شروط مخالفان کُرد برای توافق با اردوغان

کد خبر: ۳۰۱۸۸۹
|
۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۱ 11 February 2013
|
8619 بازدید
حزب صلح و دموکراسی 4شرط اساسی برای حمایت از حزب عدالت و توسعه در اصلاح و تغییر قانون اساسی ترکیه را اعلام کرد.

به گزارش کردپرس، ادریس بالوکَن نماینده شهر کردنشین بینگول و از سران حزب صلح و دموکراسی در گفتگو با روزنامه وطن، از این موضوع خبر داد که اگر حزب عدالت و توسعه   شروط اساسی کردها را پیذیرا شود، حاضرند در پروژه اصلاح و تغییر قانون اساسی با نمایندگان این حزب توافق و همراهی کنند.

بالوکن شرایط حزب متبوع خود را به این شیوه دسته بندی کرد: 1- تغییر روشن و قاطعانه تعریف حق شهروندی از "شهروند ترک" به "شهروند جمهوری ترکیه". 2- برداشتن کلیه موانع بر سر راه آموزش و به کارگیری زبان کُردی در حوزه خدمات عمومی و به شکل زبان دوم. 3- ایجاد اصلاحات کلی در سیستم اداری استان ها و ادارات محلی نظیر استانداری، فرمانداری و شهرداری و افزایش اختیارات آنها. 4- برداشتن موانع در برابر آزادی عمل همه باورهای دینی و فکری.

از آن جایی که حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان برای تصویب سرفصل های پیشنهادی قانون اساسی جدید ترکیه علاوه بر 325 رای کنونی خود به 5 رای دیگر نیاز دارد و از توافق با احزاب جمهوری خلق و حرکت ملی ناامید شده، در صورت توافق با حزب صلح و دموکراسی می تواند موانع پیش رو را پشت سر بگذارد.

سران حزب عدالت و توسعه هنوز مواضع خود را نسبت به شرایط اعلام شده از سوی کردها با رسانه ها در میان نگذاشته اند با این وجود برخی رسانه های ترکیه اطلاع داده اند که پروفسور برهان کوزو از سران حقوقدان حزب عدالت و توسعه و رییس کمیسیون قانون اساسی مجلس، اعلام کرده که شرایط اعلام شده مطالبات عجیب و غریبی نیستند و می توان درباره آنها مذاکره کرد.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