تحصن مربیان آموزشگاه‌های رانندگی در واکنش به حذف سهمیه؛

تغییر سهمیه‌بندی بنزین به صورت چراغ خاموش آغاز شد

خودشان می‌گویند، بیش از نیمی از کارت‌های سوخت، یعنی ۴.‌۵ میلیون کارت، مشکل دارد، ولیم شکل به آن بزرگی را‌‌ رها کرده‌ و به آموزشگاه‌ها پیله کرده‌اند؛ چرا؟ چون می‌گویند ما خودرو عمومی نیستیم و مسافر جابجا نمی‌کنیم. انگار وانت بار‌ها مسافر جابجا می‌کنند که سهمیه‌شان ثابت مانده!
کد خبر: ۳۷۳۵۹۰
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴ 25 January 2014
|
27841 بازدید
|
در شرایطی که انتقاد به دولتمردان از بابت مشمول نشدن برخی قشرها در طرح اعطای سبد کالا روز به روز فزونی یافته و چرایی دسته‌بندی مردم به گروه مشمول و غیر‌مشمول به شیوه کنونی (مثل مشمول شدن خبرنگاران که هرگز مشمول طرحی نیستند و مشمول نشدن بازنشستگان تأمین اجتماعی که چه بسا از مستحق‌ترین‌ها برای دریافت سبد کالا به نظر می‌رسند) عجیب به نظر می‌رسد، ظاهرا دسته‌بندی قشرها در دیگر عرصه‌ها هم از راه رسیده است!

به گزارش «تابناک»، مربیان آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی که با آغاز بهمن ماه به پمپ‌های بنزین مراجعه کردند، ‌تغییراتی در کارت سوخت خود دیدند که رسانه‌ای نشده بود و هیچ کس از ‌آن آگاهی نداشت؛ سهمیه بنزین خودروهای آموزشگاهی یک شبه حذف شده بود!

این تغییر چراغ خاموش را اول کسی باور نکرده و همه ترجیح می‌دهند، ماجرا را پرس‌وجو کنند اما هرچه می‌گردند، نه تنها نشانی از تغییر در سهمیه بندی‌ها نمی‌یابند، بلکه درمی‌یابند ‌مجلسی‌ها، به ویژه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه بر این باورند که هرگونه تغییر‌ در سهمیه‌بندی سوخت، بسته به لحاظ شدن آن در بودجه است و حتی متوجه می‌شوند ‌در سناریوهای مطرح در وزارت نفت برای کنترل مصرف بنزین، اثری از تغییر سهمیه نمی‌توان یافت.

این‌ها را مربیانی می‌گویند که روز جمعه گرد هم آمده‌اند تا در حضور نیروی انتظامی، تحصن کرده، با یکدیگر سخن گفته و اعتراض خود را به تصمیم دولتمردان در حذف سهمیه سوخت آموزشگاه‌ها نشان دهند و بگویند: «ما کارگرانی هستیم که هیچ سهمی از دولت نداریم؛ اما این را که به جای سبد کالایی که به سایرین می‌دهند، سهمیه سوخت ما را حذف کرده و حتی قابل نمی‌دانند این موضوع را اطلاع رسانی کنند، اوج بی‌انصافی می‌دانیم».

تغییر سهمیه بندی بنزین به صورت چراغ خاموش آغاز شده است

یکی دیگر از مربیانی که بیش از یک دهه از عمر خود را به آموزش هنرجویان رانندگی گذرانده، در این باره می‌گوید: «در روزهای گذشته، زمانی که از حذف سهمیه آگاه شدیم و موضوع را از طریق مسئولان آموزشگاه پیگیری کردیم، تازه سرپرست معاونت صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور به یاد آورد که باید این حذف سهمیه را رسانه‌ای کند و پس از آن بود که با یک خبرگزاری گفت‌وگو کرد و سخنانی گفت که ای کاش نمی‌گفت یا دست کم سنجیده‌تر سخن می‌گفت!»
حسین هاشمی‌ با اعلام اینکه کاهش [بخوانید: حذف!] سهمیه بنزین آموزشگاه‌ها بخشی از طرح ساماندهی مصرف سوخت است‌ به ایسنا گفت: با هماهنگی معاونت اجرایی ریاست جمهوری، مصرف بی رویه سوخت در کشور، در دو مرحله ساماندهی می‌شود که مرحله نخست آن تا پایان امسال و مرحله دوم‌ تا سه ماهه نخست سال 93 اجرا می‌شود. ستاد در حال اجرای چندین برنامه برای کاهش مصرف بنزین یارانه‌ای‌ است و در همین راستا، بخش‌هایی که مرتبط با حمل و نقل عمومی نیستند، ولی سهمیه سوخت یارانه‌ای دریافت می‌کنند، در دست ساماندهی است.

