آنچه را كه رسانههاي دولتي در 2 روز اخير منتشر كردهاند ميتوان در يك جمله خلاصه كرد: «احمدينژاد مشكلي با خانه سينما ندارد، شمقدري نميگذارد اين تشكل صنفي بازگشايي شود.»
به گزارش بانيفيلم آنلاين ديروز تيتر يك روزنامههاي دولتي «خورشيد» و «شهروند» به تأكيد احمدينژاد مبني بر بازگشايي سريع خانه سينما اختصاص يافته بود. خبري كه به نقل از معاون ارتباطات و اطلاعرساني دفتر رئيس جمهور روي خروجي ايسنا آمده بود و در واقع حكم تكذيب حرفهاي شمقدري را داشت كه اعلام كرده بود پس از نامه احمدينژاد در گفتوگو با رئيس جمهور با ارائه توضيحات وي را درخصوص بازگشايي خانه سينما قانع كرده بود.
روز گذشته خبرگزاري ايرنا نيز تحليلي را منتشر كرد كه در آن ضمن د فاع از احمدينژاد، تلويحاً شمقدري را مقصر بينتيجه ماندن بازگشايي خانه سينما دانسته بود. به نظر ميرسد دولت در روزهاي پاياني كارش قصد دارد دست كم در ماجراي خانه سينما حسابش را از رئيس سازمان سينمايي جدا كند.
آنچه رسانههاي دولتي در 2 روز اخير منتشر كردهاند را ميتوان در يك جمله خلاصه كرد: «احمدينژاد مشكلي با خانه سينما ندارد و شمقدري نميگذارد اين تشكل صنفي بازگشايي شود.»
تحليل ايرنا: بازگشايي خانه سينما در گرد وغبار «توفان شن»
خبرگزاري جمهوري اسلامي ديروز در تحليلي جواد شمقدري را مقصر باز نشدن خانه سينما دانست. در اين تحليل چنين آمده است گرد وخاك ناشي از «توفان شن»ي كه اين روزها فضاي آبي سينماي كشور را با محوريت «بازگشايي خانه سينما» غبارآلود كرده، سرانجام خوش اين اتفاق را در ابهام بيشتري قرار داده است.
موضوع بازگشايي خانه سينما روز به روز پيچيده تر مي شود، و به باور كارشناسان، تمكين نكردن به دستور رييس جمهوري به عنوان بالاترين مقام اجرايي كشور در اين امر، به پيچيدگي اين موضوع ابعاد تازه اي بخشيده است.
«سيدمحمد حسيني» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حاشيه جلسه هيأت دولت از انحلال خانه سينما بطور رسمي خبر داد و گفت: با توجه به تخلفاتي كه خانه سينما انجام داده، هيأت نظارت بر مراكز فرهنگي، انحلال اين تشكل را اعلام كرده است.
پس از اعلام اين حكم بود كه اعضاي خانه سينما ضمن اعتراض به آن، به ديوان عدالت اداري شكايت كردند كه در نهايت در دوم خرداد سال ???? ديوان عدالت اداري اعلام كرد كه خانه سينما منحل نيست و در نهايت اين نهاد صنفي تا رفع مشكلات قانوني اساسنامه، تعطيل خواهد بود.
پس از اعلام اين حكم، هيات مديره و روساي صنوف سينمايي در ?? شهريور سال ?? با دكتر «محمود احمدي نژاد» رييس جمهوري ديدار كردند و طي اين ديدار رييس جمهوري بر بازگشايي خانه سينما تاكيد و اين مهم را به رييس سازمان امور سينمايي ابلاغ كرد.
پس از دستور رييس جمهوري، «مسعود جعفري جوزاني» به عنوان نماينده رييس جمهوري در هيات بازگشايي خانه سينما انتخاب و مقرر شد كه هياتي هفت نفره متشكل از نمايندگان خانه سينما و سازمان امور سينمايي پس از تصويب نهايي اساسنامه جديد، شرايط را براي بازگشايي خانه سينما فراهم كنند.
جلسات هيات هفت نفره براي بازگشايي خانه سينما با تاخير برگزار شد، اما در نهايت اين جلسات به نتيجه ملموسي نرسيد و بر اساس اعلام كارشناسان، دستور رييس جمهوري از سوي مديريت سينما در پيچ و تاب اداري قرار گرفت تا بار ديگر دستور مقام ارشد اجرايي كشور در بازگشايي خانه سينما الكن بماند.
اعتراضات مكرر نماينده رييس جمهوري به كارشكني مديريت سينما در بازگشايي خانه سينما و در ادامه انتشار نامه دكتر احمدي نژاد خطاب به رييس سازمان امور سينمايي كه در آن از «تنگ نظري ها» در موضوع بازگشايي خانه سينما به شدت انتقاد شده بود، بار ديگر دلايل اجرايي نشدن دستور رييس جمهوري در بازگشايي اين نهاد صنفي را نمايان كرد، اما به نظر مي رسد با وجود انتشار اين نامه و تاكيد مجدد رييس جمهوري بر بازگشايي خانه سينما، مديريت سينما با توجه به اقدامات انجام شده ميلي براي بازگشايي آن ندارد تا به نوعي شكست خود در موضوع خانه سينما را از طرق دالان هاي اداري خودساخته، يك پيروزي جلوه دهد.
كارشناسان معتقدند، اقدام رييس سازمان امور سينمايي در تعيين كميته بازگشايي خانه سينما و نيز معرفي «مهدي عظيمي ميرآبادي» به عنوان مسوول هيات بازگشايي خانه سينما نشان از اين مهم دارد كه تمايلي براي بازگشايي خانه سينما وجود نداشته و اقدامات انجام شده در اين زمينه بيشتر براي گرفتن زمان و اتمام دولت است.
همچنين اعلام فراخوان جعلي براي برگزاري مجمعي عمومي بنام خانه سينما از ديگر اقدامات غير قانوني مديريت سينما در مقوله بازگشايي خانه سينما بود و برخي سينماگران همچون «سيدغلامرضا موسوي» رييس شوراي عالي تهيه كنندگان خانه سينما، اين اقدام را به نوعي دور زدن رييس جمهوري در اجراي حكم بازگشايي خانه سينما قلمداد كردند.
در اين ميان برخي فيلمسازان همچون همايون اسعديان تاكيد كرده اند كه با توجه به تعطيلي خانه سينما، برگزاري مجمعي با عنوان اين خانه خلاف قانون بوده و مديريت سينما مي تواند هر مجمعي را با هر اسمي بجز خانه سينما برگزار كند.
اصرار مهدي عظيمي ميرآبادي به عنوان نماينده جواد شمقدري رييس سازمان امور سينمايي در بازگشايي خانه سينما مبني بر سياسي بودن رويكرد اعضاي اين نهاد صنفي در جايي كه در دستور رييس جمهوري در بازگشايي خانه سينما صراحتا تاكيد شده است كه «اكثريت قاطع اعضاي خانه سينما متعهد به كشور و ارزشهاي الهي و انساني هستند. كاري نشود كه گرايشات و اغراض شخصي و گروهي به نام انقلاب معرفي و يا خداي ناكرده با استفاده از قدرت سازماني تحميل گردد»، نشان از فرار به جلوي اين مقام مسوول براي معطل كردن دستور دكتر احمدي نژاد در بازگشايي خانه سينما دارد.
در عين حال نقض آشكار سخنان رييس جمهوري از سوي معاون امور سازمان سينمايي و مسوول هيات بازگشايي خانه سينما مبني بر اينكه تنها نمايندگان اين سازمان در بازگشايي خانه سينما حكم داشته و ديگر اعضاي هيات هفت نفره فقط عنوان مشاور داشته اند، نشان مي دهد كه مديريت سينما گويا مسعود جعفري جوزاني را نيز به عنوان نماينده رييس جمهوري در مساله بازگشايي خانه سينما به رسميت نمي شناسد.
كارشناسان بر اين اعتقادند كه در شرايط كنوني، مديريت سينما اهتمامي براي بازگشايي خانه سينما نشان نمي دهد و هر اقدام انجام شده از سوي اين مديريت بيشتر در جهت حساس تر كردن اعضاي خانه سينما و صنوف تشكيل دهنده اين نهاد سينمايي است.
در اين شرايط به نظر مي رسد تعيين هياتي مستقيم از سوي رييس جمهوري و توقف اقدامات تاخيري و جانبدارانه مديريت سينما و تعيين ضرب العجل براي بازگشايي خانه سينما تنها راهكاري است كه مي تواند به بازگشايي اين نهاد صنفي كمك كند زيرا در شرايط موجود و با توجه به اقداماتي كه تاكنون از مديريت سينما در موضوع خانه سينما صورت پذيرفته، نمي توان اميدي به بازگشايي اين خانه داشت.
