«وقتی به پزشک اورژانس گفتم، داروخانه گفته این دارو برای نوزاد نیست، ربطی هم به زردی ندارد، با غرور گفت این یک روش جدید است و حاضر نشد حتی برای یک لحظه هم به حرفی که پرستارش زد، شک کند و در نهایت پس از بیست دقیقه از اعلام مرگ نوزاد برای اینکه ما متوجه اشتباهش نشویم به ما گفت نوزاد شما خوب شده است و بعد از اعتراض مادربزرگ نوزاد که گفته بود اگر خوب شده، چرا به ما نشانش نمیدهید، به تندی جواب داد، شما چی از پزشکی میفهمید. بروید شیشه شیر، شیر خشک، پوشاک و وسیله دیگر ـ که در مجموع ۱۴۶۰۰۰تومان شد ـ تهیه کنید».
مطلبی که بیان شد، بخشی از درددل و شکواییه یک پدر مازندرانی است که بیان کننده یک اشتباه فاحش پزشکی و در پی آن مرگ نوزاد سه روزه این خانواده است. این پدر قائمشهری که خواهان این است که مشخصاتش محفوظ بماند، ماجرای مرگ نوزاد سه روزه خود را به همراه همه اسناد و مدارک پزشکی برای «نگاه شما» فرستاده است.
وی علت بیان درددلهای خود را تنها غم از دست دادن فرزند نمیداند بلکه باور دارد، موضوع این است که در سیستم پزشکمحور ما که پزشک را جنس اول و بیمار را جنس دوم میپندارد، حاشیه امن پزشکان زیاد است. چنانکه یک مقام مسئول محلی به وی اعلام میکند قانون جدید مجازات اسلامی، باعث جرأت برخی پزشکان در تخلف شده است!
وی در توصیف این ماجرای غمبار میگوید: نوزاد سه روزهام در هفتم مهر ماه سال پیش به علت اشتباه پزشک عمومی بیمارستانی در شهرستان قائم شهر فوت شد.
وی اظهار کرد: پزشک در حالی برای جلوگیری از زردی، کپسول ژلهای نفیدپین را با دستان خود به دهان نوزادمان ریخت که اولا زردیاش ۱۰.۶ بوده (یعنی نیازی به دارو نداشته) دوم آنکه اینجانب از طرف پزشک داروخانه به وی تذکر داده بودم و این موضوع توسط پرستار نیز به وی تذکر داده، ولی وی به کار خود ادامه داد و موجب مرگ فرزندم شد.
ناگفته نماند که این کپسول برای درمان پرفشاری خون، تسکین درد قلبی در قفسه سینه (آنژین صدری)، نارسایی احتقانی قلب و موجب کاهش ضربان قلب و گشادی عروق (رگها) میشود.
مسئولان مربوطه، پرسش من این است آیا دادستان نظام پزشکی باید با پزشک متخلف همکاری کند تا رضایت شاکی را جلب کند؟ اگر من هم به نوعی رضایت بدهم، دستگاههای امنیتی، اطلاعاتی شهر نباید پیگیر باشند؟ اگر دکتر بار دیگر اشتباه کرد، چه کسی باید پاسخگو باشد؟ عدم پیگیری دستگاهای مسئول نسبت به این گونه بیتوجهیها، فقط مردم را نسبت به نظام و انقلاب دلسرد نمیکند و آیا هزینههایی که پزشکان دریافت میکنند، برخی نیز زیر میزی هم میگیرند عدالت است؟
وی با بیان اینکه نظام پزشکی اصلا پیگیر این قضیه نشده بود و آنها فقط قصور پزشک را اعلام کردند، در بیان این اتفاق چنین میگوید: ساعت ۳۰: ۴ صبح دارو توسط پزشک مذکور به فرزندم خورانده شد. پس از نزدیک چهار دقیقه که در حال بردن او به منزل بودیم، متوجه جان دادن فرزند عزیزم شدیم. دوباره او را به اورژانس بردیم و آنها مرگ نوزاد را اعلام کردند، ولی حدود ۲۰ دقیقه بعد خبر زنده شدن نوزاد را اعلام کردند و به ما اطلاع دادند نوزاد برگشته است و او را به NICU انتقال دادهایم.
