يك ميراث خانوادگي گرانبها نگهداري مي‌كنم، خواست تا اجازه دهم با ديدن اموال، آنها را برايم ارزش‌گذاري كند. وي افزود: مرد كارشناس ادعا مي‌كرد اگر اجازه دهم از گنجينه خانوادگي‌مان عكس تهيه كند، مي‌تواند اين اموال را بيمه كند تا در صورت سرقت يا آسيب‌ديدگي خسارت دريافت كنم. با ظنين شدن به وي به حرف‌هايش اعتماد نكرده و ارتباط با او را قطع كردم.

شاكي با اشاره به سرقت گنجينه خانوادگي‌اش گفت: بعد از آن ديگر از مرد كارشناس خبري نشد، تا اين كه زني جوان در پي ارتباط با خانواده‌ام به منزلمان راه يافت. او در جريان رفت و آمد با خانواده من متوجه گنجينه خانوادگي‌مان شد. به زن جوان اعتماد پيدا كرده و او از رفت و آمدهاي اعضاي خانواده‌ام باخبر بود. وي اضافه كرد: چند روز پيش من و خانواده‌ام به سفر رفتيم. در بازگشت به خانه متوجه شديم، گنجينه عتيقه كه درون گاوصندوق بود، سرقت شده است.

در پي اين شكايت، تحقيقات ماموران آگاهي مشهد آغاز شد. در ابتداي تحقيقات معلوم شد دختر جواني كه به خانه شاكي در رفت و آمد بود، به بهانه اين كه يكي از اقوامش فوت كرده و بايد به شهرستان سفر كند، تماس با خانواده مالباخته را قطع كرده است.

در حالي كه جست‌وجوها براي يافتن سارقان اموال عتيقه ادامه داشت، مردي ناشناس با خانواده شاكي تماس گرفت و از آنها براي تحويل دادن اموال دزدي درخواست 20 ميليون تومان كرد.

ماموران آگاهي مشهد با آ‌موزش به شاكي، از او خواستند در محل قرار با مرد تماس گيرنده حاضر شود.به اين ترتيب مرد ناشناس چند بار با شاكي قرار ملاقات گذاشت، اما او هر بار در محل حاضر نمي‌شد.

اخاذي 20 ميليون توماني

تحقيقات پليسي همچنان ادامه داشت تا اين كه هفته گذشته مرد ناشناس دوباره با خانه شاكي تماس گرفت و خواست تا 20 ميليون تومان را به يكي از محله‌هاي جنوبي شهر بياورد تا گنجينه سرقت شده را تحويلش دهد.

دستگيري يك زن در محل قرار با شاكي

ماموران با اطلاع از موضوع به همراه مرد شاكي در محل قرار حاضر شدند و بعد از گذشت يك ساعت ماموران مشاهده كردند يك زن جوان به محل قرار آمده است.در همين موقع زن جوان كه قصد نزديك شدن به خودروي شاكي را داشت، از سوي ماموران دستگير شد كه در تحقيقات معلوم شد وي همان زني است كه چندي پيش با خانواده‌اش ارتباط دوستي پيدا كرده بود.

اعتراف به همدستي با قاچاقچي عتيقه

زن جوان در تحقيقات گفت: من از سوي يك قاچاقچي عتيقه استخدام شده بودم. او از من مي‌خواست تا با خانواده شاكي ارتباط پيدا كرده و محل نگهداري گنجينه خانوادگي و رفت‌وآمدهاي اعضاي خانواده را به او اطلاع دهم كه طبق خواسته‌اش عمل كردم و با اطلاعات بدست آمده، قاچاقچي عتيقه به همراه يك معتاد سابقه‌دار در غياب خانواده شاكي، اموال وي را سرقت كردند.با اعتراف زن جوان، 2 متهم پرونده تحت تعقيب قرار گرفتند و پاتوق‌هاي احتمالي آنها زير نظر گرفته شد تا اين‌كه در پي 2 عمليات جداگانه، چند روز پيش متهمان فراري در مشهد دستگير شدند و به همدستي با يكديگر در سرقت اموال شاكي اعتراف كردند.

با كشف مقاديري از اموال عتيقه سرقت شده، در بررسي از سوابق كيفري متهمان معلوم شد مرد معتاد 2 بار به اتهام سرقت و اعتياد روانه زندان شده است و قاچاقچي عتيقه نيز تحت تعقيب پليس بوده و كارشناس اداره ميراث فرهنگي نيست و اين عنوان را جعل كرده است.

متهم ميانسال ـ قاچاقچي عتيقه ـ به پليس گفت: وقتي از طريق دوستانم متوجه شدم شاكي يك گنجينه خانوادگي باارزش را در خانه‌اش نگهداري مي‌كند، تصميم به تصاحب آن اموال گرفتم. ابتدا با جعل عنوان كارشناس ميراث فرهنگي قصد فريب شاكي را داشتم كه موفق نشدم، به همين دليل 2 مرد و يك زن معتاد را براي اجراي نقشه استخدام كردم.

متهم اضافه كرد: قرار بود پس از سرقت ابتدا 20 ميليون تومان و در مراحل بعدي مبالغ ديگري از شاكي در قبال تحويل دادن اموال دزديده شده اخاذي كنم.در پي اعتراف اين دو متهم، ديگر عضو فراري باند نيز تحت تعقيب قرار گرفت و دستگير شد. اين متهم نيز در بازجويي‌ها به همدستي با ديگر اعضاي باند اعتراف كرد.بنابراين گزارش، اعضاي اين باند با قرار قانوني روانه زندان شدند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