مسئول مهم یک کشور چگونه کم هزینه می‌شود؟

دکتر محمود سریع‌القلم، استاد دانشگاه شهید بهشتی، امسال برای پانزدهمین بار در مجمع جهانی اقتصاد حاضر شد‌. وی در یادداشتی، مشاهده وزیر خارجه سوئد بدون خدم و حشم و محافظ در فرودگاه زوریخ را حامل مهم‌ترین درس خود از این سفر دانسته است. دیدگاه‌های مخاطبان تابناک درباره این یادداشت تا ساعت ۱۸ روز شنبه به صورت برخط (آنلاین) منتشر شد.
کد خبر: ۳۷۵۳۳۶
|
۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۰ 01 February 2014
|
29886 بازدید
|
مهمترین درسی که دکتر سریع‌القلم از «داوس» امسال آموخت+گفتگوی آنلاین

محمود سریع‌القلم، استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، امسال نیز در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس حاضر بوده و در این باره یادداشتی به قرار زیر نوشته است:

امسال، برای پانزدهمین بار به سلسله کنفرانس های داوس یا مجمع جهانی اقتصاد، دعوت شده بودم. 265 میزگرد در داوس امسال برگزار شد که طی پنج روز موفق شدم در 24 مورد که به حوزه پژوهشی من مربوط می شد شرکت کنم تا از زاویای مختلف نظام بین الملل در حال ظهور را بهتر درک کنم. در 12 مورد از این میزگردها خود نیز مشارکت داشتم. می‌توان گفت سطح یادگیری از تحولات سیاسی، ژنوپلیتیکی و اقتصادی جهان در داوس بی نظیر است. 2500 نفر کارآفرین، مدیر، سیاست مدار و دانشگاهی گرد هم می‌آیند تا با تبادل آرا از هم بیاموزند. داوس محل تصمیم‌گیری نیست بلکه کانون یادگیری و اثرگذاری است. طی یک هفته در داوس، فرصت کردم تا با ده‌ها کارآفرین، محقق و مدیر صحبت کنم و به عنوان یک دانشگاهی، نمایی مثبت از ایران عزیز به جا گذارم.

اما آنچه که مهم‌ترین درس من از داوس امسال بود در لابه لای جلسات و گفت و شنودها به دست نیامد، بلکه زمانی بود که داوس را ترک کردم. در فرودگاه زوریخ در صف تحویل چمدان ایستاده بودم که ناگهان، کسی مرا صدا کرد. هنگامی که برگشتم؛ پشت سر خود، وزیر خارجه سوئد را دیدم. این بار سوم بودکه او را طی یک هفته می‌دیدم. ضمن اینکه با هم صحبت می‌کردیم ده درصد از توجه من به این مسئله بود که ببینم کسی او را همراهی می کند یا خیر. او هم مانند دیگران در صف ایستاده بود تا چمدان خود را تحویل داده و کارت سوار شدن به هواپیما ر ا بگیرد.

باورم نمی شد. سال ها در رسانه ها خوانده بودم که مسئولین دولتی کشورهای اسکاندیناوی، مانند شهروندان دیگر رفتار می کنند و هیچ مزیتی نسبت به دیگران ندارند و حال، به چشم خودم این واقعیت را تجربه می‌کردم. من و او، چمدان خود را تحویل دادیم و مانند افراد عادی، کارت پرواز گرفتیم و چون به مقصدهای مختلفی می رفتیم از هم خداحافظی کردیم.

از آن لحظه مرتب به این موضوع فکر می کردم که کدام ساختار، قواعد و قوانینی باعث می شود تا به این حد، مسئول مهم یک کشور کم هزینه باشد. سوئد با 9.5 میلیون جمعیت، 550 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی و حدود 44000 دلار درآمد سرانه، از منظر شاخص های توسعه یافتگی، جزء پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است. این کشور، میزبان حدود صد وسی هزار نفر مهاجر ایرانی نیز می باشد.

چرا سوئد امکانات وسیعی در اختیار مدیران خود نمی گذارد؟ به عنوان مثال، بسیاری از مدیران این کشور با اتومبیل شخصی یا حمل و نقل عمومی به محل کار خود می روند. آیا این نتیجه نظام قانونی این کشور است؟ ولی همه کشورها، قانون دارند. چینی ها سخت ترین نظام های قانونی را طراحی کرده اند و در عین حال، در سال 2013 نزدیک به 182000 مسئول دولتی را به موجب سوء استفاده مالی و اداری مجازات کرده اند.

آیا وضعیت سوئد به خاطر فرهنگ، دانش و آگاهی مردم این کشور است؟ شاید اینگونه باشد. اما با استمداد از نظریه های توسعه یافتگی احتمال بیشتر را به این نکته می دهم: در سوئد ساختاری به وجود آمده که مردم فقط از دولت و حکومت، انتظار ایجاد امنیت و نظارت بر قانون را دارند. حکومت و دولت، کانون ثروت و ثروت یابی نیست. می توان دقیق‌ترین نظام قانونی را طراحی کرد ولی وقتی نود درصد ثروت یک کشور نزد حکومت و دولت است، حداقل از لحاظ نظری نمی توان در انتظار توزیع ثروت و عدالت اجتماعی نشست. توسعه یافتگی نتیجه تفکیک قدرت اقتصادی از قدرت سیاسی یک کشور است. چون مردم سوئد مسئول معاش خود هستند، از حکومت و دولت بی نیازند و می توانند بدون نگرانی، حقوق اجتماعی خود را درخواست کنند و مدیران را به سمت پاسخگویی سوق دهند. همینکه انسان نیاز مالی و اقتصادی پیدا کرد، مجبور است به خاطر بقای خود، بسیاری مسایل را کتمان کند. بی نیاری بنیان آزادی است. بی نیازی بنیان رشد است. بی دلیل نیست که کشورهای اسکاندنیاوی از بالاترین سطح توزیع ثروت و عدالت اجتماعی برخوردارند. اینجاست که نظریه ها و تجربۀ کشورهای دیگر به کمک ما می آیند تا بهتر رفتار مسئول سوئدی را بفهمیم. خاطرم هست هنوز ده سالم نشده بود که پدر بزرگم که فردی کارآفرین و بسیار متدین بود، مرتب تذکر می داد: تا می توانید درآمدتان در زندگی نتیجه زحمات شخصی شما باشد. هم فکرتان مال خودتان می شود و هم تدین شما واقعی.


اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۷۵
انتشار یافته: ۲۱۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
کاملا صحیح است حال عده ایی با گدا پروری قصد دارند تا هورا کشان و بدنبال دوندگان کاروانهای خود را افزایش دهند تا شاید با نامه ایی لقمه نانی بدست آورند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
اون چیزی که بیشتر منو میسوزونه اینه که اتوبوس اسکانیا با فن آوری روز دنیا طراحی شده توسط سوئد فاقد استانداردهای فنی ایرانه!!! ایول بابا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
آن ها دوست دارند کشورشان دارای بالاترین شاخص های توسعه یافتگی و ثروتمند باشند در صورتی که هر کدام از ما دوست داریم خودمان ثروتمند باشیم، حالا هر چی میخواد سر کشور بیاد مهم نیست!
نیما
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
حکومتی که مردمی باشد، ترس در آن معنی ندارد، مردم خود مواظب همه چیز هستند.
ناشناس2
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
تمام اعمال و کارها بر می گردد به خودمان کسی مقصر نیست سطح رشد و فکرمان همین است وهر بلای به سرمان بیایید حقمان است.(نظر شخصی )
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
وقتی تمفهوم "برخط "را نمی فهمیم !چگونه ممکن است رفتار وزیر خارجه سوئد را درک کنیم؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
البته دادن حق مردم به آنان گدا پروری نیست دولت اگر دست از سر اقتصاد بردارد و رانت به کسی ندهد مشخص می شود گدای واقعی چه کسی است این آقایان که یک شبه پولدار شدند با همین ساختارهای غلطی بود که از زمان آقای هاشمی ایجاد شد خاتمی تقویت کرد و احمدی نزاد ادامه داد
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
مشکل فرهنگی است و در پی آن سیاسی اجتماعی.
جالب اینجاست اگه از همین مدیران بپرسی می گویند به خاطر تکلیف شرعی و برای خدمت آمده اند. یا نمونه ای که در پی شلیک مداحی رخ داد اولا خیلی ها پذیرفتند ! آنها هم که انتقاد کردند شدن دشمن امام حسین ، بعدش هم معلوم شد اصلا اون شلیک نکرده بلکه یکی دیگه بوده. پس به نظر من مشکل گدا پروری نیست ذهن استبداد زده من و شماست.
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
باسلام
ببخشید شما فکر میکنید اگه مسئولین سیاسی ما بین مردم باشند مشکلی پیش میاد نه هرگز اما متاسفانه مردان مملکتی ما خودشان را در رده مردم نمی بینند به عبارتی ساده خیلی از مسئولین ما زمانی که به جایی میرسند خدا را بنده نیستند به تنها کس اهمیت نمیدند مردم هستند در صورتی که هرچه دارند از همین مردم دارند وای بر آن روزی که انسان خودش را در مقامی بالاتر از دیگران بداند............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
به خاطر اینه که مدیران کشور خودرا ملک و مالک میدانند نه مسئول یعنی مورد سوال واقع شده.
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
شما امنيت آنها را تضمين مي كنيد؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
سلام من با شما موافقم اما یک مسئله است و آن این که ما دشمنانی همچون کشور .... و مرزهایی با افغانستان و پاکستان داریم که همه تکفیری ها از آنجا می توانند وارد شوند و در این صورت ما هفته ای یک وزیر باید به مجلس معرفی کنیم. ضمنأ من خودم مرز نشین هستم و حرفی که زدم مشاهده میکنم هر روز
میلاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
موضوع اینجاست که اونا با هیچ کسی کار ندارن پس دشمن هم ندارن،البته این به معنی چشم پوشی از حقوقشان نیست.حق خواستنی است.موضوع مهم اینه که مسئولان ما دشمن پرور هستند و اینها بدلیل رقابت در کسب ثروت وقدرت میباشد.
هادي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
سلام- در خصوص مسئولين رده پايين درست است و نبايد اينقدر امكانات به آنها داد مگر آنها چه كار شاقي مي كنند ولي در خصوص مسئولين رده بالا نه چون ترورهاي اول انقلاب را فراموش نكرده ايم الان هم كه مشكل وهابيت را
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
اخه مردم شهروند درجه 2 هستند .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
آن دوستی که گفته است " شما امنیت آنها را تضمین می کنید؟ " مایلم به شما بگویم نه نه من و نه دیگران نمی توانند امنیت آنها را تضمیمن کنند اما به غیر از تعدادی انگشت شمار از مسئولان که به جهت حساس بودن مسئولیتشان داشتن محافظ ضروری است ، چرا باید محافظ داشته باشند.چرا باید برخی نمایندگان مجلس محافظ داشته باشند و همچنین بسیاری از وزرا .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
اولا که حالا خیلی مونده تا ما خودمون رو با سوئیس مقایسه کنیم و در ثانی اگر مسئولین ما درست کار کنند و با مردم صادق باشند و در کار دیگر کشورها مداخله نکنند مردم هم آنها را دوست خواهند داشت و آنها می توانند بدون ترس وارد اجتماع شوند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
منم وزیرشم دیگه خدم وحشم نمیخوام......خیلی کلاس داره
دکتر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
اونوقت ما دراین مملکت اسلامی بخواهیم یک معاون دست چندم یک اداره را ببینیم باید روزهای زیادی منتظر بشیم و اخرش هم به بهونه جلسه اجازه ملاقات نمیدند
محمدرضا
|
United States
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
