جویدن ناخن در کودکان نشانه چیست؟

باید کودک را تا هنگام خواب سرگرم نگه داشت، تا حواسش از این عادت به فعالیت دیگری منحرف شود
کد خبر: ۳۷۹۴۹۰
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۱ 17 February 2014
|
23144 بازدید
|
۲
یک کارشناس روان‌شناسی گفت: استرس و اضطراب از جمله عواملی است که باعث می‌شود کودک ناخن خود را بجود و این کار عاملی است تا وی نگرانی‌های خود را به‌نوعی بروز دهد.

رباب تاران در گفت‌وگو با ایسنا منطقه زنجان، با بیان این مطلب، اظهارکرد: یکی از رایج‌ترین اختلالات در بین کودکان و نوجوانان جویدن ناخن است که معمولاً از 4 تا 5 سالگی شروع می‎شود و این عادت تا 10 سالگی به اوج خود می‌رسد و تا 90 درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان‌کرد: تقریباً 10 تا 20 درصد افراد تا بزرگسالی اختلال ناخن جویدن را با خود نگه می‎دارند که می‌توان ریشه اصلی این اختلال را اضطراب، فشارهای روانی، نگرانی و تعارض، احساس ناامنی، زودبرانگیختگی و هیجان زدگی دانست.

این کارشناس روانشناسی با اشاره به اینکه کودکان اگر احساس کنند با ناخن جویدن به آرامش خواهند رسید، دوباره شروع به این کار می‌کنند، تصریح‌کرد: والدین همواره نگران هستند که این رفتار در کودکشان به صورت عادت در آید که در آینده به سختی بتوانند آن را ترک کنند.

وی خطاب به والدین تأکید کرد: تا آن جا که ممکن است رفتار ناشایست کودک، یعنی ناخن جویدن را نادیده بگیرند و کودک را تنبیه نکنند و محیط امنی برای کودک فراهم کنند تا نیاز او به این‌گونه رفتارها کاهش یابد.

تاران با اشاره به اینکه نباید توجه کودک را به رفتارش جلب کرد، تصریح کرد: باید کودک را تا هنگام خواب سرگرم نگه داشت، تا حواسش از این عادت به فعالیت دیگری منحرف شود، البته دارو درمانی در موارد بسیار حاد و در کودکان بالای 7 سال تجویز می‌شود.

این کارشناس روانشناسی با اشاره به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، گفت: مقابله با بروز اضطراب و ترس در کودکان و ایجاد محیطی آرام و رفتارهای منطقی با کودک از هدف‌های اصلی هر خانواده‌ای باید باشد و در این راستا بهترین درمان در درجه اول پیدا کردن ریشه اضطراب و ناکامی است.

وی متذکر شد: منحرف کردن حواس کودک در زمان جویدن ناخن، چسب زدن به ناخن‌ها یا پوشاندن و روش‎‌های رفتار درمانی مثل آرام‌سازی و تأمین کودک از نظر محبت و عاطفه از راهکارهای مناسب برای از بین بردن این رفتار در کودکان است.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲
اکرم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
سلام من پسرم 5 سالشه حدود 3 ماهه که ناخن میجوه حتی گاهی اوقات ناخن های پاهاشو میجوه بخدا موندم چیکار باید بکنم میترسم این عادت تو یرش بمونهوچیکار کنم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
من از بچه گی این عادت را تا حال که 42 ساله هستم دارم، هر چند سالهاست خیلی کمتر شده ولی اگر هیجانزده شوم اصلا متوجه نشده و ولع زیادی برای جویدن ناخن دارم به طوری که با خود قرار گذاشته ام در این هنگام ناخن شستم را بجوم تا بقیه ناخنها سالم بمانند ! در بچگی والدینم با من برخورد میکردند و برای راحتی سعی میکردم دور از افراد باشم در آن هنگام، حال نیز همسرم جلوگیری میکند ! و موجب ناراحتی من را فراهم میکند زیرا هر کسی یک عادتی دارد چرا بقیه خودشان را نمیبینند ، مثلا همسرم وسواسیست و من رعایت حال وی را میکنم اما من آزاد نیستم ناخن خودو را بجوم من اینجور راحتم اصلا استرسم و هیجانم را اینطور تخلیه میکنم به کسی مربوط نیست مگر شما اگر خسته شوید استراحت نمیکنید ؟
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات