زمانی که میانگین قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی بین 7 تا 13 میلیون تومان بود، برای خرید هر خودرو حدود 5 میلیون تومان وام به متقاضیان پرداخت میشد که پس از مدتی این مبلغ به 7 میلیون تومان افزایش یافت، اما در حال حاضر که رنج قیمت خودروها از 12 تا 18 میلیون تومان است میزان وام خودرو همچنان همان 7 میلیون تومان باقی مانده و خبری از افزایش آن نیست.
به گزارش فارس، به این ترتیب با وجود اینکه قبلاً برای خرید یک دستگاه پراید 10 میلیون تومان، 7 میلیون تومان یعنی 70 درصد ارزش خودرو به صورت وام پرداخت میشد حال خریدار باید برای خرید پراید 12 میلیون تومانی، باز هم وام 7 میلیون تومانی را دریافت کند.
از یک سو، متقاضیان دریافت وام خودرو در دریافت آن با مشکل روبرو هستند و بین بانکها و نمایندگیهای فروش خودروسازان پاسکاری میشوند و از سویی دیگر، زمان تحویل خودرو طولانیتر از قبل و نوع خودروی تحویلی نیز برای خریدار محدود است.
مسئول فروش یکی از نمایندگیهای سایپا در این مورد به خبرنگار فارس میگوید: در حال حاضر فقط برای سایپا 131 فروش از طریق وام خودرو انجام میدهیم.
وی در مورد مدت زمان تحویل خودرو نیز میگوید: قبلاً خودرو را 30 روزه به خریدار تحویل میدادیم اما از دو هفته پیش، این مدت زمان به 90 روز افزایش یافته است.
مسئول فروش یکی از نمایندگیهای ایران خودرو نیز در این مورد با بیان اینکه برخی نمایندگیها تمایلی به فروش محصول با وام خودرو ندارند، میگوید: در حال حاضر خودرو را 45 روزه به خریدار تحویل میدهیم اما با توجه به اینکه عرضه کارخانه منظم نیست، معمولاً این مدت زمان با تأخیر همراه میشود.
وی ادامه میدهد: پیشفاکتور خرید خودرو را فقط برای پژو 405 و سمند صادر میکنیم.
وضعیت نامناسب فروش خودرو با استفاده از تسهیلات بانکی در شرایطی ادامه دارد که خودروسازان همچنان از فروش نقدی اکثر محصولات خود امتناع کرده و با وجود دریافت مصوبه افزایش قیمت، فروش نقدی آنها تقریباً متوقف است.