تصاویر: شکاف بر پیکره سی‌وسه پل

کد خبر: ۱۸۷۰۰۴
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۴ 29 August 2011
|
42572 بازدید
|
علی رغم تکذیبیه غیر واقع مسئولین میراث فرهنگی استان اصفهان، متاسفانه تصاویر ارسالی خبرنگار معماری نیوز حکایت از تخریب و ایجاد شکاف بر بدنه سی و سه پل دارد.

به گزارش معماری نیوز، داربست‌هایی که چند روز است بر شانه‌های سی و سه پل اصفهان سنگینی می‌کند به ظاهر از آغاز یک دوره مرمت برای این پل خبر می‌دهد.

اما نکته ای که باعث نگرانی دوستداران میراث فرهنگی شده است، پُر کردن ترک ها و شکاف‌هایی است که طی چند ماه اخیر بر بدنه و تاق‌های پل پدیدار شده است و می‌تواند نشانه‌ای از نشست نامحسوس پل به خاطر حرکت دستگاه حفار مترو از نزدیکی آن و رانش لایه‌های خاک یا عوارض ناشی از خشک کردن زاینده‌رود باشد. در هر حال آنچه که برای سی و سه پل خطرناک به نظر می‌رسد، چشم پوشی از علت اصلی این ترک‌ها و پر کردن آن ها با ماله است.

با این که سال گذشته چند بار شاهد نشست زمین در نزدیکی سی و سه پل بودیم ولی برای پیشگیری از وضعیت فعلی هیچ سامانه‌ای جهت پایش لرزش‌های احتمالی و اندازه‌گیری نشست پل مورد استفاده قرار نگرفته است.

نکته نگران کننده دیگر، نصب ناشیانه لوله‌های داربست فلزی جهت مرمت است که با برخورد به بدنه پل آسیب‌هایی به بدنه آجری پل وارد نموده است. به نظر می‌رسد که برای برون رفت از این وضعیت بحرانی باید هرچه سریع تر عملیات حفاری مترو در نزدیکی سی و سه پل برای همیشه متوقف شود و از مسیر مناسب دیگر برای عبور خط شمالی – جنوبی مترو استفاده شود.












اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
الی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
این میراث زیبا چند صد سال است که به ما رسیده اما حالا با یک کار کارشناسی نشده (مثل هزاران کار دیگمون ) داره از بین میره بخاطر حفاری مترو!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
امیدوارم تمام چیزهای زیبای ایران نابود و نیست شود!مثل دریاچه ارومیه.مثل سی سی پل عزیز.مسئولان ما کجا هستند و چه می کنند؟چه کسی به داد این مرز و بوم و مردمش خواهد رسید.
ناشناس
| Spain |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
يكي از دلايل اصلي از بين رفتن اين پل ، نبود آب است . چون مصالحي در پلهاي اصفهان بكار رفته كه با وجود آب محكمتر ميشه . حالا آب زاينده رود كجا ميره ؟
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
لازم است هرچه سریعتر جریان آب حداقل برای اشباع نگاه داشتن بستررودخانه برقرارشود تاادامه نشست فونداسیون پل متوقف شود.
الهام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
میمردن اگه به جای خیابون تاریخی چهار باغ از خیابون شمس آبادی مترو میکشیدن؟؟ مدرسه جهار باغ هم آسیب میبینه. خدا ازشون نگذره

یک اصفهانی
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
در نزدیکی سی و سه پل میره طرف شمس آبادی، اما مشکل اینجاست زود برمیگرده طرف سی و سه پل!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
حفاظت از مليت و آثار نياكان را بايد از ايتاليايي ها ياد گرفت كه براي پايدار ماندن برج پيزا چه هزينه هايي كردند و ميكنند و چگونه از آن مراقبت مي كنند . حتي افراد بازديد كننده از فاصله دو متري بايد مواضع برج را ببينند و حق دست زدن به آن را ندارند. در صورتيكه زير سي وسه پل ما محل خواب و معامله و استعمال مواد براي معتادان است و حراست از ابنيه آن هم همين است كه مي بينيد و مي خوانيد.
در زماني كه بحث عبور مترو از زير پل بود بنده همه جا گفتم ما يك حمام شيخ بهايي داشتيم كه با شعله يك شمع كار مي كرد و اجانب با دستكاري آن را خاموش كردند و تمام شد و اكنون به كتابها پيوست . اي كاش با پذيرفتن اين ريسك اين بلا را به سر سي و سه پل نياورند و متاسفانه آوردند.
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
متاسفانه به جای اینکه مسئولان کشور ما تلاش کنند تاریخ و آثار گذشتگان را زنده نگه دارند با تصمیمات کارشناسی نشده و با ساخت مسیر مترو در نزدیکی بناهای تاریخی از جمله سی و سه پل در فرسایش این بناها کمک بسیار می کنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
اینها هیچ ربطی به مترو ندارد الکی جریان سازی نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
چشم شما ببخشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
پس به چي ربط داره عزيز؟ چطور توي چهارصد سال نريخت حالا يك دفعه‌اي يادش اومده كه بايد ترك بخوره و تكه‌تكه ازش بيفته؟
ناشناس
| Finland |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
آره،حتما همین طوره کا تو میگی،زمین کجه!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
اينهايي كه نمي فهمند ميراث يعني چي و اينگونه با احداث تونل مترو در نزديكي يكي از بهترين آثار پيشينيان كه براي همگان مخصوصا" نسلهاي آينده خيلي جالب است باعث تخريب و از بين رفتن آن مي شوند و يا آن بي كفايتي كه براي نصب داربست ديوارهاي آين آثار را تخريب ميكند را کنار گذاشته و براي كارهاي كليدي از متخصصان زبر دست و حرفه اي استفاده كنيد ولو اينكه دستمزد بيشتري هم بدهيد چرا كه آثار قديمي را نميشود با هيچ هزينه اي احداث كرد .
ايراني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
لطفا اينقدر نگوييد نظر كارشناسي ، نظر كارشناسي . براي رسيدگي به اين موارد يك دل عاشق و سوخته نام ايران هم كافي است تا ديگر شاهد اين اتفاق ها نباشيم . هر وقت ارزش اين گونه آثار براي مردم و نام ايران و ايراني درك شود آنوقت است كه خود به خود اجازه نميدهند كسي از دو متر نزديكتر شود و بدون نظر كارشناسي هم از يك كيلومتر نزديكتر تونل نميزنند. شهرهاي ما امكانات رفاهي و به روز نياز دارند ، به خصوص در زمينه حمل و نقل ، ولي بهاي آن ، اين چيزي نيست كه دارند از ايرانيان مي‌گيرند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
من 4 سال پيش براي زندگي به اصفهان اومدم. زيبايي چهار باغ عباسي و پل خواجو و سي و سه پل مسحورم كرد. اما حالا ديگه چيزي از چهارباغ عباسي باقي نمونده. سي و سه پل و پل خواجو هم كه خودتون بهتر مي دونيد.
بهنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
بابا حالا اگه اين پل قديمي نباشه هيچ طوريييييييييي نميشه بابا دنيا پيشرفت كرده ما دنبال چه چيزايي هستيماااااااااااا بذار ترك بخوره يكي ديگه قشنگترشو ميسازيم
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