سرپرست معاونت صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با بیان اینکه بر اساس قانون و مصوبات، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت موظف است سوخت خودروهای عمومی را تأمین کند، گفت: آموزشگاه‌های رانندگی جزو این گروه نیستند و با توجه به اینکه هیچ خدماتی در جابجایی مسافر ندارند، مقرر شد نه تنها سهمیه سوخت یارانه‌ای ایشان بلکه سهمیه سایر بخش‌هایی که خدماتی را به حمل و نقل عمومی ارائه نمی‌دهند، کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به وجود 26 هزار خودروی آموزشگاه رانندگی‌ گفت: هر یک از این خودروها ماهیانه 200 تا 300 لیتر سهمیه بنزین یارانه‌ای دریافت می‌کنند و در بررسی‌ها مقرر شد، از بهمن ماه جاری سهمیه آنها به 60 لیتر کاهش پیدا کند. با توجه به اینکه آموزشگاه‌ها هزینه‌های خود را از مردم دریافت می‌کنند، نیازی به دریافت چنین سهمیه‌ای ندارند؛ افزون بر آنکه بر اساس برآوردها برای هر ساعت خدماتی که خودروهای آموزشگاهی ارائه می‌دهند، 150 تومان هزینه[!] سوخت برای آنها ایجاد می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه بر پایه گزارش‌های رسیده به ستاد سوخت، در هفته گذشته و پیش از کاهش سهمیه بنزین خودروهای آموزشگاهی، نرخ خدمات این آموزشگاه‌ها 11 درصد افزایش یافته، از مدیران آموزشگاه‌ها خواست‌ با رانندگان خودروهای آموزشی خود تعامل بیشتری داشته باشند و کمیسیون 36 درصدی را که از آنها دریافت می‌کنند، بکاهند تا هزینه رانندگان کاهش پیدا کند.

به گفته هاشمی، بر پایه آخرین آمار، هم‌اکنون 11 میلیون خودروی شخصی هر ماه بنزین یارانه‌ای دریافت می‌کنند که تنها 20 درصدشان سهمیه دریافت می‌کنند. همچنین سه میلیون تاکسی، وانت و یا خودروهایی که در آژانس‌ فعالیت دارند، 80 درصد سوخت یارانه‌ای را مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 9 میلیون و 100 هزار کارت سوخت موتور در کشور وجود دارد که بیش از 50 درصد این کارت‌ها دارای مشکل است و باید تا پایان سال ابطال شود. همچنین مقرر شده کارت‌های سوختی که خودروهایشان هویت نداشته و یا فرسوده‌اند ابطال شود. از سوی دیگر، کارت‌های سوختی که فرآیند صحه‌گذاری بر آنها انجام نشده نیز در حال شناسایی و ابطال است که این مورد بیشتر در موتورسیکلت‌ها دیده می‌شود.


تغییر سهمیه بندی بنزین به صورت چراغ خاموش آغاز شد

مربیان معترض بر این باورند که با توجه به سخنان همین مسئول، می‌توان تناقضاتی را دریافت که نشان می‌دهد چه اجحافی در حق در ایشان روا داشته شده است؛ مثل تأکید ‌این مقام بر کاهش سهمیه خودروهای آموزشگاهی، در حالی که سهمیه جدید ایشان برابر با سایر خودروهای سواری (شصت لیتر در ماه) تعیین شده و معنای آن حذف کامل سهمیه است نه کاهش!

نداشتن نقش در حمل و نقل عمومی و البته جابجایی مسافر هم از جمله دیگر ابهاماتی است که فکر را به خود مشغول خواهد کرد و از آن عجیب‌تر، تکیه بر دریافت هزینه از مردم برای توجیه این کار است که اگر این توجیه را بپذیریم، باید سوخت تاکسی‌ها و وانت‌ها را نیز یک شبه حذف کرده و البته این پروسه را پنهانی پی بگیریم تا مالکان این وسایط نقلیه به تدریج و طی چند روز متوجه تغییرات اعمال شده شوند، نه اینکه از رسانه‌های عمومی و تریبون صدا و سیما از ماجرا آگاه شوند.

وقتی از یکی از مربیان می‌پرسیم که ماجرای افزایش حقوق چیست، بعد دیگری از ماجرای تغییر سهمیه‌بندی برایمان آشکار می‌شود. او می‌گوید: افزایش هزینه موضوعی متفاوت با کاهش سهمیه است که باید مدت‌ها پیش اعمال می‌شد، چراکه در تورم‌های رخ داده در یکی دو سال اخیر، همواره مسئولان مانع افزایش نرخ تعلیم رانندگی می‌شدند؛ در ثانی، مگر ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت این تغییر را رقم زده که مسئولان ستاد به فکر بهره‌برداری از آن به نفع خود هستند؟ در مجموع ۲۱۰۰ تومان به ازای هر ساعت آموزش به دستمزدمان افزوده شده که باید به سه سهم مربی، خودرو و آموزشگاه تقسیم شود که این گونه هم نشده و ۱۳۰۰ تومان آن به مربی و خودرو تعلق گرفته و هشتصد تومان دیگر به جیب آموزشگاه خواهد رفت.

مربی دیگری به این سخنان ‌می‌افزاید: چگونه است که خودروهای آموزشی نمی‌توانند بیش از پنج سال عمر داشته باشند و مرتب چک و کنترل می‌شوند که الزامات متعدد خودرو و مربی رعایت شود، ولی ما را عمومی محسوب نکرده و وانت‌ها را مشمول این عنوان می‌دانند؟ مگر آقای هاشمی نمی‌گوید ‌بیش از نیمی از کارت‌های سوخت باید باطل شوند؛ پس چرا اول سراغ آن‌ها نرفتند که واجب‌ترند؟ دلیل جمع شدن ما در اینجا یافتن پاسخ این پرسش‌هاست و تا هنگامی که پاسخ نگیریم، تجمع خواهیم کرد و به کار خود ادامه خواهیم داد.