الان تو فرهنگ ما جا افتاده که همه دنبال کار پشت میزی هستن! یعنی علاقه ای به فعالیت اقتصادی ندارن!
ولی ما اگه نونمون رو هم خودمون در بیاریم باز دنبال یه نفر می گردیم که حداقل دنبالش بدویم و برا خودمون اسطورش کنیم!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
مدتی در دانمارک زندگی میکردم شهردار یکی از شهرهای اطراف کپنهاک مثل سایرین مسولین کردیت کارت دولتی داشت که برای ماموریت ها هزینه هتل و تاکسی و غیره را با آن پرداخت می کرد
ایشان 2 بار از این کارت پول تاکسی کار شخصی خودش را پرداخته بود که یکبارش باتفاق فرزندش بوده و عددی حدود 50 یورو از جیب دولت برای خودش خرج کرده بود مطبوعات فهمیدند و رسواش کردن اومد عذرخواهی کرد که اشتباهی کارت دولتی ر ا ارایه داده و منظوری نداشته مطبوعات راضی نشدند چون مسئول نباید اشتباه کند و آخرش استعفا داد. ما که هاج و واج ماده بودیم در مقایسه با ایران خودمان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
نکته رو داری : "مسئول نباید اشتباه کنه" ، اونوقت تو ایران ما میگن که خب دولت نهم و دهم در توزیع یارانه ( گدا پروری و عدم توجه به تولی) خلاف عمل کرده و دولت یازدهم هم این روند را ادامه خواهد داد!!! نتیجه:چوبش رو مردم میخورند
ناشناس
| Sweden |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
مونا سالین رئیس حزب سوسیال دموکرات که قوی ترین حزب سوئد است هم یک بار دقیقا همین کار را کرد. نه تنها مجبور به کناره گیری شد بلکه ۸ سال از هر کجا پیدایش میشد همه به متلک از او میپرسیدند با کدام کارت پولش را میدهد. بعد از ۸ سال کم کم مردم فراموش کردند ویا عذرش را که اشتباه سهوی بوده قبول کردند او توانست برگردد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
به این سادگی نیست که شما می فرمایید نتیجه سالها برنامه ریزی و اقدام فرهنگی است دولت هر کشوری یک انعکاس از ملت ان کشور است ما زمانی می توانیم چنین خواسته ای از دولت مردانمان داشته باشیم که خودما ، خود ما مردم کوچه و بازار خودمان را اصلاح کرده باشیم و در ان سطح فرهنگی قرار داشت باشیم که فرضا وقتی وزیر امور خارجه کشورمان را در کوچه می بینیم از سر و کله اش اویزان نشویم آن وقت می توانیم چنین انتظاری داشته باشیم
تصور اشتباهی است اگر فرض کنیم ملتی با نوع برخورد و روش زندگی ما می تواند دولتی با روش و برخورد فرضا یک کشور اروپایی داشته باشد
پاسخ ها
عباس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
با قسمت اول نظر شما موافقم . فرهنگ اجتماعی حاکم بر کشورهای اسکاندیناوی ماحصل دهها و شاید صدها سال کار فرهنگی است. اما اینکه مردم باید از خودشان اصلاح را شروع کنند موافق نیستم بنظر من اصلاحات همواره از حکومتها شروع و به توده مردم تسری پیدا میکند و بر عکس !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
دقیقا موافقم
مردم ما هنوز فرهنگ ناصرالدین شاهی دارند....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
آقای عباس نظر شما بسیار محترم و صحیح است قطعا حکومت ها هستند که باعث تغییر رفتار و اصلاح رفتار تک تک افراد یک جامعه می شوند اگر از نوشته من خلاف این نظر برداشت می شود اصلاح می کنم نمونه و مثال بارز آن حکومت جناب احمدی نژاد است که در رفتار تک تک ما ایرانی ها نمود پیدا کرده است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
اگر مسئولین کارشان رادرست انجام دهند ومشکلات مردم را مشکل خودشان بدانند کسی به سروکله شان آویزان نمی شود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
الناس علي دين ملوكهم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
روان مردم ما هنوز مال چند هزار سال پیش است: استبداد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
بدون محافظ وقتی امکان پذیر است که مردم دوستت داشته باشند. آنقدر در خدمت به خلق صادق بوده باشی که هیچ کسی حتی دشمنت نخواهد به تو آسیبی جسمی بزند و بلکه هر کس نقد دارد بتواند نقد کند. این راز بدون محافظ است
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
صرفا این گونه نیست. از آنجا که مردم ما برای حل مسکلاتشان بجای اتکا به کار جمعی خود چشم به دست دولت دارند و راضی کردن این همه آدم کار بسیار سختی که نه واقعا غیر ممکن است در نتیجه باز می رسیم به حرف استاد سریع القلم. همه اینها محصول بی نیازی و بی نیازی محصول تلاش و کار است.
ناشناس
| Kenya |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
یعنی دشمنان شهید مطهری و شهید بهشتی به خاطر بی صداقتی آن دو بزرگوار، آنان را شهید کردند؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
احسنت !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
اون موقع استانداران ما با تویتا لندکروز وده ها ماشین چند صد میلیونی دیگه بعضی مواقع میان شهرستان ها مثلا مردم بگن دارند کاری انجام میدن!!
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
دقیقا مثل کشور خودمون بدون هیچگونه باندو باند بازی بدون هیچ رانتی ،خدا رو تمامی آقایون با توجه به شایستگی ولیاقت وسوادشون مسئولیت قبول می گیرند...........$#@؟
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# ترامپ # قیمت طلا # مذاکره ایران و آمریکا # قیمت سکه # سلاح پلاسمایی # سریال پایتخت
نظرسنجی
توافق نهایی ایران و آمریکا تا چه زمانی انجام می شود؟
الی گشت