وی گفت: نکته اول این است که در برگه گزارش اورژانس برای بستری در NICUنیامده که به کودک کپسول نفیدپین دادهاند. نکته دوم آنکه بعد از مدتی یکی از همراهان نزد این پزشک رفته و اعتراض میکند، اگر بچه خوب شده چرا نوزاد را به ما نشان نمیدهید که وی با تندی گفت بچه خوب است و نیاز به تهیه پوشاک و شیشه شیر و شیر خشک و وسیلهای دیگر است و ما این وسایل را تهیه کردیم.
وی ادامه داد: در حالی که ساعت ۸ صبح که شیفت پزشک آنکال بخش NICU بیمارستان عوض شد، پزشک متخصص نوزادان در پرونده NICU نوشته است از این ساعت (یعنی ۸ صبح) نبض حس نشد و در نهایت ساعت ۱۲:۰۵ فوت کودک را اعلام کردند.
وی بیان کرد: فرزندم در بهترین فرضیه در NICU در حالت کما بوده، حال چطور نیاز به پوشاک و شیر خشک و شیشه شیر بوده است؟ با توجه به مدارک موجود، تجویز کپسول نفیدپین و اشتباه در این پرونده کاملا مشخص بود.
وی با بیان اینکه اشتباه پزشک توسط پزشک قانونی و نظام پزشکی تأیید شده است، افزود: با این حال نظام پزشکی، پزشک را فقط به توبیخ کتبی با درج در پرونده نظام پزشکی و نشریه نظام پزشکی محل با الصاق رأی در تابلو اعلانات نظام پزشکی محل محکوم کرده است.
وی مدعی شد که دادستان نظام پزشکی به ما گفت، پزشک حاضر است هر مبلغی که شما بخواهید بدهد تا شما رضایت بدهید و سرانجام پس از رأی پزشکی قانونی، نظام پزشکی جواب را داد.
وی با طرح این پرسش که
آیا دادستان نظام پزشکی باید با پزشک متخلف همکاری کند تا رضایت شاکی را
جلب کند، گفت: اگر من هم به نوعی رضایت بدهم، دستگاههای مسئول شهر نباید
پیگیر باشند؟ اگر دکتر بار دیگر اشتباه کرد چه کسی باید پاسخگو باشد؟ عدم
پیگیری دستگاهای مسئول نسبت به این گونه بیتوجهی ها فقط مردم را دلسرد
میکند.
چرا در ورودی بیشتر مراکز درمانی تذکر جدی نصب شده مبنی بر اینکه هر نوع برخورد با کارکنان و پرسنل این مرکز محکومیت به حبس، شلاق و جریمه نقدی را به دنبال دارد، اما هیچ تذکری راجع به حقوق ارباب رجوع (بیماران و همراهان ) داده نشده است؟
وی درباره شکواییههایی که در ارتباط با این موضوع مطرح کرده میگوید شکوایههایی را به ریاست جمهوری، بهداشت و درمان استان مازندران، فرمانداری شهرستان قائم شهر و بیمارستان محل فوت فرزندش طرح کرده که متأسفانه تاکنون پاسخ مناسبی به دست نیاورده است.
علاوه بر ماجرای غمباری که گفته شد، کمتجربگی پزشک معالج، کمکاری نهادهای ناظر پزشکی محلی، پیشنهاد پول به پدر داغدار برای صرفنظر از شکایت و در پایان پاسخ ندادن مناسب چندین نهاد به گلایههای یک خانواده داغدار، موضوعاتی هستند که پاسخ مناسب مسئولین مربوطه را طلب خواهد کرد.