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۹۵
رعنا
|
United States of America
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
بايد قيمت بنزين جز براي تاكسي ها واقعي بشه و بالا بره حداقل مصرف سوخت به استاندارد جهاني نزديك ميشه و الودكي هوا كه يك فاجعه انساني را به سبب بنزين غير استاندار بوجود اورده كنترل ميشه
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
شمایی که تو ایران زندگی نمی کنی اظهار فضل نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
با ماشين هايي كه بسيار بيشتر از استاندارد مصرف مي كنند چطور مي خواهيم مصرف سوخت را استاندارد كنيم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
سرکار خانم، چطور باید قیمت واقعی بشه اما کیفیت بنزین همونطور مثل قبل بمونه؟! مشکل از کیفیت بسیار پائین بنزین تولیدی داخل هست، حتی اگر مصرف بنزین نصف هم بشه این چتر آلودگی هوا باز هم روی سر شهرهای ایران وجود خواهد داشت!
mehdi
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
یکی از مضحکترین جملاتی که تاکنون شنیدم اینه که می گن حاشیه خلیج فارس بنزینش ایکس تومنه ما هم باید بشیم ایکس تومن !!!!!!!!!! آقا شما که می گی ایکس تومن بشه فقط اینارو باید از حاشیه خلیج فارس برداریم ؟!!!! شهامت داری درآمد ماهیانه کارمندان حاشیه خلیج فارس رو بگید ؟!!!!!!!!!
rasol
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
لطفا درآمد خانواده خود مقدار مصرف سوخت خودروها وقیمت سوخت انجا را در نظر بگیرید بعد رای صادر کنید در ضمن خیلی ها با سواری شخصی نون آور خانواده اند
ناشناس
| Belarus |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
آقای 16:33 ناشناس ، خیلی بی ادبی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
عزیزم، اول حقوق را جهانی کنند، بعد بنزین رو به نرخ جهانی برسوندد
آقا سیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
بنزین 5000 تومن، تعرفه واردات صفر. ماشین کم مصرف می خرم، ماشینی که امنیت جان و راحتی داشته باشم باهاش. پول اضافه ای هم که بابت تعرفه می دهم میذارم بانک با سودش بنزین 5000 تومنی می خرم. هوا تمیز، ماشین ها نو، آمار تلفات کم. قیمت ها واقعی. فقط می مونه حقوق های غیروااقعی :)) خخخخ
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
خارج نشین دو اسمه رعنا و ناشناس چه بی ادبی بنده خدا به شما داشته عزیزم شما جای دیگری زندگی میکنی در همونجا اگر جرات داری به وضعیت خودت نظر بده یا اعتراض کن
مهاجر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
به قول قدما: رعنا چه بلايي. اين حرف بود تو زدي؟ آخه ما چي چيمون به نرخ جهانيه كه اين باشه.
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
با سلام
با فرض درست بودن حرف شما ، بنزین بشه 1 دولار و هر خانواده هم متوسط در ماه 60 لیتر بنزین مصرف داشته باشه این میشه 60 دولار ، با اکتساب اینکه متوسط سرانه درآمد هر خانواده 3 نفری 3150 دولار باشه(طبق آمار رسمی منتشر شده با فرض صحت) این مقدار میشه حدود 2درصد از کل درآمد و حالا برای موناکو 0.01 درصد و یا برای امارات میشه 0.047 درصد و یا برای قطر که از گاز ما بهره ها برده میشه 0.027 درصد از کل درآمد یک ماه .
یاد این ضرب المثل میافتم ، جیب خالی پز عالی
میممصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
ناشناس 1633 جان، ایشون توی خارج زندگی نمیکنند، فیل شکن خارجی استفاده میکنند :دی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
حقوق ها و دستمزد ها را بر اساس فوب خلیج بدهید آنوقت بنده حاضرم بنزین را دو برابر فوب خلیج بخرم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
حرف حساب جواب نداره!
الان کمترین میزان دستمزد در ایران پرداخت میشه! دریافتی کارگر ونزوئلائی هم از کارگران ما بیشتر هست!!!
علی مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
خلیج فارس !!!! تابی جون تو دیگه چرا !
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
توی کشور ما کی اندازه بوب خلیج فارس کار می کنه که حقوق اون اندازه می خواد
میلاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
پدر من دوست باز نشسته ای در یکی از کشورهای عربی دارد که با کمترین میزان تحصیلات ماهی 30 میلیون می گیرد
امیر احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
منظورتون خلیج فارس هست دیگه؟!!!!!!!!!!!!!!
چابهار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
در امارات یک پلیس درجه دار با 7 یا 8 کلاس سواد ماهی 15000 درهم حقوق می گیره، حالا با درهمی 800 تومن حساب کنید ببینید چقدر میشه، بنزین هم تقریباً لیتری 3000 تومنه اون هم چه بنزینی!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
شما فوب خليج فارس كار كن، يك سوم سال تعطيل نباش حقوق فوب حليج فارس بگير
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
اهای وطن فروش. خلیج فارس. دنیا رو هم آتیش بزنین خلیج فارس همیشه فارسه. همیشه.
تا پای جون پاش وا میستیم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
خلیج همیشه فارس
کارگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
گران کردن ینزین به خدا تورم زاست نکنید
شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
کارت سوخت موتور هوندای 125 ژاپنی رو که عمرش بالای 10 سال بود ولی سگش شرف داشت به آشغالای وطنی رو سوزوندن.
خب نمیخواستین حق مردم رو از سوخت بدین چرا شارژ رو قطع نکردین؟ چرا کارت که بالای 500 لیتر سهمیه داشت رو از بیخ سوزوندین؟
مگه برای این کارت از مردم پول نگرفتین؟
تو تهران هم نیستیم بگیم داشتیم هوا رو آلوده می کردیم که اونم اینقدر موتور تمیز هست که حاضر به اثبات هستم که از موتورهای داخلی آلودگیش کمتره
هرچند که تابناکم از خودتونه و این نظر رو نمیذاره و اگر هم بذاره سر و تهشو میزنه وسطش نقطه چین میذاره
پاسخ ها
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
ببخشید، اگه اینکارو نکنن، اون موقع موتورهای داخلی رو کی بخره؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
ما از اول سهمیه بندی هر وقت آژانس سوار شدیم کرایه بنزین آزاد دادیم الان این سهمیه حقشونه یا نه رو نمیدونم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
حساب همینه. خوب پول دراوردن و حال کردن، حالا که مثل بقیه میشن، زورشون گرفته
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
"خودروهای آموزشی نمی‌توانند بیش از 5 سال عمر داشته باشند" !!!

بعید میدونم اگر چنین قانونی هم باشه اجرا بشه

سخت نیست چک کردنش

فقط یه نیگاه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
اين قانون اجرا مي شود
ظاهرفرسوده ماشين هاي آموزشي هم به خاطر آموزشي بودن انهاست
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
بهترين راه حذف سهميه بنزين خودروهاي با عمر بالاتر از 15 ساله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
لطف کنید بگویید یه ماشین صفر بما بدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
گرفتن حقوق و دستمزد به ریال خرج کردن و پول بنزین دادن به دلار؟!
aliblk
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
ایجا ایرانه . یعنی کشوری که...
گلتاکین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
یکبار گرانش کنید تمام انقدر به بازار و مردم استرس وارد نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
استرسش به کنار یه بدختی که دار و ندارش یک موتور سیکلت 500 هزار تومنی هست هم سمهیه اش رو قطع میکنند بعد این همه وانت بار دارند سوختشون رو بصورت ازاد به مردم میفروشند.
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