تحصن مربیان آموزشگاههای رانندگی در واکنش به حذف سهمیه؛
تغییر سهمیهبندی بنزین به صورت چراغ خاموش آغاز شد
خودشان میگویند، بیش از نیمی از کارتهای سوخت، یعنی ۴.۵ میلیون کارت، مشکل دارد، ولیم شکل به آن بزرگی را رها کرده و به آموزشگاهها پیله کردهاند؛ چرا؟ چون میگویند ما خودرو عمومی نیستیم و مسافر جابجا نمیکنیم. انگار وانت بارها مسافر جابجا میکنند که سهمیهشان ثابت مانده!
در شرایطی که انتقاد به دولتمردان از بابت مشمول نشدن برخی قشرها در طرح اعطای سبد کالا روز به روز فزونی یافته و چرایی دستهبندی مردم به گروه مشمول و غیرمشمول به شیوه کنونی (مثل مشمول شدن خبرنگاران که هرگز مشمول طرحی نیستند و مشمول نشدن بازنشستگان تأمین اجتماعی که چه بسا از مستحقترینها برای دریافت سبد کالا به نظر میرسند) عجیب به نظر میرسد، ظاهرا دستهبندی قشرها در دیگر عرصهها هم از راه رسیده است!به گزارش «تابناک»، مربیان آموزشگاههای راهنمایی و رانندگی که با آغاز بهمن ماه به پمپهای بنزین مراجعه کردند، تغییراتی در کارت سوخت خود دیدند که رسانهای نشده بود و هیچ کس از آن آگاهی نداشت؛ سهمیه بنزین خودروهای آموزشگاهی یک شبه حذف شده بود!
این تغییر چراغ خاموش را اول کسی باور نکرده و همه ترجیح میدهند، ماجرا را پرسوجو کنند اما هرچه میگردند، نه تنها نشانی از تغییر در سهمیه بندیها نمییابند، بلکه درمییابند مجلسیها، به ویژه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه بر این باورند که هرگونه تغییر در سهمیهبندی سوخت، بسته به لحاظ شدن آن در بودجه است و حتی متوجه میشوند در سناریوهای مطرح در وزارت نفت برای کنترل مصرف بنزین، اثری از تغییر سهمیه نمیتوان یافت.
اینها را مربیانی میگویند که روز جمعه گرد هم آمدهاند تا در حضور نیروی انتظامی، تحصن کرده، با یکدیگر سخن گفته و اعتراض خود را به تصمیم دولتمردان در حذف سهمیه سوخت آموزشگاهها نشان دهند و بگویند: «ما کارگرانی هستیم که هیچ سهمی از دولت نداریم؛ اما این را که به جای سبد کالایی که به سایرین میدهند، سهمیه سوخت ما را حذف کرده و حتی قابل نمیدانند این موضوع را اطلاع رسانی کنند، اوج بیانصافی میدانیم».

حسین هاشمی با اعلام اینکه کاهش [بخوانید: حذف!] سهمیه بنزین آموزشگاهها بخشی از طرح ساماندهی مصرف سوخت است به ایسنا گفت: با هماهنگی معاونت اجرایی ریاست جمهوری، مصرف بی رویه سوخت در کشور، در دو مرحله ساماندهی میشود که مرحله نخست آن تا پایان امسال و مرحله دوم تا سه ماهه نخست سال 93 اجرا میشود. ستاد در حال اجرای چندین برنامه برای کاهش مصرف بنزین یارانهای است و در همین راستا، بخشهایی که مرتبط با حمل و نقل عمومی نیستند، ولی سهمیه سوخت یارانهای دریافت میکنند، در دست ساماندهی است.
سرپرست معاونت صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با بیان اینکه بر اساس قانون و مصوبات، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت موظف است سوخت خودروهای عمومی را تأمین کند، گفت: آموزشگاههای رانندگی جزو این گروه نیستند و با توجه به اینکه هیچ خدماتی در جابجایی مسافر ندارند، مقرر شد نه تنها سهمیه سوخت یارانهای ایشان بلکه سهمیه سایر بخشهایی که خدماتی را به حمل و نقل عمومی ارائه نمیدهند، کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به وجود 26 هزار خودروی آموزشگاه رانندگی گفت: هر یک از این خودروها ماهیانه 200 تا 300 لیتر سهمیه بنزین یارانهای دریافت میکنند و در بررسیها مقرر شد، از بهمن ماه جاری سهمیه آنها به 60 لیتر کاهش پیدا کند. با توجه به اینکه آموزشگاهها هزینههای خود را از مردم دریافت میکنند، نیازی به دریافت چنین سهمیهای ندارند؛ افزون بر آنکه بر اساس برآوردها برای هر ساعت خدماتی که خودروهای آموزشگاهی ارائه میدهند، 150 تومان هزینه[!] سوخت برای آنها ایجاد میشود.
هاشمی با بیان اینکه بر پایه گزارشهای رسیده به ستاد سوخت، در هفته گذشته و پیش از کاهش سهمیه بنزین خودروهای آموزشگاهی، نرخ خدمات این آموزشگاهها 11 درصد افزایش یافته، از مدیران آموزشگاهها خواست با رانندگان خودروهای آموزشی خود تعامل بیشتری داشته باشند و کمیسیون 36 درصدی را که از آنها دریافت میکنند، بکاهند تا هزینه رانندگان کاهش پیدا کند.