چه بخواهيم و چه نخواهيم خانه سينما باز ميشود
محمد خزاعي با بيان اين مطلب كه در مرحله اول بستن خانه سينما كار اشتباهي بود، به «باني فيلم» گفت: به اعتقاد من اگر اشكالاتي هم در خانه سينما بود بايد اصلاح ميشد، نه اينكه به يكباره تعطيل شود و اهالي صنوف ديگر پراكنده شوند فكر ميكنم از قبل هم قرار بر اين بود كه خانه سينما باز شود و اين حركت اتفاق بيفتد، اما اينكه چه كساني و به چه دلايلي دوست ندارند كه اين اتفاق بيفتد و در حال تلاشند كه حداقل بازگشايي خانه سينما به تعويق بيفتد معلوم نيست! به هر حال مطمئناً چه بخواهيم و چه نخواهيم اين بازگشايي صورت خواهد گرفت. از دولت فعلي كه مدت زيادي باقي نمانده و در اين زمان اندك با توجه به بحثي كه ارشاد راجع به صنوف قانوني مطرح ميكند و البته تعريفي كه از اين صنوف قانوني دارد قطعاً اهالي سينما و صنوف ديگر اين جريان را نخواهند پذيرفت چون به عقيده خودشان قانونياند، در حال فعاليت هستند و تنها حاضر به پذيرش يكسري از قوانين كه ارشاد گذاشته نيستند و در كل معتقدند كه اين قوانين اشتباه است.
خزاعي ادامه داد: از طرف ديگر وقتي نگاه ميكنيم شوراي 7 نفرهاي تشكيل شد كه اساسنامه را اصلاح كردند و هر دو طرف اين جريان را پذيرفتند، اما دوباره در مرحله بازگشايي به مشكل برخورديم. مشخصاً در اين بين يكسري افراد خواهان بازگشايي خانه سينما نيستند. شايد اين افراد مربوط به خود اهالي سينما باشند كه علاقه ندارند بازگشايي در اين دولت اتفاق بيفتد و شايد مربوط به سازمان سينمايي باشند كه راغب به چنين كاري نيستند. به هر حال مسئلهاي در اين بين وجود دارد.
وي گفت: انشاا... در آينده شاهد بازگشايي خانه سينما خواهيم بود ولي بايد در نظر داشته باشيم كه اين اختلافات بايد از بين برود. نه اينكه خانه سينما دوباره باز شود و عدهاي مدعي شوند كه اين خانه وجاهت قانوني ندارد يا مباحث ديگر و بروند در جاي ديگر تيم ديگري تشكيل دهند. اين دوگانگي بايد از جريان سينماي ايران كنار برود. اين اختلافها بايد از بين برود. اينكه چه كسي درست ميگويد و چه كسي درست نميگويد به نظرم چندان مهم نيست. مهم برگشتن وضعيت عادي به سينماي ايران است. سينماي ايران احتياج به آرامش، رفاقت، برنامههاي دراز مدت، استراتژي و... دارد. اختلافات مانع حركت رو به رشد سينماي ايران ميشود و روند پيشرفت و اعتلاي سينماي ايران را كند ميكند.
آقاي احمدينژاد حداقل براي سينما حامي خوبي بود و فرصت خوبي فراهم بود كه از اين بودجهها و امكانات بهرهبرداري لازم را انجام دهيم. در واقع سينما ميتوانست در اين سالها مسير رو به رشد خوبي را طي كند. يكي از دلايلي كه ما نتوانستيم از اين ظرفيتها استفاده كنيم همين اختلافات و درگيريها بود.
خزاعي تصريح كرد: در مجموع معتقدم اگر اعتدال به سينماي ايران برنگردد و افرادي كه وارد وزارت ارشاد يا سازمان سينمايي ميشوند افراد معتدلي نباشند در آينده هم دچار مشكلاتي خواهيم بود. به عبارت ديگر دوباره مسير اين اختلافات ادامه پيدا خواهد كرد و گروهي به عنوان مخالف يا اپوزيسيون در سمت ديگر شكل خواهند گرفت و شروع به مخالفت ميكنند. بنابراين فضايي كه ايجاد ميشود هيچگاه به سمت تعديل يا آرامش نميرود. پس چه خوب است كه تلاش كنيم تا منيتها را كنار بگذاريم و به دنبال اين نباشيم كه چه كسي اشتباه كرده يا چه كسي اشتباه نكرده. مهم اين است كه دست به دست هم دهيم تا سينما را به حالت عادي و آرامش درآوريم. خانه سينما مجدداً بايد باز شود، هنرمندان بايد دوباره شروع به كار كنند، توليدات خوبي انجام شود، زيرساختهاي سينما از نو در دستور كار قرار بگيرند و... كلاً ما در سينماي ايران كارهاي زيادي بايد انجام دهيم. اگر ما نتوانيم كنار هم بنشينيم، نتوانيم گفتوگو كنيم و نتوانيم به اعتدال برسيم دوباره در مديريت جديد هم همين اختلافات با شكل ديگري ادامه پيدا خواهد كرد.
با چند صنف نصفه و نيمه نميشود جامعه اصناف تشكيل داد
محمدرضا سكوت نيز در اين خصوص يادآور شد: اين هم در ادامه كارهاي غلط اندر غلط شمقدري است و كاملاً از طرف اصناف واقعي خانه محكوم ميشود. واقعاً فكر كنند اين چند صنف ضعيف و نصفه نيمه كه به طور موازي نامشان را با اصناف شكل دادند، ميتواند حتي نامش جامعه اصناف سينماي ايران باشد؟
خانه سينما با حضور تمام اصناف معنا مييابد
منوچهر مصيري ضمن اشاره به اين نكته كه بازگشايي خانه سينما آرزوي تمام سينماگران است، به «باني فيلم» گفت: به شخصه برايم فرق چنداني ندارد كه خانه سينما در اين دولت بازگشايي شود يا در دولت بعد. مهم اين است كه به چه صورت خواستههاي اهالي سينما در آنجا برآورده شود. اين خواستههاست كه بايد عملي شود. ضمن اينكه به نظرم در اين فراخواني كه جديداً منتشر شده از تمامي اهالي سينما دعوت نشده و تعدادي از صنوف دعوت شدند. به هر حال اين كار مربوط به همه اهالي سينماست و بايد جمعي انجام شود.
كارگردان «دنيا» افزود: اميدوارم خانه سينما مانند گذشته فعال شود و راهگشايي براي تمام اهالي سينما ايران گردد.
فرقي نميكند خانه سينما در كدام دولت بازگشايي شود
عليرضا سبط احمدي در اين باره در گفتوگو با «باني فيلم» خاطر نشان ساخت: فكر ميكنم بحث خانه سينما با مجموعه مديريت سينماي كشور بيشتر يك بحث سياسي و شخصي است. مدتهاست كه خانه سينما فعاليت ميكند و در 3ـ2 دوره از دولتهاي مختلف حضور داشته. به هر حال شكلگيري خانه سينما به عنوان يك صنف، انجمن و سنديكا ميتواند قوت قلبي براي اهالي سينما باشد و جايي باشد كه اهالي سينما بتوانند حداقل درخواستهايشان را در آنجا پيش ببرند. خيلي مهم نيست كه خانه سينما در اين مدت كوتاهي كه از عمر دولت فعلي باقي مانده باز شود يا نشود، مهم اين است كه وقتي خانه سينما در هر دولت و زماني بازگشايي شد بتواند از حق و حقوق اهالي آسيب ديده سينماي ايران حمايت و پشتيباني كند. بالاخره خيلي از اهالي خانه سينما نياز به مسائل مختلفي دارند، دچار كهولت سن ميشوند و البته برخي هم دچار آسيبهاي اجتماعي و... . خانه سينما بايد بتواند از اينها حمايت كند و حقوق بيكاري و امنيت شغلي را براي اهالياش فراهم كند كه متأسفانه تا به حال در اين خصوص كمرنگ بوده يعني زماني هم كه خانه سينما باز بود در اين زمينه چندان فعاليت قابل توجهي نميكرد.
اين تهيهكننده سينما در ادامه خاطرنشان ساخت: امروزه با توجه به اينكه معاونت سينمايي تبديل به سازمان سينمايي شده و ميتواند رديف بودجه و بودجه مستقل داشته باشد، ميتواند اعتبار خوب بگيرد، پشتيباني خوبي از تمام زيرمجموعههايش بعمل آورد و ... خانه سينما ميتواند يكي از بازوها و ابزارهاي انساني اين سازمان قرار بگيرد. حالا فرقي نميكند در اين دولت بازگشايي شود يا در دولت بعدي يا بعدترش. مهم اين است كه خانه سينما بتواند به عنوان حامي اعضاي آسيب ديده سينماي كشور فعاليت منسجم، پربار و خوبي داشته باشد.