به گفته هاشمی، بر پایه آخرین آمار، هماکنون 11 میلیون خودروی شخصی هر ماه بنزین یارانهای دریافت میکنند که تنها 20 درصدشان سهمیه دریافت میکنند. همچنین سه میلیون تاکسی، وانت و یا خودروهایی که در آژانس فعالیت دارند، 80 درصد سوخت یارانهای را مصرف میکنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر 9 میلیون و 100 هزار کارت سوخت موتور در کشور وجود دارد که بیش از 50 درصد این کارتها دارای مشکل است و باید تا پایان سال ابطال شود. همچنین مقرر شده کارتهای سوختی که خودروهایشان هویت نداشته و یا فرسودهاند ابطال شود. از سوی دیگر، کارتهای سوختی که فرآیند صحهگذاری بر آنها انجام نشده نیز در حال شناسایی و ابطال است که این مورد بیشتر در موتورسیکلتها دیده میشود.

نداشتن نقش در حمل و نقل عمومی و البته جابجایی مسافر هم از جمله دیگر ابهاماتی است که فکر را به خود مشغول خواهد کرد و از آن عجیبتر، تکیه بر دریافت هزینه از مردم برای توجیه این کار است که اگر این توجیه را بپذیریم، باید سوخت تاکسیها و وانتها را نیز یک شبه حذف کرده و البته این پروسه را پنهانی پی بگیریم تا مالکان این وسایط نقلیه به تدریج و طی چند روز متوجه تغییرات اعمال شده شوند، نه اینکه از رسانههای عمومی و تریبون صدا و سیما از ماجرا آگاه شوند.
وقتی از یکی از مربیان میپرسیم که ماجرای افزایش حقوق چیست، بعد دیگری از ماجرای تغییر سهمیهبندی برایمان آشکار میشود. او میگوید: افزایش هزینه موضوعی متفاوت با کاهش سهمیه است که باید مدتها پیش اعمال میشد، چراکه در تورمهای رخ داده در یکی دو سال اخیر، همواره مسئولان مانع افزایش نرخ تعلیم رانندگی میشدند؛ در ثانی، مگر ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت این تغییر را رقم زده که مسئولان ستاد به فکر بهرهبرداری از آن به نفع خود هستند؟ در مجموع ۲۱۰۰ تومان به ازای هر ساعت آموزش به دستمزدمان افزوده شده که باید به سه سهم مربی، خودرو و آموزشگاه تقسیم شود که این گونه هم نشده و ۱۳۰۰ تومان آن به مربی و خودرو تعلق گرفته و هشتصد تومان دیگر به جیب آموزشگاه خواهد رفت.
مربی دیگری به این سخنان میافزاید: چگونه است که خودروهای آموزشی نمیتوانند بیش از پنج سال عمر داشته باشند و مرتب چک و کنترل میشوند که الزامات متعدد خودرو و مربی رعایت شود، ولی ما را عمومی محسوب نکرده و وانتها را مشمول این عنوان میدانند؟ مگر آقای هاشمی نمیگوید بیش از نیمی از کارتهای سوخت باید باطل شوند؛ پس چرا اول سراغ آنها نرفتند که واجبترند؟ دلیل جمع شدن ما در اینجا یافتن پاسخ این پرسشهاست و تا هنگامی که پاسخ نگیریم، تجمع خواهیم کرد و به کار خود ادامه خواهیم داد.
برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:
لینک دریافت Toolbar تابناک
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۹۵
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
ناشناس
| ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
ناشناس
| ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
mehdi
| ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
rasol
| ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
ناشناس
| ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
ناشناس
| ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
آقا سیا
| ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
ایرانی
| ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
مهاجر
| ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
امیر
| ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
با فرض درست بودن حرف شما ، بنزین بشه 1 دولار و هر خانواده هم متوسط در ماه 60 لیتر بنزین مصرف داشته باشه این میشه 60 دولار ، با اکتساب اینکه متوسط سرانه درآمد هر خانواده 3 نفری 3150 دولار باشه(طبق آمار رسمی منتشر شده با فرض صحت) این مقدار میشه حدود 2درصد از کل درآمد و حالا برای موناکو 0.01 درصد و یا برای امارات میشه 0.047 درصد و یا برای قطر که از گاز ما بهره ها برده میشه 0.027 درصد از کل درآمد یک ماه .
یاد این ضرب المثل میافتم ، جیب خالی پز عالی
میممصطفی
| ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
الان کمترین میزان دستمزد در ایران پرداخت میشه! دریافتی کارگر ونزوئلائی هم از کارگران ما بیشتر هست!!!
علی مهدی
| ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
حسن
| ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
میلاد
| ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
امیر احمد
| ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
چابهار
| ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
ناشناس
| ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
ناشناس
| ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
تا پای جون پاش وا میستیم
علی
| ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
خب نمیخواستین حق مردم رو از سوخت بدین چرا شارژ رو قطع نکردین؟ چرا کارت که بالای 500 لیتر سهمیه داشت رو از بیخ سوزوندین؟
مگه برای این کارت از مردم پول نگرفتین؟
تو تهران هم نیستیم بگیم داشتیم هوا رو آلوده می کردیم که اونم اینقدر موتور تمیز هست که حاضر به اثبات هستم که از موتورهای داخلی آلودگیش کمتره
هرچند که تابناکم از خودتونه و این نظر رو نمیذاره و اگر هم بذاره سر و تهشو میزنه وسطش نقطه چین میذاره
پاسخ ها
آرش
| ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
بعید میدونم اگر چنین قانونی هم باشه اجرا بشه
سخت نیست چک کردنش
فقط یه نیگاه
پاسخ ها
ناشناس
| ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
ظاهرفرسوده ماشين هاي آموزشي هم به خاطر آموزشي بودن انهاست
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟






